• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvät ajovarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fasu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokemuksia Lindstrandsin varusteista? Jokasään ajotakki itsellä hakusessa. Katsellut tuota http://www.jofama.se/motorcy....9&cid=4 takkia (ja housut samaan settiin). Ei ole kyllä GoreTexiä, vaan taas joku Dryway+ superkalvo
smile_org.gif

En usko tuohon jokaikisen harrastuksen parissa hypetetyn gore tex kalvon ylivoimaiseen erinomaisuuteen,koska maailmalla on vino pino valmistajia jotka tekevät hyviä jopa gorea parempia kalvoratkaisuja.Siksi se ei valintoja ohjaa.

Rukan pukuun olen päätynyt.. Syyt ei ole se hintaa nostava goretex kyltti. Ko valmistajan kalvopuku nyt sattuu istumaan päälle lisäksi kyseessä on kotimainen valmistaja jolla hyvä takuu ja mahdolliset reklamoinnit tms seikat hoituvat helposti.
Nahkafarkut hankintalistalla.. Kunhan valmistaja vastaa postiin saako ne mittojen mukaan tehtynä.

Ps.. tyylikkäät ja vettäpitävät custom päristelijän ajokengät hakusessa.. saa ehdotella.  
sport05.gif

Kokemuksia Lindstrandsin varusteista? Jokasään ajotakki itsellä hakusessa. Katsellut tuota http://www.jofama.se/motorcy....9&cid=4 takkia (ja housut samaan settiin). Ei ole kyllä GoreTexiä, vaan taas joku Dryway+ superkalvo  
smile_org.gif
Mulla on viime kevään ostettu Lindstrandin Jericho takki. Hinta-laatu on ihan kohdallaan. Kauluksesta pääsee kunnon sateessa vettä sisään, mutta ei muuta valittamista.
Mistä hommasit? Tuli vaan mieleen että saitko sattumalla ulkomailta edullisemmin vai haitko ihan liikkeestä?  
smile_org.gif

Hain House of bikesista Helsingissä. Sain ihan hyvän hinnan, kun ostin muutakin kamaa samalla.

Tosin syksyllä oli samaa takkia Bike Worldissä (jos muistan oikein) puoleen hintaan...

En usko tuohon jokaikisen harrastuksen parissa hypetetyn gore tex kalvon ylivoimaiseen erinomaisuuteen,koska maailmalla on vino pino valmistajia jotka tekevät hyviä jopa gorea parempia kalvoratkaisuja.Siksi se ei valintoja ohjaa.
vettä pitäviä kalvoja on, mutta miten on hengitettävyys?
Minulla oli kaksi viikkoa käytössä tixtex housut ja perse aina märkänä. Meni takaisin kauppaan. Jotta valmistaja saa käyttää gore-tex logoa, vaaditaan muutakin kuin goretexin kalvon osto.

muuten, mitkä on ne paremmat kalvot ja kenen valmistajan varusteista niitä löytyy

vettä pitäviä kalvoja on, mutta miten on hengitettävyys?
Minulla oli kaksi viikkoa käytössä tixtex housut ja perse aina märkänä. Meni takaisin kauppaan. Jotta valmistaja saa käyttää gore-tex logoa, vaaditaan muutakin kuin goretexin kalvon osto.

muuten, mitkä on ne paremmat kalvot ja kenen valmistajan varusteista niitä löytyy
C-Change, jota ainakin BMW ja Richa käyttää varusteissaan.

Sain tutulta kokeiltavaksi käytetyt Akiton puolinahkaiset takin ja housut ja Rukalta perus Goretex setin. Näillä pitäis päästä jo alkuun
smile_org.gif

No olinpa juuri avautumassa omilla säälittävillä kokemuksillani ( 2 kautta, noin 85 tkm, 12 erilaista pukua) että:
- Rukka on AINOA oikea jos tixtexiä mietit, koko puvun saa tarjouksesta nyt apaut 700 euroo
- Nahkarotsi + tixtex byysat yhdistelmä OK, mulla on ens kesäks STR:n Lizarfit "kevyeen" ajoon ja siihen STR:n uudesta mallistosta nahkarotsi
- Alpinestars ja Dainese nahoissa - ylivoimaset. vedenpitävyys ei niikään. IXS ainakin nahoissa myös todella hyvä! Richa ihan OK.

Mutta, sehän riippuu mimmosta ajoa meinaat harrastaa ja kuinka kylmällä. Ite alotan kauden Rukalla, sitten kun lämpötila on yli 15 siirryn nahkatakki-tixtexhousu tai nahkahousu yhdistelmään. Jos olet touring-tyyppi ja yhellä setiĺlä lähet pidemmälle matkalle, Rukan puku jossa se ventilaatiomahollisuus olis munkin valinta. Pitää tarvittaessa kuivana mut viilennystä saa kans jos tarvii, Ja suojaa jos lippaat. Ajofarkutkaan ei välttis ois huono...

Ja kengät ja hanskat... Semmoset missä on suojat oikeilla paikoilla. Niihin en ota kantaa mikä merkki on paras, kehuvat esim hanskoissa Rukkaa, mutta esim. mun käteen ei istu yhtään. Mulla on kylmemmälle kelille omat ja lämpimälle omat. Kengät on esim. Sidin Vertigo, AXO:n ratapopo jossa gorekalvo ja TCX:n ratapopot. Näillä mennään, suojaa.

Mitäköhän mä unohin... Ainii, kiva että kaveri lainas ja pääset koklaamaan. Hyviä kilometrejä!

Joo, ajattelin ajaa vain hyvällä säällä, mutta tottakai pitää varusteiden olla vettä kestävät
smile_org.gif
Mutta eipä sitä vielä tiedä, eka isompi pyörä kuitenki kyseessä, että milloin ja missä tulee ajeltua
biggrin.gif

Kenkinä mulla on Mp-asut, ostin joskus monta vuotta sitten, ne oli muistaakseni ihan hyvät. Hintaa oli muistaakseni jotain 150e.
Kypärä myös monta vuotta sitten ostettu HJC, sen vois ehkä uusia. Maksoi parisataa.

Väkisin noita ajovarusteita kertyy tallin henkareille. Todennäköisesti et aja koko kautta yhdellä setillä vaan jakoa tulee , on kylmän kelin takkia ja housua ja hellekelille omat (painijapaita & shortsit ) ... Jokainen uusi ajokausi tuo jonkun uuden ajovarusteen , sen huipputuotteen.
Käytän nahkatakkia ja texhousuja pääsääntöisesti paitsi jos sateen todennäköisyys on suuri silloin endurotakki päälle.
Olen käyttänyt merkeistä Alpinestaria, Rukkaa, Lindstrand, Beringiä ja MP-Asua , kaikki ihan hyviä tuotteita , ei pettymyksiä.
Eniten satsaan hyvään kypärään ja hanskoihin, ne pitää olla hyvät.

Mä aion ainakin hankkia sellaset hanskat kesäksi missä ei ole mitään kalvoja. Mielellään vaikka jotain reikiä kämmenosassa, jotta sais kättä nostamalla tuulta hanskan sisään. Näissä halpiskalvoissa ittellä on ainakin muuten koko ajan kädet märkinä, kalvottomissa sitten toivottavasti vaan sateen aikana.

Minkälaiset hanskat olis hyvät? Onko Goretexit liian kuumat kesällä?
Pitää hiffata tässä nyt se, että Goretex ei ole mikään toppaus tms. systeemi mikä tekisi vaatteesta kuuman tai kylmän.
Se on vain kalvo joka pitää elementit ulkopuolella + hengittää silti todella hyvin. Mitä ei voi sanoa suuresta osasta muita tix tex kalvoja....
Tietty samaan hengenvetoon voisi luulla, että Gore kalvolla olevat hanskat on suunniteltu pitämään myös vettä. Eli mitään tuuletusaukkoja siellä ei ole, ja näin olleen voivat olla kuumat kesähelteillä.

Kesähanskoina mulla on yleensä jotkut kunnon "tuulee läpi" mallit. Ja pidemmällä reissulla, Gore hanskat mukana varalla jos alkaa sateleen tai muuten vaan kylmäämään.

Tietysti muitakin kalvoja kehitellään jatkuvasti, mutta mä olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että Goren ominaisuuksiin ei vielä muut pääse. Vettä saadaan pitämään kyllä, mutta se hengittävyys hupenee sitten suorassa suhteessa...

Muutama tuollanen 3 kerros Gore takki on ollu retkeilyhommissa, ja se on niin kova kampe, että uskaltaa olla kelillä kuin kelillä. Pysyy Suomen korpi, kosteus ja tuuli ulkopuolella kyllä niin tolkuttoman hyvin, et ei mitään rajaa! Tietysti tässäkin pitää muistaa, että se elementeiltä suojaava ulkokuori on vain pieni osa oikeanlaista pukeutumista.

Tässäpä hiukan lainattua Goretex tietoa...

------------------------------------------------------

Gore-Tex

Polyamidia oleva ohut kalvo, joka päästää kosteuden haihtumaan esim. iholta, mutta ei päästä vesipisaroita sisään.
Se laminoidaan kankaaseen tai nahkaan ja riippuen siitä mihin se laminoidaan, puhutaan joko Z-linerista, LTD-, 2- tai 3-kerros Gore-Texistä. Z-linerissa on ohut erillinen tukikangas, johon kalvo on laminoitu kiinni. Tämä kangas riippuu vapaasti ulkokankaan ja vuoren välissä. LTD- eli Light-versiossa kalvo on laminoitu kiinni vuorikankaaseen. 2-kerros laminaatissa kalvo laminoidaan päällyskankaaseen ja vuori on erillään. 3-kerros laminaatissa kalvo on laminoitu sekä päällyskankaaseen että vuoriin.

Vastaavia kalvoja on markkinoilla vain muutamia, joista mainittakoon Haltin DrymaxX. Gorella on kuitenkin patentti PTFE-paisutusmenetelmälleen (polytetrafluereteeni), joten aivan Goretexiä vastaaviin ominaisuuksiin muut eivät pääse.
Gore-Texiä käytetään paljon ulkoilu- ja urheiluvaatteiden ohella myös jalkineissa.

Minkälaiset hanskat olis hyvät? Onko Goretexit liian kuumat kesällä?
Mulla on ollut muutaman vuoden ajan tällaset Richan hanskat ja uudet samanlaiset on tulossa Org-shopin kautta... :;)
Mulla on saman merkin kesämallit ollut lämpöisillä ja ei hikoa kädet. Noissa sormissa verkot joista "tuulee sisään" oikein viilentävästi, tosin ei kyllä sitten paljon alle +15 lämmössä tarkene ajella..---> KLIKS.

Back