• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX-R 750 vs. 1000, käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JAjos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään kokemuksia ovatko k4 750 vs k5 1000 ajoasennot lähellekään samanlaisia? Kävin kokeilemassa k5 1000:sta ja sen ajoasento sopi minulle hyvin (186cm ja 105kg), mutta joku siinä tökki muuten vastaan. Kyseisen pyörän kytkin oli myös mallia haukkaava, onko se normaalia noissa kiloisissa? Olen ajanut monenlaisilla pyörillä enkä ole saanut niitä sammumaan hitaassa ajossa koskaan, mutta tuolla en meinannut saada tehtyä u-käännöstä. 750:n saisi tonnia halvemmalla kuin tonnisen ja epäilen senkin tehon riittävän minulle vallan mainiosti.

Kuten joku aikaisemmin tuossa mainitsi, niin twinit toimivat kadulla varmasti paremmin, mutta kun ei ole tarjontaa. -00-02 vtr:stä saa maksaa yli 6t€, 749/999 ducateista vielä enemmän. Alle kuuden saa k4 750 ja alle seitsemän k5 1000:n...

Onko kellään kokemuksia ovatko k4 750 vs k5 1000 ajoasennot lähellekään samanlaisia? Kävin kokeilemassa k5 1000:sta ja sen ajoasento sopi minulle hyvin (186cm ja 105kg), mutta joku siinä tökki muuten vastaan. Kyseisen pyörän kytkin oli myös mallia haukkaava, onko se normaalia noissa kiloisissa? Olen ajanut monenlaisilla pyörillä enkä ole saanut niitä sammumaan hitaassa ajossa koskaan, mutta tuolla en meinannut saada tehtyä u-käännöstä. 750:n saisi tonnia halvemmalla kuin tonnisen ja epäilen senkin tehon riittävän minulle vallan mainiosti.

Kuten joku aikaisemmin tuossa mainitsi, niin twinit toimivat kadulla varmasti paremmin, mutta kun ei ole tarjontaa. -00-02 vtr:stä saa maksaa yli 6t€, 749/999 ducateista vielä enemmän. Alle kuuden saa k4 750 ja alle seitsemän k5 1000:n...
Entinen pyöräni oli K4 750 ja mielestäni k5 1000 oli hyvinkin samanlainen ajoasennoltaan. K4 1000 taas oli paljon isompi.

Hyvin toimi gixutin tourinkiinki.. oma perse vaan ei toiminu / sopinu 500km pitemmälle päivärytmille tuon K2:n selässä

261980_10150241676232341_692332340_7928043_3646995_n.jpg

Tiesitkö että teho on väännön ja kulmanopeuden tulo? Monet puhuvat väännöstä, mutteivat ymmärrä, että teho kierrosluvulla X ajaa ihan saman asian, sen voi kääntää niin ettei väännöllä niinkään ole merkitystä, kaikki tarpeellinen nähdään tehokäyrästä. Tottakai mitä suurempi iskutilavuus(vaparissa), sitä suurempi max. vääntö. Eriasia mikä riittää ja mikä ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole perusteltua nopeusrajoitetuilla teillä, väittää etteikö 750 gsx-r:ssä suurimman vaihteen vääntö(teho keskiverto maantienopeuksissa riittäisi suurimmalla vaihteella). Tätä epäilin jo vuosia sitten kun entinen Zx6r sillä 600cc vaparin 60Nm max.väännöllä heitti 170 tauluun jos lähti 6:lla rekkaa ohittamaan hölläämättä.

http://www.youtube.com/watch?v=PN4vXx70tKw

Voin kyllä 6-vaihteen roll-onnin kuvata tuosta omasta 2000-malliin pohjautuvasta seiskasta, jos se ei nyt satu kaupaksi heti menemään. Kyllähän tuo vaan vauhtia kohtuulla kerää vaikkei pieniä vaihteita tappiin kierrättäisi, kts video(joskin huonolaatuinen kun kamera ei ollut kunnolla kiinni).

Nyt ollu noin kuukauden alla tonninen ja kilsoja tullu noin tuhat. Kyllähän tuo on oikeastaan kaikilla osa-alueilla parempi, tokihan se on uudempi. 750 on jonku verran ketterämpi, mutta 1000 taas menee vakaammin mutkan läpi. Mutta onhan tuo vääntö se suurin juttu tuossa.

Tiesitkö että teho on väännön ja kulmanopeuden tulo? Monet puhuvat väännöstä, mutteivat ymmärrä, että teho kierrosluvulla X ajaa ihan saman asian, sen voi kääntää niin ettei väännöllä niinkään ole merkitystä, kaikki tarpeellinen nähdään tehokäyrästä. Tottakai mitä suurempi iskutilavuus(vaparissa), sitä suurempi max. vääntö. Eriasia mikä riittää ja mikä ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole perusteltua nopeusrajoitetuilla teillä, väittää etteikö 750 gsx-r:ssä suurimman vaihteen vääntö(teho keskiverto maantienopeuksissa riittäisi suurimmalla vaihteella). Tätä epäilin jo vuosia sitten kun entinen Zx6r sillä 600cc vaparin 60Nm max.väännöllä heitti 170 tauluun jos lähti 6:lla rekkaa ohittamaan hölläämättä.

http://www.youtube.com/watch?v=PN4vXx70tKw

Voin kyllä 6-vaihteen roll-onnin kuvata tuosta omasta 2000-malliin pohjautuvasta seiskasta, jos se ei nyt satu kaupaksi heti menemään. Kyllähän tuo vaan vauhtia kohtuulla kerää vaikkei pieniä vaihteita tappiin kierrättäisi, kts video(joskin huonolaatuinen kun kamera ei ollut kunnolla kiinni).
Kadulla ja kortti taskussa ?

Hauska on hauskaa.... mutta kai me aika pitkälti liikutaan
teho-vääntö-kierrokset-välitykset paketin kanssa
niissä puitteissa, että.... mitä enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella löytyy ala-ja keskikierrosalueella.....
sen "tanakamman" tuntuinen peli on normipörräilyssä.

Vaikka sitä max.vääntöä riittäisi sitten ylemmillä kierrosalueilla,
liikutaan 100-200hp tehoilla ja käytössä olevilla välläreillä
jo ykkösellä nopeuksilla joilla "musta käsi nousee pystyyn"
biggrin.gif
.

Kyllä varsin moni kokee "heti pohjilta tärähtävän" pelin
tuolla kadulla hauskemmaksi ajella. Asioita tapahtuu heti, eikä vasta sitten kun pelikortit on kerätty
biggrin.gif
.

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole perusteltua nopeusrajoitetuilla teillä, väittää etteikö 750 gsx-r:ssä suurimman vaihteen vääntö(teho keskiverto maantienopeuksissa riittäisi suurimmalla vaihteella).
Minun mielestä on täysin perusteltua väittää ettei seiskapökän vääntö riitä yhtään mihinkään, varsinkaan kadulla. Eikä kyllä oikein kilostenkaan, reilusti enemmän saisi niissäkin olla. Varsinkin näissä uusissa 200hv kilovespoissa jotka ovat alempaa yhtä ohuen tuntuisia kuin seiskapökäkin.  
biggrin.gif

Omassa k8 seiskapätkässä on ainakin omaa tarpeeseen vähintäänkin "riittävästi" vääntöä myös alhalta, asiaa auttaa ratastus paljon eli edestä yksi piikki pois niin kummasti on kivempaa heti varsinkin näissä kotimaan nopeuksissa
062802moto_prv.gif

Jaa-jaa-jaaaaaaaaaaa.............
biggrin.gif

Sama se montako kumipyörää pelin alla rullaa,
Mikään ei voita kuutiotuumia ja väännöllä ne vehkeet kulkee....
vähän samoin kuin tää.... se on liha joka puhuu....
tounge.gif
.
(kadulla
wink.gif
)

Mikään ei voita kuutiotuumia ja väännöllä ne vehkeet kulkee....
vähän samoin kuin tää.... se on liha joka puhuu....  
tounge.gif
.
(kadulla  
wink.gif
)
Kuutiotuumat voittaa turbo! Ei tarvitse vetää järjetöntä malmikasaa.
Sähkömoottoreissa maksimi vääntö saavutetaan jo 0 1/min.
Ei taida paljon liikkua nolla vauhdissa.
wink.gif

Väännöllä pääsee puuhun vaikka perse edellä, mutta vauhti ei ole hurjaa.

Puhuvat lihakset eivät tee työtä.
033102bebe_1_prv.gif

Noo.... On se vaan sillääää laaaillaaaaa juu, että
biggrin.gif
.

Siinä 600-750 heppaisen tuuninkiturbonsa vieressä
böönansa kanssa huojuvan lippalakkijuipin "valtavat boltsit" kutistuu silmänräpäyksessä ja vetäytyy piiloon
takaisin sinne mistä ovat laskeutuneet...... ja bööna
valuu kuiviin...... kun "pappa" siinä vieressä
jyräyttää prepatun LS6:n avonaisella imupuolella ja
pyöreillä Thrusseilla tulille
biggrin.gif
.

Valitettavasti...
wink.gif
, näin siinä yleensä käy
033102bebe_1_prv.gif

Kun "tanner tömisee ja peltisarjat supattaa", ei
paljoa paina vaikka se fööni vähän ripeämmin
poistuukin paikalta ja kelaa enemmän huippuja.

On asioita jotka "pysyy ja paranoo"... ei auta
biggrin.gif
.

Noo.... On se vaan sillääää laaaillaaaaa juu, että  
biggrin.gif
.

Siinä 600-750 heppaisen tuuninkiturbonsa vieressä
böönansa kanssa huojuvan lippalakkijuipin "valtavat boltsit" kutistuu silmänräpäyksessä ja vetäytyy piiloon
takaisin sinne mistä ovat laskeutuneet...... ja bööna
valuu kuiviin...... kun "pappa" siinä vieressä
jyräyttää prepatun LS6:n avonaisella imupuolella ja
pyöreillä Thrusseilla tulille  
biggrin.gif
.

Valitettavasti...
wink.gif
, näin siinä yleensä käy  
033102bebe_1_prv.gif

Kun "tanner tömisee ja peltisarjat supattaa", ei
paljoa paina vaikka se fööni vähän ripeämmin
poistuukin paikalta ja kelaa enemmän huippuja.

biggrin.gif
.
Just niin....on asioita jotka pysyy. Epäilen että suurin osa nauraa kun pappa jyräyttää sen peltisarjalla olevan moottorinsa käyntiin erittäin ylpeänä ympärilleen katsellen.  
biggrin.gif
ainakin minä ajattelen, että voi v...u mikä juntti.

Mutta asiaan. Itselle luultavasti riittäisi 750 kuutioinen siihen asti, kunnes olen koettanut litrasta. Teho ja ominaisuudet riittäisivät minulle melkein joka pyörässä. Minun ajotaidoillani ei paljon resursseja moottorista/alustasta tule käytettyä.  
smile_org.gif

biggrin.gif
.

Just niin....on asioita jotka pysyy. Epäilen että suurin osa nauraa kun pappa jyräyttää sen peltisarjalla olevan moottorinsa käyntiin erittäin ylpeänä ympärilleen katsellen.  
biggrin.gif
ainakin minä ajattelen, että voi v...u mikä juntti.[/quote]
Tässähän se hauskuus tavallaan piilee....

Maailmahan pyörii siten, että juipit menee sillä mikä on pop.
Aivan sama, vaikka olisi coolia kulkea pyöräilyviiri perslävessä,
sillä mennään.... vaikka tekee kipeää... ei haittaa......  
tounge.gif
.

Nuoriso-osastollakin on aina osa porukkaa sellaista, joka paskat nakkaa mitä kaiffarit puuhaa ja pitää poppina.
Oivaltavat heti, että olennaista on tehdä sitä ja siten, mikä saa ihan aidosti tutinaa omaan punttiin.

Silloin ollaan oikealla tiellä ja hommassa on rotia & ryhtiä.

Fiiliksellähän sitä mennään. Ei se kilokyykkykään "tarvitse" yhtään mihinkään mökätorvea..... siitä vaan tulee nätistikin ajettaessa hieman urheilujuhlan tuntua ja kompensaatiota sille, että sitä kilokyykyn syvintä olemusta ja potentiaalia
ei käytännössä kadulla pääse hyödyntämään.

Kyllä tuo oma nuoriso-osasto ainakin varsin nopeasti parin
kauden jälkeen totesi ihan vimpanpäälle kasatuista,
suolaisista "tunarifööneistään", että eihän näillä oikeastaan
tee ¤¤¤tuakaan kun "asiaan päästessä häkki heilahtaa"  
tounge.gif
.
Muuten se peli pihisee kun naapurin Avensis vaikka kuinka on
rattia oikealla ja kaikki muukin muodin mukaista  
tounge.gif
.

On siinä vaan toinen ääni kellossa kun heti tallin ovet avatessa
suuri sydän lyö niin että tuntuu vatsanpohjassa saakka....
siin munaskuissa  
tounge.gif
.

Kyllähän se Ducatinkin ja isojen Kottaraisten lumo poppistrendistään huolimatta
pohjaa vahvasti siihen "sydämen lyöntiin".

Siitä kun saa nauttia jo siinä..... vain 90%:n osuudessa
normaalista katuajosuoritteesta  
tounge.gif
.   HALOO !  
tounge.gif

biggrin.gif
.

biggrin.gif
ainakin minä ajattelen, että voi v...u mikä juntti.
Tässähän se hauskuus tavallaan piilee....

Maailmahan pyörii siten, että juipit menee sillä mikä on pop.
Aivan sama, vaikka olisi coolia kulkea pyöräilyviiri perslävessä,
sillä mennään.... vaikka tekee kipeää... ei haittaa......  
tounge.gif
.

Nuoriso-osastollakin on aina osa porukkaa sellaista, joka paskat nakkaa mitä kaiffarit puuhaa ja pitää poppina.
Oivaltavat heti, että olennaista on tehdä sitä ja siten, mikä saa ihan aidosti tutinaa omaan punttiin.

Silloin ollaan oikealla tiellä ja hommassa on rotia & ryhtiä.

Fiiliksellähän sitä mennään. Ei se kilokyykkykään "tarvitse" yhtään mihinkään mökätorvea..... siitä vaan tulee nätistikin ajettaessa hieman urheilujuhlan tuntua ja kompensaatiota sille, että sitä kilokyykyn syvintä olemusta ja potentiaalia
ei käytännössä kadulla pääse hyödyntämään.

Kyllä tuo oma nuoriso-osasto ainakin varsin nopeasti parin
kauden jälkeen totesi ihan vimpanpäälle kasatuista,
suolaisista "tunarifööneistään", että eihän näillä oikeastaan
tee ¤¤¤tuakaan kun "asiaan päästessä häkki heilahtaa"  
tounge.gif
.
Muuten se peli pihisee kun naapurin Avensis vaikka kuinka on
rattia oikealla ja kaikki muukin muodin mukaista  
tounge.gif
.

On siinä vaan toinen ääni kellossa kun heti tallin ovet avatessa
suuri sydän lyö niin että tuntuu vatsanpohjassa saakka....
siin munaskuissa  
tounge.gif
.

Kyllähän se Ducatinkin ja isojen Kottaraisten lumo poppistrendistään huolimatta
pohjaa vahvasti siihen "sydämen lyöntiin".

Siitä kun saa nauttia jo siinä..... vain 90%:n osuudessa
normaalista katuajosuoritteesta  
tounge.gif
.   HALOO !  
tounge.gif
[/QUOTE]
Tässä olen täysin samaa mieltä
smile_org.gif
Yhtä paljon sisälläni nauran sille kaverille joka tulee putkiviritetyllä Toyotalla paikalle, ja tulee ulos oikealta puolelta autoa, housut roikkuu niin, että se pyöräilyviiri paistaa persvaosta. Sylkäisee maahan ja puolet on paidalla....

Tärkeintä siltikin on, että tekee just niin mikä itsestä mukavalta tuntuu. Oli se sitten mitä tahansa.
062802jumpie_prv.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole perusteltua nopeusrajoitetuilla teillä, väittää etteikö 750 gsx-r:ssä suurimman vaihteen vääntö(teho keskiverto maantienopeuksissa riittäisi suurimmalla vaihteella).
Minun mielestä on täysin perusteltua väittää ettei seiskapökän vääntö riitä yhtään mihinkään, varsinkaan kadulla. Eikä kyllä oikein kilostenkaan, reilusti enemmän saisi niissäkin olla. Varsinkin näissä uusissa 200hv kilovespoissa jotka ovat alempaa yhtä ohuen tuntuisia kuin seiskapökäkin.  
biggrin.gif
Nojoo voisihan sitä aina olla enemmän, joillekin ei riitä mikään. Sanotaanko näin että ripeään liikkumiseen(liikenteessä) riittää vähempikin, ilman että peliä tarvitsee punaiselle huudattaa.

Olisihan se ajatuksen tasolla hauskaa kun pito irtoaisi maantienopeudesta kahvaa kääntämällä vaihde kuin vaihde  
biggrin.gif
Se taitaa ahtimella onnistua, mutta ei sovi vellihousuille(kuten allekirjoittanut).

Onhan se ihan käytännön tasollakin rauhoittava ja voimakas tunne kun "se on siinä heti kädessä tai kengän alla", eikä
tarvitse..... tarpeen tullessa hiki päässä "vääntää kelloon vetoa"
biggrin.gif
.

Jos se on käsi/jalka joka kehtoa keinuttaa.....
näin se pitää pelinkin tärähtää.... eikä niin että ensin pitää
juosta vauhtia pari kierrosta talon ympäri.
biggrin.gif
.

Molemmissa tapauksissa kun tahtoo käydä niin että viranomaiset puuttuvat peliin vaarallisiin lukemiin nousseen
nopeuden takia. Ensimmäisessä lastensuojelu, toisessa liikkuvapoliisi
biggrin.gif
.

"Ruttumies" vaan täräyttää nollilta ja toteaa....
Onpas pahuksen irtonaista
biggrin.gif
, pitää ottaa varovasti
tounge.gif
.

Tuntuu muuten hyvältä, kannattaa kokeilla.... edes
tounge.gif
.

Olipahan pakko kaivella vanha ketju mullan alta ku läpändeeros vaikutti niin legendaariselta että pahalta tuntuis kadottaa tällanen helmi arkistojen syövereihin. :WAZAAP:

Tavallaan tässä ollaan kuitenkin myös ihan asian äärellä ja oiski kiva kuulla kuinka helppo ajettava esim. 06-10 750:nen on radalla verrattuna 05-08 litraseen?

Kusiaisella nyt jonku verra ratailleena on isommatki motit ruvennu houkettelemaan, mutta etenkin mutkista avaamisen haastavuuden takia litrasta en välttämättä kaipaa.

No on varmaan helppo. Jos noista pitää ottaa 750sta niin ehdottomasti k6-k8. Niitten jälkeen teho on laskenut jatkuvasti ainakin lehtitestien mukaan. Nyky(aivan uusissa) pyörissä 750 gixeri on lähinnä 600 vääntävämmällä moottorilla (isomman tilavuutensa ansiosta). Huipputeho on hyvin lähellä 600:sia. Uudessa tonnisessa on n. 45 hevosvoimaa enemmän takarenkaalla vakiona kuin 750, eli se on aivan eri planeetalta.

k6-k8 ikäluokassa tuota eroa 600siin on vielä reilusti, joten sen ikäsissä olisi varmaan pätevä ratapyörä vielä tuo 750. Mutta aivan uusista en kyllä itse ottaisi kun joko 600 tai 1000, 750 on jäänyt totaaliseksi välimalliksi kun kilpailua ei ole ollut tuossa luokassa. Yläkireä 115rwhp 600 on varmastikin hienompi vehje ajaa mitä tasapaksu 120rwhp 750.

Back