yhdyn puhujaan, tai jotain.Mie oon tässä yhden kesän ajellu ja huomannu ettei ylinoupeutta tarvii juuri ajaa. Pari ohitusta on tosin tullut kirittyä.![]()
Suomessa on niin hassut nopeusrajoitukset että 100kmh rajoituksella ajetaan 3 eri nopeutta. Rekat ajaa 90kmh perävaunulliset 80kmh ja osa lopuista ajaa 100kmh, jos edessä ei ole hitaampia.
Käytännössä ylinopeutta ajava auto ei ole sen nopeampi kuin moottoripyörä, joka voi tehdä ohituksia rajoituksen mukaan. Moottoripyöräilijänä olen tietysti tyytyväinen koska olen nopein tiellä liikkuja, mutta ärsyän sitä kun joudun ohittamaan juuri minut ohittaneen auton.
Ei ne nopeusrajoitusten alentamiset vähennä lieveilmiöitä liikenteestä. Se on ja pysyy, ellei tulevalle tienkäyttäjälle jo pienestä pitäen kotikasvatuksessa anneta siementä vastuuntuntoiseen käyttäytymiseen.
Minäkin tunnen monta autokuskia, jotka ovat siveyden sipuleita auton ratissa, mutta ans olla, kun kypärä menee päähän. Road rage, näyttämisen halu ja reilu ylinopeus astuvat kuvaan. Jos on nautinnollinen mutkapätkä, hyvä näkyvyys ja 80km/h rajoitus, ei se anna oikeutta ajaa esim. 160km/h lasissa moottoripyörällä saati autolla. Kyllähän sitä puolustellaan, että kyllä mää tätä prätkää osaan käsitellä ja tässä ne ajo-ominaisuudet alkaa vasta 150km/h jälkeen. Entä sitten. Radalle.com on oikea osoite päästellä hurmokset pihalle ja esitellä taitojaan. Ei tiellä. Radalla voi päästää kaikki hummat pihalle, rikkomatta kaikkia katurajoituksia jo 1 vaihteella.
Oma matkavauhti on normaalisti max 10% yli rajoituksen, jolloin se mittarivirheen jälkeen jää poliisinkin soveltamaan tolearnssialueeseen....