• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Disclaimer: nämä ovat käsittääkseni kilpakuski(e)n näkemyksiä ajolinjoista, ja vauhti vaikuttaa ajolinjoihin merkittävästi.
Joo, tottakai. Näkeepähän vähän, jotta mihin tulisi pyrkiä.
Itse, sillä vähäisellä kokemuksella joka on, olen noiden karttojen linjoista jollain osin eri mieltä.
Aloittelijalle joka ajelee hitaassa tai keskiryhmässä suosittelisin ihan vain mennä sinne radan varteen katsomaan miten nopean ryhmän kuskit ajaa sitä osaa jonka radalla näkee. Samoiten esim Teemu Hiltusen ja Kari Vehniäisen kotisivuilla on kypäräkamerakuvaa radoilta joista on hyvä vaklata ajolinjoja. Niin ainakin itse tein kun koitin opetella miten suomen radoilla pitäisi ajaa.
Jos hitaan ryhmän kuskilla on treenamisen tarkoituksena saada vauhti radalla kasvamaan niin en keksi mitään syytä miksi ei heti aluksi myös opettelisi ne nopeimmat ajolinjat.

Disclaimer: nämä ovat käsittääkseni kilpakuski(e)n näkemyksiä ajolinjoista, ja vauhti vaikuttaa ajolinjoihin merkittävästi.
Itse, sillä vähäisellä kokemuksella joka on, olen noiden karttojen linjoista jollain osin eri mieltä.
Aloittelijalle joka ajelee hitaassa tai keskiryhmässä suosittelisin ihan vain mennä sinne radan varteen katsomaan miten nopean ryhmän kuskit ajaa sitä osaa jonka radalla näkee. Samoiten esim Teemu Hiltusen ja Kari Vehniäisen kotisivuilla on kypäräkamerakuvaa radoilta joista on hyvä vaklata ajolinjoja. Niin ainakin itse tein kun koitin opetella miten suomen radoilla pitäisi ajaa.
Jos hitaan ryhmän kuskilla on treenamisen tarkoituksena saada vauhti radalla kasvamaan niin en keksi mitään syytä miksi ei heti aluksi myös opettelisi ne nopeimmat ajolinjat.
Pärskeles
biggrin.gif
Meikäläisen piirtämät kuvat elää edelleen netissä, vuodelta 2003 / 2004
biggrin.gif

Joo, G-miehen kanssa samaa mieltä, noista osan jo ajaisin erilailla, mutta kyllä noillakin jo aika liki pääsee, ainakin alkuun. Linjat toki riippuu siitä ajaako piikillä, tonnarilla, kusiaisella vai CB:llä
biggrin.gif
Noi on aikoinaan piirretty Ducati Cup:n laitteille, mitkä ovat painavia sekä laiskoja, niin kääntymään, kiihtymään kuin pysähtymäänkin, vähän niinko CB:kin on
smile_org.gif

Miulla on samantyylisiä "ongelmia" ku JGoolla
smile_org.gif
mietin mahottomasti esim. ajoasentoa, tyyliin kesken mutkan ai niin ulkohartia ja plaaplaa... monet onkin sanonu että lopeta se miettiminen ja aja!
Ajolinjoista sen verran, että tietyntyyliset mutkat saattaa hahmottua paperista mutta toiset taas ei ja sillon paras vinkki itelle ollut jos joku oikeesti näyttää ajamalla. Ite sain ekstra hienoo "palvelua" pohjanmaankierroksella, kun nopeen ryhmän kuski lähti köröttelee ja näyttää linjoja(ekaa kertaa olin nuilla radoilla, kiitos M). Silti oli joku mutka missä oli vaikea "totella" sitä nopeeta linjaa  
smile_org.gif
Tosin ite en oo koskaan aikoja ottanu eikä ite kierrosaika niinkään kiinnosta tällä hetkellä vaan mutkanopeuden nosto, ajoasennon kehittäminen ja se tietty tunne..
smile_org.gif
Kivaa on ollut, vaikka kehitys onkii hidasta ja välillä turhauttaa, ettenkö koskaan opi...no näin vanhalle akalle annettakoon vähän lisäaikaa  
biggrin.gif

Ja mahottomasti kiitos kannustuksesta ja tsemppauksesta mm. pohjanmaan tsempparit!

ja nuin yleisesti ajan suorat "nopeusrajotusten"(omien) mukaan, ellei ohitustilanne ja yks ongelma on päästä esim. tonnisista ohi ku avaavat mutkasta niin kivasti vaikka saattavatkin olla mutkassa tukkona
tounge.gif
eli pitäs opetella ohitustilanteeseen vissiin tiukempi linja ja yrittää kaasuttaa kovempaa
wink.gif

Pärskeles  
biggrin.gif
Meikäläisen piirtämät kuvat elää edelleen netissä, vuodelta 2003 / 2004
biggrin.gif

Joo, G-miehen kanssa samaa mieltä, noista osan jo ajaisin erilailla, mutta kyllä noillakin jo aika liki pääsee, ainakin alkuun. Linjat toki riippuu siitä ajaako piikillä, tonnarilla, kusiaisella vai CB:llä
biggrin.gif
Noi on aikoinaan piirretty Ducati Cup:n laitteille, mitkä ovat painavia sekä laiskoja, niin kääntymään, kiihtymään kuin pysähtymäänkin, vähän niinko CB:kin on
smile_org.gif
Äläs nyt, kyllä CB:lläkin pitää ajaa ihan samaa linjaa kuin vaikka gikserillä ajoin. Sitäpaitsi CB on ihan loistava trackday machine, edessä racetek ja kaikkee
smile_org.gif

Sorry offtopic

smile_org.gif
mietin mahottomasti esim. ajoasentoa, tyyliin kesken mutkan ai niin ulkohartia ja plaaplaa... monet onkin sanonu että lopeta se miettiminen ja aja!
Ajolinjoista sen verran, että tietyntyyliset mutkat saattaa hahmottua paperista mutta toiset taas ei ja sillon paras vinkki itelle ollut jos joku oikeesti näyttää ajamalla.
omien kokemusten mukaan siitä miettimisestä voi olla joskus hyötyäkin kunhan ei anna sen sekoittaa keskittymistä.

miettii siis etukäteen. ite joudun muistuttamaan itseäni suorilla, että "muista kääntää terävästi"
eli mutkat tulee ajettua aivan liian pyöreästi.

smile_org.gif
Ajolinjoista sen verran, että tietyntyyliset mutkat saattaa hahmottua paperista mutta toiset taas ei ja sillon paras vinkki itelle ollut jos joku oikeesti näyttää ajamalla.
omien kokemusten mukaan siitä miettimisestä voi olla joskus hyötyäkin kunhan ei anna sen sekoittaa keskittymistä.

miettii siis etukäteen. ite joudun muistuttamaan itseäni suorilla, että "muista kääntää terävästi"
eli mutkat tulee ajettua aivan liian pyöreästi.
Katseltaa tämä -video-, jos se vähän valaisisi asiaa
062802moto_prv.gif

Mopon vastaohjauksessahan on aina läsnä tuo vastaan vääntävä momentti, eli jos irrottaa kädet tangosta kesken mutkan niin mopo kampeaa itsensä pystyyn.
En viitsinyt ruveta lataamaan videota, mutta sen takaa löytynee A Twist of A Wrist video. Löytyy itseltä DVD:nä.

Tuosta mutkan ajosta väitetään videolla, että kun pyörä on taitettu mutkaan, se jatkaa kääntymistä samalla säteellä vaikka ilman käsiä. Näittävät vielä kuinka se toimii.

Itselläni on opettelu ainakin ollut keskistymistä yhteen asiaan kerrallaan.
Ekana oli tuo kaasun käyttö. Kun kaasu on avattu uudelleen, pidetään se auki samassa siihen asti kunnes kiihdytys alkaa. Meinasi aluksi joskus mennä usko kun oli taittanut kurviin ja avannut kaasun. Ja kuten videossa kerrotaan, että kaasu avataan niin aikaisin kuin mahdollista.
Seuraava keskittymisen aihe on tuo käsien rentouttaminen kurvissa. Vaikka mutkaan on tulevinaan kuinka rentona, jarrutuksen ja taiton jälkeen jää käsiin jännitys päälle ja aiheuttaa yleensä sen, että mutka alkaa mennä leveäksi. Mutta tästä ei kai selviä kuin harjoittelemalla ja harjoittelemalla.

Tässä pari huomiota jotka on itse tullut tehtyä.

Niin ja ajolinjoista tuo Code sanoo sen verran, että kaikki ajolinjat ovat hyviä kunhan tuo kaasun käyttö on mahdollista. Se maksimaalisen ajolinjan hakeminen tulee varmaan myöhemmin

Mulla ei kokemusta mopolla rata-ajosta, joten vähän jäävi kommentoimaan/ottamaan kantaa sen tarkemmin; tämä kylläkin tulee korjaantumaan.
Kuitenkin veikkaisin tuon ajolinjan ja sitä kautta mutkanopeuden olevan aikaa ajettaessa äärimmäisen tärkeitä tekijöitä. Minun on vaikea kuvitella, että löytäisin oikeaoppista ajoasentoa ellei mutkanopeuteni ole riittävä. Ilman oikeata ajolinjaa taasen mutkanopeus ei voi olla riittävä; ainakaan ulostulossa. Mitä taas tulee tuohon suoranopeuteen, niin mielestäni tuo ajolinja ja siitä saatava mutkanopeus sitten tähtäävät maximaaliseen suoranopeuteen. Suoranopeus taasen on kisassa käsittääkseni se yksi ratkaisevimmista tekijöistä olettaen, että ajolinjat pysyvät kohdillaan ja ohitusta ei mutka-ajovirheen vuoksi pääse syntymään.
nixweiss.gif
lookaround_orig.gif

Mulla ei kokemusta mopolla rata-ajosta, joten vähän jäävi kommentoimaan/ottamaan kantaa sen tarkemmin; tämä kylläkin tulee korjaantumaan.
Kuitenkin veikkaisin tuon ajolinjan ja sitä kautta mutkanopeuden olevan aikaa ajettaessa äärimmäisen tärkeitä tekijöitä. Minun on vaikea kuvitella, että löytäisin oikeaoppista ajoasentoa ellei mutkanopeuteni ole riittävä. Ilman oikeata ajolinjaa taasen mutkanopeus ei voi olla riittävä; ainakaan ulostulossa. Mitä taas tulee tuohon suoranopeuteen, niin mielestäni tuo ajolinja ja siitä saatava mutkanopeus sitten tähtäävät maximaaliseen suoranopeuteen. Suoranopeus taasen on kisassa käsittääkseni se yksi ratkaisevimmista tekijöistä olettaen, että ajolinjat pysyvät kohdillaan ja ohitusta ei mutka-ajovirheen vuoksi pääse syntymään.  
nixweiss.gif
lookaround_orig.gif
Kuten sanoin, tuo ajolinjan optimointi tulee ajan myötä. Minun ei ainakaan alastarossa tarvitse optimoida mutkasta lähtöä saavuttaakseni tarpeeksi suoranopeutta.  En tiedä millaisella vehkeellä olet menossa ajamaan, minulla on 128 hv ja saan suorille hyvin vauhtia enemmän kuin kuski kestää. Mutta meitä on kovin monentasoista ajotaidon omaksujaa. Itse en vielä neljän ratakerran jälkeen kanna murhetta kuinka kisoissa menestytään.

Suoranopeus taasen on kisassa käsittääkseni se yksi ratkaisevimmista tekijöistä olettaen, että ajolinjat pysyvät kohdillaan ja ohitusta ei mutka-ajovirheen vuoksi pääse syntymään.  
nixweiss.gif
lookaround_orig.gif
Parhaimmilla kierrosajoillani suoranopeudet eivät ole olleet suurimmat. Esim. Alastarolla 10 km/h hitaammalla suoranopeudella olen ajanut nopeammat kierrosajat. Uskaltaisin väittää, että hitaassa ryhmässä tuo vielä korostuu. Jos suoralla kaahottaa menemään, niin paniikki iskee mutkaan tullessa ja mutka-ajo vaikeutuu. Tässä yhteydessä on tarpeetonta käsitellä ja pohdiskella miten joku MotoGP-kuski ajaa ja paljonko hitaampi suoranopeus vaikuttaa. Oma ennätykseni (1:26.1) Alastarolla tuli kun kytkin luisti ja suoranopeus jäi huonoksi ja jopa 600 kuutioiset tulivat heittämällä suoralla ohi. Tämä siis kisassa kuukausi sitten.

Jukka

nixweiss.gif
lookaround_orig.gif
Kuten sanoin, tuo ajolinjan optimointi tulee ajan myötä. Minun ei ainakaan alastarossa tarvitse optimoida mutkasta lähtöä saavuttaakseni tarpeeksi suoranopeutta.  En tiedä millaisella vehkeellä olet menossa ajamaan, minulla on 128 hv ja saan suorille hyvin vauhtia enemmän kuin kuski kestää. Mutta meitä on kovin monentasoista ajotaidon omaksujaa. Itse en vielä neljän ratakerran jälkeen kanna murhetta kuinka kisoissa menestytään.
Joo, enpä tietysti minäkään noin pitkälle vielä omaa ajoani mieti. Kunhan nyt pääsen edes radalle
biggrin.gif
Mun vehje ei todellakaan ole ratapyörä (Honda xl1000). Pakko on kuitenkin myöntää, että mulla on jonkunnäköinen kumma halu/haave päästä ajamaan tosissaan ja katsoa mihin äijästä on . Tuon ylläolevan kirjoittelin vaan ihan teoriapohjalta, josta en siis itse tiedä sen kummemmin.
Lähinnä tuo mun kirjoitus perustui jonkun aiempaan kommenttiin, jossa todettiin, että miksei voisi alkaa heti alusta opettelemaan koko pakettia. Tämä siis riippuen omista tavoitteista ja haluista. Mun rata-ajokokemus on peräisin nappulana mikroautoilusta
blush.gif
. Vehkeet on erit mutta joitain yhtäläisyyksiä noissa lajeissa on juuri liittyen ajolinjoihin, mutkaan sisääntuloon, ajossa mutkan aikana ja uloslähdettäessä.
No, seliseli; enpä enempää jauha, koska tosiaan ei rahkeet riitä
nixweiss.gif

Sehän voi olla, että ekan kerran jälkeen on jo puput pöksyssä
crazy.gif
sport05.gif

... Ekana oli tuo kaasun käyttö. Kun kaasu on avattu uudelleen, pidetään se auki samassa siihen asti kunnes kiihdytys alkaa. Meinasi aluksi joskus mennä usko kun oli taittanut kurviin ja avannut kaasun. Ja kuten videossa kerrotaan, että kaasu avataan niin aikaisin kuin mahdollista. ...
Hieman nipottamista, mutta meikäläisen ulkomaankielentaidolla ymmärsin hieman eritavalla. Coden säännössähän sanotaan, että kun kaasu on avattu, sitä lisätään tasaisesti, jouhevasti ja jatkuvasti läpi loppumutkan eli ei ajeta tasakaasulla. Tämän ymmärsin auttavan painon parempaan jakautumiseen (siirtämään painoa takarenkaalle) kun ajetaan mutkassa. Alla vielä suora lainaus:

"Once the throttle is cracked on, it is rolled on evenly, smoothly & constantly throughout the remainder of the turn"

Muuten tuo on musta loistava video ja vaikka oppiminen tapahtuukin radalla niin tuo pätkä selittää vähän tarkemmin tuota ajamisen taustalla olevaa teoriaa ja pistää miettimään, että mihin asioihin sitä radalla ajaessa pitäisi kiinnittää huomiota.

... Ekana oli tuo kaasun käyttö. Kun kaasu on avattu uudelleen, pidetään se auki samassa siihen asti kunnes kiihdytys alkaa. Meinasi aluksi joskus mennä usko kun oli taittanut kurviin ja avannut kaasun. Ja kuten videossa kerrotaan, että kaasu avataan niin aikaisin kuin mahdollista. ...
Hieman nipottamista, mutta meikäläisen ulkomaankielentaidolla ymmärsin hieman eritavalla. Coden säännössähän sanotaan, että kun kaasu on avattu, sitä lisätään tasaisesti, jouhevasti ja jatkuvasti läpi loppumutkan eli ei ajeta tasakaasulla. Tämän ymmärsin auttavan painon parempaan jakautumiseen (siirtämään painoa takarenkaalle) kun ajetaan mutkassa. Alla vielä suora lainaus:

"Once the throttle is cracked on, it is rolled on evenly, smoothly & constantly throughout the remainder of the turn"

Muuten tuo on musta loistava video ja vaikka oppiminen tapahtuukin radalla niin tuo pätkä selittää vähän tarkemmin tuota ajamisen taustalla olevaa teoriaa ja pistää miettimään, että mihin asioihin sitä radalla ajaessa pitäisi kiinnittää huomiota.
Juu, tuollain se taisi oikeasti olla. Ja jos tarkkoja ollaan, antoi Code vielä kiihtyvyydelle suuruuden, että päästään tuohon oikeaan painon jakautumiseen. Olisiko ollut jotain 0,2G. En nyt muista varmasti.

@W-P : jos kiinnostaa niin lukaiseppa nimimerkki pjay kommentit kansainväliseltä varadero foorumilta. Trackday trips...
Juuri niin että sinne vaan hauskaa pitämään, järki päässä. Kiva että on muitakin varaderolla siellä huomenna.

Kaivoin tän vanhan ketjun esiin, kun...

Vi..., eiku siis ottaa päähän ettei pää kestä ajaa lujempaa.
P*skemmilla vehkeillä ja renkaillakin pistäny mennä losottamaan lujempaa.
Jumii pahasti, eikä uskalla kallistaa edes sitä mitä maantiellä
biggrin.gif
blush.gif

baaa.gif

Miten tosta pääsee eroon? Ajoa, ajoa vaan kaiketi? Ratapäivät vaan loppuu liian aikaisin aina
wink.gif

Jarruttomaan ajoon pyrkiny, ja ettimään ne ittelle sopivat ajolinjat ettei tarviis jarruttaa. Eikä tuu oho! eikä iik, eikä hupsiskaan...
Toisaalta ihan tyytyväinen omiin suorituksiin, vaikka vasemmalta ja oikeelta mentiin ohi korva maassa
tounge.gif

Mut millä tosta turhasta pääjumista pääsee yli? (maantiellä on vaarallisempaa, eikä siellä jumita yhtään päässä)

Juuri niin, ajamalla on ainoa keino saada luottoa ja sitä kautta vauhtia. Kannattaa myös perehtyä perusasioihin teoriassa etukäteen ja miettiä mitä tekee ettei homma kaadu kirjaimellisesti karkeisiin ajovirheisiin.  Et kertonut millä pyörällä/renkailla ajat, mutta nykyaikaisissa katurenkaissa - kunhan ne on lämmitetty ajamalla tai lämppäreillä - ei pito hitaan ryhmän vauhdeissa lopu, marginaalia on niin paljon että kannattaa unohtaa renkaan pitokyvyn miettiminen kokonaan ja keskittyä tuohon oikeaan ajotekniikkaan, kyllä niissä renkaissa pito riittää kunhan paineet on tontilla.

Paras tapa tuohon opetteluun on esim. osallistua Alastarolla ensi viikolla järjestettävien rata-ajokurssien kaltaisille kinkereille. Ja tietysti
kysellä vinkkejä varikolla, katsoa juutuubia ja lukea kirjallisuutta, jos kurssi poissuljettu.

Tietysti perusedellytys on, että pyörä on painumien osalta sulle ok ja huollettu muutenkin, muuten älä koske alustan säätöihin ihan vähään aikaan.

Mut millä tosta turhasta pääjumista pääsee yli? (maantiellä on vaarallisempaa, eikä siellä jumita yhtään päässä)
Eipä kai tuohon mitään yleispätevää ohjetta voi antaa. Tuo radalla lisää ajaminen auttaa ainakin jos ei kuski luota pyöräänsä ja renkaisiinsa, mutta jos kuski ei luota itseensä, niin silloin tilanne on hankalampi.

Sinänsä nuo pääjumit on ihan terveellisiä, sillä ne kertovat terveestä itsesuojeluvaistosta, mutta niistä voi olla aika haastavaa päästä eroon. Itse olen hieman nopeammissa vauhdeissa taistellut saman asian kanssa. Kun ei uskalla niin ei vaan uskalla. Lisää kierroksia ja harjoittelua, niin kyllä se vauhti sieltä sitten tulee jos on tullakseen.

Osalla hitaan ryhmän kuskeista voisin epäillä olevan kyse myös siitä, että tiedostetaan olevan moottoriradalla joka tuntuu sinällään vaaralliselta. Tiellä ajaa muutkin ja osa kovempaakin, niin sitä ei mielletä niin vaaralliseksi vaikka tilastojen valoissa moottoriradat ovat turvallisempia paikkoja kuin maantie. Jos valita piitää, niin itse ainakin mieluummin kaadun moottoriradalla kuin kadulla näin kun kummastakin on kokemusta. Mieluiten tosin jätän kaatumatta, kun siinä hommassa tuppaa sattumaan ainakin lompakkoon, jos ei kuskiin muuten.

Juuri niin, ajamalla on ainoa keino saada luottoa ja sitä kautta vauhtia. Kannattaa myös perehtyä perusasioihin teoriassa etukäteen ja miettiä mitä tekee ettei homma kaadu kirjaimellisesti karkeisiin ajovirheisiin.  Et kertonut millä pyörällä/renkailla ajat, mutta nykyaikaisissa katurenkaissa - kunhan ne on lämmitetty ajamalla tai lämppäreillä - ei pito hitaan ryhmän vauhdeissa lopu, marginaalia on niin paljon että kannattaa unohtaa renkaan pitokyvyn miettiminen kokonaan ja keskittyä tuohon oikeaan ajotekniikkaan, kyllä niissä renkaissa pito riittää kunhan paineet on tontilla.

Paras tapa tuohon opetteluun on esim. osallistua Alastarolla ensi viikolla järjestettävien rata-ajokurssien kaltaisille kinkereille. Ja tietysti
kysellä vinkkejä varikolla, katsoa juutuubia ja lukea kirjallisuutta, jos kurssi poissuljettu.

Tietysti perusedellytys on, että pyörä on painumien osalta sulle ok ja huollettu muutenkin, muuten älä koske alustan säätöihin ihan vähään aikaan.
Mitään painumia vielä katteltu
biggrin.gif

Pyörä ei notku eikä muutenkaan käyttäydy "väärin".
Ehkä vähän renkaat lipsuu välillä, vissiin katuajossa ajetut pykälät aiheuttaa...Bridgesstone BT14 (vai 41?) Pitäis olla ihan ok mun vauhdeille
Eikä kisakuskiksi ole tavoite edes
biggrin.gif

Mut ajoa, ajoa suunnitelmissa. Tosin menee melkeen kaks viikkoo ennen kuin seuraava
sad_orig.gif

Back