• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Halpaa huoltoa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tumppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meinas kakka tulla housuun kun sain laskun huoltofirmasta, jossa trumppa on huollossa ja talvisäilytyksessä...
sad_orig.gif

20tkm huolto maksoi 703,10€
033102ass_1_prv.gif

Tosin seittemää venttiliä oli joutunut säätämään ja luonnollisesti ottaan molemmat nokat pois. Eli on siinä mekaanikollakin ollut töitä, mutta kuitenkin...

Tuohon vielä päälle penkitys ja talvisäilö, niin laskun loppusumma on jo semmoinen, että ei tarttekkaan syödä enää mitään tänä vuonna...

Mitäs teillä muilla on maksanu nuo remontit? Tuttuja hemmoja ovat siellä korjaamolla, joten tuskin mitään vedätystä ovat harrastaneet ja hommat on tehty varmasti kunnolla...
Missäs putiikissa?
KX-Center Tanpere. Sieltä oon mopon ostanu ja aina kaikki hommat siellä teettänyt. Pari tuttua mekaanikkoa siellä hommissa...

Ei ole tällä alueella kauheasti kilpailua trumppahuollossa... Täytyy ainaki seuraavan ison huollon hintaa kysyä Jämsän Huoltokaksikosta.

Pari kesää sitten kun käytiin siellä vierailulla, niin jäi ukosta ja firmasta aika hyvä kuva ainakin itelle...
nixweiss.gif

Ite ku tekee niin ei maksa ku vaivan toisaalta kyl noi työkalutkin/autotalli sun muu tilpehööri ovat aikas paljon maksaneet vuosien saatossa, että aika monta huoltoa/ remonttia saa tehdä ennenkö ollaan plussan puolella,toisaalta itellä toi pyörän huolto/ korjaus on iso osa harrastusta.
Isäukolla oli hyvä laskentamalli; jos itse tehden joutuu ostamaan jonkun kalliin laitteen mutta verrattuna työn teettämiseen/valmiina ostamiseen säästää vaikka edes laitteen hinnan takaisin niin laite on maksettu. Siitä eteenpäin kaikki ko. laitteella tekeminen on pelkkää plussaa.

Nykyään tulee yhä enemmän maksettua oman ajan säästöstä. Ei ihan kaikkea viitsi käydä tekemään kun tietää ettei tyydy vähään joten työt pitää tehdä kunnolla ja se vie aikaa. Toisaalta tämänkin tietokoneen ääressä istumisen vois käyttää ehkä järkevämminkin ;)
Vastaavasti itse kun rohkeasti avaa koneen kopan ja käy venttiilinsäätöhommiin (toki ensin etsii nestistä huoltomanuaalin ja kaiken mahdollisen ohjeistuksen) niin tulee tuo koneen tekniikkakin tutummaksi. En esim. ilman imuläppien säätöä/säätötyökalun tekemistä olisi ikinä tiennyt että koneessa on kahdet imuläpät per sylinteri, toisia ohjaa tietokone ja että tietyillä kierrroksilla tietokoneen ohjaamat läpät on käytännössä täysin auki.
Ongelmia aiheuttaa esim. juuri tällaisten huoltotöiden hankaluus. Oikeasti tietokoneen ohjaamat läpät olisi pitänyt parkkeerata auki jollain helvetin korjaamomasiinalla mutta kun sellaista ei ollut niin säädin läpät tietyllä kierrosalueella jonka jälkeen kävin kaikki kierrosalueet useaan kertaan läpi ja tarkensin säätöjä.
Kohta ei ilman kompuutteria pysty tekemään pyörälle mitään.

Eikö aihe ollut "Halpaa huoltoa!"? Mun mielestä 7 hunttia huollosta ei ole halpaa nähnytkään eli jopa on posketonta alan hinnoittelu, huh huh!
Eikös se kuolematon sanonta kuulu, että jos on varaa ostaa pyörä, niin silloin on varaa myös huollattaa, maksoi mitä maksoi.
Joo, onhan se noinkin ja toinen "kliseinen" sanonta sanoo, ettei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

On toki totta, että joissain pyörissä menee aikaa (työtä) enemmän kuin toisissa, muttei se poista sitä tosiasiaa, että hinnoittelussa on mun mielestä menty rankasti metsään.

Toisaalta kun katselee noita tuntihinnoitteluja, haitari on melko suuri (n. 45-80€/h), enkä usko tuolla halvemmalla hinnalla saavan suhteessa huonompaa työtä tai päinvastoin.

Olen melkeinpä sitä mieltä, että venttiilien säädön saa tehdä ammattimies, mutta muut hommat (jarrunesteiden vaihto, öljyt+suodatin yms.) kannattaa opetella tekemään itse (jos vaan mahdollista).

Eikö aihe ollut "Halpaa huoltoa!"? Mun mielestä 7 hunttia huollosta ei ole halpaa nähnytkään eli jopa on posketonta alan hinnoittelu, huh huh!
Eikös se kuolematon sanonta kuulu, että jos on varaa ostaa pyörä, niin silloin on varaa myös huollattaa, maksoi mitä maksoi.
Joo, onhan se noinkin ja toinen "kliseinen" sanonta sanoo, ettei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

On toki totta, että joissain pyörissä menee aikaa (työtä) enemmän kuin toisissa, muttei se poista sitä tosiasiaa, että hinnoittelussa on mun mielestä menty rankasti metsään.

Toisaalta kun katselee noita tuntihinnoitteluja, haitari on melko suuri (n. 45-80€/h), enkä usko tuolla halvemmalla hinnalla saavan suhteessa huonompaa työtä tai päinvastoin.

Olen melkeinpä sitä mieltä, että venttiilien säädön saa tehdä ammattimies, mutta muut hommat (jarrunesteiden vaihto, öljyt+suodatin yms.) kannattaa opetella tekemään itse (jos vaan mahdollista).
Itse olen juuri toteuttanut tuota "kaavaa" eli pikku hommat itse ja ammattimiehet saavat hoitaa isommat ja vaativimmat työkohteet. Loppuu itseltä taito ja työkalut...
wink.gif

Euro hiukan himmentää rahantajua. 1998 maksoi Banditin iso huolto (venttiilit, synkka, öljyt ym.) tasan 500mk ihan merkkiliikkeessä. 4200mk on hiukan eri hehtaarilla.

Euro hiukan himmentää rahantajua. 1998 maksoi Banditin iso huolto (venttiilit, synkka, öljyt ym.) tasan 500mk ihan merkkiliikkeessä. 4200mk on hiukan eri hehtaarilla.
Joo, ainoat jotka väittää, ettei € ole vaikuttanut kuluttajahintoihin on meidän "viisaat" päättäjämme...

Mulle sanoivat Speedmasterin 20tkm "isosta" huollosta, että kyllä siitä pitäisi 400€:llä selvitä eli sikahintaa tuokin. Tosin tuossa vain kaksi pyttyä ja sitä mukaa venttiilien yms. säätöä.

Joo, ainoat jotka väittää, ettei € ole vaikuttanut kuluttajahintoihin on meidän "viisaat" päättäjämme...
En ole minkään sortin päättäjä, muttei € ole silti hintoja nostanut. Moni hinta on noussut tai laskenut (erinäisistä syistä), samalla on palkatkin noussut ja verotuskin keventynyt.

En ole minkään sortin päättäjä, muttei € ole silti hintoja nostanut. Moni hinta on noussut tai laskenut (erinäisistä syistä), samalla on palkatkin noussut ja verotuskin keventynyt.
Sori hirveesti, mä puhun vain ja ainoastaan omasta puolestani ja omista mielipiteistäni.

Jos hinta muuttuu 500mk -> 700€ (n. 4200mk), kuten keskustelussa on tullut ilmi (ja jätetään erinäiset muut muuttujat pois), joudun myöntämään, ettei mun tulotaso ole yli kahdeksankertaistunut, eikä verot laskeneet samana aikana siten, etten (vaikka mihin indeksiin väännettäisiin) katsoisi tuota melko roimaksi hinnannousuksi.

Hyvä tietysti jos muilla on näin käynyt, mä elän sitten vissiin tässä palkkakuopassa hamaan tappiin asti (ja verottajakin kusee kintuille minkä kerkiää) ;-)

Miksi japanilaisten huolto on halvempaa kuin Triumphin tai esim. Ducatin?

Liittyykö hintaero korjaamojen lukumäärään, osien hintoihin, vai johonkin statuslisään? Luulisi pyörän kuin pyörän huoltojen olevan suunnilleen samanhintaista.

Vaikeahan se on suoraan verrata kahta ihan eri tapausta, Banditin huolto -98 ja Trumpan huolto -06 (eri merkki, eri toimenpiteet, eri huoltoliike jne.)

Mutta kuten sanoin, euron syyksi tuota ei kai voi laittaa.
Triumpissa ekana tulee mieleen aikaa kuluttavina toimenpiteinä nokkien irrotuksen vaativa venttiilien säätö ja perämurikan purku+kasaus rasvausta varten.

Banditista en tosin ole ollenkaan hajulla, miten paljon sitä joutuu ns. isossa huollossa purkamaan vai onko kaikki mukavasti käsillä muutaman pultin takana.

Banditin huolto on huomattavasti helppotöisempi. Venttiilit ruuvisäädöllä ym ja vähemmän työtä kaikkiaan. Tuolla 700€ ei saa nykyhinnoilla kuin päivän töitä, öljykannun ja suodattimen. Jos kaikki tehdään kirjan mukaan Tripleen, hyvä jos päivä riittää. Jos kaikki todellakin on tehty pilkulleen ja tarvikkeineen, on 700€ todella "halpa" hinta. Kuten sanottu Jenkkipojalla oli lasku 2500$.

Tuollaisia summia en silti nuukana miehenä maksa aikaa vievästä pikkunäpertelystä 60-70€/t, joka ei edes sen ihmeempiä taitoja vaadi. Talvella on aikaa ropata muutenkin. Niin kiireinen mies en ole, ettei olisi muutamaa iltaa vuodessa varaa laittaa pyörän huoltoon. Leimoja ei ole huoltokirjassa, mutta oma on pyöräni ja ihan kunnossa vielä ja huolella huollettu.

Back