• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS moottoripyöräillessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBX_Raider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jeps, 3.5 mm:n naaraita activessa on parikin (music ja phone). Music liittimeen tulevaa signaalia vaimennetaan puheen tai phonen signaalin aikana,
Ei mulla ainakaan music hiljene phonen signaalin aikana activessa...
Taisin luottaa speksiin liikaa
confused_orig.gif
Mulla gepsi oli viime kesänä kiinni Music liittimessä ja tuota vasta hommattua gesmiliittymää en ole oikeassa ajossa ehtinyt kuunnella. Ei näemmä pidä luulla liikaa, vaikuttaa arvostelukykyyn.

Yllätyin eilen positiivisesti! Ajelin lohjalle: Kuinka ollakkaan, uusi motari näkyi ympyröineen aivan oikein, vaikka avautui vasta pari viikkoa sitten. TeleAtlaksen marraskuussa tullut päivitys oli siltä osin
ajantasalla.
062802jumpie_prv.gif

biggrin.gif
062802moto_prv.gif
ja nautitaan

Jeps, 3.5 mm:n naaraita activessa on parikin (music ja phone). Music liittimeen tulevaa signaalia vaimennetaan puheen tai phonen signaalin aikana,
sanoi:

Joissakin (=niissä vähän arvokkaammissa) Autocom malleissa on tällainen toiminnallisuus.

Olen ajatellut ostaa Garmin Quest2

Käyttötarkoitus on moottoripyöräilyyn, retkeilyyn ja autoiluun.
MP:llä tulee reissattua europaassa ja suomessa.

Onko jossain edullisemmat hinnat kuin alla olevat hinnat (www.marinea.fi) Suomessa???
Onko erityishuomioitavaa, jos ostaa ulkomailta?
Jos ei niin mikä olisi edullisin paikka?
Garmin Quest 2                              795.00 €
Garmin Moottoripyörän asennussarja  66.00 €
Saako MP sarjan asennettua suoraan pyörään (BMW K1200LT)?
Tarviiko vielä jotain erityis vaimennusta?
tai löytyykö jotain parempaa asennussarjaa?

Retkeilyyn liittyen löytyi 6 osainen karttapaketti.
Onko kyseinen paketti OK? vai  löytyykö edullisempaa pakettia retkeilyyn? (retkeilyalueet Kuusamo, Isotyöte, Rovaniemen seutu, lisäksi joskus voisi tarvita pojoisemmankin alueen karttoja).
Garmin Vapaa-ajan kartta; Alue 4;    145.00 €
Garmin Vapaa-ajan kartta; Alue 5;    145.00 €

Onko vielä jotain, jota pitäisi heti hankkia?
Tarviiko erityiskaapelia esim. Autocomiin liitettäessä?

KIITTI ANTTOO, HYVISTÄ KOMMENTEISTA!

Olen ajatellut ostaa Garmin Quest2

Käyttötarkoitus on moottoripyöräilyyn, retkeilyyn ja autoiluun.
MP:llä tulee reissattua europaassa ja suomessa.

Onko jossain edullisemmat hinnat kuin alla olevat hinnat (www.marinea.fi) Suomessa???
Onko erityishuomioitavaa, jos ostaa ulkomailta?
Jos ei niin mikä olisi edullisin paikka?
Garmin Quest 2                              795.00 €
Garmin Moottoripyörän asennussarja  66.00 €
Saako MP sarjan asennettua suoraan pyörään (BMW K1200LT)?
Tarviiko vielä jotain erityis vaimennusta?
tai löytyykö jotain parempaa asennussarjaa?

Retkeilyyn liittyen löytyi 6 osainen karttapaketti.
Onko kyseinen paketti OK? vai  löytyykö edullisempaa pakettia retkeilyyn? (retkeilyalueet Kuusamo, Isotyöte, Rovaniemen seutu, lisäksi joskus voisi tarvita pojoisemmankin alueen karttoja).
Garmin Vapaa-ajan kartta; Alue 4;    145.00 €
Garmin Vapaa-ajan kartta; Alue 5;    145.00 €

Onko vielä jotain, jota pitäisi heti hankkia?
Tarviiko erityiskaapelia esim. Autocomiin liitettäessä?
Mielestäni hyvä valinta. Itselläni on Quest (1), Autocom, ja käyttökohteet samat kuin kysyjällä. Kakkosessa on selvä parannus (muistia lisää).
Marinea on edullisimmasta päästä. Itse ostin sieltä. Euroopan nettikaupoista voi ostaa ehkä halvemmalla, mutta noitten takuuasioiden kanssa voi tulla ongelmia. Sanoisin, että Suomen nettikaupat on aika kilpailukykyisiä. USA:sta ostettaessa on oikeastaan kaksi ongelmaa: joutuu maksamaan tullimaksut ja se pahin homma on se, että niissä on erilaiset ominaisuudet. Niissä on eri kartat esiladattuna ja ainakin Quest 1:ssä oli muistia vähemmän.
MP sarjaa ei voi suoraan kiinnittää mihinkään, se tartte jonkin muun sydeemin. Itse laitoin katteen päälle RAM kiinnikkeen RAM Mounts.
Vaimennuksesta vain sen verran, että tossa RAMissa on kuminen pallo, joka vaimentaa ja se vipuvarsi. Siis kaksi sydeemiä, ja se riittää varmasti. Jos pulttaa kiinni suoraan tankoon, niin silloin vaimennukseksi pitää laittaa pari-kolme milliä paksu kumilevy kiinnikkeiden väliin, niin että GPS laitteen ja iskarin välissä on ainakin yksi vaimennin. Quest kyllä kestää iskua, mutta ei loputtomiin ja sitten nuo asennussarjan sähköiset ja mekaaniset osat alkaa mennä.
Itse laitoin tuon Ram systeemin mittariston päälle katteeseen kiinni. Muovikatteen alle laitoin peltilevyn, jolla estetään muovin rikkoutuminen. Tällä tavalla GPS laite on suoraan näkökentässä ajosuuntaan. Katsetta ei tarvi siten siirtää kovin paljoa ja vain alaspäin.
Suosittelen, että ensin ostat peruspaketin, harjoittelet auton kera sillä talven ja sitten hommaat nuo lisäkartat. Questiin saa kyllä karttoja vaikka minkälaisia ja Q2:ssa on paljon muistia (siis semmoista jota voi pitää pysyvästi siellä, ja helppo homma ladata/vaihtaa karttoja tarpeen mukaan).
Autocomiin tarvii vain semmoisen parin metrin johdonpätkän, jossa on 3.5 mm jack-urosliitin molemmissa päissä. Käy hakemassa vaikka Biltemasta, saattaa olla Autocom paketissa mukana (riippuu tietysti millaisen Autocom paketin hommasit).

Itselläni on seuraavanlainen setti käytössä :

Fujitsu siemens pocker loox 720 kämmenmikro
Tomtom 5
Royaltek Bluetooth gps-palikka.

PDA + gps maksaa about 600-700e, sitten tuo softa päälle. Ja on monipuolisempi kuin noi pelkät gepsulakoneet. Samalla laitteella kun onnistuu nettisurffailut ja vaikkapa videopätkienkin vaaniminen. Mahtuu vielä kätevästi taskuunkin ja ison muistikortin kera on ohan jees mp3-soitin myös.

>Fujitsu siemens pocker loox 720 kämmenmikro
>Tomtom 5
>Royaltek Bluetooth gps-palikka.

Vaikuttaa hyvältä setiltä: Miten pidät kuivana sateen sattuessa?

>Fujitsu siemens pocker loox 720 kämmenmikro
>Tomtom 5
>Royaltek Bluetooth gps-palikka.

Vaikuttaa hyvältä setiltä: Miten pidät kuivana sateen sattuessa?
Yleensä tankkilaukun karttataskussa...

Lisätietoa tuosta pda:sta jos jotain kiinnostaa : http://www.mobile-review.com/pda/review/fs-loox720-en.shtml

Itse olen ollut tuohon settiin tosi tyytyväinen, tolla kun tekee paljon muutakin kuin vaan navigoi. Tarvittaessa napsii kuvia vaikka pda:n 1.3 Megapixelin kameralla jossa on pieni salamakin
smile_org.gif

No, niin nyt on aika palauttaa asiaan perhtyneet erikoisasiantuntijat maan tasalle, et esitän VAIN muutaman hyvin helpon kysymyksen liittyen siihen, että kannattaako tavallisen matkamotoristin vielä satsata "Kepsi" systeemeihin ja taskumikroihin ym. kivan hilpeeseen....

Kysymys 1: Onko saatavilla jokin navigaattori, joka tuntee sellaset kartat, et vois ajella tuolla Baltiassa, Slovakiassa, Unkarissa, Romaniassa ja Bulgariassa eksymättä pahemmin??? (siis juuri siellä, missä ko. navigaattoria eniten kaipaa, lännemmässähän on isot ja leveät tiet...)

Kysymys 2: JOS löytyy, ni onko sellanen vehje helppo ottaa käyttöön(ilman sen suurempia pc taidon korkeakoulututkintoja tälläsella yksisormitekniikalla), kuten kirjotusten mukaan Tomtom on???

Kysymys 3: Mitä ko. sydeemi maksaa???

Kysymys 4: Kehittyykö tää ala vielä LÄHIVUOSINA("kahtena seuraavana") niin paljon, et maallikon kannattais odotella vielä vuosi, pari
confused_orig.gif
Ei muuten, muttei maallikon vähät rahat menis tuotekehityksen piikkiin....
sad_orig.gif

Ne, jotka osaavat vastata maallikon tyhmiin kysymyksiin asiallisesti, saavat multa täydet pisteet!
blush.gif

1. ei
2. jos kyseessä ajoneuvokäyttöön tarkoitettu navigaattori (esim. garmin): on, jos taas PDA: ei
3. 500-700€
4. ei. Karttapohjat tarkentuvat ja niitä voi helposti päivittää

2. jos kyseessä ajoneuvokäyttöön tarkoitettu navigaattori (esim. garmin): on, jos taas PDA: ei
Ainakin Köpin mukaan Garminin conffaaminen kesti useita tunteja ja tupakkaa kului, käyttöliittymä perseestä ja sitä sun tätä updatea sai latailla, validoida tuotetta sarjanumeroilla joka päivityksen yhteydessä jne. Tuon alkuasennuksen jälkeen käyttö on kuulemma ihan mukavaa...

Tomtomin säätöön meni asennuksineen ehkä 15 minuuttia, jos "next"-napin klikkaileminen on rakettitiedettä niin tuossa suunniteltiin rakettia ehkä 5-10 napsautuksen voimin... (PDA:ssa oli läppärin ja PDA:n välinen synccaustyökalu asennettuna, sen asennus vei rakettiamme eteenpäin ehkä 5-6 klikkausta).

Garmin 320 tuli "valmiina" Suomen pohjilla. Keski-euroopan pohjat jopa minä pystyin vaihtamaan. Vastaukseni liittyi PDA vs. ajoneuvonavigaattori - vertailukysymykseen, jossa mielestäni ajoneuvonavigaattoreita voi pitää yleisesti ottaen helpompana ottaa käyttöön.

Garmin 320 tuli "valmiina" Suomen pohjilla. Keski-euroopan pohjat jopa minä pystyin vaihtamaan. Vastaukseni liittyi PDA vs. ajoneuvonavigaattori - vertailukysymykseen, jossa mielestäni ajoneuvonavigaattoreita voi pitää yleisesti ottaen helpompana ottaa käyttöön.
onhan se totta että pelkästään navigointiin tehdyt laitteet ovat monesti helpompia ottaa käyttöön, mutta ongelmia tulee sitten päivitysten ja muutosten (karttapohjat jne) kanssa.

Halusin vaan sanoa että ei tuo tomtomin käyttöönotto mitään rakettitiedettä ollut. DVD sisään läppäriin ja sen jälkeen jokainen valinta opastettiin ihan havainnolisen kuvan kera.

No, niin nyt on aika palauttaa asiaan perhtyneet erikoisasiantuntijat maan tasalle, et esitän VAIN muutaman hyvin helpon kysymyksen liittyen siihen, että kannattaako tavallisen matkamotoristin vielä satsata "Kepsi" systeemeihin ja taskumikroihin ym. kivan hilpeeseen....
1. Aika rajoitetusti. Noi entisen sovjet blokin maat kun eivät oikein ole vielä tottuneet julkaisemaan karttoja sotilassyistä. Uskoakseni siellä joku haistaa rahanteon ja ryhtyy julkaisemaan karttoja gepseihin.

2. Kun karttoja tulee, niitä voi ladata useimpiin jo olemassaoleviin laitteisiin. Laitteen voi hommata vaikka nyt ja kun karttoja tulee, niin siitä vaan vaikka vanhaan laitteeseen. Esimerkiksi Suomen karttakeskus tukee useimpia "isoja" gepsivalmistajia. Tuo osaamisen taso on suunnilleen samaa luokkaa kuin jonkin Windows ohjelmiston asennus PC:hen. Ei siis mitään Unix käyttöjärjestelmän asennus-tasoo.

3. hieman isompi skaala kuin 888:lla: 300-800. Minä kyllä suosittelen "oikeita GPS laitteita", noitten PDA ja kännyköiden tilalta. Niissä on kieltämättä hyviä puolia, mutta näissä "oikeissa" laitteissa on varta vasten suunniteltu käyttöliittymä. Pitemmällä tähtäimellä (1-2 vuotta) uskon, että laitteet lähenee toisiaan ja lopulta kännykät voittaa...

4. kyllä, katso edellinen. Kännykät rulez. Kännykät ovat vielä teknologia kehityksen kynnyksellä ja noi "oikeat gepsit" ovat kyllä jo kehittynyttä teknologiaa. Ymmärtääkseni ero ei ole tällä hetkellä edes suuren suuri, ainakaan softan ominaisuuksissa. On ajan kysymys, milloin paikannus on kännykän vakiovaruste. Ja tää oli tietysti oma mielipide, vaikka olen Nokian insinööri
tounge.gif
. Mutta odottaminen on kaksiteräinen miekka: jos nyt ostaa, niin voi nauttia gepsin ominaisuuksista heti ja tietää tästä teknologiasta. Jos taas odottaa, niin pääsee halvemmalla.

Garminin conffaaminen kesti useita tunteja ja tupakkaa kului, käyttöliittymä perseestä ja sitä sun tätä updatea sai latailla, validoida tuotetta sarjanumeroilla joka päivityksen yhteydessä jne. Tuon alkuasennuksen jälkeen käyttö on kuulemma ihan mukavaa...
helponkin asian saa kuulostamaa vaikealta mutta tulihan tuokin kuitenkin kuntoon ?
biggrin.gif

Tosin itse asentelin navikointia PDA-laittelle ja synkkaussoftaa läppäriin ja tulin siihen tulokseen että on tuo garmin milijoona
kertaa helpompi käyttää tietsikan kanssa, mutta
kaippa tämäkin on vähän kiinni mistä roikkuu...

Ja toisaalta, tuon alunhan tarvii tehdä vain kerran (tai kaksi  
sad_orig.gif
) joten tokkopa tuo on ongelma pidemmän päälle kun laitteeseen pääsee tutuksi - ei näistä yksikään laite aukene ilman pientä harjoittelua, en ainakaan usko...

Liian usein kuvitellaan että se navikaattori on vain sitä että virrat päälle ja menoksi; voi kait sitä niinkin käyttää mutta yhteiskäyttö tietsikan kanssa esim. reittejä suunnitellen on ehkä se tapa mitä itse enemmän laitteen ominaisuuksilta odotan...toiselle riittää että saa tökätä sormella jotain kohtaa kartalta ja laite vie sitten sinne.

että kannattaako tavallisen matkamotoristin vielä satsata "Kepsi" systeemeihin ja taskumikroihin ym. kivan hilpeeseen....
1. käsittääkseni ei vielä...uskoisin että ratkaisu tulee...joskus...

2. tämä on täysin makuasia; jos on helppo ottaa käyttöön kostautuu se yleensä ohjelmiston "rajoittuneisuutena" myöhemmin. Pääsääntöisestihän nuo kaikki ovat aika heleppoja käyttää ja ottaa käyttöön mutta tokkopa ensimmäistä videonauriakaan kukaan 80-luvulla vielä osasi ilman ohjekirjaa ajastaa - 70-luvun lopulla se vielä jotenkin onnistui kun ajastinkellokin oli Philipsin nauhurissa analoginen  
tounge.gif

3. noista itäplokin vehkeistä ei hajuakaan mutta nämä suomen ja euroopan kattavat pelit liikkuu yleensä tuolla 400-800 euron välissä. Halvasta yleensä puuttuu jotain ja päinvastoin lisähinta saattaa (huom. saattaa!!) tuoda jotain ominaisuuksia lisää. Olen vahvasti sitä mieltä että halpaa ja hyvää ei yksinkertaisesti ole olemassa  
sad_orig.gif

4. minusta ei kannata hosua, ala on kuitenkin vielä aika tuore ja valmistajat hakevat kilvan eri malleilla mitä erilaisimpia ominaisuuksia etsien myös mitä kuluttajat oikeasti tarvitsevat. Malleja tulee kuin sieniä sateella ja ellei oikeasti tarvi niin on hyvä odottaa ihan rauhassa. Toisaalta, jos joku malli jo nyt miellyttää niin eikun kauppaan jä käyttöön. Itse ostin viime kesänä Garmin Questin ja nyt siitä on jo julkaistu uusi versio 2 jossa on muutama semmonen ominaisuus (POI ja muistia...) joita ehkä voisi tarvita mutta joita ilmankin on kyllä pärjännyt ja ehkä pärjää...  
confused_orig.gif

Se ikuinen kysymys tarviiko ja tekeekö niillä mitään ja milloin olisi oikea aika ostaa - sitä en osaa kommentoida vaan sen ratkaisun jokainen joutuu tekemään itse.  
blush.gif

Kysymys 1: Onko saatavilla jokin navigaattori, joka tuntee sellaset kartat, et vois ajella tuolla Baltiassa, Slovakiassa, Unkarissa, Romaniassa ja Bulgariassa eksymättä pahemmin??? (siis juuri siellä, missä ko. navigaattoria eniten kaipaa, lännemmässähän on isot ja leveät tiet...)
Garminin MapSource yhteensopiviin saa ainakin Puolan, Tsekin, Slovakian, Unkarin, Slovenian, Kroatian ja Bosnian. Lisäks se WorldMap on ihan riittävä maitten läpiajoon. Huonopuoli on se että noi kaikki on eri toimittajalta joten hintaa kertyy ja joissain GPS malleissa saattaa toi tallennuskapasiteetti muodostua ongelmaksi.

questin ohjelmien asentaminen tietekoneelle on kyllä yksi asia jota en enään ikinä halua kokea oli meinaan sen verran monimutkanen rituaali varmaan 6 seedeetä yhteensä ja prkleesti eri rekisteröinti numeroita
mad.gif
mutta itse käyttö on helppoa ja aina ollaan perille löydetty
wink.gif
itsellä sen verta hyvä näkö vielä että en ruvennut kuuloke viritelmiä kasaamaan vaan laitoin vaan laitteen tankoon kiinni jollain polkupyörä telineellä. monimutkasia reitteijä on hieman työläs tehdä itse laitteella mutta mukana tulevalla tietokone ohjelmalla niitä tekee ihan huvikseen
tounge.gif

Back