Täällä nyt ainakin tuli tuossa loppukeväästä enemmän tai vähemmän hetken mielijohteesta tuollainen K5 750 ostettua. Osin itselle rata-/ mutkapätkäleluksi, ja osin senkin takia, että sillä tuo emäntäkin uskaltautuu liikenteeseen lähteä aiemman kuussatasensa jäljiltä.
En aiemmin seiskapätkä-gixxerillä ollut metrikäkään ajanut, ja ennakko-oletus oli, etten itse jaksa sillä tehon ja väännön puutteen takia isommin tuolla kylillä rullata (tämä siis viime vuodet enimmäkseen zx-12r kawalla ajaneena päällimmäisenä ajatuksena), mutta täytyy kyllä myöntää, ettei tuo nyt ollenkaan hassumpi laite ole noilla about laillisilla nopeuksilla ajellessa. Vaikka en ajokamoissa neuvolassa punnitettavien painoluokassa olekaan, niin tuo jaksaa kyllä kutosvaihteellakin vallan kevyesti kiihtyä noista taajamanopeuksistakin, eli varsin pieniltä kierroksilta. Positiivisesti yllättynyt. Ei sillä nyt sentään joka välissä ja ohituksessa tarvitse vaihteita alemmas polkea. Etukäteen oletin, ettei tuo isolla vaihteella/pienillä kierroksilla kiihdyttäessä juuri muuta tee kuin huutaa armoa, mutta kovinpa väärässä olin. En nyt sano että se mikään raketti on, mutta eipä ne ole sitä tonnisetkaan.
Mutta, jotainhan siitä puuttuu. Kun vertaa tuohon 10r tai 12r kawaan, tai tonniseen kiksuun, niin ihan mopohan tuo kuitenkin on. Kyllä se voima ahterin alla ja käsiä repivä tunne jää sieltä reippaammin kiihdyttäessä puuttumaan. Tekeehän se ajamisen helpoksi, kun ei juuri tarvitse välittää, että missä ja miten sitä kahvaa kääntää, mutta silti; vaikka tuo pienempi sirkelikin omalla tavallaan ihan hauska ja ketterä laite on, niin nothing beats cubic inches, sanon mä. Se on vaan se fiilis. Toinen tarina on sitten, että onko siitä lisätehosta ja -väännöstä yhden hengen kuormalla mitään muuta iloa.
Periaatteessa tuo seiskapuolikaskin kuitenkin perusräppäilyyn ja kulkemiseen tuolla kaduilla on ihan yhtä soiva ja ajettava peli kuin tonnisetkin, varsinkin jos niistä tonnisista ei ole sitä aiempaa tuntumaa, eikä siihen isompaan woimaan ole jo ehtinyt tottumaan, tai sellaista ei muuten vaan kaipaa.