sanoi:
Jos ruotsalaisen vakuutusyhtiön R1:stä vuosittain kolmannes päätyi lunastukseen, se varmaan kertoo jotain tehokkaampien pyörien onnettomuusalttiudesta.
Uskon jos kyseisen vakuutusyhtiön asiakkailta löytyy 3 ärykköstä.
Jos tuo suhdeluku kuvaa kattavasti rykkösille sattuvia onnettomuuksia Ruotsissa, tarkoittaa se sitä että jo 2v vanhoista rykkösistä suurin osa on avk:ta vastaavan ruotsalaisinstanssin kautta kiertäneitä ja korjattuja. Ja sitä vanhemmissa osuus vain kasvaa... Ylivoimaisesti suurin osa Ruotsin rykkösistä on siis kertaalleen lunarin kiertäneitä ja avk:lla paikattuja? Ja koska vakuutusyhtiö tuskin haluaa tehdä pyörämallin vakuuttamisessa tappiota, rykkösen vakuuttamisen hinta per vuosi on noin kolmannes ko. pyörän arvosta länsinaapurissamme... ?
Eli Suomeksi sanottuna: Tämä "tieto" lienee urbaanilegenda...
Tähän kohtaan pakko mainita että Ruotsissa kaskolliset vakuudet ovat todella kalliita tehokkaille sporttipyörille. Siis ihan eri hintaisia mitä Suomessa. Vakuutuksen hinta ilman bonuksia voi olla yli puolet pyörän arvosta uutena ja halpana vakuutuksena pidetään sellaista viidesosan hintaista vakuutusta pyörän arvosta. Siis vuodessa.
Muille pyörillä vakuutusten hinta on kohtuullisempi.
Eli asia lienee faktaa, mutta siihen vaikuttaa myös se että moottoripyöriä varastetaan ruotsissa enemmän kuin Suomessa.
Lähteenä tehokkaan sporttipyörän omistaminen Ruotsissa kunnes se varastettiin..
En ees jaksanut kaikkii lukee, mutta tätä komppaan KOSKA tunnen sen toisen Ruotsalaisen ( Skånekille ) Hayabusa kuskin henk. kohtaisesti
ja sen toisenkin olen tavannut joskus Stockisessa . Enempää RUOTSIN kilpisiä "Busseja" en sitten ole nähnytkään, vaikka kahella Busalla ajelin n. 80tkm ja niistä kilsoista varmasti liki neljäsosan svean maalla. Muistaakseni normiBusan vak. maksu kaskoineen oli / on Ruotsissa luokkaa 70.000 - 80.000 sek, eli n. seitsemäntonttuu euroissa vuosi.
Eikä liene kovin halpoja kilosetkaan. ( Nämä tiedot perustuvat minulle kerrottuihin summiin, faktoja EN ole nähnyt. )
Siitä huolimatta vaikka itse ajan nykyään HD V-Rodilla jossa vakioteho kokolailla. 122hp / paino n. 300kg ja Exässäni K8 Busassa oli n. 200hp / paino n. 240kg . Siis koneteho, takarinkulatehot sitten tietty matalammat.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että lähes täysin se on sen suharin korvien väliosastosta kiinni kuinka onnettomuusaltis hän on.
TIETYSTI Totta helkutissa on helpompi ajaa "tuulitunnelikurkolla", eli Busalla lujaa, kuin nakulla HD:lla, Inkkarilla tms. mutta kuski sitä kahvaa vääntää loppupeleissä joka tapauksessa.
Ja jotain tuoreempiakin vak. yhtiöiden tilastoja muistan nähneeni jossain svenski lehdissä, ja niissä kyllä oli tosiaankin motoristien kuolonkolareista Sekä muistakin bike onnettomuuksista yli puolet ns. supersportluokan / sportluokan pyörillä ajettuja.
Myös ihan mopoilijoiden osuus melko mittava myös.
Sekin on taivaan tosi, että Busalla ei edes välttämättä huomaa ajavansa jo selkeetä lapun lähtönopeutta, vaikkapa 150km/h. Se kun on taivaallisen ihana vehje ajaa LUJAA.
Mulla oli kans toi sama ajatus mielessäni, kun artikkelin Busakuskilla vai toimittajalla enny muista ? Siis viimosia lenkkejä kun ajelin Busalla , Että kyllä lähtee ! Meinaan Busa meitin pihasta.
Nyt kun pikkuhiljaa Suomi siirtyy "Ruotsin aikaan" sanktioissa ylinopeuden suhteen, niin mä en normi motoristina tee hevon vittuakaan bikellä, joka kulkee 300 km/h, ja kiihtyy muutamassa sekunnissta taivaan tai helvetin porteille.
Kicksit tulee tätä nykyä ihan eri jutuista, kuin nopeuksista tai kiihtyvyyksistä. TOKI edelleen arvostan hemmoja jotka ovat elämänsä uhranneet esim. rata / kiihdytys ajoihin, se ON hienoa kateltavaa kun kundit jotka homman ossaa esim. Busanisteissa vetää varttimaileja.
Mutta ei vaan mun juttu, kuin katsomossa.
Busa on kyllä muutenkin helevetin hyvä pyörä ajaa mm. matka-ajoo, mutta tällä hetkellä pidän omaa Rodiani jopa parempana kun liikutaan norminopeuksissa tyynellä kelillä. Tuuli toki repii nakua enämpi kuin Blastic Bullettia. Eikä ne oikeestaan ole verrattavissakaan keskenään.
Huonolla kelillä, eli vaikka nyt vesisateella painavat Customit erittäin paljon helpompia ajaa kuin kevyet Sportit.
Summasummarum olis tosiaan kiva nähä jotain tilastoo Supersport pyörien onnettomuus alttiudesta SUOMESSA vrt. matkapyöriin / Custom pyöriin.
Kuitenkin turvallisia kilometrejä IHAN kaikille motoristeille ja hyvvää ( Toivottavasti vielä ) Kesän jatkooKIN.