Normaalit määräaikaishuollot olleet n. 130 € / kerta. Ei paha hinta kun miettii kuinka monta tuntia, röökiaskia ja vittu-perkele-saatanaa siinä säästyy kun maksaa kiltisti jollekin muulle eikä ala räveltämään omin voimin.
Tartteeks öljyn ja suodattimen vaihdossa kiroilla ja polttaa röökiä vai
Eipä ne siellä paljon muuta tee... Mitä siihen menis aikaa, 15min?
Muut hommat "huolloissa" on yleensä vain tarkastuksia, joita nähtävästi suurin osa huolloista ei edes tee. Ei se itsekään ole niin hirveän vaikeeta tarkastaa, tai vaihtaa jopa ilmafilsu
Sitten kun venat pitää oikeesti säätää (tarkastus ei ole säätämistä), niin aikaa menee. Silloin ei ole ihmekään, että maksaa jonkin verran. Monessa pyörässä tarkoittaa nokkien irroittamista yms..
Mun mielestä vaikka olis kuinka onneton tekniikan kanssa, niin kannattaa tehdä itse kaikki muu, paitsi se venojen säätäminen. Se ei välttämättä kaikilta onnistu, eikä palojakaan ole heti käsillä. Venat voi tosin poropeukalokin helposti _tarkistaa_ itse, ja jos vaatii säätöä niin vie sitten sinne huoltoon, jos ei itse luota hommaa osaavansa.
Toki sitten on muutakin välillä. Parin vuoden välein kandee vaihtaa sit jarrunesteet. Talvisin on hyvää aikaa rasvailla joskus linkustoja ja niveliä. Etupäähän kandee kans silloin tällöin vaihtaa öljyt. Noiden takia ei tartte myöskään viedä pyörää kaikkiin määräsaikaishuoltoihin, voihan ne teettää sitten erikseen silloin kun haluaa, jos hommat ei itseltään luonnistu.
Oon kyllä nähny hienoja esimerkkejä siitä, minkälaisessa kunnossa pyörä voi olla, vaikka on "täydellinen huoltokirja". Paljon paremmassa kunnossa se on, jos tekniikaa hiukankin ymmärtävä kaveri on itse pitänyt siitä huolta.
Poikkeuksiakin tietysti on. On sellasiakin huoltoja olemassa, joita oikeesti kiinnostaa se pyörän kunto, ja jotka tekevät ja laskuttavat vain ne hommat mitä kuuluukin. Turhan yleistä vain on tuo ***rkeleen kallis öljyjen ja suodattimen vaihto, johon se sitten melkeen jääkin.