• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioliivit kokeneet inflaation.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heimari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Eihän osaltamme aiheuteta inflaatiota käyttämällä huomioliivejä moottoripyöräillessä, eihän?"

"Jos asia on niin, että huomioliivien yleistyminen ei aiheuta minkäänlaista "inflaatiota", niin samalla logiikalla voidaan asentaa kaikkiin ajoneuvoihin sireenit ja siniset vilkkuvalot. Eihän siitäkään hälytysajoneuvojen huomattavuus kärsisi, vai?"

idea3.gif
Mielestäni toi sun vertaus on aika kaukaa haettu?

Niin tai näin. Itse 2 kertaa sen takia mällänneenä etten näkynyt, saa ainakin itseni pukemaan sen keltaisen liivin päälleni.
Mulle on ihan sama mitä joku"pelle" on siitä mieltä.
Miehisyys kun mun arvomaailmassa haetaan enemmän "selviytymisestä/voittamisesta" kuin"häviämisestä".
Ei kai ole kovin"miehekästä" kuolla tai vammautua sen takia että joku törppö ei nähnyt että sieltähän tuli moottoripyörä?
Eihän se liivi päällä oleminen vie pois kaikkia riskejä, mutta mielestäni on tyhmää väittää ettei siitä ole näkyvyyden kannalta hyötyä?
Ihan vaan pikku offtopikkina: tässä foorumisoftassa on mainio lainaustoiminto, joka kohdentaa sanomiset niiden oikeisiin esittäjiin, kun sitä käyttää. Nyt kun Staga ei osannut käyttää sitä, niin sinä olisit voinut mennä tarinan alkulähteille.

Mielestäni tämä vertaus ei ole lainkaan kaukaa haettu. Myönnettäköön, että se olisi ollut osuvampi, jos olisin käyttänyt keltaisia vilkkuvaloja sinisten sijaan. Jos olet kanssani eri mieltä, niin toivoisin, että juupas-eipäs väittelyn sijaan kertoisit mikä argumenteissani on vikana ja esittäisit vastakkaisille argumenteillesi perusteluja.

Itse itseäni lainaten:
Mulla on koko jutun pointtina ollut se, että tähän asti huomioliivejä on käyttänyt kohtuullisen rajattu joukko ihmisiä, jotka saattavat olla esim. työtehtäviensä vuoksi keskellä ajorataa. Tällä tavoin liikenteessä on voinut varautua siihen, että huomiovaatteiden näkeminen todellakin tarkoittaa sitä, että jotain poikkeuksellista tapahtuu/saattaa todennäköisesti tapahtua. Esimerkiksi tietyömies tai poliisi saattavat olla keskellä ajorataa työtehtävissä.

Kyse ei suinkaan ole siitä, että tietyömiehen henki olisi muita arvokkaampi, vaan siitä, että tavalliset jalankulkijat eivät todennäköisesti poukkoile keskellä ajorataa. Toimimalla liikennesääntöjen mukaan heitä voi helposti ennakoida, eikä muilla tienkäyttäjillä ole tarvetta ryhtyä erityistoimenpiteisiin. Ajatuksena on, että ihmiset ymmärtäisivät terästäytyä hetkeksi huomioliivin nähdessään.

Samalla periaatteella toimivat keltaiset vilkkuvalot työkoneissa ja -autoissa. Niitä ei suinkaan kuka tahansa saa käyttää, vaan ainoastaan ne, jotka joutuvat työtehtäviensä takia toimimaan muusta liikenteestä poikkeavalla tavalla - jopa liikennesääntöjen vastaisesti.

Minulla on jopa lääke tähän valtavaan ongelmaan. Esimerkiksi oranssin väriset huomiovaatteet voisi määrätä ainoastaan ammattikäyttöön ja keltaiset vastaavasti vapaa-ajan käyttöön, tai päin vastoin. Kaikki voisivat olla onnellisia ja maailma pelastuisi.

Ja toinen lainaus:
En väitä enkä usko, että huomioliiveistä olisi koskaan haittaa käyttäjälleen. Uskon, että huomioliivejä tarvitsevat ihmiset maksavat laskun tästä inflaatiosta.
On sangen hienoa että olet löytänyt ratkaisun,MP-kuljettajan näkyvyyteen.
Kuten jo aiemmassa viestissäni totesin, on mulle aivan sama jos joku mällää ja kuolee/loukkaantuu siksi ettei näkynyt juuri silloin kuin olisi pitänyt näkyä?
Itse tulen pitämään liivejä päälläni, näyttää ne sitten tyhmiltä tai ei?

Yhäkö te väännätte samasta asiasta? Täällä sataa ja vedän Mullionin oranssin kelluntapuvun päälle ja painun enskalla soralle.Tulee ainakin hiki. Hus ajelemaan siitä nyt!

Onhan se silti aivan järjettömän miehekäs asuste.
Naiset huoltoasemilla luulevat liiviin pukeutunutta heti Supon agentiksi, Poliisiksi tai vähintään asfalttimieheksi.
Missä ikinä nämä liivimiehet liikkuvatkin. Murskaavat he siellä sydämmiä, ratsastaessaan Pan Europeaneillaan auringonlaskuun ja jättäessään naiset taakseen itkemään peräänsä........
buttrock.gif
Arvostan suuresti mielipidettäsi, ja kuinka hienosti osaatkaan tuoda tähänkin juttuun pyörämallin, on se niin oleellista
tounge.gif

Turvallisia ajoja sinullekin kaikesta huolimatta.

ainiin: kun tuossa paljon parjaamassasi pyörässä on kunnon tilat matkustajalle, niin neidot tulevatkin mukaan
biggrin.gif

et tainnut olla todistamassa kumpaakaan tapausta?

Ensimmäinen mälli tuli niin että melko iäkäs ukko ajoi risteyksessä suoraan eteen, ja voin vakuuttaa että silläkään kerralla en olisi voinut estää kolaria muuten kuin olla ajamatta juuri sillä hetkellä juuri siellä pyörääni. Vauhtia oli n. 60km/h ja lensin auton yli, siksi vissiin säilyin hengissä?
Toisessa tapauksessa auto tuli perseeseen seisoessani liikennevaloissa. Mäjähdin konepellille ja tuulilasille joka meni paskaksi, ja tälläkään kertaa ei autoilija nähnyt minua??
Mustelmilla selvittiin molemmilla kerroilla.

Sun on aivan turha lässyttää siitä etten molemmissa tapauksissa olisi ollut ns."skarppina" tilanteet kuin tulivat"yllättäen".
Täällä nämä pikkupojat osaavat kaiken ja tietävät kaiken.
On helppo provosoitua, mutta kaikesta huolimatta nämäkin nassukat ovat arvokkaita ihmisiä, joiden henki voi säästyä tuon liivin avulla.
Mies kun uskaltaa olla omaa mieltä ja pukeutua kuten on asiallista,
katu-uskottavuutta täytyy poikien hakea trendipukeutumisella;)

No kyllähän ne aivan urpolta näyttää, siis jos sä nyt olit sitä kysymässä? Siis että, näyttääkö vaiko eikö näytä. Niin näyttää..... Happy helatorstaita sitten vaan kaikille.
033102beer_1_prv.gif
Heh?
Bilhartsia saan himasta!
Ei tarvii prätkällä lähteä hakemaan.
Suihinottokin tulee pyytämättä!
Mites teillä, vai vieläkö ajelet etsiessä muutakin kuin oikeaa kättä?

No kyllähän ne aivan urpolta näyttää, siis jos sä nyt olit sitä kysymässä? Siis että, näyttääkö vaiko eikö näytä. Niin näyttää..... Happy helatorstaita sitten vaan kaikille.
033102beer_1_prv.gif
Heh?
Bilhartsia saan himasta!
Ei tarvii prätkällä lähteä hakemaan.
Suihinottokin tulee pyytämättä!
Mites teillä, vai vieläkö ajelet etsiessä muutakin kuin oikeaa kättä?
Oho, ei oo tarvinnut "etsiä" riittää kun ilmestyn paikalle. Sun ei onnekses tarvitse sitten enää etsiä, voin kertoa että kokoonpanolla ZR-7S+huomioliivi sais etsiä vaikka maailman tappiin.  
tounge.gif

Ja ei näistä tarvitse kenenkään henkilökohtaisia paineita päästää nousemaan. Ihan on vaan mun ikiomia mielipiteitä.
Enkä väitä etteikö huomioliiveistä saattaisi olla jotain hyötyä, ne on vaan niin tuhottoman keilan näköisiä. Itse en helpolla sellaista päälleni laittaisi.
Mutta kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Turvallisia kilometrejä kaikille.

en jaksanut lukea kaikkia juttuja mutta asiahan on näin jos alamme käyttämään heijastinliivejä niin mitenköhän käy meidän jotka emme käytä niitä?joudumme vieläkin todennäköisemmin autojen yliajamaksi koska ne odottavat että kaikilla motoristeilla on liivit yllä!
sad_orig.gif

Selvää kai on että huomioliiveillä varustettu motoristi on helpompi havaita liikenteessä ja siten parantaa turvallisuutta, vain idiootti kuvittelisi toisin.

Kokonaan toinen asia sitten on motoristien turhamaisuus, ei kehdata repiä neon-väristä liiviä päälle kun se nyt ei kuitenkaan ole kaikkein tyylikkäin varuste ja ehkäpä sen koetaan pienentävän mahdollisuuksia tulla havaituksi Alpha-koiraana, viriilinä ja miehekkäänä... ollaan me sellaisia riikinkukkoja
biggrin.gif

Selvää kai on että huomioliiveillä varustettu motoristi on helpompi havaita liikenteessä ja siten parantaa turvallisuutta, vain idiootti kuvittelisi toisin.

Kokonaan toinen asia sitten on motoristien turhamaisuus, ei kehdata repiä neon-väristä liiviä päälle kun se nyt ei kuitenkaan ole kaikkein tyylikkäin varuste ja ehkäpä sen koetaan pienentävän mahdollisuuksia tulla havaituksi Alpha-koiraana, viriilinä ja miehekkäänä... ollaan me sellaisia riikinkukkoja  
biggrin.gif
Pah, noi on just noita huonon itsetunnon ja pienen peeniksen pelon aiheuttamia pelkotiloja. Tosimiehet ei noista piittaa.
Yhyy, mitä noi muut musta ajattelee, olenko edes katu-uskottava? Mitä hemmetin väliä sillä on mitä muut miettii? Se on niitten muitten ongelma.

Tosimies on tosimies vaikka munasillaan. *kliks*

Jos asia on niin, että huomioliivien yleistyminen ei aiheuta minkäänlaista "inflaatiota", niin samalla logiikalla voidaan asentaa kaikkiin ajoneuvoihin sireenit ja siniset vilkkuvalot. Eihän siitäkään hälytysajoneuvojen huomattavuus kärsisi, vai?
huomioliivit.jpg

PectusFortuna, jos katsot johonkin noista pallukoista niin katoavatko muut näkyvistä?

Jos niin mene ihmeessä lääkäriin, sussa on jotain vikaa.

No perkules, pitäkää niitä huomioliivejä jos haluatte. Mutta mun mielestä ne kuuluvat niille, jotka oikeasti ovat tiellä töissä, kuten esim. Destian työntekijät (vai mikä se Tielaitos nykyään onkaan) ja poliisit.

Totta on, että huomioliivi näkyy ja kiinnittää huomion, mutta onko oikein, että huomio kiinnittyy tavalliseen tiellä liikkujaan liivin takia, kun voipi olla tilanne, jossa joku muu ansaitsisi suuremman huomion.

No tokihan sitä tien sivussa liikkuvaa haalarihemmoa kannattaa ennemmin kasoa kuin vastaan ajavaa tai kenties tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa motoristia... eiku hetkinen?

Ettei nyt vaan kävelijöiden ja destian tms työntekijöiden liivit veisi huomiota eräiltä muilta tiellä liikkujilta joita ymmärtääkseni on jäänyt enemmän autojen alle kuin tietyöntekijöitä eli tällä tarkoitan motoristeja?

Eräiden käyttämä logiikka on kyllä mielenkiintoista mutta mahtuuhan meitä maailmaan, antaa kaikkien kukkien kukkia vaan
smile_org.gif

Otetaanpa osaa tähänkin keskusteluun...

En käytä suoranaisesti huomioliivejä, mutta meninpä ostamaan tuossa pari viikkoa takaperin Rukan Armax -puvun, jonka takki on väritetty nk. huomiovärein...

Nyt on jo muutaman kerran voinut huomata, kuinka risteykseen tullessa autoilija on "säpsähtänyt" lähdettyään liikkeelle ja pysäyttänyt auton kun ovat mut huomanneet. Vaikee tietysti todistaa että se on just ton huomiovärin ansiota, mutta haluan ainakin ajatella niin.

Ei niitä liiviin pukeutuneita vielä niin paljoa ole että ne alkavat massaksi muuttua... Eli ei, liivit eivät ole kokeneet inflaatiota!

Valoihin voisi kiinnittää liivejä enemmän huomiota. Eihän liivit edes näy kuin pieneltä osalta varsinkaan edestäpäin katsottuna. Tehokkaammin varmaan auttaa kirkkaan värinen kypärä, mitä tietenkään pannarikuski ei voi päähänsä laittaa, kun se on niin naurettavan näköinen. No se siitä...

Töissä muutama vanhempi ei-motoristi kertoi olevan hankalaa erottaa mp mopoista ja yleensä havaita vanhempia pyöriä ja varsinkin customeja liikenteessä niiden himmeän etuvalon takia. Ajovalopakon takia varmaan opittu luottamaan havainnointiin ajovaloa "etsimällä".

Itse kyllä tuohon teoriaan jotenkin uskon. Edellisessä pyörässä oli pyöreä "vanhanaikainen" etuvalo (jolla ei mitään pimeällä tehnytkään) ja nykyisessä palaa vierekkäin 2 x H4 keulalla sekä lyhyillä että pitkillä. Entisellä pyörällä sattui melkein joka viikko tilanne, jossa joku puusilmä koetti tulla eteen, mutta nykyisellä en muista tuommoista tilannetta sattuneen muusta kuin omasta viasta johtuen (kova kiihdytys jne).

Back