• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hi-tai-ta letkoja/ajajia PK-seudulla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
SAM66 sanoi:
Katsotaan sitten sunnuntaina moniko tulossa ja kuinka moni kestää hitaita :D
Pyörä meni just etusen tasapainotukseen, joten viikonloppuna pääsee toivottavasti ravistelematta eteenpäin.

:respect: loistava juttu

Anu.nukka sanoi:
sanokaas kokeneemmat letkailijat:
Letkoissahan haitariliike yleensä aiheuttaa painetta nostaa vauhteja , ainakin jos letka on pidempi.
Eli jos letkassa olisi niin sanottuja välivetureita jotka tietäisivät reitin ja pitäisivät taas tikkari+ jotain/sovittu vauhdin vaikka edellä menevät karkaisivatkin. Jos letka katkeaisi sitten pahasti niin sitten odoteltaisiin taas koko alkup. letka kasaan.
Onko siis edes teoreettisesti mahdollista että letkan välissä ei tulisi niin kiire ajaa koko letkaa kiinni ?

Tietty se tarkoittaa että yhdelle ajo kerralle vetureita tarvittaisiin jo useampia (jos joka 7-10 olisi veturi),

Mutta siis kokeneemmat letkailijat saavat nyt torpata ajatuksen jos se ei oikeasti toimi ...

Iänikuinen idea joka on ollut käytössä usein, viimeksi eilisellä hesan hitailla.
Valitettavasti tämä ei silti poista haitariliikettä joka syntyy jo silloin kun kaksi ajaa peräkkäin. Mopojen lisääntyessä letkaan, haitariliikekkin multiploituu. Asia jota vaan ei voi millään täysin estää.

Letkan upeus on sen pituudessa ja jouhevassa keunuvassa etenemisessä. Koetaan yhdessä. On eri asia ajaa sadan pyörän megaletkassa kuin viidenkymmenen pyörän letkassa, jos siis haetaan sitä kimppajytinän fiilistä jolla päät kääntyy kadunvarsilla ja pihoissa. Väliveturin oikea ja varsinainen merkitys korostuukin vasta silloin jos etuletka karkaa, niin edes joku tietää minne ollaan menossa ja voidaan taas kohvitella ja tuprutella yhdessä. Mutta kaksi letkaa on silti eri asia kuin yksi letka. Jos letka jaetaan kokonaan kahtia, voidaan yhtä hyvin mennä sitten eri reittejäkin ja sopia vaan treffimestat. Ei oikeen sytytä, ainakaan minua.

Kyllä ne suurimmat ongelmat on helposti listattavissa:
- en suostu ohittamaan autoa vaikka kaikki muut sen tekisikin, ihan sama vaikka sen tekisikin turvallisesti
- en suostu ajamaan veturin osoittamaa vauhtia koska haluan ajaa sitä omaa vauhtia
- taajamissa ajan ehdottoman tasan 40 km/h tunnissa sanokoot muut takana mitä lystäävät
- olen ajanut kaksi sataa kilometriä yksin ja olen siis valmis jytisemään kymmenien mopojen seassa
- sanotaanhan tuossa että teema on se ja tämä mutta itse ainakin aion ajaa iiiihan omaa ajoa, odotelkoot muut siten
- ajetaanpa täällä ihan vidun hiljaa, mitäs jos jättäytyisin pikkusen niin saan sitten repästä oikeen reteesti ees pikkusen matkaa
- etc etc...

Kaikki edellämainitut ovat itsekästä ajattelua silloin kun puhutaan letkailusta. Itsekkyys pilaa ilon kaikilta. Letkailu on porukassa puuhaamista samoin säännnöin. Yksittäin tai kaksin kaverin kanssa ajellessa vallitsevatkin sitten täysin eri lainalaisuudet. Kukaan ei halua ajella letkassa missä hänen ilta kuluu risteyksissä seisten ja edellälistattuja noudattavan odottelussa. Veturilla on oikeus nauttia ajoista niin kuin perämiehelläkin. Kuten tuolla muuallakin on jo todettu, reitten teosta ja reitinvedosta ei saa muuta kivaa kuin innostuneita kavereita ja kiitoksia. Ja ne riittää hienosti. Satunnaisesti vetureille ja perämiehille tarjotut pullakahvit ovat jo luksusta.

Kaikki menee hienosti kun tunnustaa heti niin huomatessaan että "okei tää ei ole mun letka" ja ottaa ekalla tauolla suuntiman muille teille. Ei se ole häpeä vaan teko jolla saa rispektiä. Ihan sama onko syy liian hidas vauhti, liian nopea vauhti, liikaa mutkia, liian vähän mutkia tai homma vaan ei sillä kertaa maistu. Pääasia että kaikilla olisi maksimaalisen kivaa, niin reitillä kuin tauoillakin, eikö totta :;):

Viimeksi muokattu:
Olen sitä mieltä, että mahdollisimman pitkiin letkoihin pyrkiminen ei voi palvella tavoitetta että kaikilla olisi maksimaalisen kivaa. Valitettavasti on silkka mahdottomuus, että haitariliikettä, odottelua, hullua kiinniajamista jne ei syntyisi kun letkassa on kymmeniä pyöriä ja kärki ajaa kovaa.

Propsit ketjun avaajalle ja alla ilmoittautuneille aloitteellisuudesta - on selvää, että kokemuksen karttuessa kunkin veturin/ryhmän vauhdit kasvaa, siksi uusia vetureita ja hitaampia ryhmiä tarvitaan.

En sanoisi itsekkyydeksi sitä, että rookie erehtyy lähtemään letkaan, eikä "suostu" ajamaan kovempaa, kuin mihin arvelee taitojensa riittävän, tai että ei "suostu" ajamaan reilua ylinopeutta taajamissa.

Siitä olen samaa mieltä, että ei pidä tahkota pakolla, jos ei tunnu kivalta tai jos selkeästi hidastaa muiden vauhtia jatkuvasti.

Pisteeni myös erityisesti peränpitäjille, se homma vaatii lehmän hermot. Mukavahan siellä kärjessä on painella omaa tahtia. :;):

Uusi haastekysymys:
Onko teoriassa mahdollista ajatella sitä, että kukin vastaisi perässä olevan näkymisestä peilissään, edes silloin tällöin pitkillä suorilla? Eli jos ei näy niin edes hieman hidastaisi? Tällöin vauhtierot pakosti hieman tasaantuisivat pitkin letkaa.

Anu.nukka sanoi:
Eli jos letkassa olisi niin sanottuja välivetureita jotka tietäisivät reitin.....

...Tietty se tarkoittaa että yhdelle ajo kerralle vetureita tarvittaisiin jo useampia (jos joka 7-10 olisi veturi),

On kokeiltu. 2 ongelmaa: reitin jako (esim. mä en nyhrää reittejä millään ohjelmalla ja vaikka nyhräisin käviskö se nyhräys kaverin naviin?). Sitäkin ON koklattu että risteys on merkkaamatta, loppuletka eksyksissä, yhteys perämieheen (joka siis tietää reitin "suurin piirtein") että ollaan tietyssä risteyksessä jossa kyltissä lukee jotain - ja perämies vetää sitten letkan risteykseen jossa lukee sama teksti - 10 kilsan päässä :grin: Toinen ongelma on tarpeeks kokeneiden kuskien puute jotka vois toimia välivetureina ja jokaselle vielä kaveriks kokenut peränpitäjä. Se on nähty ainakin kerran että veturi vetää pellolle kun 10 pyörää roikkuu perässä. Siinä keulilla tulee tietynlainen paine, pysyykö noi matkassa, onko risteykset merkattu, mihin se reitti ny menikään, vilasempa peiliin, hups, tiukka mutka.... :)

pxu sanoi:
Uusi haastekysymys:
Onko teoriassa mahdollista ajatella sitä, että kukin vastaisi perässä olevan näkymisestä peilissään, edes silloin tällöin pitkillä suorilla? Eli jos ei näy niin edes hieman hidastaisi? Tällöin vauhtierot pakosti hieman tasaantuisivat pitkin letkaa.

On myös käytännössä. Eilen Sam66 kanssa tehtiin tuota, kun huomattiin letkan katkeavan perästä. Sam jätti vähän rakoa keulaan ja mä jätin vähän rakoa Samiin niin, että näin takaa tulevan valot. Näin meillä ei tullut liian pitkiä merkkauspysähdyksiä. Ainakaan omaa ajoa ei haitannut. EDIT: ei se varsinaisesti vauhtieroihin mun mielestä vaikuta muuten, kuin ehkä takana tulevan paine ajaa letkaa hampaat irveessä kiinni tasaantuu; ehkä....

Sen arvioinnin, onko tämä hyväksi vai pahaksi, jätän täten kokeneemmille/vetureille.

Ja jottei ihan OT:ksi mene (kaskas), niin näihin kekkereihin voitaisiin hyvin lähteä kyytiläisen kera kahvittelemaan; vähän niinkuin ennenvanhaan kimppakivassa. Muihin letkoihin en itse uskalla ottaa kyytiläistä vähäisen kyydittämiskokemukseni takia...:crash:

Kyllä. Ensimmäistä kautta hissukseen ajava pk-seutulainen ilmoittautuu mukaan. Tämä on juuri sitä mitä olen noita letka-ajoketjuja lukeneena vähän jo odotellut. Yhteyttä muihin lähialueen motoristeihin rauhallisen (ja laillisen!) nopeuden kera.

Tästä mä tykkään.

Vaikka tuo hitaiden vauhti olikin melkolailla sopiva minun pyörälleni ja pyörän käsittely taidoilleni niin kyllä minä voin lähteä röpöttelemään hitaamminkin jonnekkin tuonne vaikka vanhaa rannikko tietä. Siellä kuulemma on jossain tosi hyvä Burgeri mesta. No eni huu välillä sitä vois kyllä ajella rauhallisesti maisemia kattellen ja sitten taas välillä vähän reippaammin. Onneksi pyörälläni voi myös ajella rauhallisesti ilman ettei siitä nauttisi. :cruising:

Mutta torstain Pikamatkoille pyörä saattaisi riittää mutta taidot ei joten pystään näissä hitaissa ja vielä hitaammissa.:D

melkoista meuhkaamista nopeuksista, turhaan. jos lähtee letkaan (pk, kimppa, h-h tms.) ja kokee että väärä paikka niin mitä ihmettä sitä aprikoimaan ja taivastelemaan nettiin. -ei sovi mulle, suu suppuun. etsii itselleen mieleistä seuraa, fine. mitähän ihmiset jotka eivät ole olleet esim. pk-letkan mukana ajattelevat kun lukevat näitä kirjoituksia... kaikille löytyy oma paikkansa mutta sitä etsiessä on ehkäpä turha alkaa maalailemaan kuvia aivottomista kohnottajista jotka kuolemaa halveksuen nauravat tikkari +30 nopeuksille ja keulivat sutien läpi taajamien. (taitaa b-immeiset tunnistaa em. tyypin) vauhdin tunne on subjektiivinen käsite. emmätiiä, elä ja anna muiden elää! taivastelu sikseen ja kaikille hyviä mutkia, gummipuoli alaspäin.

hhhm, taisi jotenkin osua väärään threadiin. pahoittelen.

Viimeksi muokattu:
NN_542 sanoi:
melkoista meuhkaamista nopeuksista, turhaan. jos lähtee letkaan (pk, kimppa, h-h tms.) ja kokee että väärä paikka niin mitä ihmettä sitä aprikoimaan ja taivastelemaan nettiin. -ei sovi mulle, suu suppuun. etsii itselleen mieleistä seuraa, fine. mitähän ihmiset jotka eivät ole olleet esim. pk-letkan mukana ajattelevat kun lukevat näitä kirjoituksia... kaikille löytyy oma paikkansa mutta sitä etsiessä on ehkäpä turha alkaa maalailemaan kuvia aivottomista kohnottajista jotka kuolemaa halveksuen nauravat tikkari +30 nopeuksille ja keulivat sutien läpi taajamien. (taitaa b-immeiset tunnistaa em. tyypin) vauhdin tunne on subjektiivinen käsite. emmätiiä, elä ja anna muiden elää! taivastelu sikseen ja kaikille hyviä mutkia, gummipuoli alaspäin.

hmmmm..... olet niin oikeassa kuin vain voi olla....:peukutpystyyn: prkele, jos joskus itse vielä sorrun moiseen niin öljyläikkä minut kumotkoon...

Moi
ajelin tiistaina hitailla suhteellisen kärjessä - vauhti oli tasaista ei mitään yletöntä reuhtomista, eikä todellakaan ollut pelkoa kortin menetyksestä saati sakoista. Olen ajanut letkoissa myös hännässä ja siellä haitariliike aiheuttaa merkittävästi suurempia nopeusvaihteluita. Haitariliikkeen syyt tulikin jo aiemmin listattua hyvin.

ot kommenttina - pitää olla aika tekijämies jotta customin kallistusvaroilla voi ajaa kaarteet samaa nopeutta kuin katupyörillä. Ja olihan meillä eilenkin moottoritie siirtymä...

NN_542 sanoi:

Jopas oli hemmetin hyvin sanottu !

No siis tuota itse en oleta että edes PK-letka menisi ihan järjetöntä kaahausta mutta tiedän vaan että vielä taitoni siihen letkaan ei pyörälläni riitä. Hitaiden nopeus oli ihan passeli mitä nyt muutamassa jyrkemmässä kurvissa vähän arastelin erityisesti kun alkoi hämärä laskeutumaan. Toivottavasti en nyt saanut ketään torstain letkasta kiinostunutta luulemaan että ne ajaa ihan reikäpäässä. Kerroin vain että omat kykyni siihen ei riitä...vielä. Kyllä sitten sitäkin kokeilemaan kun vähän enemmän kokemusta kyseisellä pyörällä ajosta ja letkassa ajosta. Oli tiistaina ekaa kertaa mukana ja kelien salliessa olen ensi tiistaina myös oli se sen verti kivaa.

Tais tulla taas jotenkin negatiiviseen sävyyn kirjoitettua torstain ajosta vaikka ei ole tarkoitus. En todellakaan yritä sanoa että immeiset siellä olisi välinpitämättömiä. Yritän nyt korostaa että oma 2kk ajo kokemukseni tuolla pyörällä niin ei anna kantti myöden siihen letkaan vielä. Siis ihan omasta päästäni se on kiinni. En tiedä oliko NN kommentti nyt kohdennettu minulle erityisesti mutta taisi se vähän osua kun huomasin kirjoitelleeni negattiivis sävytteisesti PK-torstaista. Mikä tietenkään ollut tarkoitus.

Viimeksi muokattu:
pxu sanoi:
Pisteeni myös erityisesti peränpitäjille, se homma vaatii lehmän hermot. Mukavahan siellä kärjessä on painella omaa tahtia. :;):

Kiitoksia. Näitä aika harvoin lukee. Tosin veturit ja ns. vakiporukka tän kyllä tietää ja osaavat arvostaa. Kumarrus heitille. Joo lehmän hermot, mut joskus nekin pettää, tosin eilen ei ollu vielä lähellä, aika monta kertaa on ollu. Toisaalta, oon parkkintunu perämies, en vetomies, et en varmaan tota veturin hommaa osaiskaan. Kerran sain kokeilla Tou-Rinki ajoilla synttärin kunniaks, ja niinhän siinä kävi, et eksyttiin ja puolet porukasta ei pysyny mukana.:dunno:

Tais tulla taas jotenkin negatiiviseen sävyyn kirjoitettua torstain ajosta vaikka ei ole tarkoitus. En todellakaan yritä sanoa että immeiset siellä olisi välinpitämättömiä. Yritän nyt korostaa että oma 2kk ajo kokemukseni tuolla pyörällä niin ei anna kantti myöden siihen letkaan vielä. Siis ihan omasta päästäni se on kiinni. En tiedä oliko NN kommentti nyt kohdennettu minulle erityisesti mutta taisi se vähän osua kun huomasin kirjoitelleeni negattiivis sävytteisesti PK-torstaista. Mikä tietenkään ollut tarkoitus.[/QUOTE]

peace brother, ei ollut sinun kommentista tullut kimmoke... ihan yleissävyisesti kommentoin keskusteluja koskien ihmisten kommentointia letkailuun liittyen. silti olen sitä mieltä että kaikki varmasti löytää, halutessaan, samanhenkisen possen jonka kanssa "vetää mutkat rullalle", mitä ikinä se tarkoittaakin. pointti oli se, että tarviiko sitä TÄÄLLÄ (netissä yleensä) alkaa jeesustelelemaan (anteeksi ilmaisu) että "siellä ne vetää niin että..." se oli asia mitä hain. en halua pahoittaa kenenkään mieltä, jos joku haluaa kuitenkin hakea hyvitystä. seison sanojeni takana ja se joka viimeisenä seisoo on oikeassa... lol.

No sen tää ketju ainakin osoittaa että pk-seudulla on tilausta letka-ajolle jossa kokemattomammatkin kuskit ja ei niin nopea ja uusi kalusto pysyvät tiiviimmin yhdessä. Kokemuksen myötä on sitten myöhemmin helpompi pysyä nopeampien letkojen vauhdissa mukana. Ehdottomasti kannatettava idea.

yason sanoi:
Tietääkös kukaan hidasta ajoporukkaa, kuten rookie- tai kustomiletkoja PK-seudulla? Tai sellaista kaipaavaa porukkaa?

Summa summarum:
Niin tämä viestiketju, kuin KAIKKI muutkin, menevät välillä enemmän, tai vähemmän sivuun aiheesta, mutta tämä tuotti täydellisen lopputuloksen viestiketjun aloittajalle (ja samalla varmasti monelle muullekin). Kiitos tästä kuuluu SAM66:lle.

NN_542 sanoi:
peace brother, ei ollut sinun kommentista tullut kimmoke... ihan yleissävyisesti kommentoin keskusteluja koskien ihmisten kommentointia letkailuun liittyen. silti olen sitä mieltä että kaikki varmasti löytää, halutessaan, samanhenkisen possen jonka kanssa "vetää mutkat rullalle", mitä ikinä se tarkoittaakin. pointti oli se, että tarviiko sitä TÄÄLLÄ (netissä yleensä) alkaa jeesustelelemaan (anteeksi ilmaisu) että "siellä ne vetää niin että..." se oli asia mitä hain. en halua pahoittaa kenenkään mieltä, jos joku haluaa kuitenkin hakea hyvitystä. seison sanojeni takana ja se joka viimeisenä seisoo on oikeassa... lol.

Juu siis en pahoittanut mieltä huomasin vain että tungin oman jalkani taas suuhuni kun kirjoitin ennen ajattelamatta kunnolla millaiseen asuun kirjoitukseni puen. Ja negatiivinenhan siitä tuli vaikkei ollut tarkoitus. Ja sit tässä lähinnä olin rektifoimassa. Mutta kommenttisi luettua huomasin vasta että kirjoitin ehkä turhan kärkevästi kuitenkin joten kiitos siitä. :thumbup:

Mä oisin ainakin valmis lähtemään mukaan ekaa kertaa letkailuun juuri tällaisella mentaliteetilla. Pyörä vaihtunut tänään (eilen) ja ajotuntuma on tosi erilainen kuin vanhassa. Olisi kiva päästä tapaamaan uusia kuskeja vailla pelkoa siitä, että pitää puskea omien rajojen ylärajoilla (ja yli), kuten on tapahtunut joskus kaverin kaverien kanssa. Jos arki-illalle osuu, niin oon ehdottoman kiinnostunut osallistumaan. :)

On näissä myssyttelyissä hyväkin puolensa jos kuka osaa poimia seasta ihan sitä hyvääkin tietoa oman harrastuksensa tueksi. Koitetaan kaikki katsoa aihetta poimien seasta oikea asia. Opiksi, iloksi ja hyödyksi. Letkailu on oikeasti pirun nastaa touhua ja mielestäni yksi Orgin parhaista anneista. Sam66:lle täydet pojot siitä että lätinän ohessa joku otti härkää sarvista ja on valmis uhraamaan omaa vapaa-aikaansa tuottaakseen muille iloa ja toimintaa.

Back