• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

gipro type x

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zubzero1979
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos tuhannesti Juvi ja Peksi100
033102beer_1_prv.gif

Nyt onnistui resetointi, 6 x virrat päälle ja pois kun laski vaihteita.
Huomenna kokeillaan "opettaa" Gipro uudestaan
biggrin.gif

No dii! Nyt alkoi toimimaan, kun CKP-sensorille tuleva johto sai kunnon kontaktin sekä malttoi opettaa Gipron X-typelle vaihteet rauhallisesti ajamalla
smile_org.gif
On sitten älyttömän kiwan kokoinen vaihdenäyttö...

Lisäkyssäri: Eli nyt näyttää Gipro nätisti ja nopeasti vaihteet 1 - 6, mutta vapaan se näyttää viivalla (ei siis nollalla).
Tekeekös jollakulla muulla moisesti?
(sama viiva siis kun kytkimen painaa pohjaan niin silloin myös näyttää viivaa, mutta käsittäääkseni niinhän se kytkin pohjassa kuuluukin tehdä.

Viivaa kuuluu näyttää vapaalla ja miksi ei töissäkin...sama siinä näytössä...siis vapaalla.

Sen olen huomannut tuossa x-typessä, jotta olen onnistunut pari kertaa sekoittamaan/aloittamaan jonkun ohjelmoinnin, kun olen erehtynyt sammuttamaan/räpläämään tappokytkintä. Kikkareeseen saa ilmeisesti lisäksi ohjelmoitua ns. vaihtovalon ym.

Viivaa kuuluu näyttää vapaalla ja miksi ei töissäkin...sama siinä näytössä...siis vapaalla.

Sen olen huomannut tuossa x-typessä, jotta olen onnistunut pari kertaa sekoittamaan/aloittamaan jonkun ohjelmoinnin, kun olen erehtynyt sammuttamaan/räpläämään tappokytkintä. Kikkareeseen saa ilmeisesti lisäksi ohjelmoitua ns. vaihtovalon ym.
Kiitti infosta
smile_org.gif

Saa tosiaan vaihtovalon ja huippunopeuden varoittimenkin ohjelmoitua. Jos taas haluaa tuon vaihtovalohomman ja huippunopeuden varoittimen nollata ja ottaa pois käytöstä niin pitänee olla pyörä vapaalla ja käynnissä, sitten nostaa kieerokset tuonne 3-4 tonnin välille jonka jälkeen pitäisi alkaa vilkkua C-kirjain näytössä. Sen jälkeen sammuttaa/ottaa virrat pois pyörästä tai vaan lähtee ajeleen kun kaasun on höllännyt.

Tuossapa olisi lontoon murteella tuon käikäleen manuaalikin:
Gipro X-type GPX manuaali

Naputellaanpas tännekin juttua omasta ongelmasta kyseisen vaihdenäytön kanssa.

Elikäs moisen asentelin tässä omaan Yamaha R6seen vm. 2001, ja ongelma on seuraava:
Käytettäessä 4. tai suurempaa vaihdetta näyttö alkaa näyttää yhtä pykälää liian pientä lukua kun kierrokset nousevat yli ~5500rpm.
Vastaavasti kun kierrosluku ylittää ~8000rpm alkaa näyttö toimia kuten kuuluukin, näin ainakin 4 ja 5 vaihdetta käytettäessä. Kutosella en ole kokeillut koska 6.vaihde ja lähemmäs 10k kierrokset on yhtälö jolla menettää nopeasti korttinsa  
tounge.gif

Olen resetoinut näytön monta kertaa mutta eipä auta, sama ongelma ilmenee joka kerta.

Nopeasti etsimällä en löytänyt internetin syövereistä yhtään vastaavaa tapausta
nixweiss.gif
joten valistuneita arvauksia vikadiagnoosia koskien otetaan vastaan.

Saattaahan se olla itse Giprossakin "jokin bitti poikittain".
Mutta kun olet nollannut, niin olethan ns. ajamalla opettanut ne vaihteet. Eli "opettaessa" Giprolle vaihteita olet vaihtanut  suuremmalle vaihteelle vasta silloin kun alkaa käytetyn vaihteen lukema vilkkua näytössä. Eli vaihde kerrallaan 1:stä ....6:lle asti.
Toinen mikä kannattaa tarkistaa on tehdyt kytkennät:
Esim. Gipron liitäntä tuolle ns. PickUpCoilille eli kampiakselin asentotunnistimelle/liittimelle ja että tuo Gipron haaroitusliitäntä on myös kunnolla nopeudentunnistimen liittimissä.

Pahoittelut hitaasta vastaamisesta, intti haittaa nettikeskusteluakin
buttrock.gif

Eli juu itseasiassa sain ongelman ratkaistua keskusteltuani valmistajan kanssa; kampiakselin asentotunnistimen antama signaali oli syystä tai toisesta huono ja se aiheutti häiriöitä. Ongelma ratkesi vaihtamalla kyseinen liitäntä kierroslukumittarin johtoon, ja nyt toimii hienosti!

Oli kuulemma uudenlainen ongelma valmistajallekin.

Hieman aihetta sivuava kysymys:

Onko tiedossa vaihdenäyttöä, joka osaisi näyttää vaihteen asennon myös kytkin pohjassa?

Minulle ei ole mitään iloa nähdä veto päällä mikä vaihde on silmässä, sen sijaan monesti tulee ööö-elämys "montakos pykälää mä polkaisin pienemmälle" jos on kädet täynnä tekemistä. Se kun on vähän kohtalokasta moottorijarrutuksen kannalta yksipyttyisessä, jos on kiskaissut liian pienen pesään...

Back