Vahvasti yritin itseäni pidätellä ja olla vastaamatta tähän ketjuun, mutta pakko on nyt itsekin kirjoittaa

Ketjussa on ollut paljon asiaa letkoista ja osa ehkä pikkasen asian vierestäkin.
En ota kantaa mitenkään aikaisemmin ajettuihin letkoihin ja niissä käytettyihin nopeuksiin yms., vaan yritän itselleni "kirjoittaa auki" ja miksen sitä jakaisi teidän kanssa.
Ensin pitää todeta kun puhutaan nopeuksista, että on mittari nopeus ja todellinen (navi) nopeus. Navinopeus 60 voi jollakin tarkoittaa oman mopottimen mittarissa 65, 70 tai jopa 75 (onkohan näin epätarkkoja) Jatkossa tässä viestissä käytän tuota todellista nopeutta.
Kun KimppaKiva letkatkin saadaan henkiin, niin PK -seudulla on kolmen nopeuksisia letkoja, vähän kuin ratapäivillä:
Kimppakiva=hidas
Hitaat=keskinopea
PK=nopea
ja vähän samalla tapaa toimii letkailijan "urapolku". Radallekin yleensä mennään hitaaseen ryhmään aloittamaan ja sitten siirrytään nopeampiin ryhmiin.
Letkoista:
Kimppakiva = ryhmä jossa voi ajaa kaikki jotka pystyvät liikkumaan nopeusrajoitusten mukaan. Nopeus (todellinen) ryhmässä juuri se sama joka siinä keltapunaisessa pyöreässä merkissä on siinä tien laidassa. Huomioitavaa on se mittarivirhe, tämä voi epätarkimmassa tapauksessa tarkoittaa pyörän mittarissa reilut +10!!
Jos tässä letkassa ajaessa mietit päässälaskuja tyyliin 1589 x 2487 tai Newtonin mekaniikan elliptistä integraalia ja mieleesi välillä tulee ajatus "jessus kun mennään hiljaa", niin pykälää nopeempaan.
Hitaat = Kun sinusta tuntuu, että menee suorat ja mutkista jyrkimmätkin tikkari +20 todellista nopeutta, niin lienee oikea letka sinulle. Jos taas tuntuu, että joudut liikaa puristamaan ja taakse kertyy jonoa eikä edessä näy ketään, niin kannattaa kokeilla mennä tuonne Kimppakivaan joska se olisi sopivampaa menoa.
PK = tähän en oikein osaa sanoa kun minun taidot ja kalusto ei noissa letkoissa riitä (juu olen kokeillut), mutta käsitykseni mukaan Hitaissa mukana olevat kokeneet letkailijat eräällä tavalla ehdottavat kokeilemaan myös PK:ta. Vähän niinkuin radalla ehdotetaan siirtymistä nopeisiin jos koko ajan keskinopeissa joutuu ohittelemaan ja muut jää jalkoihin. Tässä pätee sama kuin edellä, jos vauhti turhan reipasta, niin Hitaisiin kokeilemaan olisiko se sopivampi ryhmä.
On tietysti ihmisiä jotka menee tonne välimaastoon, mutta mielestäni noista jo pitäisi sopivakin löytyä ja voihan noissa ajaa kaikissakin kunhan vain muistaa letkan perusajatuksen ja kunnioittaa sitä.
Tulipas paljon tekstiä, osa varmaan ihan puutaheinääkin. Tämä on vain ja ainoastaa oma mielipiteeni ja mietelmäni johon olen yrittänyt koota niitä asioita joita tässä ketjussa on läpikäyty. Saa vapaasti kommentoida, mutta minä tuskin tämän asian tiimoilta tulen tänne uudelleen kirjoittelemaan.
-janne-