• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Helpoin tapa pestä prätkän ketjut ilman irroittamista.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ketjujen pesuun tarkoitettu harja, ketjunpesuainetta ja fyysistä työtä. Niillä on puhtaat ketjut saatu. Ennen ryhtymistä kannattaa vilkaista onko pesuaine nopeasti vai hitaasti vaikuttavaa. Nopeasti vaikuttava on sellaista että ainetta suihkutetaan lyhyehkölle pätkälle samalla kun toisella kädellä harjataan. Aine haihtuu ketjulta sekunneissa, ja sen jälkeen on turha enää hinkata. Sen mitä hitaasti vaikuttavaa on tullut kokeiltua, paras tulos on tullut ihan samalla tavalla. Yksi tapa hoitaa homma on kuulemma löträtä öljyä ketjulle ja heittää ajolenkki perään.

Disclaimerina sen verran, että aika harvakseltaan on ketjujen putsausta tullut harrastettua.

Tästä taitaakin tulla melkoinen kiistakapula, ainakin jos suullisesti käytyihin keskusteluihin on uskominen :grin:

Oma tapa: takapää pukille, Kone käyntiin ja ykkönen päälle, liuotinpesuaine ketjulle, kone seis ja ketjuharhalla mekaaninen pesu, kone käyntiin ja painepesurilla pesu (riittävän etäältä tai pienipaineisella pesurilla ettei o-renkaat ota nokkiinsa), tarkistus ja toisto tarvittaessa, huuhtelun jälkeen kakkonen silmään ja vauhtia pesään että vesi lentää pois, kone seis ja kuivaus rievulla, kone käyntiin ja ykkönen pesään ja uudet öljyt ketjulle ruiskuttaen ketjun sisäpinnalle (keskipakoisvoima ajaa öljyn sisään).

Vaarat: sormet on suuressa vaarassa jos menee ketjulle koneen käydessä, jotkut väittävät että o-renkaat kärsii. omissani ei ole hajonnu koskaan yksikään. Jos pukki pettää kesken touhun saattaa mopo löytyä naapurin olohuoneen seinästä :grin:

Haitat: pihan pesu koska vanhaa rasvan ja hiekan sekoitusta tulee alle mojovasti.

Edut: ketjusta tulee todella puhdas ja vapaasti rullaava, jonka kuulee jo korvalla.

Koko hommaan menee noin 10 min. Tehty kymmeniä ellei satoja kertoja ja hienosti on toiminut joka kerta.

Pesemättä paras, kai tulis pestyä jos olis pukki mutta kun ei ole niin aika paskaset on ketjut, ei jaksa kiiltäväksi hinkata ni katon vaan et o-renkaat pyörii ja ei o jumittuneita paloja.

GuessWho sanoi:
kone käyntiin ja ykkönen pesään ja uudet öljyt ketjulle ruiskuttaen ketjun sisäpinnalle (keskipakoisvoima ajaa öljyn sisään).

Vaarat: sormet on suuressa vaarassa jos menee ketjulle koneen käydessä

En suosittele, jos arvostaa klassista 5+5 sormisuutta. Ennemmin öljyt ketjulle takarengasta käsin pyörittäen, ja jos välttämättä haluaa saada ketjun pyörimään kovempaa, niin käy lopuksi vaikka ajamassa sen 100 metriä tallin ulkopuolella. Problem solved, ja nakitkin on tallella :thumbup:

Itte oon pessy lamppuöljyllä ja pienellä pensselillä. Lopuks pyyhkiny rievulla ja
sen jälkeen laittanu ketjurasvan.

Muistaakseni viime vuonna oli viestiketju, jossa oli aikas ikäviä kuvia, siitä miten
voi käydä koneen pyörittäessä ketjua :sad3:

pecha sanoi:
En suosittele, jos arvostaa klassista 5+5 sormisuutta. Ennemmin öljyt ketjulle takarengasta käsin pyörittäen, ja jos välttämättä haluaa saada ketjun pyörimään kovempaa, niin käy lopuksi vaikka ajamassa sen 100 metriä tallin ulkopuolella. Problem solved, ja nakitkin on tallella :thumbup:

aikanan laiskuuttani tein harjauksenkin kone käynnissä mutta pakko sanoa että kun täälläkin levisi pari kuvaa siitä mitä syntyy kun nakit on ketjun ja rattaan välissä, päätin minäkin sammuttaa harjauksen ajaksi koneet.
Ruiskuputelin ja painepesurin kanssa ei juurikaan pelota ähertää pyöriviä ketjuja.

Motori öljyä vaan sutilla ketjulle, (näin talvella voi antaa vaikuttaa vaikka viikon tai paljonko jaksaa oottaa) ja sit lisää öljyä, sutii sitä ölyjä ees taas vähän molemmin ketjua -sisä ja ulkopuolta. Sitten sen minkä saa rätillä pois, sit voi viimeistellä ketjunpesuaineella tms loput paskat loput pois lenkkien välistä.

Siten puhasta öljyä ohut kerros ketjuun.

Sanomalehteä tms alle niin saa sen pesupaikan helpommin siivottua.

Useinmiten tulee tehtyä niin että öljyä ketjulle muhimaan, pyörän pesu muuten ja sit lopuksi tuon ketjun pesu+rasvaus.

Itse puhdistin viime kesänä ketjut kerran bensalla ja kerran MP ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla aineella. Pukin päällä oli takapää ja itse pyörittelin rengasta. Tuntui että molemmat toimivat liki yhtä hyvin. Puhdasta tuli. En osaa sanoa kumpi parempi aine on, mutta ainakin tuo ketjujen puhdistusaine on kallista. Normaalin hiuslakka pullon kokoinen patukka maksoi lähemmäs 10€ ja kyllä se koko pullo menee kerralla jos ei joka viikko putsaa ketjuja ja jos haluaa oikeasti ne puhtaaksi saada.

Onko muilla kokemuksia tuosta bensalla tai esim. polttoöljyllä putsaamisesta?

Ei tullut myöskään katsottua että minkälaisia aineita noissa ketjujen puhdistusaineissa on.. ja että onko niissä eroja kun onhan niitäkin aika monella valmistajalla.. mikähän olisi paras?

sirloin sanoi:
Onko muilla kokemuksia tuosta bensalla tai esim. polttoöljyllä putsaamisesta?

Käsittääkseni polttoöljy (löpö-diesel) pehmittää ja hajottaa ketjujen o-renkaat.

Bensasta en muuta tiiä ku et on pirun kallista :grin:

Oman pyörän englanninkielisessä korjauskirjassa ohjeistetaan käyttämään 'kerosene':a,
mikä omien googlauksien perusteella tarkoittaa lamppuöljyä, petrolia tai vastaavaa.

Viimeksi muokattu:
Lamppuöljyllä pesisisin jos pesisin. Helppo; liuottaa öljyä nopeasti, ja hyvin hajuton ja haihtumaton aine.

Lamppuöljy, kerosiini, valopetrooli, kaikki baut samaa ainetta.
Esim motonetistä 5L 11,90e.

Viimeksi muokattu:
Siis hetkinen... kuuluuko ketjuja oikeasti pestä liuottimilla? Eikö se tunkeudu myös sinne tiivisteiden alle?

Ainoa syy miksi ketjuja pesen on ulkonäkö.Jos ei sorarännejä ajele,niin ketjut mulla kesti esim. zetorissa +50t. pesemättä.Paras aine munkin mielestä valopetrooli, mitä nyt uran aikana kahdesti ketjut pessy.

cXlari sanoi:
Itte oon pessy lamppuöljyllä ja pienellä pensselillä. Lopuks pyyhkiny rievulla ja
sen jälkeen laittanu ketjurasvan.

Muistaakseni viime vuonna oli viestiketju, jossa oli aikas ikäviä kuvia, siitä miten
voi käydä koneen pyörittäessä ketjua :sad3:

Ainaskin tuossa on joku jenkkiläisen tapaturma http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=242261 :kääk: Itsekin pariin otteeseen pessyt ketjut koneen pyörittäessä rengasta, ei tule menemään sillä tapaa enää...

Itse olen joskus pistänyt akkuporakoneeseen sellaisen pyörivän teräsharjan tapaisen mutta vaan nailonista tehdyn ja sillä takarattaan kohdalta samalla kun olen toisella kädellä pyöritellyt rengasta (pyörä pukilla). Saanut suurimmat paskat jo sillä pois ja loput rievulla+delvac. :thumbup:

Pyyhin ketjut joka kerta puhtaaksi samalla, kun rasvaan ne 200-300km välein. Rasvana oon käyttäny Motulin katupyöriin tarkoitettua ketjurasvaa. Sitä kun suihkuttaa niihin ja pyyhkäisee liat pois, niin tulee valmista. :thumbup: Tällä tavoin ne on pysyneet koko ajan puhtaina ja kestäneet aikansa (n. 20tkm).

sjobbe sanoi:
Siis hetkinen... kuuluuko ketjuja oikeasti pestä liuottimilla? Eikö se tunkeudu myös sinne tiivisteiden alle?

Ihan näin kahdenkesken ketjua ei saa pestä bensalla eikä millään liuotinaineella.Varma tapa tuhota kumitivisteet.
Olen varmaan havainnut mitä liottimet tekevät esim normi jalkineiden pohjille.
Koska jokainen on omassa uskossaan vahva sallittakoon kaikille haluamansa pesumenetelmä.

Back