• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS moottoripyöräillessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBX_Raider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitahan asakki tietoa miten toimii jahka saat testattua. Miten korvanappisysteemi menee / pysyy korvassa / kypärän sisässä?
Tänään tuo testaus voi olla huonoa, liikaa pakkasta, lunta & jäätä teillä... Mutta ehkä sitten iltapäivällä.

Kun kerran kiinnostusta on niin otin muutaman kuvan,
http://www.moottoripyora.org/kuva-albumit/thumbnails.php?album=133

(toivottavasti toi linkitys taas onnistuu)

Noista kuvista saa jonkun käsityksen tuosta tompasta.

Siinä tulee mukana toi bluetooth-mökkylä ja sen perään kaksi vaihtoehtoa:
- perinteinen korvanappi
- jatkojohto + kypärään tarralla liimattava kaiutin-mikki systeemi

Ja ainakin tuossa mun XXssä tomppa tullee olemaan tuossa, tosin vähän paremmin kiinnitettynä.

Palaan asiaan jos pääsen testaamaan tuota kaiutinta ennen pyörän laittamista talviteloille. (21.12)

Kiitokset tiedoista. Testikelit on vähän heikohkot ennen kevättä...

Haulla löytyi tollainen joka vaikuttais nopeasti katottuna just siltä mitä olen ite hakemassa. Tohon palloon varsi ja varsinainen teline kiinni. Kellään tietoa miten toi pallo tossa oikeesti on kiinni?

http://www.adventure-motorcycling.co.uk/products/?product=184

Löytäs vielä jostain kuvat että ois koko rakennelma kuvissa.

Mulla on XX:ssä digimittaristo eli vehkeet tulee sivuilla väistämättä joko nopeusmittarin tai matkamittarin eteen.

Karttapäivityksiähän saa suoraan ostaa/ladata TomTomin verkkosivuilta (PLUS-sivujen kautta ainakin pääsee tilaamaan). Isot päivitykset vaativat oman SD-kortin (esim tuo Länsi-Eurooppa). Lupaavat lähettää DownLoad-ohjeet, kunhan saavat varmistuksen maksusuorituksesta.

Toinen vaihtoehto on tilata suoraan valmiina medialla. Ainoa ilmainen päivitys lienee tällä hetkellä tuohon 700-sarjaiseen tuo Länsi-Eurooppa. Ei siis koske käsittääkseni Rideria.

Mitä tulee BT:n toimintaan (kypärässä), ei tää sää oikein suosi testailua
biggrin.gif
. Autossa se toimii mainiosti ja hoitaa samalla puhelimen HF:n.

Mitä tulee kiinnitykseen, kannattaa tuumata rauhassa, polttaa pari norttia (jos moista harrastaa) ja miettiä. Omaan ST:henkin tuo näytti ensin mahdottomalta mukana tulevilla kiinnikkeillä. Aikansa kun tuota tuumasin ja pyörittelin, niin lievällä tankokiinnikkeen modifioinnilla sen sai kiinni Clip-On'in juureen. Pistän kuvan kunhan kerkeän ottaa.

Mulla on XX:ssä digimittaristo eli vehkeet tulee sivuilla väistämättä joko nopeusmittarin tai matkamittarin eteen.
Joo, tompassahan saa kuitenkin tuon nopeuden näyttöön...

Itse mietin poraavani tuohon tangon keskimökkylän viereen kaksi M6 reikää,
jolloin tompan olisi saanut tukevasti kiinni kerralla. Luovuin toteutuksesta työkalujen puutteen vuoksi.
Lähes keskellekin sen saa noilla omilla kiinnikkeillä ja em rei-illä, jos haluaa säästää pallon+lisäkiinnikkeiden hankkimiskulut.

Kyselit noista kartoista, mitä nyt ehdin lauantaina testaamaan, niin ainakin täällä Hollannissa ne vie nätisti ovelta ovelle.

OT: Tiistaina pitäisi saada pyörä Rostockkiin ja sitä kautta Suomeen talvehtimaan...

Tänä aamuna oli sitten pari astetta pakkasta ja maassa puolen sentin kerros jäätä
crazy.gif

Mitenkäs tuo Rider olisi kytkettävissä Autocomin laitteisiin. Onko siinä sen BT:n lisäksi ihan tavallista kuulokepistoketta, josta voisi vetää Autocomiin johdon.

Jos ei ole, voiko siitä BT mokkulasta vetää kuulokepistokkeesta johdon Autocomiin?

Onko jollakulla jo kokeiltua ratkaisua tähän juttuun?

Mitenkäs tuo Rider olisi kytkettävissä Autocomin laitteisiin. Onko siinä sen BT:n lisäksi ihan tavallista kuulokepistoketta, josta voisi vetää Autocomiin johdon.

Jos ei ole, voiko siitä BT mokkulasta vetää kuulokepistokkeesta johdon Autocomiin?

Onko jollakulla jo kokeiltua ratkaisua tähän juttuun?
Katteles noita tuon ylempänä olevan linkin kuvia. Siinä sinihammasmökkylässä on ihan normaali 3,5mm stereojakki.
Ja siitä tulee mökääkin sen verran, että se jaksaa tuota omaa kaiutintaan hmmm... soittaa l. olettaisin, että siitä saa autocomiin yhteyden.

Kävin sitten heittämässä ~sadan kilometrin lenkin testatakseni tuota rideriä.
*brrr* siel oli kylmä.

Alla XX givin touringplexillä, kypärä shuupertin S1, tintin tamppoonit korvissa, kuski 182cm ja kiloja melkein saman verran.
tounge.gif

Asensin tompan mukana tulleen kaiuttimen kypärään ja sitten matkaan. Ensimmäinen pettymys.
Se kaiutin on ihan_liian_paksu. Painoi ikävästi korvaa ja käänsi kypärääkin hieman. Ei hyvä.
--> sille täytyy koittaa kaivaa kolo.

Muuten käyttöönotto oli tuskatonta senkuin paineli "kyllä"-nappia

Lauantaina testailin sitä hetken ilman kaiutinta ja kyllä täytyy sanoa, että kuullut selkeät ajo-ohjeet on ihan must.
Mutta ääni on turhan hiljainen korvatulpat korvissa. Kaupunkinopeuksissa taysillä ok, motarilla lainpuitteissa ajaen sai juuri selvän ohjeista,
mutta yli puolentoistasadan vauhdissa tuli äkkiä semmoinen hölmö tunne "täh, sanoks joku jotain".

Näpyttelin koneeseen ensimmäiseksi konttorin osoitteen (tai ainakin niin kuvittelin) joka sitten olikin naapuritalon osoite.
Kuuntelin ajo-ohjeita ja yllätys oli suuri kun keskellä pelto-aukeata tomppa ilmoittaa, että olet perillä.
Toimiston pihaan oli kuitenkin vielä puoli kilometriä.
Noh, tuo täytyy varmistaa huomenna vielä uudestaan, mutta jos se huomennakin väittää keskellä peltoa, että olet perillä, kärrään sen takas kauppaan.

Osoitteen ohjelmoiminen on helppoa, koska tomppa ehdottelee paljon, sitä ei kuitenkaan pysty tekemään hanskat käsissä,
paitsi valmiiksi tallennetuihin suosikkipaikkoihin.
Siitä toi on myös näppärä, että se osaa neuvoa lähimmät huoltoasemat, raflat, asemat jnejne ja näyttääkin ne kartalla ajon aikana.

Toinen pieni pettymys oli se, että en tompan ohjeiden mukaan osannut yhdestä risteyksestä ajaa oikein.
Se kyllä oli semmoinen hässäkkä, että olisin lähinnä ihmetellyt jos olisin ajanut oikein.

Mut emmie oikeen osaa muuta tuosta kuvailla, kysykää jos haluatte muita kokemuskuvauksia.
062802moto_prv.gif

Toi kaiutinasia kuullostaa tutulta. Toissa kesänä Autocomien kanssa oli korvat verillä kun luurit oli kypärässä.

Toivotaan että onnistuit löytämään sen 1 % kuuluvan osoiteheiton heti kertaheitolla.

Mulla lainassa ollut Tomppa oli pihalla Kehä III / Tuusulantien uusista muutoksista ja joku muukin vuoden sisään valmistunut tienpätkä puuttu kartasta.

Jos Rider on samanlainen kun toi mulla lainassa ollut niin tarkkana saa olla näpyttelyssä ilman hanskojakin.

Laitahan kommentteja lisää kun kokemusta kertyy.

Ittellä kokemusta nyt reilun viikon autokäytöstä pääkaupunkiseudulla ja olen enemmänkin hämmästynyt ohjeiden virheettömyydestä ja karttojen ajantasaisuudesta. Toistaiseksi ei ole kertaakaan ohjannut pieleen tai yrittänyt yksisuuntaista vastavirtaan tmv. Tuntee myös katuja, jotka on "synnytetty" vasta viimeisen vuoden aikana.

Täytyy käydä tsekkaamassa tuo Kehä III / Tuusulantien risteysalue. Siitä näkee aika nopsaan kuinka uusia kartat ovat.

Olen selvitellyt kartta roplematiikka maahantuojien kanssa.
Tomarissa on tele atlaksen ja garminissa Navitechin karttapohja.
Kumpi lie parempi? Olen itse käyttänyt teleatlaksen viimeisintä marraskuussa ilmestynyttä karttaversiota. Kaikki tiet eivät näy tai opastaa tiepohjat väärin joissain tapauksissa. Pääsääntöiseti kuitenkin oikein. Kartassa hyvin näkyvissä huoltikset ja kauppakeskukset ym yleiset paikat. Kaikkein tärkeintä olisi saada testata eri versioita ennen ostospäätöksen tekemistä.

Kartta päivityksiä tulee kuulemma kerran vuodessa. tomariin päivitys maksaa n 80 egee ja garminin 100 egee nämä hinnat ovat suomesta hankittaessa.

Laite mitä olen testannut on Mio 269+, laitteessa 2.5 giganen kiintolevy. Pitää sisällään koko euroopan opastavan ovelta ovelle kartan. Valmiita poi pisteitä, mutta uusia ei voi itse lisätä, tosin koordinaatteja voi suosikiksi merkitä. Laitteessa on myös mp3 soitin johon voi tallettaa lähes 700 megaa musaa tai vastaavan määrän valokuvia jos ei musaa ole nauhoitettu. Laskin: valuutta laskinta myöten, voit itse päivittää kurssit. Reittipisteitä voi tehdä, tosin en tiedä paljonko.
Laite ei ole vesitiivis ja akku kestää noin neljä tuntia.
Varuste valikoima on hyvä.
-verkkolaturi
-tupakan sytytin piuha
-auto teline
-polkupyöräteline, voi varmaan modata mopoon en ole vielä testannut kun en tiedä ostanko tämän.
-kaukosäädin
-korvanapit stereo
-sd korttipaikka

laite on kaatunut kaksi kertaa, en tiedä oliko näpelöinti virhe vai mitä tapahtui. Ajon aikana ei ole seonnut kertaakaan. Roikkunut nyt 4 päivää autossa, ehkä tuhannen kilometriä. Kaikki kohteet joihin olen oikeesti ajanut on löytynyt. Laitteessa on kosketus näyttö, toimii sormella mutta paremmin mukana tulevalla kynällä.
Tänään huomasin kirkkaalla kelillä sormenjälkien häiritsevän jonkin verran lukemista. Ai niin 2d ja 3d näyttö.
Laitteen ostin gigantista hintaa 599 ja 30 päivän palautusoikeus,
jos jostainsyystä laitteesta ei pidä.
Laite ei tunnu hassummalta auto käytössä, mutta miten teen vesitiiviin?

Miten toi ny menikään ?
Eli jos on Tomtom rider, onnistuukos siitä rakentamaan että olis langaton yhteys takanaistujaan ?

Miten toi ny menikään ?
Eli jos on Tomtom rider, onnistuukos siitä rakentamaan että olis langaton yhteys takanaistujaan ?
No eihän tuota nyt siihen ole rakennettu tai se luontevasti moiseen tarjoa mahdollisuutta. Ensimmäisenä pikemminkin tulee mieleen ajatus, miten sen saa liitettyä Autocom'iin tai muuhun kypäräpuhelinjärjestelmään.

Eikös autocomissa aux ole 3,5mm? Siinä tapauksessahan tompan kuulokkeen piuhan voi huoletta katkaista ja kolvata siihen kiinni 3,5mm liittimen ? (jos siitä bt-vastaanottimesta ei ole muuta liitäntämahdollisuutta)
nixweiss.gif

Eikös autocomissa aux ole 3,5mm? Siinä tapauksessahan tompan kuulokkeen piuhan voi huoletta katkaista ja kolvata siihen kiinni 3,5mm liittimen ? (jos siitä bt-vastaanottimesta ei ole muuta liitäntämahdollisuutta)
nixweiss.gif
Jeps, 3.5 mm:n naaraita activessa on parikin (music ja phone). Music liittimeen tulevaa signaalia vaimennetaan puheen tai phonen signaalin aikana, elikkäs siihen Music liittimeen vaan. Tasonsäädön voi tehdä Autocomilla ja käyttää sitten normaalisti Autocomin omia kuulokkeita. Autocomissahan on sitten liittimet sille takanaistujallekin. Itse olen havainnut, että Autocomilla kyllä onnistuu integroimaan monen eri valmistajan laitteita, sehän on semmoinen universaali mixeri.
Ja tiedän kyllä työn kautta, että eri BT vehkeet ei välttämättä toimi keskenään. Tommoinen lankapohjainen mixeri on varmasti luotettavampi. Ainakin toistaiseksi. Autocomin ainoa huono puoli on suolainen hinta, yksinkertaiset johdonpätkätkin maksaa sikana.

Olen selvitellyt kartta roplematiikka maahantuojien kanssa.
Tomarissa on tele atlaksen  ja garminissa Navitechin karttapohja.
Tomtomeissa on TeleAtlaksen karttapohjat mutta Riderissa on Navteqin.
Nyt Tomtomilta on tullut uusi koko Länsi-Euroopan kattava TeleAtlaksen karttapohja hintaan 249 euroa ja se sopii myös Rideriin.
Olen huomannut Riderin kartassa aivan samat virheet kuin on Magellan Meridianissa. Esim. Forssassa Yhtiönkadusta puuttuu n. 200 metrin pätkä. Laite neuvoo kiertämään keskustan kautta, vaikka katua pääsee suoraan.

Nyt Tomtomilta on tullut uusi koko Länsi-Euroopan kattava TeleAtlaksen karttapohja hintaan 249 euroa ja se sopii myös Rideriin.
TomTomin sivuilta saa myös imuroida ko. Western Europe setin johonkin ~100eur hintaan (viime viikolla oli 59eur tarjous, mutta nyt en sitä onnistunut enää löytämään), jos kärsii karttoja käyttää paloissa Riderin mukana tulleella pienemmällä muistilla.

Tuon imutetun setin kanssa sitten toki olisi 2GB muisti poikaa. Tässä tapauksessa imutettu kartta+isompi SD on aika samoissa kuin tuo TomTomin 249, joten säästöä ei juurikaan tule.

249 setissa tulee ainakin muutaman nettipuljun mukaan vissiin 1,5GB muisti mukana? Mitenkähän ihmeessä 1,9GB kartat on tuolle saksittu? Taitaa olla kauppiaiden tiedoissa vikaavikaa.

Onko nuo muistikortit nyt niin kovin hinnoissaan? Sen karthanhan voi mahduttaa kahdelle gigan (SD-)muistikortille, jotka maksaa ~50€/kappale. Kahden gigan muistikortti maksaa ~130€

Onko nuo muistikortit nyt niin kovin hinnoissaan? Sen karthanhan voi mahduttaa kahdelle gigan (SD-)muistikortille, jotka maksaa ~50€/kappale. Kahden gigan muistikortti maksaa ~130€
Tässä pätee sama asia kuin noissa digikameroissa. Jos ostaa useampia pieniä kortteja niin silloin kun sitä toista tai kolmatta korttia tarvii on se kotona. Itsellä oli joskus kamerassa useampi pieni ja aina kun reissussa huomasi kortin olevan täynnä oli se varakortti tietysti autossa, teltalla, hotellilla, kotona tai jossain muualla kuin itse.

Gepsissä pitäisi olla kaikki kartat sisällä aina jolloin esim. Euroopan turneella voikin hetken mielijohteesta lähteä vaikka ihan minne vain. Se vähän ärsyttää noissa laitteissa kun juuri missään ei ole koko eurooppaa reitittävänä valmiina sisällä. Ja jos on niin kiintolevyllä jonka sanotaan hajoavan mopon tärinästä.

Gepsissä pitäisi olla kaikki kartat sisällä aina jolloin esim. Euroopan turneella voikin hetken mielijohteesta lähteä vaikka ihan minne vain. Se vähän ärsyttää noissa laitteissa kun juuri missään ei ole koko eurooppaa reitittävänä valmiina sisällä. Ja jos on niin kiintolevyllä jonka sanotaan hajoavan mopon tärinästä.
Quest 2:ssa on koko Eurooppa Click plus sitten 512 MB ladata vaikka merikarttoja. Ilman mitään kovalevyä tai korttia.

Back