• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioteippi moottoripyörän keulalla.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petkaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei siitä kyllä ainakaan hyötyä ole, jos tämmöiset liivit alkavat yleistymään. Edellä mainittiinkin jo tuo inflaatio tuohon huomio väriin: asvaltti, puhtaanapito ym. työläiset tuolla tienvarsilla vaarassa kun totutaan tuohon joka paikassa. Ajokoululaiset, naiset
wink.gif
, yli viiskybäset ekan harrikan ostaneet gubbet
wink.gif
, ym. taitamattomat, väri on mielestäni näitä varten. Toki jos on huono keli: sumu, yö, vesisade tai muuten vaan näkyväisyys huono niin voi olla ihan perusteltua pitää liiviä.
Hä? Sitten kun teipit on kärsinyt inflaation, autoilijat ajelee huvikseen kaikkien teipattujen kohteiden yli... Voi tielaitosäijäparkoja!

Mun mielestä metallivärimaalattuja autoja on nykyään niin paljon että ne on kärsinyt inflaation. Meinaankin aina mopoillessani ajaa niiden yli.

en kiellä etteikö näkyvyyttä voi parantaa tuollaisella, mut miksi:

1) Mun eka moto oli neon keltainen /vaalee+tumma violetti, (myöh luumun musta/violetti) melkein kun liikenne merkki, ainakiin loisti parkkipaikalla kuin karnevaalimainos ja ajotakki oli punainen ja pikkusen mustaa. kypärä puna-musta.

2) Edellinen mopo kirsikan punainen, ajokamppeet mustat.

3) Nyt on musta mopo, mustat kamppeet (joissa heijastin nauhoja saumoissa, musta kypärä.

Kaikilla ajan valot päällä. Kaikkien eteen autot on tullu risteyksissä samalla lailla, vastaan tulevia ohittajia oon joutunut väistämään, yhdenkään päälle ei oo ajettu, kun on osannu varoa ja väistää tarvittaessa.

Auton ratissa ollessa huomaamisen kannalta ongelmaksi oon kokenut vain huomattavasti liikenteen yleistä nopeutta nopeammin liikkuvat pyörät ja autot. Ne usein huomaa kauempana ja kohta ovat yllättäen kohdalla tai ne ilmestyy kulma/mutkan takaa yllättäen kun arvioinut ettei normi nopeudella sieltä ehdi mikään. Normaalisti liikkuvat mopot näkee siinä missä autotkin, kun seuraa liikennettä, eikä autoja.

Asenne kysymys sanon minä.

kaikesta muusta valistusta medioissa onkin, mut oliskohan mahdollista saada semmoinen missä näytettäs, miten pyörän, auton ja rekan liikkeet poikkeaa , jarrutus matkat jne ja miten sieltä näkyy jne.

en kiellä etteikö näkyvyyttä voi parantaa tuollaisella, mut miksi:
Normaalisti liikkuvat mopot näkee siinä missä autotkin, kun seuraa liikennettä, eikä autoja.
Asenne kysymys sanon minä.
Jokainen taaplaa tyylillään, vapaan maan oikeus, passiivista turvallisuutta ei koskaan ole liikaa.
Motoristi seuraa motoristeja ja autoja, tavallinen autoilija ei niinkään tajua mp:n päälle, mikä on täysin ymmärrettävää, ajokortin saanti kun on melkein kansalaisen perusoikeus.
Riittää, kun se 1001:s kotilo jää tulematta väärään aikaan eteen.. ei tarvii purkautua näillä palstoilla tai sytytellä kynttilöitä!

Tämä keskustelu on aikamoisen turhaa ja itsestäänselvyyksien toistamista.

sport05.gif
Kaikkihan me tiedämme, että oma ajotapa, asenne ja ennakoinnin taito on tärkeintä motoristin terveyden takeena.

veryangry.gif
Mutta-kun-ne-muut, siis useampipyöräiset kulkuvälineet (ei ruohonleikkurit) eivät näe meitä. Sehän on ihan oma valinta. Jos haluat pitää kiinni tyylistäsi mustalla mustissa, on sinun panostettava entistä enemmän omaan tekemiseen. Jos tyylisi on visuaalinen värikäs tai kehtaan käyttää liivejä, teippejä tms, olet tietenkin paremmassa turvassa kuin väritön kaverisi.

Turvallisuuden maksimointi on tietty molempiin panostaminen. Silti mikään väri, liivi tai heijastin ei suojaa haavoittumattomuuttasi, jos ajotapa on ääliömäinen. Valitettavasti olen joutunut työssäni näkemään liian monia juuri entisiksi motoristeiksi muuttuneita  
kynttila.gif
, joilla ei ole ollut lainkaan tilannetajua nopeuksien suhteen.

Back