• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huh huh hellettä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Thing
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikka ilman ajovarusteita en yleensä koskaan aja niin tänää oli ihan pakko shortseissa ajella ja päivällä silloinkin oli niin kuuma että ei pystynyt kuin alle tunnin huristella.
Nyt illalla pystyi jo shortseissa ajamaan ja ajoinkin monen tunnin lenkin sinne minne nokka näytti, välillä "eksyen" mukaville hiekkapoluille. Tänää oli mahtava päivä ja fiilistä ajaa. Näytti aika useat motoristit ajella T-paidalla ja shortseissa. Se on ymmärrettävää kun en itsekään viittinyt hikoilla takissa, vaikka normaalisti pidän ajovarusteita yhtä tärkeinä kuin turvavyötä autossa.

Juu shortsit, t-paita, sandaalit sekä avopotta ajovarusteena näillä helteillä.
062802moto_prv.gif

Nahkabyysat ja -takki.

Sattuu iha helvetisti ku öttiäinen pamahtaa esim 80 vauhdissa käsivarteen tai reiteen...

Oon koklannu miltä tuntuu, alko voblaamaan välittömästi.
crazy.gif

Jos on liian kuuma ajella normi varustuksella (kesäversiot) niin vaihdan veneeseen ja lähen kalaan,vilvoittaa se niin kauan kun ajaa ainakin ja jos liian kuuma tulee niin ei muuta kun "horjahtaa" laidan yli niin viilenee vähäks aikaa  
thumbs-up.gif

Ainoa ongelma on vaan se että palaa auringossa ihan sikana
biggrin.gif

Eli nytt on tullut vähään liikaa catshattua sitä brunaa kun on keitetyn ravun näköinen
ghostface.gif

Tein tänään noin 250 km lenkin. Nahkapuvun vetoketju puoliksi auki, hihojen vetoketjut täysin auki, ja silti pukkaa hikeä pintaan vielä moottoritienopeuksissakin. On tämä kyllä aikamoista näin pohjoisen eläjille
biggrin.gif

Nahkabyysat ja -takki.

Sattuu iha helvetisti ku öttiäinen pamahtaa esim 80 vauhdissa käsivarteen tai reiteen...

Oon koklannu miltä tuntuu, alko voblaamaan välittömästi.  
crazy.gif
No sattuuhan se öttiäinen jos iholle osuu mutta kiroilulla siitäkin selviää. Pahimpia on edellä ajavan auton renkaasta lentävät kivet...onneksi tänää ei yhtään semmoista minuun osunut ja pidän tarkoituksella ison välin autoihin.

80 kilometrin mutkalenkki mansikoita hakemaan sortseissa ja T-paidassa, ja avokypärällä
biggrin.gif
Järki sanoo, että ei viisasta, mutta ruumis nautti joka hetkestä
062802moto_prv.gif

Tulin eilen Ahvenanmaalta takaisin mantereelle ja sää oli todella lämmin ja painostava. Mittari näytti +30C kokoajan ja moottorikin suunalta tuli silloin tällöin lämpöaaltoja. Mulla oli päällä Sweep:n kalvotakki ja Rukan housut ja ainakin takin osalta olo oli kuin kinkulla paistopussissa. Meinasin muutaman kerran pysähtyä ja laittaa kevlar-farkut jalkaan, mutta synkältä näyttävä taivas epäilytti.
Ohuet ajohanskat auttoi todella paljon ja välistä pidin visiiriä pikkasen auki. Lämpöön alkoi jo tottua ja pari viilentävää vesisade kuuroa viilensi ihan mukavasti. Illemalla tosin lämpötila laski noin 17 asteeseen ja ihan kylmä meinasi tulla
smile_org.gif

80 kilometrin mutkalenkki mansikoita hakemaan sortseissa ja T-paidassa, ja avokypärällä  
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
Niimpä..tässä keväällä sattui semmonen mitä koskaan aikasemmin ei ole sattunut...onneksi olin autolla liikenteessä. Edestä olevan auton renkaasta kimposi nyrkin kokeinen kivi! Oli aika epätedellinen tunne kun näin sen ja yritin hiljentää, mutta konepeltiin se perkele osui ja iso lommo tuli ja siitä pompsahti tuulilasiin. Onneksi ei rikkonut uutta tuulilasia ja onneksi autossani on konepelti alumiinia ni ei ihan heti ruostu. Tuli vaan mietittyä etä mtä jos tommonen olis osunut motoristia käteen tai visiiriin...ei olis kivalta tuntunut.

Tulin eilen Ahvenanmaalta takaisin  mantereelle ja sää oli todella lämmin ja painostava. Mittari näytti +30C kokoajan ja moottorikin suunalta tuli silloin tällöin lämpöaaltoja.  Mulla oli päällä Sweep:n kalvotakki ja Rukan housut ja ainakin takin osalta olo oli kuin kinkulla paistopussissa. Meinasin muutaman kerran pysähtyä ja laittaa kevlar-farkut jalkaan, mutta synkältä näyttävä taivas epäilytti.
Ohuet ajohanskat auttoi todella paljon ja välistä pidin visiiriä pikkasen auki. Lämpöön alkoi jo tottua ja pari viilentävää vesisade kuuroa viilensi ihan mukavasti. Illemalla tosin lämpötila laski noin 17 asteeseen ja ihan kylmä meinasi tulla  
smile_org.gif
Mulla oli kanssa tuota Sweep tasoa oleva takki pari vuotta sitten ja se kalvo on kuin sadetakissa ajais, ei hengitä lainkaan ja kuuma kuin mikä. Itse ostin nyt uuden mopon tultua hätäpäissäni Bilteman takin ja se huomattavasti viileämpi, kun siinä ei ole kalvoa, vaan on conduraa joka pitää vettä. Tyytyväinen siihen halpistakkiin vielä olen. Jos en olisi niin kävisin MP-asun takin ostamassa, kuten oli tarkoituskin mutta toi bilteman takki toistaseksi on ajanut asiansa ni en ole vielä investoinut MP-asuun.

Kävin tänään ajamassa 300km lenkin (14:00-18:30 välisellä ajalla).
Sweepin paksut housut (muistin ottaa irtovuoret pois) ja Sweepin touring-takki.
Alla oli verkkopaita- Tee-paita ja pitkät kalstarit.
Avokypärä viilensi mukavasti naamavärkkiä ja tauoilla tuli hiki, mutta ajaessa ei ollut isompia ongelmia.

Tänää about 500km lämmöt vaihteli 22-34 päällä Yoko:n takki ja Sweepin camot ..iha jees. Musta pahin tai no mikä pahin kokemus on mulle ollut ni mattamusta kypärä....ei oo enää..

Lämmin oli,mutta ajohuosun lahkeet löysällä ja takin vetoketju puoliksi auki,sekä tavalliset lekkarit jalassa niin kyllä mielestäni oli ihan siedettävä olo.Tuli ajettua runsaan 200km:n lenkki.
smile_org.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

biggrin.gif
062802moto_prv.gif
Niimpä..tässä keväällä sattui semmonen mitä koskaan aikasemmin ei ole sattunut...onneksi olin autolla liikenteessä. Edestä olevan auton renkaasta kimposi nyrkin kokeinen kivi! Oli aika epätedellinen tunne kun näin sen ja yritin hiljentää, mutta konepeltiin se perkele osui ja iso lommo tuli ja siitä pompsahti tuulilasiin. Onneksi ei rikkonut uutta tuulilasia ja onneksi autossani on konepelti alumiinia ni ei ihan heti ruostu. Tuli vaan mietittyä etä mtä jos tommonen olis osunut motoristia käteen tai visiiriin...ei olis kivalta tuntunut.
Aika epätodellinen tunne tulee kun tälläistä lukeekin
wink.gif

Jos vielä yhtään lämpenee, niin on kai pakko ottaa gorepuvun lämpövuoret pois. Jotain positiivista, jos haluaa etsiä, niin ei ole tarvinnut joka aamu kaivaa sähköliivin töpseliä satulan alta esille
smile_org.gif

hyvä tekninen alusasu helpottaa helteilläkin pikkasen.

farkuilla olen 2 kertaa (viime kesänä) koittanu ajella mutta zetori höökii kuumaa sen verran jaloille että pakko pitää ajosaappaita ja nahkoja, muuten palaa sääret.
hyvin tuolla näillä keleillä vielä pärjää maantiellä kun muistaa juoda tarpeeksi. muutaman tunnin lenkin iltapäivällä heitin.

semmonen muistutus, että pikipaikat on helteillä monin paikoin todella liukkaita kun öljy (tai mitä sitten ikinä onkaan) nousee pintaan! olisin varmaan ollut nutullani motarin rampissa ellei auto olisi nysvänny edellä 50km/h. hyvin sutasi ihan pintakaasullakin.

tuommosta "vanaa" toki ny osaa varoa, mutta se öljy olikin levinny rampin lopussa jo melko leveälle kaistaleelle.

Clipboard01.jpg

aamusta pistin goretexit päälle, pikku rundi, ja melkein lämpöhalvaus. ei stana, ei pysty. pakko oli vaihtaa farkkuihin ja t-paitaan, sillä seurauksella, että käsivarret sitten palo
sad_orig.gif

hirvittää, sillä olen nähnyt t-paita-shortsi kaatumisen jäljet, en soisi omalle kohdalle.
myös zetori hohkaa niin maan sairaasti farkkujen läpi, että pakko ajaa välillä tuulettamalla haruksia
tounge.gif

Tänään tuli aika pitkä tovi vietettyä moton selässä. Pulkkilanharjulla kävin rannassa uittamassa ajotakkini Päijänteessä. Tippuvan märän rotsin kun veti niskaan ja lähti liikkeelle, niin ei muuten ollut enää kuuma. Tuli jopa vähän vilu vaikka lämpömittari näytti yli kolmeakymppiä. Suosittelen kokeilemaan: Kastele siihen sopivat ajokamppeet tai vaikka t-paita ennen liikkeelle lähtöä läpimäräksi... todellakin toimii.

Paikallaan ollessahan märät kuteet eivät auta, mutta kun lähtee liikkeelle, haihtuu kosteus voimakkaasti ja myös jäähdyttää voimakkaasti. Perusfysiikkaa. Ja melko nopsasti ne kuteet myös kuivavat vauhdissa. Ehkä reilu sadan kilsan matkalla. Mutta sehän on sitten sopiva paussin paikka ja onneksi Suomi on tuhansien järvien maa.
smile_org.gif

Kypärää tullu kasteltua ja noin pitkälle ees oosannu ajatella. Mut tattis vinkistä ja kyllä varmasti toimaa.

Back