• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hi-tai-ta letkoja/ajajia PK-seudulla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Weijari sanoi:
Niin tämä viestiketju, kuin KAIKKI muutkin, menevät välillä enemmän, tai vähemmän sivuun aiheesta, mutta tämä tuotti täydellisen lopputuloksen viestiketjun aloittajalle (ja samalla varmasti monelle muullekin). Kiitos tästä kuuluu SAM66:lle.

Kyllä, kiitos hänelle. Ja kun SAM66 kerran järjesti kimppakivahidasteluajon, niin meikäläinen järjesti sitten itselleen aikaa siten, että sunnuntaina lähden sinne saman tien mukaan. Toivottavasti sää suosii ja tulee ainakin kourallisen verran samanlaisia kuskeja paikalle! ;)

Itseä on Hitaissa kuumottanut lähinnä poliisin sattuminen vastaan silloin kun painellaan jossain 50km/h alueella 100-120km/h mutta olenkin ottanut (letkailuohjeen) mukaisesti paikan aina melko hänniltä joten pitäisi kai kokeilla seuraavaksi jostain about keskeltä :)

Sanokaas kokeneemmat letkailijat, onko sinivuokkoja sattunut letkoihin ja jos on nii onko seurannut mitään kummempia?

Hitaiden vauhti on kyllä tähän asti kuumotuksia lukuunottamatta miellyttänyt mutta harakkaa en ole uskaltanut edes ajatellakkaan tarakalle joten voisihan tuota lähteä kokeilemaan vieläkin hitaampaa letkaa matkustajan kera :p

Joka tapauksessa mahtavaa että tämmöisiä letkoja ylipäätään järjestetään ja suurkiitokset vetureille sekä pukamille, keep on going! :WAZAAP:

Pekksu sanoi:
Itseä on Hitaissa kuumottanut lähinnä poliisin sattuminen vastaan silloin kun painellaan jossain 50km/h alueella 100-120km/h

Isot pojat kertoneet, että setä siniset eivät pystyisi osoittamaan kenen pyörästä tutkaan numerot hyppäsivät. Näin ollen rangaistusta ei voisi langettaa. Edellyttää tietenkin ettei letkaan ole revennyt pitkää väliä ja olet ainoa joka suoraa painelee menemään kyseisellä hetkellä :P

Hesan hitaat on loistava esimerkki siitä kuinka haitariliikkeen venyttämää letkaa kasataan riittävän usein, säännöllisin väliajoin. On siis täysin käsittämätöntä ymmärtää mistä pääsee syntymään tilanne jossa joku ajaisi moisia nopeuksia kun kärki ei todistettavasti ole kertaakaan ajanut yli 20 km/h suurimpaan sallittun verrattuna. Tiedän kyllä että olen ehkä hiukan jäävi kehumaan tässä tapauksessa mutta kun veturi on henkilö joka on ajanut kymmeniä tuhansia eritasoisia letkakilometrejä joista noin puolet keskivaiheen takapuolella, ja varmasti tietää miten jono matkan edetessä elää. On ollut omin pikku kätösin nostamassa ainakin kymmentä mopoa ojasta silloin kun kuskin keskittyminen on herpaantunut ja ajolinja on karannut hiukan horsmien puolelle. Eli todellakin tietää mitä tekee.

Tuo väite siis faktisesti kertoisi että joku junnaa letkassa, ehkäpä vaikka juuri siksi että ei tahdo pysyä letkan vauhdissa. Mutta miten hemmetissä selittyy se että samaisen henkilön pitäisi sitten avata potikat kaakkoon jossain taajama-alueella että väittämän mukaisia nopeuksia letkan hännällä esiintyisi ? Selvä paradoksi.

Yksi selitys on ohitustilanteet tai esim risteyksistä lähdöt joissa on joku kotilo päässyt väliin, kotilo joka ajaa selvästi muuta liikennettä hitaammiin. Tällöin turvallisen ohituspaikan etsiminen joskus saattaa kestää sen verran että kärkiletka ehtii hieman karata. Kovin usein näissä tapauksissa kelataan kärkeä kiinni turhan rivakoin ottein.

Eli kyllä se niin vaan on että ainakaan veturin vuoksi ei kenenkään lisenssit ole hesan hitailla löysässä. Kuten todettua, veturi voi kontrolloida lopulta kuitenkin vain kärjen vauhdin. Letkalaiset vastaavat itse siitä mitä tapahtuu sen jälkeen.

Pekksu sanoi:
Itseä on Hitaissa kuumottanut lähinnä poliisin sattuminen vastaan silloin kun painellaan jossain 50km/h alueella 100-120km/h mutta olenkin ottanut (letkailuohjeen) mukaisesti paikan aina melko hänniltä joten pitäisi kai kokeilla seuraavaksi jostain about keskeltä :)

Sanokaas kokeneemmat letkailijat, onko sinivuokkoja sattunut letkoihin ja jos on nii onko seurannut mitään kummempia?

Hitailla vauhti kärjessä ei todellakaan ole noussut yli 20 sallitun missään vaiheessa. Viime tiistain 41 pyörästä noin puolet (karkea arvio, peilistä vaikea arvioida) pysy koko matkan läjässä. Jos letkalainen peremmällä päättää lähteä ajamaan letkaa kiinni niin onhan se selvä että vauhti kasvaa ja on ihan jokasen oman oikeen käden kontrolloitavissa. Ihan yhtä suuri "moka" on päättää ruveta itse ajelemaan esim tikkaria nuollen letkan hengen vastasesti (tässä tapauksessa se tikkari + 20) ja näin sitten perässä tulijat joutuvat samaan jamaan. Jos letka katkee jatkuvasti eestä ja takana tullaan renkaassa kiinni niin järkevä kuski päästää porukkaa eteen, ehkä se letka ei sitten enää katkeakaan niin radikaalisti, kenenkään ei tarvi ajaa satasta taajamassa, ja se hitain kaveri porukassa tulee sitten meijän huippuperänpitäjien kera perässä. Mä en myöskään viitsi 5 kilsan välein kasata letkaa, vaikka Hitailla sitä useammin tehdäänkin.

JOS letka katkeaa edestä ja mutkiin meno pelottaa "ekana" niin aina voi pyytää jotain kokeneempaa ajamaan edessä niin että kokeneempi seuraa peilistä että hitaampi pysyy mukana ja näin hitaammalla (ja/tai kokemattomammalla?) on mahis nähdä minne se mutka taipuu. Itse olen tätä tehnyt muilla ajoilla, se on toiminut ja palaute on ollut positiivista. GuessWho on tarjonnut ko. apua myös Hitaissa. Ja varmasti on käytettävissä myöhemminkin.

Tästä huolimatta edelleen pidän kiinni siitä että uudet ja/tai hitaammat kuskit perälle niin pysyy ajonautinto sitten niilläkin joilla kruisailuvauhti on sama kun mulla. Siellä peremmällä EI tartte haitariliikettä ajaa kiinni sataakahtakymppii taajamassa, mutta jos joku sen haluaa tehdä se on ihan ittestä kiinni. Se on ihan pässinselvä asia että letka katkeaa jossain vaiheessa. Piste. Semmonen pointti tässä on myös että jos ajo ei ole miellyttävää mulle niin en viitsi yhtäkään letkaa vetää. Ja se taas vesittäis sen ajatuksen miksi Hesan Hitaita alettiin ajelemaan eli a) kivaa yhdessäoloa b) vajaan sadan tuhannen mutkapätkäkilsan mutkat voi jakaa myös niille jotka ei niitä mutkapätkiä tunne.

On noita noita sinivuokkoja näkynyt mutta tosiaan kun parikyt pyörää tulee järkivauhtia niin hankalahan se on osottaa kuka ajo ja mitä ja kun se vauhti ei ole se satanen taajamassa ei ne lähe pysäyttämäänkään, se itsessään aiheuttaisi kait vaaratilanteen kun 20 pyörää vetää lossit kiinni mutkassa. Kollektiivisakkoja on kirjotettu yhen letkan häntäpäälle. Muuten ei ole ikinä ollut mitään. Hesan Hitailla lisenssin puolesta ei tartte pelätä ihan yksinkertasella säännöllä: älä väännä sitä sinkkiä niin kireelle taajamassa, tai muuallakaan.

Mutta, mä lopetan vauhtimyssyttelyn tähän ja jätän jokasen omaan terveeseen harkintaan minne ajoille menee jatkossa. Hesan Hitaat jatkaa samalla formaatilla kuin aiemmin, poislukien mahdolliset rookie-tyyliset letkat jotka erikseen kutsuun ilmotetaan.

Tuntuu jotenkin tätä ketjua lukiessa, että nyt on noussut myrsky vesilasiin. Mä uskon, jos Ani kirjoittaa, että kärki meni ilmoitettua vauhtia. Miksi hän valehtelisi?

Taajamassa 100-120km/h ?? En oikein ymmärrä miten toi olis edes mahdollista, koska taajamassa ajettiin ohjeen mukaisesti kahdessa jonossa lyhyillä väleillä.

Itselle toi eka letka oli mahtava kokemus, eikä varmasti jää viimeiseksi. Myönnän, että itse jouduin himmailemaan kurveissa, koska koulussa vedetyt lipat tuntuvat vieläkin sormissa eikä kitaralla soitto vieläkään oikein suju. Ja sorruin itse siihen edéllä menevän letkan kiinni ajoon, vain huomatakseni risteykseen tultaessa, että siinä odottaa useampi pyörä kääntymisvuoroaan...

Seuraavaa letkaa odotellessa :cruising:

Noniin, luettiinhan tekstistäni vissiin ensimmäinen rivi kunnes näkökenttä oli jo niin punainen että jäi lopputeksti lukematta. Luin kirjoitukseni juuri useampaan otteeseen läpi enkä nähnyt siltikään missään kohtaa jossa asiasta syytettäisiin veturia joten täytynee varata aika optikolle. Pahoittelut siitä huolimatta, mikäli jonkun mieli asiasta pahoittui.

Koska itse olen suhteellisen tuore letkailija, on homma vielä monilta osin hakusessa mutta niissä tapauksissa kuin moisia nopeuksia olen itse painellut, on mielessäni pyörinyt useinmiten se ettei edelläni ajaneen tarvitsisi tosiaan istua varttia merkkaamassa risteystä. Liekö edelläni ajaneella ollut väärä paikka sitten letkassa tai jotain, itse olen pyrkinyt ottamaan paikan mahdollisimman perästä etten hidastele ja siten pilaa kenenkään muun letkailua.
Siitä ei kumminkaan ole kyse ettenkö uskaltaisi ajaa mutkiin, kävipä ekalla letkakerralla niin että GuessWho laski minut muiden muassa(olikohan meitä neljä vai viisi pyörää) jostain vielä hitaammasta ohi kun jäätiin muusta letkasta sangen reilusti.

Mainitsemiani tilanteita(suuria nopeuksia pienillä tikkarinopeusalueilla) ei suinkaan ole ollut joka kerralla eikä koko ajan, melko harvakseltaan on tapahtunut mutta on kumminkin. Lukiessani millaisen reaktion kirjoitus sai aikaan, totesin että olisi pitänyt jättää kirjoittamatta ja kokeilla suoraan vaan uutta paikkaa letkassa.

Vielä kerran pahoittelut kaikille, letkailu on helvetin mukavaa kun se toimii eikä allekirjoittaneen maailma ole ainakaan vielä kaatunut näistä pikkujutuista. Stressi toisen ilon pilaamisesta on ollut lähinnä mielessä mutta katsotaan ja opitaan. Nähään seuraavassa letkassa ja sitä rataa :orgmp:

Knaku sanoi:
Taajamassa 100-120km/h ?? En oikein ymmärrä miten toi olis edes mahdollista, koska taajamassa ajettiin ohjeen mukaisesti kahdessa jonossa lyhyillä väleillä.

Selvennykseksi ettei kyse ollut viimeisimmästä letkasta, itse olin Hitaissa viimeksi ennen veturin kesälomaa.

Tosi fiksua kirjotella tänne foorumille jos on itse tyhmyyksissään mennyt painelemaan tollasia vauhteja taajamassa ja koittaa siinä samalla mustamaalata myös muut letkailijat. Järki käteen :banned:

Viimeksi muokattu:
Vahvasti yritin itseäni pidätellä ja olla vastaamatta tähän ketjuun, mutta pakko on nyt itsekin kirjoittaa :) Ketjussa on ollut paljon asiaa letkoista ja osa ehkä pikkasen asian vierestäkin.

En ota kantaa mitenkään aikaisemmin ajettuihin letkoihin ja niissä käytettyihin nopeuksiin yms., vaan yritän itselleni "kirjoittaa auki" ja miksen sitä jakaisi teidän kanssa.

Ensin pitää todeta kun puhutaan nopeuksista, että on mittari nopeus ja todellinen (navi) nopeus. Navinopeus 60 voi jollakin tarkoittaa oman mopottimen mittarissa 65, 70 tai jopa 75 (onkohan näin epätarkkoja) Jatkossa tässä viestissä käytän tuota todellista nopeutta.

Kun KimppaKiva letkatkin saadaan henkiin, niin PK -seudulla on kolmen nopeuksisia letkoja, vähän kuin ratapäivillä:

Kimppakiva=hidas
Hitaat=keskinopea
PK=nopea

ja vähän samalla tapaa toimii letkailijan "urapolku". Radallekin yleensä mennään hitaaseen ryhmään aloittamaan ja sitten siirrytään nopeampiin ryhmiin.

Letkoista:

Kimppakiva = ryhmä jossa voi ajaa kaikki jotka pystyvät liikkumaan nopeusrajoitusten mukaan. Nopeus (todellinen) ryhmässä juuri se sama joka siinä keltapunaisessa pyöreässä merkissä on siinä tien laidassa. Huomioitavaa on se mittarivirhe, tämä voi epätarkimmassa tapauksessa tarkoittaa pyörän mittarissa reilut +10!!

Jos tässä letkassa ajaessa mietit päässälaskuja tyyliin 1589 x 2487 tai Newtonin mekaniikan elliptistä integraalia ja mieleesi välillä tulee ajatus "jessus kun mennään hiljaa", niin pykälää nopeempaan.

Hitaat = Kun sinusta tuntuu, että menee suorat ja mutkista jyrkimmätkin tikkari +20 todellista nopeutta, niin lienee oikea letka sinulle. Jos taas tuntuu, että joudut liikaa puristamaan ja taakse kertyy jonoa eikä edessä näy ketään, niin kannattaa kokeilla mennä tuonne Kimppakivaan joska se olisi sopivampaa menoa.

PK = tähän en oikein osaa sanoa kun minun taidot ja kalusto ei noissa letkoissa riitä (juu olen kokeillut), mutta käsitykseni mukaan Hitaissa mukana olevat kokeneet letkailijat eräällä tavalla ehdottavat kokeilemaan myös PK:ta. Vähän niinkuin radalla ehdotetaan siirtymistä nopeisiin jos koko ajan keskinopeissa joutuu ohittelemaan ja muut jää jalkoihin. Tässä pätee sama kuin edellä, jos vauhti turhan reipasta, niin Hitaisiin kokeilemaan olisiko se sopivampi ryhmä.

On tietysti ihmisiä jotka menee tonne välimaastoon, mutta mielestäni noista jo pitäisi sopivakin löytyä ja voihan noissa ajaa kaikissakin kunhan vain muistaa letkan perusajatuksen ja kunnioittaa sitä.

Tulipas paljon tekstiä, osa varmaan ihan puutaheinääkin. Tämä on vain ja ainoastaa oma mielipiteeni ja mietelmäni johon olen yrittänyt koota niitä asioita joita tässä ketjussa on läpikäyty. Saa vapaasti kommentoida, mutta minä tuskin tämän asian tiimoilta tulen tänne uudelleen kirjoittelemaan.

-janne-

JanneL70 sanoi:
Kun KimppaKiva letkatkin saadaan henkiin, niin PK -seudulla on kolmen nopeuksisia letkoja, vähän kuin ratapäivillä:

Kimppakiva=hidas
Hitaat=keskinopea
PK=nopea

Eipäs unoheta Go-zan Tourinkeja..... Vähän nopeempi ku Hitaat ja pitemmät lenkit, yleensä kait viikonloppusin.

JanneL70 sanoi:
PK = tähän en oikein osaa sanoa kun minun taidot ja kalusto ei noissa letkoissa riitä (juu olen kokeillut), mutta käsitykseni mukaan Hitaissa mukana olevat kokeneet letkailijat eräällä tavalla ehdottavat kokeilemaan myös PK:ta.

Kukaan ei siellä ehdota yhtään mitään. Se miksi "kokeneet" käyvät Hitaissa on se yhteishenki, rento meininki ja kiva kruisailuvauhti. Monet kysyvät PK:sta ja siihen annetaan rehellinen vastaus. Kaikkiin letkoihin on kaikki tervetulleita, itseltä pitäs löytyä se järki mikä on se oikea letka. Se toimii molempiin suuntiin, minä en lähde KimppaKivaan koska nukahdan stongaan ja kaadun sisämutkaan.

Se toimii molempiin suuntiin, minä en lähde KimppaKivaan koska nukahdan stongaan ja kaadun sisämutkaan.[/QUOTE]

:D :)- kyllä oli taas naurussa pitämistä duunissa kun luin tätä ketjua.

No hyviä ajolenkkejä kaikille.

Kuinkas pitkiä reissuja nämä porukat oikein tekee?? Ja onkos / olisiko Tuusula +- 50 km säteellä muita porukoita kuin nuo pääkaupungin hurjat =). Tai voisihan sitä vaikka kokeilla jos lähtisi porukka ajelemaan niin ei tarvitsisi päräytellä ensin pk seudulle =).

makelant sanoi:
Kuinkas pitkiä reissuja nämä porukat oikein tekee?? Ja onkos / olisiko Tuusula +- 50 km säteellä muita porukoita kuin nuo pääkaupungin hurjat =). Tai voisihan sitä vaikka kokeilla jos lähtisi porukka ajelemaan niin ei tarvitsisi päräytellä ensin pk seudulle =).

**Tuonne kun** laitat toiveita, kyllä sieltä matkalaisia saa mukaan ja etäisyydet on sovittavissa aina.

Toi dynamiikka noissa letkoissa on kyllä tavallaan mielenkiintoinen. Olis ihan kiinnostavaa nähdä joku GPS-nopeusdata jonain Excell-käppyränä sillälailla, että olisi päällekkäin veturiosaston keskiosan ja peräpään nopeudet.

makelant sanoi:

moro, ORG Keskarit taitaa olla kanssa menneen talven juttuja. korjatkaa jos olen väärässä! seutu oli juurikin tuo em.

makelant sanoi:

NN_542 sanoi:
moro, ORG Keskarit taitaa olla kanssa menneen talven juttuja. korjatkaa jos olen väärässä! seutu oli juurikin tuo em.
Rammus noita aikanaan veti, mutta jostain syystä sai paskaa palautteena ja häpyi kokonaan.
Veturin ei ole pakko, jos muut (kuspäät) ei tahdo.

NN_542 sanoi:

Akiva sanoi:
Rammus noita aikanaan veti, mutta jostain syystä sai paskaa palautteena ja häpyi kokonaan.
Veturin ei ole pakko, jos muut (kuspäät) ei tahdo.

Rammus?

Oli kylläkin Rimmon :orgmp2:

Back