• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hartiat jumissa ja mopoilu seis hetken aikaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Ylöjärvi
Tuossa töissä ollessa jo muutaman kuukauden oireili tuo vasen olkapää / lapaluun seutu ja kun lomalle jäin niin alkoi vesisateet, sitten kun aurinko ilmestyi taivaalle niin oli pakko päästää menemään parissa päivässä yli 1000km no kolmantena yritin sitkeesti lähteä liikkeelle mutta parin kilometrin ajon jälkeen oli pakko palata kotiin kun ei vaan pystynyt ajamaan.
Ekana odoteltiin parantumista, kun ei auttanut niin meniin yksityiselle mikä määräsi lääkkeitä ja röngteniin kun sen mielestä oli nikama c7 vaiva, no sitten uudestaan viikonlopun jälkeen kunnalliselle lääkärille joka katsoi myös ne röngtenkuvat ja sanoi että ei näissä hänen mielestään mitään vikaa ole ja määräsi uudet särkylääkkeet ja fysioterapiaa. Kävin heti fysioterapiassa ja sen päivän oli hyvä mutta seuraavana aamuna samanlainen kuin aikaisemmin, seuraava fysioterapia vasta ensi viikon lopulla. No tähän särkyyn kyllästyneenä soitin tänäänajan kiropraktikolle maanantaiksi ja katotaan nyt saako se paikat kuntoon.

Se tässä vaan harmittaa kun meni loma pilalle ja eikä tiedä koska sitä pääsee seuraavan kerrab taas ajeleen :orgmp:, no kaikkea sitä sattuu.

Onko muilla tullut näitä hartiat jumissa juttuja, kauanko meni kun sai kuntoon jne..?

Saako kysyä, että minkälaista työtä teet? Itse kun olen näyttöpäätteen orja (dataniska), niin ajoittaiset "hartialukot" on aika tuttuja. Liikuntaa ja sellaisia lajela tulee harrastettua, jotka tuohon auttavat. Lisäksi nyt on tullut käytyä viimeiset puolivuotta tasaisin väliajoin hierouttamassa alaselkää, hartioita/niskaa, kallonpohjaa ja jalkoja auki. Meni nimittäin selkä niin pahaksi, että alkoi harrastaminen kärsimään.

Mutta kyllä, viimeksi tuossa kesäkuussa oli vasen lapa viikon niin jumissa, ettei ajamisesta meinannut tulla mitään. Siitä se sitten itsekseen aukeni ja hieronnassa avattiin loput. Lopetin myös töissä vasempaan käteen nojaamisen.

Itse koneen ääressä koko päivän istuessa välillä on noita jumituksia tullut. Urheiluhierojalla käynti on korjannut tilanteen aina tilapäisesti, mutta työasennon tarkastuttaminen ammattilaisella ja tästä poikinut työtuolin vaihto + pöydän korkeuden säätäminen korjasi ongelmat pysyvästi. Nyt ei ole vuoteen ollut minkäänlaista jumitusta.

Työnjohtaja/Kärkimies hommia teen sähköliikkeessä ja aika usein kädet on ylöspäin. On noita pieniä hartiajumeja ollut joskus aikaisemminkin mutta ne on aina lähtenyt omalla keppijumpalla pois, mutta tää on niin kivulias särky ollut että ei ole paljoa pystynyt mitään tekemään. Eilen koitin painojen kanssa käsiä nostella sen minkä pystyin mutta muuten ei ole muuta voinut yrittää.

Etu- ja keskisormikin puutuvat ja vasen käsi on aika voimaton, silloin kun tuo olkapää vaan oireili niin ajaessa kun ajoi töyssyyn niin vihlasi aika kovaa lapaluun/olkapään suunnalta mutta kun ei se oikeen vaivannut muuten kuin pienenä särkynä ajoittain niin eipä sitä tullut silloin mentyä lääkäriin :(

Mulla ei oo hartiasärkyjä ollut oikeastaan vuoden 2007 jälkeen. Silloin aloitin moottoripyöräilyn ja ilmeisesti se on niin rentouttavaa, että kivut laukeaa.

Veikkaisin sahkarin ammatiksi sähkäriä.

Ed, no niinhän se oli. Sama täällä.

Mulla on juurikin samantyyppisiä lapaluualueelle sijoittuvia vaivoja ollut/on. Muutama viikko sitten viimeeksi oli aika pahana. Vaikea mennä arvioimaan, johtuuko sulla samoista syistä kuin itselläni, mutta mulla on venyttelyt auttaneet siihen. Muutama päivä piti olla mopoilematta, mutta nyt on taas pystynyt hyvin ajamaan. Mä olen tehnyt sen tyyppisiä venyttelyjä, että esim. lattialla istuen oon ottanut oikealla kädellä vasemman jalan varpaista kiinni ja pysynyt siinä asennossa minuutin verran. Sitten sama juttu uudestaan kättä ja jalkaa vaihtaen. Siinä hyvin tuntee, kun "lihakset" alkavat pikkuhiljaa joustamaan. Tästä voi kokeilla kaikennäköisiä variaatioita, mikä vaan tuntuu itselleen auttavan. Toinen hyvä ja helppo venyytys on sellainen, jonka Pulssin fysio mulle joskus neuvoi. Käski venyttelemään rintalihaksia. Vähän ihmettelin ensin, että mitä helv... kun olin siellä selkä- ja niskavaivojen takia. Fysio kertoi, että jumissa olevat rintalihakset saattavat aiheuttaa myös selkäpuolen jumittamista. Se rintalihaksien venyttely on tosi helppoa. Käydään kapealle penkille makaamaan ja annetaan käsien roikkua rentona sivulle, kämmenet ylöspäin . Siinä sitten voi makailla, niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Ps. Ei kannata sitten nukahtaa siihen.

En tiedä, onko näistä sulle mitään apua, mutta kannattaa kokeilla, jos et jo ole kokeillut. Toinen, vähemmän terveellinen vaihtoehto on vetää kännit. Siinä sitten rentoutuneessa tilassa unohtaa niitä jäkittäviä hartioita jännittää ja hyvässä tapauksessa, seuraavana aamuna särky on siirtynyt lavoista päähän. Mulla oli tuo jälkimäinenkin vaihtoehto osana lääkitystä. Huom! ei kelakorvauksen piiriin kuuluva lääkevalmiste.

Nimimerkistä jo vähän arvelinkin, että oot sähkäri. Sama ammatti. Ilmankos on samat vaivatkin.

jyke sanoi:
Mulla ei oo hartiasärkyjä ollut oikeastaan vuoden 2007 jälkeen. Silloin aloitin moottoripyöräilyn ja ilmeisesti se on niin rentouttavaa, että kivut laukeaa.

Veikkaisin sahkarin ammatiksi sähkäriä.

Ed, no niinhän se oli. Sama täällä.

Onhan se rentouttavaa ja siksi se harmittaakin kun ei pääse/pysty ajamaan... onneksi hyvä kaveri kävi eilen ulkoiluttamatta mun pyörää ettei pyörä ota nokkiinsa :)

mulla vähän samaa vaivaa... saan aina uusiutumaan oikean olkapään "räjähdyksen" , yleensä IT-hommien ja muun raskaan/fyysisen homman yhteistyönä

viime viikonlopun ajelu Kirjavankierrokselle Emolahteen oli aika tuskaa. Eilen kävin röntgenissä, en uskonutkaan että siellä silleen mikään rikki on, pahasti vaan joku pölypussi, eiku nivelpussi tulehtunut ilmeisesti
kasan kummallisia vaaleanpunaisia pillereitä anto lekuri ja näillä konsteilla + fyssarin antamalla kumilenkillä sain kuntoutettua viimeksi ainakin olkapään

ei muuta kuin kovia tulehduskipulääkkeitä tiiviisti ja kevyttä kuntoutusta niin taas toimii :) :bye:

Tuossa töissä ollessa jo muutaman kuukauden oireili tuo vasen olkapää / lapaluun seutu ja kun lomalle jäin niin alkoi vesisateet, sitten kun aurinko ilmestyi taivaalle niin oli pakko päästää menemään parissa päivässä yli 1000km no kolmantena yritin sitkeesti lähteä liikkeelle mutta parin kilometrin ajon jälkeen oli pakko palata kotiin kun ei vaan pystynyt ajamaan.
Ekana odoteltiin parantumista, kun ei auttanut niin meniin yksityiselle mikä määräsi lääkkeitä ja röngteniin kun sen mielestä oli nikama c7 vaiva, no sitten uudestaan viikonlopun jälkeen kunnalliselle lääkärille joka katsoi myös ne röngtenkuvat ja sanoi että ei näissä hänen mielestään mitään vikaa ole ja määräsi uudet särkylääkkeet ja fysioterapiaa. Kävin heti fysioterapiassa ja sen päivän oli hyvä mutta seuraavana aamuna samanlainen kuin aikaisemmin, seuraava fysioterapia vasta ensi viikon lopulla. No tähän särkyyn kyllästyneenä soitin tänäänajan kiropraktikolle maanantaiksi ja katotaan nyt saako se paikat kuntoon.

Se tässä vaan harmittaa kun meni loma pilalle ja eikä tiedä koska sitä pääsee seuraavan kerrab taas ajeleen :orgmp:, no kaikkea sitä sattuu.

Onko muilla tullut näitä hartiat jumissa juttuja, kauanko meni kun sai kuntoon jne..?

Jos löydät hyvän kiropraktikon, voi lähteä vaiva jo ekan käynnin jälkeen. Mulle riitti kaksi kertaa viimekerralla. Tosin tosta on jo aikaa varmaan yli 5 vuotta.
Lääkäreitä vältän itse kuin ruttoa.

qazwsx sanoi:
Jos löydät hyvän kiropraktikon, voi lähteä vaiva jo ekan käynnin jälkeen. Mulle riitti kaksi kertaa viimekerralla.

Sama täällä. Ja mulla kivun aiheutti kiropraktikon diagnoosin mukaan ihan rakenteellinen vika, on polvesta lantioon asti kaikki nivelet mutkalla... Mutkalla ne on edelleen mutta kaksi käyntiä (löysin onneksi hyvän heti ensi yrittämällä) on pitänyt pahat jalat alta vievät kivut poissa jo monta kuukautta. Mopoilukunnossa olisin ollut jo ensimmäisen käynnin jälkeen. :)
Lääkärissä kävin ennen kiropraktikkoreissua. Tuomio oli että vedä kipulääkkeitä, kyllä se varmaan kuukauden sisällä helpottaa ja jos ei helpota niin hae uusi resepti. :right:

Ehdotan, että "varjonyrkkeilet" saadaksesi yläkropan aineenvaihdunnan liikkeelle.
Aamuin, illoin vaikkapa 20 toistoa.

Mulla oli keväällä lumitöiden jäljiltä sama ongelma, kävin OMT-fyssarilla joka ohjeisti
korostuneesti liikeradat.
Treeni tekee aluksi pirun kipeetä, mutta tilanne rauhoittunee muutaman päivän treenin jälkeen.

Minulla ongelma korjaantui viikossa - eikä ole sen jälkeen enää vaivannut.

Ja kyykyllä ajellaan, no problem

Joo oli joskus töiden takia hartiat/kädet tulehtunu ja jumissa niin pahasti että pari kertaa meinas pyörtyä. 2 viikon sairasloma ja kuuri burana 600 kolmekertaa päivässä + lihasrelaksantit ja sit vielä 10 käyntikertaa fysioterapiassa. Sen jälkeen helpotti ja hartiat pysyny kohtuu hyvänä. Taishan siinä jokunen viikko mennä. Siellä fysiossa ainakin sanovat että enempi siellä käynnistä on iloa jos pystyy töiden/rasituksen jälkeen käymään eikä sitä ennen. Tällä nykyisellä kyykyllä kipeytyy sen 350-450 km jälkeen hartiat melko helliks.

On tuossa kokeiltu varjonyrkkeilyä, punnusten nostoa, keppijumppaa, selän alle pyyhe rullalle ja käsien pyörittelyä siltä osin kun pystynyt mutta ei noista ole ollut apua, päätä kun venyttää oikealle eteenpäin niin tuntee sen kipukohdan hyvin tuolla vasemman lapaluun alla mutta ei sitäkään venytystä pysty hirveesti tekemään kun vihloo niin penteleesti..

Mulla kans tuli pieni tauko prätkäilyyn ku sain salireissulta kotiintuomisina fasettinivellukon.
Jumittuneet selkälihakset vetivät jonkun pienen nivelen nikamissa jumiin ja sen jälkeen oli vaikeuksia jopa hengittämisessä.

Lääkäri määräs buranaa ja venyttelyä. Venyttelyliikkeitä täällä olikin jo lueteltuna mutta lisättäköön tohon vielä kyynerpääpunnerrukset eli kyynerpäät lattiaan kiinni ja punnertamaan.

Jokin niksautus tohon olisi kai auttanut, mutta itse vedin särkylääkkeitä ja lihasrelaksanttia muutaman päivän ni alkoi hellittämään.

Ilkeitä kyllä noi selkä-, niska- ja hartiakivut. Moottoripyörän kans tarttee niin paljon käännellä päätä ja niskan seutu joutuu välillä aika koville.

Kerran viikossa kuntosali ja mä olen muuten jo unohtanut, että viimevuonnakin toinen olkapää oireili.

On ollu nikamalukkoja, mut säännölinen venyttely auttaa jo aika paljon asiaan, että eikun venyttelemään ja jooga on myös hyvästä ei , että itse olisin ollut vaan kehuneet ovat ne jotka ovat käyneet.

Tuota noin,noiden ongelmien kanssa touhunneena sanoisin että hyvä fysio kyllä pistää kuntoon sen mitä pistettävissä on ja ohjaa sitten eteenpäin jollei homma hoidu.Kertakeikalla se ei tule kuntoon vaan vaatii useamman käynnin jos tuollaiseksi on pääsyt.Ja Kangasalla löytyy kyllä sitten tasokkaista kavereita,vastaanotot vaan kaupungissa.

rellonen sanoi:
Tuota noin,noiden ongelmien kanssa touhunneena sanoisin että hyvä fysio kyllä pistää kuntoon sen mitä pistettävissä on ja ohjaa sitten eteenpäin jollei homma hoidu.Kertakeikalla se ei tule kuntoon vaan vaatii useamman käynnin jos tuollaiseksi on pääsyt.Ja Kangasalla löytyy kyllä sitten tasokkaista kavereita,vastaanotot vaan kaupungissa.

Oon nyt käynyt kerran fysioterapeutti Savenius Jarkkolla ja siellä jatkohoidotkin, mutta kun ensi keskiviikona pitää päästä töihin niin otin ajan kiropraktikolle maanantaiksi (Tuomo Ahola) kun fysioterapeutille aika vasta torstaina,
Töissä on hiukan huono tilanne, tai sairastuin huonoon aikaan ja lupasin mennä keskiviikkona vaikka puolikuntoisena, tällä hetkellä vasemalla kädellä ei pahemmin tehdä mitään..

:D sul on vaan vääränlainen ajoasento suhteessa työasentoon johon sun kroppas on tottunu... :D

paa siihen stongaan korotuspalat tohon malliin niin eipä tarvi valitaa kun voi roikuskella...

Sideburn%2BApe.jpeg

adville sanoi:
:D sul on vaan vääränlainen ajoasento suhteessa työasentoon johon sun kroppas on tottunu... :D

paa siihen stongaan korotuspalat tohon malliin niin eipä tarvi valitaa kun voi roikuskella...

Sideburn%2BApe.jpeg

Joo löytyykö suzukiin kanssa tollaset? :)

Back