Anu.nukka sanoi:
sanokaas kokeneemmat letkailijat:
Letkoissahan haitariliike yleensä aiheuttaa painetta nostaa vauhteja , ainakin jos letka on pidempi.
Eli jos letkassa olisi niin sanottuja välivetureita jotka tietäisivät reitin ja pitäisivät taas tikkari+ jotain/sovittu vauhdin vaikka edellä menevät karkaisivatkin. Jos letka katkeaisi sitten pahasti niin sitten odoteltaisiin taas koko alkup. letka kasaan.
Onko siis edes teoreettisesti mahdollista että letkan välissä ei tulisi niin kiire ajaa koko letkaa kiinni ?
Tietty se tarkoittaa että yhdelle ajo kerralle vetureita tarvittaisiin jo useampia (jos joka 7-10 olisi veturi),
Mutta siis kokeneemmat letkailijat saavat nyt torpata ajatuksen jos se ei oikeasti toimi ...
Iänikuinen idea joka on ollut käytössä usein, viimeksi eilisellä hesan hitailla.
Valitettavasti tämä ei silti poista haitariliikettä joka syntyy jo silloin kun kaksi ajaa peräkkäin. Mopojen lisääntyessä letkaan, haitariliikekkin multiploituu. Asia jota vaan ei voi millään täysin estää.
Letkan upeus on sen pituudessa ja jouhevassa keunuvassa etenemisessä. Koetaan yhdessä. On eri asia ajaa sadan pyörän megaletkassa kuin viidenkymmenen pyörän letkassa, jos siis haetaan sitä kimppajytinän fiilistä jolla päät kääntyy kadunvarsilla ja pihoissa. Väliveturin oikea ja varsinainen merkitys korostuukin vasta silloin jos etuletka karkaa, niin edes joku tietää minne ollaan menossa ja voidaan taas kohvitella ja tuprutella yhdessä. Mutta kaksi letkaa on silti eri asia kuin yksi letka. Jos letka jaetaan kokonaan kahtia, voidaan yhtä hyvin mennä sitten eri reittejäkin ja sopia vaan treffimestat. Ei oikeen sytytä, ainakaan minua.
Kyllä ne suurimmat ongelmat on helposti listattavissa:
- en suostu ohittamaan autoa vaikka kaikki muut sen tekisikin, ihan sama vaikka sen tekisikin turvallisesti
- en suostu ajamaan veturin osoittamaa vauhtia koska haluan ajaa sitä omaa vauhtia
- taajamissa ajan ehdottoman tasan 40 km/h tunnissa sanokoot muut takana mitä lystäävät
- olen ajanut kaksi sataa kilometriä yksin ja olen siis valmis jytisemään kymmenien mopojen seassa
- sanotaanhan tuossa että teema on se ja tämä mutta itse ainakin aion ajaa iiiihan omaa ajoa, odotelkoot muut siten
- ajetaanpa täällä ihan vidun hiljaa, mitäs jos jättäytyisin pikkusen niin saan sitten repästä oikeen reteesti ees pikkusen matkaa
- etc etc...
Kaikki edellämainitut ovat itsekästä ajattelua silloin kun puhutaan letkailusta. Itsekkyys pilaa ilon kaikilta. Letkailu on porukassa puuhaamista samoin säännnöin. Yksittäin tai kaksin kaverin kanssa ajellessa vallitsevatkin sitten täysin eri lainalaisuudet. Kukaan ei halua ajella letkassa missä hänen ilta kuluu risteyksissä seisten ja edellälistattuja noudattavan odottelussa. Veturilla on oikeus nauttia ajoista niin kuin perämiehelläkin. Kuten tuolla muuallakin on jo todettu, reitten teosta ja reitinvedosta ei saa muuta kivaa kuin innostuneita kavereita ja kiitoksia. Ja ne riittää hienosti. Satunnaisesti vetureille ja perämiehille tarjotut pullakahvit ovat jo luksusta.
Kaikki menee hienosti kun tunnustaa heti niin huomatessaan että "okei tää ei ole mun letka" ja ottaa ekalla tauolla suuntiman muille teille. Ei se ole häpeä vaan teko jolla saa rispektiä. Ihan sama onko syy liian hidas vauhti, liian nopea vauhti, liikaa mutkia, liian vähän mutkia tai homma vaan ei sillä kertaa maistu. Pääasia että kaikilla olisi maksimaalisen kivaa, niin reitillä kuin tauoillakin, eikö totta