• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX-R 750 vs. 1000, käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JAjos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja kyllä se kesän aikana tonnisestakin ne tehot katoaa jonnekkin eikä tunnu yhtään repivältä.

Niin, voisihan se mulle olla hyvin järkevää ostaa alkuun seiskapätkä koska sen saanee noin tonnin, ehkä vähän reilu halvemmalla. Alkuun pitää kumminkin ostaa varusteitakin ja maksaa vakuutuksia vain 20% bonuksilla. Ilmeisesti kevariajalta mulla nuo bonarit mitkä vakuutusyhtiön laskuri antaa. Uskoisin, että seisköpuolikas menee mun alla (68kg) ihan riittävästi, enemmän ehkä henkiseltä ja fiilispuolelta jo etukäteen kaipaa isomman jytinää. Alkuun katselin enemmänkin V2-koneisia jytinän ja alaväännön takia, mutta eipä niitä liiemmin ole muutamalla tonnilla saatavilla.

Onko 2000-luvun seiskapuokissa yhtä laadukas alusta, jarrut ja kytkin kuin vastaavan ikäisessä tonnarissa?

EDIT: jaa itseasiassa tonnarin saa kyllä ihan samalla hintaa kuin vastaavan ikäisen 750:n.

alspe sanoi:
Niin, voisihan se mulle olla hyvin järkevää ostaa alkuun seiskapätkä koska sen saanee noin tonnin, ehkä vähän reilu halvemmalla. Alkuun pitää kumminkin ostaa varusteitakin ja maksaa vakuutuksia vain 20% bonuksilla. Ilmeisesti kevariajalta mulla nuo bonarit mitkä vakuutusyhtiön laskuri antaa. Uskoisin, että seisköpuolikas menee mun alla (68kg) ihan riittävästi, enemmän ehkä henkiseltä ja fiilispuolelta jo etukäteen kaipaa isomman jytinää. Alkuun katselin enemmänkin V2-koneisia jytinän ja alaväännön takia, mutta eipä niitä liiemmin ole muutamalla tonnilla saatavilla.

Onko 2000-luvun seiskapuokissa yhtä laadukas alusta, jarrut ja kytkin kuin vastaavan ikäisessä tonnarissa?

EDIT: jaa itseasiassa tonnarin saa kyllä ihan samalla hintaa kuin vastaavan ikäisen 750:n.

Mulla oli 2500km ajan 600cc ensipyöränä kunnes kone poksahti. sit ostin tonnisen. Eipä se käsistä lähde, jos malttia piisaa ja toisaalta kyllä sillä er5 hengestä pääsee. Ei taida vakuutuksissakaan olla paljoa eroa, en nyt hetkeen ole verrannut, mutta teho/paino on yleensä se määräävä. 750 gigsarissa samat jarru ja alusta osat kun 600cc mallissa. Toki johtuu mitä hakee, mutta kyllä sillä vakiona aika hyvää vauhtia radalla pääsee.

Laadukas ja Suzukin jarrut ei kyllä mahu samaan lauseeseen:). No kyllä ne kadulle riittää, mutta radalle ei mikään paras.

rantaile sanoi:
Laadukas ja Suzukin jarrut ei kyllä mahu samaan lauseeseen:). No kyllä ne kadulle riittää, mutta radalle ei mikään paras.

Kaipa tässäkin säännöllinen huoltaminen auttaa. Uusien pyörien testeissä suzukin jarruja kehtuttu. Kun niitä verrattu muihin japanilaisiin. Esim K1 kilo gigsarin jarrut kehuttiin luokan parhaiksi, siis verrattuna muihin japanilaisiin. Ainakin oman kokemuksen mukaan säännöllinen pesu ja jarrunesteiden vaihto auttaa paljon. Kyllä noilla suzukin vakiojarruilla nopeassa ryhämässä pystyy ajamaan. Budjetti huomioiden on aika turha odottaa, että saisi erityisen laadukkaita osia radalle.

noppis32 sanoi:
Kaipa tässäkin säännöllinen huoltaminen auttaa. Uusien pyörien testeissä suzukin jarruja kehtuttu. Kun niitä verrattu muihin japanilaisiin. Esim K1 kilo gigsarin jarrut kehuttiin luokan parhaiksi, siis verrattuna muihin japanilaisiin. Ainakin oman kokemuksen mukaan säännöllinen pesu ja jarrunesteiden vaihto auttaa paljon. Kyllä noilla suzukin vakiojarruilla nopeassa ryhämässä pystyy ajamaan. Budjetti huomioiden on aika turha odottaa, että saisi erityisen laadukkaita osia radalle.

Noi K1 kilosen 6-mäntäiset on varmaan paskimmat mitä löytyy. Pääsylkkä on hanurista kaikissa ja käytännössä kaikki jarrusatulat paitsi K9-L1 kilosen satulat.

-JuhaK- sanoi:
Noi K1 kilosen 6-mäntäiset on varmaan paskimmat mitä löytyy. Pääsylkkä on hanurista kaikissa ja käytännössä kaikki jarrusatulat paitsi K9-L1 kilosen satulat.

Näin varmaan käytännössä onkin, aika moni vaihtaa brempon pääsylinterin, niin jarrut paranee kummasti ja investointi 250€ luokkaa. Mutta tarkoitus oli lähinnä sanoa että ei ne brembot yms jarrutkaan hyvin toimi jos niitä ei huolla ja kysyjä ei käsittääkseni ole ratapyörää ostamassa.

Kyllähän noi kadulla menee ja ihan samalla tavalla rempot tarvii huoltoa. Sillä vaan kirjoitin kun mainitsit juuri kyseiset satulat.

Tuolla aikaisemmin sanoit, että 600 ja 750 malleissa on sama sama alusta, niin tämä pätee vasta K4 lähtien.

-JuhaK- sanoi:
Kyllähän noi kadulla menee ja ihan samalla tavalla rempot tarvii huoltoa. Sillä vaan kirjoitin kun mainitsit juuri kyseiset satulat.

Tuolla aikaisemmin sanoit, että 600 ja 750 malleissa on sama sama alusta, niin tämä pätee vasta K4 lähtien.

Hyvä että tarkennat. Tuo jarrujuttu tuli kirjoitettua huonosti. Tämä minua on ihmetyttänyt, kun vanhoja bikejä yms lukee on gigsarin jarruja kehuttu ja käytännössä niitä eniten parjataan ratapäivillä.

alspe sanoi:
Alkuun pitää kumminkin ostaa varusteitakin ja maksaa vakuutuksia vain 20% bonuksilla. Ilmeisesti kevariajalta mulla nuo bonarit mitkä vakuutusyhtiön laskuri antaa.

Menee vähän topicin aiheesta sivuun, mutta eikös nuo uudet moottoripyörien vakuutukset kuitenkin mene jo lähdössä tuohon 20% bonustasoon, ellei aiempi vahinkohistoria jotain alempaa tasoa määrittele. Eipä nuo laskurit siis sun muutaman kymmenen vuoden (?) takaa olevista kevariajan mahdollisista bonuksista taida tietää yhtään mitään. Pääsääntöisesti ne aiemman vakuutuksen bonukset saa yhtiöstä riippuen uusiokäyttöön n. 5-7 vuoden takaa, mutta varmaan tapauskohtaista tämäkin. Ainahan sitä kannattaa kysyä, että vieläkö tiedot jossain näkyy, ja jos, niin vieläkö joku ne suostuu hyvittämään.

20% on yleisesti aloitusbonus jotta on jotain mistä laskea alaspäin jos koheltaa jo eka-tokavuonna.

Itse ostin ekaksi pyöräksi SV1000. Sitä jaksoi melkein 2kk kunnes alkoi tuntua että omistaja vie ja pyörä nöyrtyy. Kyllähän se täyskaasulla kiihtyy, mutta ei mitenkään hallitsemattomasti.

Nyt sitten on tuo GSX-R1000 K9 ja siihen on vielä näin 1,5v jälkeenkin jäljellä syvä kunnioitus, kun pyörässä on niin tajuton määrä tehoa että ei sillä uskalla täysillä päästellä kuin suoralla kiitoradalla. Pyörästä ei vauhti lopu. Kuljettajan uskallus tulee vastaan:D Tää on yksilöllistä, mutta itseäni viehättää motoilussa juuri tämä teknisen suorituskyvyn käsittämätön määrä.

Kävin viimekesänä myös koejamassa CBR600RR ~120hv. Jos nyt ihan totta puhutaan niin suorassa kiihdytyksessä ei se paljoa tonnarin perään jää. Käytännössä kuitenkin tuo 600cc motu on aika ikävä ajaa sallituissa nopeuksissa. Kone on elossa vasta ~+8000rpm. Alle sen ei tapahdu mitään. Kuitenkin voisin väittää että ykköselläkin kun on se 8000rpm mittarissa niin vauhti lienee jo jotain ~70km/h. Jos siis ajaa 50km/h 3.vaihteella 3000rpm niin ohituksessa saa melkeen pudottaa ykköselle asti. Tonnarilla jos ajaa 3.vaihteella 3000rpm niin ku kahvaa kääntää ni parin sekunnin päästä on 170 lasissa:orgmp2: Siinä on se suurin 1000 ja 600 ero.

Osta tonnari. Ei tartte enää vaihtaa. Ei tartte miettiä et mikä olis vielä rajumpi ku vastaus on ei mikään:right:

Olen itse tollasta 750 vm.2006-2007> gixxeriä hommaamassa,koeajot suoritin 750 k3 ja 600 k6,jossa oli huomattavasti paremmat jarrut mielestäni,muutenkin k6 malli tuntui sopivan mulle paremmin kokonsa puolesta,tosin 2002-2003 mallit ovat parhaan näköisiä mielestäni.Tonnareita katselin myös,mutta lopulliseen valintaan vaikutti myös vakuutuksien hinnat,laskurissa antoi 40% bonareilla täyskasko 12kk 750cc=n.1000e ja 1000cc=n.2000e,aikamoinen ero vakuutuksissa,jos tohon laskuriin/laskijaan on luottaminen...

600 k6 mallin koeajoin,koska oli lähempänä ja tehot kyllä eri,mutta koppa on ymmärtääkseni täysin sama,ku saman vuotisessa 750 ko,kö

Suzukikuski sanoi:
Jos siis ajaa 50km/h 3.vaihteella 3000rpm niin ohituksessa saa melkeen pudottaa ykköselle asti. Tonnarilla jos ajaa 3.vaihteella 3000rpm niin ku kahvaa kääntää ni parin sekunnin päästä on 170 lasissa:orgmp2: Siinä on se suurin 1000 ja 600 ero.

Osta tonnari. Ei tartte enää vaihtaa. Ei tartte miettiä et mikä olis vielä rajumpi ku vastaus on ei mikään:right:

No sehän se. Harmi kun olen nyt kiinnostunut seiskatkään ihan kapinan takia :) ja sen takia, että alkuun säästän joitakin satasia hankinnassa ja vakuuttamisessa. Ja siksi, että seiska on kai hieman kevyempi ja pienempi mulle. Ja vielä siksi, että jää sitte päivittämistä joskus. :)

Kuten jo sanottu, mulle huipputehot riittää kunhan lähtisi myös alhaalta. Ehkä ratastus lyhyemmäksi ja oma paino alle 70kg tekee osansa jos päätyy seiskaan.

tonninen on tehty tarkoituksella isommaksi ja tehokkaammaksi kuin 750, jos sitten esittää kysymyksen, että onko se tehokkaampi kuin 750, niin on se. Kapinan takia voi sellaisen hommata, tai sen takia, että haluaa leppoisamman tehon, vakuutus yms ostohinta ei kyllä ole mikään järkevä syy, koska pienikin viritys 750:kaaseen maksaa enemmän kuin päivitys tonniseen.

ja itse asiassa juuri arkiajossa tonninen on parempi, kun se vääntää ja se tuntuu tehokkaalta aina, 600:sella menee hermot, kun se tuntuu nuhaiselta koko ajan ellei sitten tööttää kaikkia tehoja pihalle, sitten se kyllä kulkee, mutta arkiajossa tätä harvoin tapahtuu, joten suurimman osan ajasta tuntuu tehottomalta. Tonninen tuntuu taas koko ajan tehokkaalta ja sitä tunnettahan moni haluaa.

kuitenkin moni uudehko kyykky on tonnisenakin siitä ärsyttävä, että esim matka-ajossa ne ei oikein halua mennä tasaista nopeutta, tämä johtuu siitä, että olet keskellä exponenttiaalista tehokäyrää. muuta sata kierrosta ylempänä kone tuottaa heti niin paljon enemmän tehoa, että kaasua avaamattakin pyörä kiihtyy. Eli kuussatasella olet keskellä tehottomuutta, ei halua mennä lujempaa ihan hevillä. Mutta korvissa on se hammaslääkärin pora/laakerivikainen auto ääni, joka vie hermot aika nopsasti ainakin multa.

Joten joku twini/triple on mukava maantiellä, koska kuulostaa leppoisalta, vääntöä on, tuntuu tehokkaalta jne eikä koko ajan halua mennä eri nopeutta kuin sinä, eikä mene hermot laakerivika ääneen.

Noista vakuutuksista vielä senverran, että omalle 1000 gixulle olisi IF:istä saanut liikennevakuutuksen 2800e/vuosi, mutta otin siitä huolimatta Pohjolasta 800e/vuosi. Kasko olisi ollut toinen samanmoinen, mutta ei sitä tarvita kun ei kaadu. High risk high reward:jpstyle: Pysyypähän valppaana:right:

= Vakuutushinnoissa valtava ero eri yhtiöiden välillä:blink:

600RR olisi ollut jotain 650e/vuosi pintaan, joten summa summarum kyykky on kallis aina, moottorin kuutioista huolimatta... Jos miettii kuinka paljon kivempi tonnari on ajaa 600 verrattuna niin kyllä siitä sen +150e/vuosi maksaa.

Kyllä k7 tonninenki kiksu on lussu alle 7000rpm. Sitten alkaa toki tapahtua. Kadulle noi nyt on ihan paskaa kaikki, oli se sit 750 tai 1000, Käytännössä.

...monen mielestä myös radalle :D

Back