• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioliivin käyttö moottoripyöräilyssä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Huomioliivin käyttö moottoripyöräilyssä. -

• Käytän huomioliiviä.

Ääniä: 0 0,0%
  • En käytä huomoiliiviä.

Ääniä: 4 100,0%

• Ääniä yhteensä
    4
Kumma kuinka tätä takaa tulevaa uhkaa väheksytään jatkuvasti.

Edelleenkin..paljon on tehtävissä omalla toiminnalla tilanteitten välttämiseksi, jotka tapahtuvat edessäpäin.

Sitävastoin..melko turvaton on motoristi peräänajotilanteissa.

Mitkä ovat keinot välttyä moiselta?

Itse en keksi mitään muuta keinoa kuin yrittää tehdä itsensä paremmin havaittavaksi.
Oikea ajonopeus? Jos takana ei roiku ketään, peräänajon riski pienenee
idea3.gif

Tämä inflaatio, liikaa liivejä.... ei asfaltti yms. muiden työturvallisuus heikkene siitä yhtään vaikka motoristitkin käyttäisivät huomioliivejä.
Vaan voisiko noilla väreillä vaikuttaa asiaan. Kun kerran kaupat on väärällään noita halpi-keltaisia liivejä, niin miksei viranomaisväriksi voisi varata esim. neon oranssia tms. Toki myös oranssein heijastimin. Tällöin jo liivin/heijastimien väri kertoisi mistä on kyse
lookaround_orig.gif

Jos se mamma säätää sitä radioo ja imettää sitä pikkuista naperoo niin se on ihan se ja sama onko sulla siinä sen edessä liivit vai ei, päälle se kuitenkin ajaa.

Ei liivejä niin eipähän tule luotettua että joku niiden takia mut huomais. Oletuksena on ettei mua kukaan huomaa missään tilanteessa. Tulee niihin peilihinkin vilkuiltua suht usein...

Mut saahan sitä jokainen ajaa vaik rintsikat päällä jos haluaa
tounge.gif

Kumma kuinka tätä takaa tulevaa uhkaa väheksytään jatkuvasti.

Edelleenkin..paljon on tehtävissä omalla toiminnalla tilanteitten välttämiseksi, jotka tapahtuvat edessäpäin.

Sitävastoin..melko turvaton on motoristi peräänajotilanteissa.

Mitkä ovat keinot välttyä moiselta?

Itse en keksi mitään muuta keinoa kuin yrittää tehdä itsensä paremmin havaittavaksi.
Oikea ajonopeus? Jos takana ei roiku ketään, peräänajon riski pienenee
idea3.gif
Totta!
Pidetään se nopeus sellaisena jotta, ettet jää jonon väliin tai katveeseen.

Tokihan kaikki tää on täysin vapaaehtoista, mutta kun muistaa silloin kaasupullon kokoisena...Isot pojat puhui aivan samaa kun tuli kypäräpakko moottoripyöriin.
Kuinka moni pitää kypärää tänäpäivänä naurettavana, turhana, ei sovi mun tyyliin?

Taasko tästä aiheesta pitää vängätä...joka vuosi sama juttu. Enemmän tuo liivien käyttö näyttää olevan ongelma niille, jotka eivät sitä käytä kuin liivien käyttäjille. Ihan sama mulle, oma ego ei kärsi siitä vaikka liivi takin päällä onkin. Ajossa ei huomaa mitenkään ja auttaa pitämään Autocomin piuhan näppärästi paikoillaan...nakinkuori-tyyppinen kun on.

Oheen kuitenkin kuvatus, josta voisi kuvitella kuvaajan olevan esim. risteystä lähestyvä autoilija...kummasti se tuo liivi ottaa silmään, mikä on tarkoituskin.

juvasshytta2.jpg

Yhtä tarkkana sitä pitää tuon liivin kanssa olla liikenteessä kuin ilmankin...eli järjen käyttö sallittua.

Vastasin tähän että en käytä, koska en käytä 98% ajasta, mutta viime syksynä kun oli aamulla töihin lähtiessä pimeetä (syys-,lokakuussa)ja sateista ja välillä sumuistakin niin käytin muutamina kertoina messuilta saamaani "turvaliiviä". Kyllä se teki olon ehkä vähän enemmän huomatummaks, mutta tuli myös olo että nyt on alottelija liikenteessä(vaikka enhän mä vielä kovin kokenut olekkaan). Sen lisäks kun sen alla oli vielä pirusti vaatetta (kylmä) ja ajotakki sadekalvoineen(märkä) niin olo oli vielä normaalia paksumpi ja kömpelömpi. Ja taisimpa heittää sinne vielä repunkin alle jotta se näkyisi edes taakse, eteen kun se ei mun mielestä niin paljoa näy
tounge.gif

Mun mielestä, olis se hyvä pitää mukana jos alkaa tulla sellanen keli että olis hyvä heittää se päälle.

Ilmeisesti Senilixin oma kuva? Näkyykö tuo takaapäin kuinka kun on tuo laukku tuossa edessä?

Itse käytän välillä tämmöistä. Varsinkin reissuissa on ollut päällä. Liivin ja hihaosat väsäsi rakas äitini ja osat tuli maksamaan n.20€. Keskellä menee heijastinnauha. Palautteen mukaan parantaan näkyvyyttä erityisesti pimeällä. Vauhdissa ei lepata ja kireyttä voi säätää koon mukaan. Kätevästi edestä aukeaa klipsillä.

huomio.jpg

Taasko tästä aiheesta pitää vängätä...joka vuosi sama juttu. Enemmän tuo liivien käyttö näyttää olevan ongelma niille, jotka eivät sitä käytä kuin liivien käyttäjille. Ihan sama mulle, oma ego ei kärsi siitä vaikka liivi takin päällä onkin. Ajossa ei huomaa mitenkään ja auttaa pitämään Autocomin piuhan näppärästi paikoillaan...nakinkuori-tyyppinen kun on.

Oheen kuitenkin kuvatus, josta voisi kuvitella kuvaajan olevan esim. risteystä lähestyvä autoilija...kummasti se tuo liivi ottaa silmään, mikä on tarkoituskin.

Yhtä tarkkana sitä pitää tuon liivin kanssa olla liikenteessä kuin ilmankin...eli järjen käyttö sallittua.
Samaa mieltä vaikkakin käänteisestä näkökulmasta. Ei todellakaan ole minulta pois jos joku haluaa sitä käyttää.

Ei vaan tarvitsisi yrittää tuputtaa sitä muille tai yrittää "lobata" sitä pakolliseksi varusteeksi. Siinä tapauksessa saa kyllä sellaisia vastauksia kuin ansaitseekin. Enkä tässä yhteydessä tarkoittanut varsinaisesti sinua, vaikka kirjoitustasi lainasinkin.

Huonommilla keleillä tulee pidettyä tuota perus tokmannin heijastinliiviä...halpahan toi on eikä näytä miltään mutta kuvittelisin sen hieman paremmin erottuvan paskemmilla ilmoilla.
Mikäli noita heijastavia elementtejä istutettais enempi ajovermeisiin niin kait valmistajat nostelis välittömästi hintoja ylös...vedoten esim.siihen että kuinka mp.selässä rönöttävä henkilö erottuu hyvin massasta!!

Mutta en ole käyttänyt sitä sen kirkkaiden värien takia. En ole vielä sinut huomioliivin kanssa.
062802moto_prv.gif
sport05.gif
Mitenkäs olisi mattamusta "huomio"liivi ilman heijastimia .. ainiin

Minä luotan kirkkaisiin väreihin ajovarusteissa.

Kerran satuin juttelemaan vanhemman custom-miehen kanssa kaupan pihassa kun se ihmetteli kirkkaita ajovarusteitani, sanoin että huomaapahan autoilijat minut paremmin. Ja hän oli sitä mieltä että ei niillä ole merkitystä kun se on pelkkä mopon valo mistä mopo kuskeineen huomataan..
smile_org.gif
Kai sitä muustakin kohtaa pyörää huomioidaan kuin vain edestä. Mm sivu ikkunasta vilkaiseva kaistan vaihtaja...

Kyllä se ainakin mukana kannattaa pitää. Ei sitä koskaan tiedä mil-
laisissa olosuhteissa sitä mahdollisesti joutuu pysähtymään. Eipä
kallis, eikä vie juuri tilaakaan. Sama pätee ensiapulaukkuun.

Eipä tule pidettyä liiviä, mutta ei siitä ainakaan haittaa olisi näkyvyyden kannalta. Värikkäät MP-kypärä, takki ja pyörä ovat toimineet tähän asti.

Toi huomioliivi taitaa olla vähän niinkuin fillarikypärä, moni on periaatteesta vastaan kunnes päättää itse ostaa ensimmäisen.

Huomasin eron selkeästi, kun vaihdoin pyörää ja kypärää samalla kertaa. Vanhalla katteettomalla fourilla kun ajeli mustissa kuteissa ja musta potta päässä niin kävi pari-kolme kertaa kesässä hassuja tilanteita. Viime kesänä ei ollut kilocebarin kanssa yhtään tilannetta *kop-kop-kop* vaikka kilsoja tulikin moninkertaisesti entiseen verrattuna.. tai sitten toi matkalehmä on niin iso ettei sitä voi olla huomaamatta  
wink.gif

Ilmeisesti Senilixin oma kuva? Näkyykö tuo takaapäin kuinka kun on tuo laukku tuossa edessä?
Oma kuva on juu. Vähän kuskin hartioita näkyy, muttei juhlimaan pääse. Kyytiläinen liiveineen näkyy paremmin taaksepäin koska istuu selvästi korkeammalla eikä laukku blokkaa niin paljoa.

Yleisesti ottaen:

Itsellä liivin käyttöön vaikuttaa muutama asia, joista jokainen saa ihan vapaasti olla erimieltä ja jättää liivit narikkaan:

- Jos edes sen yhden kerran joku puusilmäinen kotilokuski jättää vaihtamatta kaistaa puolihuolimattomalla vilkaisulla nähdessään häivähdyksen keltaista niin money well spend.
- Liivi pitää Autocomin piuhan (aina käytössä) hyvin paikoillaan ja estää sitä heilumasta valtoimenaan...eipä tarvii pujotella mistään.
- Liivi näkyy aina jotenkin ja siihen kiinnittää huomiota, joko siksi että katsoja ihmettelee sen rumuutta tai luulee aloittelijaksi jne. Lopputulema on kuitenkin se, että minut on huomioitu...ei haittaa vaikka nauraisi katketakseen...eipähän välttämättä vaihda kaistaa eteen kun muistaa juuri ohittaneensa naurettavan liivipellen. Motarilla ja kehäteillä toistaiseksi nolla kiilausyritystä, tosin enpä jää yleensä rinnalle junnaamaankaan.
- Hyvin riittää juttuseuraa kotimaan ja ulkomaiden huoltoasemilla, yleensä stoori alkaa tyyliin "Se on tuo liivi kyllä hyvä..." tai "Hey, that vest makes you really visible" ...tarina on ihan tosi.
- Itse tulee ajettua niin paljon noilla motareilla ja kehäteillä, että suurin uhka ei tule edestä vaan takaa tai sivulta. Hämärässä ajaessa liivin heijastimet loistavat jo kaukaa ja kiinnittävät takaatulijan huomion huomattavasti paremmin kuin takavalo. Moottoritiekään kun ei ole suora niin valoa tulee liiviin takalaukustakin huolimatta. Mitä kauempaa takaa tuleva tajuaa edessä ajavan motoristin niin aina parempi.
- Eikä sitä koskaan tiedä vaikka rysähtäisikin, jos siinä tilanteessa tulee näkymisestä vääntöä niin saapahan kuulustelupöytäkirjaan merkinnän, että motoristi on varustautunut näkyvällä huomioliivillä...tuskin siitäkään haittaa on. Ruumistahan tuo ei auta niinkuin ei moni muukaan asia.

Jokainen taplaa tyylillään ja tekee niin kuin parhaaksi näkee. Tämä on oma valintani harrastaa moottoripyöräilyä. Ulkonäkö on loppupeleissä toissijaista, sillä itse ajaminen on kuitenkin pääasia ja toivottavasti saan nauttia siitä vielä pitkään. 45tkm/v autolla ja 15+tkm/v kaksipyöräisellä takaa sen, että sitä kuuluu jonkinlaiseen osumaherkempään riskiryhmään.

Olen minä käyttäny, kovalla vesisateella pimeellä. Sitä en tiedä, onko auttanu vai ei, mutta jotenkin oli turvallisemman tuntuinen olo.

Normaalikeleillä en oikein koe välttämättömäksi niin kauan kuin pyörä liikkuu. Jos taas pitäis rassata tien varressa, niin ...

Kun niitä pitää jo työmailla joka äijä niin eipä viitti enää vaparilla nykiä päälleen.
...hmmm...joku tuossa ei nyt täsmää...? Siis miksi niitä piethän päällä "työaikana"? Käsitin, että sen takia että huomataan.

Miksi niitä ei sitten huomaisi myös vapaa-ajalla? Vaikkapa siellä pyörän selässä...  
wink.gif

No samapa se, itekki tullee, kuten tuolla aikasemmin kirjotin, piettyä päällä vain kun on pimiää ja satelee vettä...

Ja jos rekkamiehet kiroaa koirantaluttajien ja sauvakävelijöitten liivit ja että niitä näkkyy liikaa ettei ossaa varoa sitten jottein työmiehiä...tuo logiikka kait tarkottaa sitä, että tietyömiesten päälle ei saa aijaa, mutta muille ei niin kauhiasti väliä.

Kuten kerroin, joku tuossa logiikassa ontuu. Tai sitten en vaan tajua  
biggrin.gif

Toishaalta ei heijastimien tai liivien pitämättömyys tai pitäminen minua ahista, ennemminki kuitenki toivos tuola tiellä 60-80tkm vuosittain ajelevana kelillä ku kelillä, että näkyis enemmänki noita kaikkien päällä. Tuo joustavuutta enemmän liikenteeshen kun on ees teoriassa mahollisuus ennakoia. Puolin ja toisin.
Ei nyt ollut kysymys siitä etteivätkö ne paranna näkyvyyttä vaan siitä että niiden vaikutus ei ole sama kuin silloin kun niitä ei ollut niin yleisesti käytössä.Vai pitäisikö ne olla pakolliset jokaiselle joka astuu kadulle tai tielle? Eikö silloin kannata maalata koko pyörä huomiovärillä? Tietyt huomiovärit on vaan käsittääkseni suojattu ettei niitä edes myydä noin vaan,esim.ambulanssivärit. En yritä väittää ettei niistä hyötyä,joka haluaa voi hyvin kiskoa sen päällensä.Tärkein on kuitenkin se pyörää ajavan henkilön asenne ja tapa liikkua liikenteessä. Vanha Rukan sadeasu oli hyvä,se näkyi sateessa ja hämärässä mutta niitäkään ei saa enää.

Olen käyttänyt reissussa muuten jouten oleva HIRVENMETSÄSTYS-liiviä! (Käyttöaika kasvaa ja hinta/pvä laskee
cool.gif
). Pehmeää kangasta, mahtuu vaikka takin taskuun jos ei halua päällä pitää. Sellainen rikottu oranssi camomaastokuvio (joku amerikanhomma varmaan). Ei ota pahasti silmään edes jahdissa mutta näkyy hyvin. Vetoketjulla edestä kiinni; pitäisi vaan ostaa hieman pienempi koko mopoajeluihin kun väljyys ei haittaa jahdissa.
Samanlaisia saa myös sivu- + selkätaskuilla jos haluaa roinaa kuljettaa ilman reppua!

Back