• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hayabusa 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pasi K
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vakiobussi, mikä tahansa vuosimalli vuoteen 2007 asti, ja joku uudehko vakio tonninen, niin Busa jää auttamatta, siinä ei ole kahta sanaa. Ero teho-paino -suhteessa on niin selkeä. Ja huomaa sen kyllä ajossa, kun ajat peräkkäin.
Tuokin on kyllä kokeiltu vaikka kuin monesti, ainakin k5 kiksua sekä -04 rykköstä vastaan..Satasesta 6:lla lämä tiskiin, ja ALUKSI tonninen ottaa kaulaa, mut pikkuhiljaa alkaa ero pienentyä.. Ja 250kmh:n jälkeen alkaa vakiobusa mennä menojaan.. Ja kirjoitettu ilman busalaseja, riisutaan ne kiksulasitkin välillä...
wink.gif
ps. Tottakai sitä voi aina verrata rollonia 100-200kmh, mut jos skaala vaikka 100-270, niin tilanne kääntyykin toisinpäin..
062802moto_prv.gif

Ok. Tuo on hyvää tietoa. Olivatko kaikki pelit vakioita? Itse olisin odottanut, että ollaan hyvän matkaa yli 250km/h ennen kuin busan ilmeisesti pienempi ilmanvastus ja sopivat välitykset puuttuvat peliin, mutta olin ilmeisesti väärässä.

Vakiobussi, mikä tahansa vuosimalli vuoteen 2007 asti, ja joku uudehko vakio tonninen, niin Busa jää auttamatta, siinä ei ole kahta sanaa. Ero teho-paino -suhteessa on niin selkeä. Ja huomaa sen kyllä ajossa, kun ajat peräkkäin.
Tuokin on kyllä kokeiltu vaikka kuin monesti, ainakin k5 kiksua sekä -04 rykköstä vastaan..Satasesta 6:lla lämä tiskiin, ja ALUKSI tonninen ottaa kaulaa, mut pikkuhiljaa alkaa ero pienentyä.. Ja 250kmh:n jälkeen alkaa vakiobusa mennä menojaan.. Ja kirjoitettu ilman busalaseja, riisutaan ne kiksulasitkin välillä...
wink.gif
ps. Tottakai sitä voi aina verrata rollonia 100-200kmh, mut jos skaala vaikka 100-270, niin tilanne kääntyykin toisinpäin..
062802moto_prv.gif
Itse kokeilin aikoinaan samaa R1 -01 vastaan 12R -02, vedettiin johonkin 270km/h mittarinopeuteen asti. R1 slipariviritteinen ja 12R vakio. About samanpainoiset kuskit. Motarilla n. 100km/h vauhdista lämä pohjaan 6. vaihteella.

Ainakin siihen 270 saakka 12R oli vielä kaukana, ei saanut kiinni ollenkaan.

Mielellään kokeilisin vakio Busa vastaan vakio tonninen, vaikka se GSX-R, vaikka K5 mallia kumpikin. 100e vetoa siitä, että Busa ei saa kiinni ennen kuin on 290 mittarissa, koska about silloin tonninen alkaa menemään kierrosalueensa yli, eli loppuu välitykset kesken.

Ainakin ne Busat mitä olen kokeillut, eivät ole kovin reippaasti kiihtyneet yli 200km/h nopeuksissa, eikä sen allekaan. En tiedä mikä Busa sulla on, eli miten paljon viritetty?

Eli tuo tarinasi lienee hiukan "väritetty", tai sitten jää jotain kertomatta
wink.gif
Tonninen ei meinaan kiihtyvyydessä jää Busalle missään kohtaa siihen asti, kunnes menee alueelta yli. Teho/paino -suhde on ihan eri luokkaa, joten se olisi jopa vastoin fysiikan lakeja. Ero on suurempi, jos ajetaan koko ajan kierrosalueella, eli käytetään vaihteita. Tonnisissa on 3-6 vaihteet melko lähellä toisiaan, joten peli pysyy kyllä helposti alueella huippuun asti.

Kirjoita nyt missä kohtaa (mikä mittarinopeus) se on tarkalleen, kun Busa meni tonnisen ohi? Oliko silloin, kun tonninen on rajoittajalla 6. vaihteella? 250km/h se rajanopeus ei ole ainakaan, silloin tonninen on juuri tehoalueella.

Itse en käytä mitään laseja, mutta huvittaa suuresti, kun hekeen ja vereen puolustetaan "omaa" laitetta
smile_org.gif
Silloin on mukavaa latoa kylmiä ja inhottavia faktoja tiskiin..

Busa on ihan hyvä ja nopea pyörä, mutta teho/paino suhteensa takia se ei ole kaikissa aina nopein laite kiihtymään. Vaikka monilla sellainen uskomus onkin.

Itselleni on ihan sama millä merkillä tai mallilla ajan. Tähän mennessä Busa ei vain ole omaisuuksiltaan tyydyttänyt. Uusi Busa lienee askel oikeaan suuntaan, mutta edelleen liikaa painoa sporttipyörälle.

Ok. Tuo on hyvää tietoa. Olivatko kaikki pelit vakioita? Itse olisin odottanut, että ollaan hyvän matkaa yli 250km/h ennen kuin busan ilmeisesti pienempi ilmanvastus ja sopivat välitykset puuttuvat peliin, mutta olin ilmeisesti väärässä.
Kyllä sä ihan oikeassa olet, kyllä esim. tuo jummijammin mainitsema 100-270 menee vielä helposti tonnisen eduksi, jos kuskit yms vaan osaavat hommansa. Eli esimerkiksi vaihtavat oikea-aikaisesti sekä kyyristyvät katteen taakse kunnolla.

Sen mitä olen nähnyt, niin aika harva osaa tuota oikea-aikaista vaihtoa ja kyyristymistä jne, en tiedä pelottaako vauhti vai mikä on.

Busassa on ilmeisesti hitusen parempi aerodynamiikka, eli tarvitsee muutaman hepan vähemmän saavuttaakseen esim 300km/h todellisen nopeuden. Tuohon kiihdytykseen, vaikka nyt se 100-270, sillä ei juuri ole merkitystä.

Paljon legendaa, mutta asian vierestä. Vanhan busan ja kilosten vertailuhan tässä ei pitänyt olla kyseessä.

Kuka jättää ketä, missä, milloin, ja paljonko, so fuckin what? On se niin tärkeetä.

Uutta busaa ajaneita ei taida vielä olla näillä palstoilla? Vaan monella jo tallissa tai ajatuksissa polttelee...

minä kyllä jatkaisin näitä juttuja nakkikopilla 4am

tämän hetkinen tilanne on: kaikki muu löytyy paitsi pyörä, sattanan yökee full dualtip ökyputki tuli tänään; asennetaan heti 4vk päästä ku saan pyörän

Jos pyörässä on enemmän tehoa ja vähemmän painoa, niin se kiihtyy paremmin maximiteholla, kunhan välitykset ovat about samat, piste.
Mun ei tarvitse puolustella ainuttakaan vakiomopoa, laseilla tai ilman, minkään syyn takia. Tuo lainattu lause ei vaan ole mikään yksiselitteinen fakta, siksipä aloin huvikseni huudella takaisin. Kiihtyvyyteen kun vaikuttaa muutkin asiat kuin tuo teho/painosuhde, kuten edellä todettiin ja vertailuissakin on huomattu: vakiokiksu vs vakiobusa menevät vartilla hyvin tarkkaan saman ajan, vaikka (huippu)teho/painosuhteissa on selkeä ero. Minkä kiksu voittaa painoerolla, se häviää painopisteen sijainnilla. Muun muassa.
062802moto_prv.gif

Ja jottei ole kokonaan offtopikkia, pätee myös K8:aan. Lämmitellään nyt talvikaudella näillä jutuilla siihen saakka kun saadaan uudet mallit ajoon. Intetään niistä sitten lisää.  
biggrin.gif

Jos pyörässä on enemmän tehoa ja vähemmän painoa, niin se kiihtyy paremmin maximiteholla, kunhan välitykset ovat about samat, piste.
Mun ei tarvitse puolustella ainuttakaan vakiomopoa, laseilla tai ilman, minkään syyn takia. Tuo lainattu lause ei vaan ole mikään yksiselitteinen fakta, siksipä aloin huvikseni huudella takaisin. Kiihtyvyyteen kun vaikuttaa muutkin asiat kuin tuo teho/painosuhde, kuten edellä todettiin ja vertailuissakin on huomattu: vakiokiksu vs vakiobusa menevät vartilla hyvin tarkkaan saman ajan, vaikka (huippu)teho/painosuhteissa on selkeä ero. Minkä kiksu voittaa painoerolla, se häviää painopisteen sijainnilla. Muun muassa.
062802moto_prv.gif

Ja jottei ole kokonaan offtopikkia, pätee myös K8:aan. Lämmitellään nyt talvikaudella näillä jutuilla siihen saakka kun saadaan uudet mallit ajoon. Intetään niistä sitten lisää.  
biggrin.gif

Juu tehdään näin
biggrin.gif
Jos nyt sais hiljalleen edes noita osia maailmalta, tuntuu taas k e s t ä v ä n... Lihalaatikoissa olevilla osilla on paha kiihdytellä yhtään mihinkään
tounge.gif

Ainakin ne Busat mitä olen kokeillut, eivät ole kovin reippaasti kiihtyneet yli 200km/h nopeuksissa, eikä sen allekaan.

Ei saatana, tää oli kyllä paras pitkään aikaan. Tainnu tylyttäjä ajaa busalla jossa ollu Karpon karvalakki ja kalkkuna paisti vaimentimessa.  Kun se kiloinen todistettavasti ei ole juuri nopeampi varttimaililla eikä tuolla kentälläkään niin voisitko kertoa missä vaiheessa se kilonen on selvästi nopeampi?? Vakio busalla taitaa vartilla loppunopeus jäädä johonkin 230km/h tuntumaan mihin se ei SINUN mielestäsi tahdo oikein kiihtyä niin miksi kilosen aika/loppunopeus ei sitten ole selvästi parempi? Tonnisen pitäisi siis olla juttujesi mukaan selvästi nopeampi esim. tuolla 1600m matkalla mitä esim. joensuussa käytetään. Miksi kuitenkaan ne tonniset ei tunnu bussien mukana siellä pysyä? Eikö se siis käytännössä tarkoita sitä että vaikka se busa jäisikin jossain vaiheessa kiihdytyksessä karvan verran niin jossain vaiheessa se ohi kampeaa kuitenkin? Vai olenko taas väärässä? Ja loppupelissä, mitä vitun väliä sillä on??

Kysyy epätietoinen keski-suomesta
pftroest.gif

Noh,siis se mun mopedihan on vakio, paitti kotikutoinen tre.. En mäkään ymmärrä esim just noita lentokenttätuloksia, miksi tonniset jää niin reilusti vaikka just sillon pitäis "olla alueella".. Mullon speedohealeri mopossa, eli se 270 mistä puhuin ois todellista. (Mitä nyt rengas sutii jo siinä vauhdissa pelkästä ilmanvastuksesta johtuen, tätäkään ei muuten moni usko). Ehkä ne tonniset siellä etelässä on sitte sen verran tiukempia, että muut jää. Tuli muuten semmoinenkin viimekesänä kokeiltua, että missä vauhdissa tuplaäksä jää. Kolmesti ajettiin rinnakkain, ja 280 kohdalla kun nosti pään, niin oli peileistä katsottuna ehkä 20-30 metriä eroa. Sit kaveri halus vielä ajaa metrin päässä mun "imussa", mutta sama lopputulos, eli ei auta sekään näköjään.. Nyt riitti OT mun osalta.

Ainakin ne Busat mitä olen kokeillut, eivät ole kovin reippaasti kiihtyneet yli 200km/h nopeuksissa, eikä sen allekaan.

Ei saatana, tää oli kyllä paras pitkään aikaan. Tainnu tylyttäjä ajaa busalla jossa ollu Karpon karvalakki ja kalkkuna paisti vaimentimessa.  Kun se kiloinen todistettavasti ei ole juuri nopeampi varttimaililla eikä tuolla kentälläkään niin voisitko kertoa missä vaiheessa se kilonen on selvästi nopeampi?? Vakio busalla taitaa vartilla loppunopeus jäädä johonkin 230km/h tuntumaan mihin se ei SINUN mielestäsi tahdo oikein kiihtyä niin miksi kilosen aika/loppunopeus ei sitten ole selvästi parempi? Tonnisen pitäisi siis olla juttujesi mukaan selvästi nopeampi esim. tuolla 1600m matkalla mitä esim. joensuussa käytetään. Miksi kuitenkaan ne tonniset ei tunnu bussien mukana siellä pysyä? Eikö se siis käytännössä tarkoita sitä että vaikka se busa jäisikin jossain vaiheessa kiihdytyksessä karvan verran niin jossain vaiheessa se ohi kampeaa kuitenkin? Vai olenko taas väärässä? Ja loppupelissä, mitä vitun väliä sillä on??

Kysyy epätietoinen keski-suomesta  
pftroest.gif
Testeissä vakio kilosten loppunopeudet on keskimäärin n. 5-10km/h parempia kuin vakiobussien. Tilanne taitaa tosin tasoittua -08 Busan myötä. Tosin tässäkin testissä näkee, että "normikuskilla" se loppari on edelleen -08 mallillakin melko vaatimaton (223km/h):
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=5796

Usko pois, noin se menee tavan kuskilla Suomessakin ensi kesänä, vakioilla -08 Busseilla.

Parhaimmat mitatut/raportoidut vedot testeissä on vakiopyörillä yleensä n. 230 loppari Busalle ja 240 kilosille. Monissa testeissä menee kummatkin selvästi noiden alle, kuten tuossa edellämainitussa, joka heijastaa paremmin tosimaailmaa.

Mitä on Suomessa kattelu, niin lähelle vakiobussit on yleensä menny sellasia 220 loppareita, ja uudehkot kiloset n. 230, eli on se ero sielläkin näkyvissä. Ei ole mitään sen kummempaa, kuin ero teho/paino -suhteessa näkyy käytännössä, kuten luonnollista onkin.

Eli kyllä sieltä sen eron teho/paino -suhteessa löytää, toi on meinaan selkeä ero loppunopeuksissa, varttimaililla käyneet sen tietää!

Eli ei kyse ole mun mielipiteestä, vaan faktasta. Tonnisissa on _selvästi_ parempi teho/paino -suhde, joka ihan luonnollisesti näkyy myös käytännössä.

Nyyh nyyh
pftroest.gif

Voi voi,saatana eiköhän nuo kulje kumpiki ihan tarpeeksi,selvittää sen kulkupuolen ens kesänä viivalla niin ei tarvii väitellä tästä sen enempää.

moro! mulla oli -05 busa ihan vakio ja kävin varttimaillilla kokeilemas parhaaksi tulokseksi jäi 10.4 loppunopeus tais muistaakseni olla 217 tai 219kmh.vaihdoin busan pois, tilalle tuli gsx-r 1000 -07 sillä kävin kerran koittamas ja tulos oli heti ekal kerral 10.3 vaikka on paljon vaikeampi lähettää kuin busa! loppunopeutta en muista.veikkaan että pääsen giksul tasan 10s tai hieman alle kun muutaman kerran harjoittelen ku oon viel aika amatööri kiihdyttelemään.kokeilin myös kawasaki zx600r -96 ninjalla  ja sen aika oli 12.??? mut kawathan onkin mopoja! mut pakko kyl myöntää et busa tuntui rajummalta ku giksu,hyvä että pysy penkil ku täysiä lähti kiihdyttää. giksu on silti kovempi lähtee pitää luottaa numeroihin! en tiiä oliko täst apua väittelyyn

moro! mulla oli -05 busa ihan vakio ja kävin varttimaillilla kokeilemas parhaaksi tulokseksi jäi 10.4 loppunopeus tais muistaakseni olla 217 tai 219kmh.vaihdoin busan pois, tilalle tuli gsx-r 1000 -07 sillä kävin kerran koittamas ja tulos oli heti ekal kerral 10.3 vaikka on paljon vaikeampi lähettää kuin busa! loppunopeutta en muista.veikkaan että pääsen giksul tasan 10s tai hieman alle kun muutaman kerran harjoittelen ku oon viel aika amatööri kiihdyttelemään.kokeilin myös kawasaki zx600r -96 ninjalla  ja sen aika oli 12.??? mut kawathan onkin mopoja! mut pakko kyl myöntää et busa tuntui rajummalta ku giksu,hyvä että pysy penkil ku täysiä lähti kiihdyttää. giksu on silti kovempi lähtee pitää luottaa numeroihin! en tiiä oliko täst apua väittelyyn
Se on se vääntö mikä meinaa satulalta suistaa,kyllä alkoi rykkönenkin kiihtymään kun vaihtoi -2 piikkisen rattaan eteen ja +3 taakse,on se ykkös vaihdekin niin pirun pitkä noissa kilokyykyissä,rykkönen otti ykkösellä liki 170km/h,busa vissiin 110km/h, takanakilla 28hp enemmän ja vääntöö kolmannes enemmän,kyllä pitäs lähtee.

moro! mulla oli -05 busa ihan vakio ja kävin varttimaillilla kokeilemas parhaaksi tulokseksi jäi 10.4 loppunopeus tais muistaakseni olla 217 tai 219kmh.vaihdoin busan pois, tilalle tuli gsx-r 1000 -07 sillä kävin kerran koittamas ja tulos oli heti ekal kerral 10.3 vaikka on paljon vaikeampi lähettää kuin busa! loppunopeutta en muista.veikkaan että pääsen giksul tasan 10s tai hieman alle kun muutaman kerran harjoittelen ku oon viel aika amatööri kiihdyttelemään.kokeilin myös kawasaki zx600r -96 ninjalla ja sen aika oli 12.??? mut kawathan onkin mopoja! mut pakko kyl myöntää et busa tuntui rajummalta ku giksu,hyvä että pysy penkil ku täysiä lähti kiihdyttää. giksu on silti kovempi lähtee pitää luottaa numeroihin! en tiiä oliko täst apua väittelyyn
hohoo. oli tuosta sen verran apuja, että siis kokeilit vm. _1996_ kawan _600 cc_ ja vertaat vm. _2007_ _1000 cc_ ja _1300 cc_ sporttisiin pyöriin!?

mä kokeilin kans suzukin 50 cc PV:tä vm. 1979 ja se vaikutti ihan mopolta kun sitten kokeilin vm. 2006 ZX10R kawaa.

on se kumma miten ne sutsukit on hitaita mopoja?

moro! mulla oli -05 busa ihan vakio ja kävin varttimaillilla kokeilemas parhaaksi tulokseksi jäi 10.4 loppunopeus tais muistaakseni olla 217 tai 219kmh.vaihdoin busan pois, tilalle tuli gsx-r 1000 -07 sillä kävin kerran koittamas ja tulos oli heti ekal kerral 10.3 vaikka on paljon vaikeampi lähettää kuin busa! loppunopeutta en muista.veikkaan että pääsen giksul tasan 10s tai hieman alle kun muutaman kerran harjoittelen ku oon viel aika amatööri kiihdyttelemään.kokeilin myös kawasaki zx600r -96 ninjalla ja sen aika oli 12.??? mut kawathan onkin mopoja! mut pakko kyl myöntää et busa tuntui rajummalta ku giksu,hyvä että pysy penkil ku täysiä lähti kiihdyttää. giksu on silti kovempi lähtee pitää luottaa numeroihin! en tiiä oliko täst apua väittelyyn
Se on se vääntö mikä meinaa satulalta suistaa,kyllä alkoi rykkönenkin kiihtymään kun vaihtoi -2 piikkisen rattaan eteen ja +3 taakse,on se ykkös vaihdekin niin pirun pitkä noissa kilokyykyissä,rykkönen otti ykkösellä liki 170km/h,busa vissiin 110km/h, takanakilla 28hp enemmän ja vääntöö kolmannes enemmän,kyllä pitäs lähtee.
Kyllä mä haluan nähdä sen vakio pyörän joka vakiona ottaa ykkösellä 170 kmh. Ottais ees sen 140 kmh, niin sitten voitais alkaa keskustelee... siis todellista, eikä mitään mittarilukemia.

Kyllä mä haluan nähdä sen vakio pyörän joka vakiona ottaa ykkösellä 170 kmh. Ottais ees sen 140 kmh, niin sitten voitais alkaa keskustelee... siis todellista, eikä mitään mittarilukemia.
Todellista ja todellista mietihän sitä. K5 otti kiihdytyksessä ykkösellä MITTARINOPEUTTA reilu 170 km/h. Tietysti jos tolla laitteella on mittarivirhe +30 Km/h, olisko näin.
pftroest.gif

Back