• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gikseri lunariin, Benelli koeajettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja equilibrium
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyl se giksus oli kivempi ku noi benellit. Eiks joku ducati
033102bebe_1_prv.gif

Rakentava kritiikki ja neuvot on yleensä ihan tervetulleita. Nyt kuitenkin näyttäis siltä, että porukka vittuilee ja piikittelee ihan huvikseen. Ei hirveen kypsää käytöstä.

Älä välitä noista "opettele ajamaan" jutuista, osta sellanen pyörä kun sinusta itsestäs tuntuu, jos se on Benelli niin sit on.
Jokainen meistä taaplaa tavallaan ja maksaa oppirahat.

Perkele tollaset piikittelyt ja henk koht vittuilut kuuluisi modejen siivota pois!

P.S Kuskille paranemisia ja kipinkapin pyöräkauppaan.
Ja taitaa olla valittajilla itsellään niin paskat laitteet että pitää huudella aloittajille, tai sit ei oo varaa maksaa vakuutuksia  
biggrin.gif

Rakentava kritiikki ja neuvot on yleensä ihan tervetulleita. Nyt kuitenkin näyttäis siltä, että porukka vittuilee ja piikittelee ihan huvikseen. Ei hirveen kypsää käytöstä.
Kyllähän se rakentava kritiikki ja neuvot ois ihan paikallaan yleensä,mutta tämän kyseisen tapauksen kohdalla vissin hukkaan heitettyä aikaa.Useampi kaato ja muutosta ei tuu kun siihen suuntaan,että lisää kaasua,jos vaikka taidot paranisi...
confused_orig.gif

Nyt en puhu pelkkiin nettikokemuksiin perustuen vaan ihan livenä kuunnelleena ja touhua katsoneena.
Mutta kukin tyylillään,pitää vaan olla valmis kestämään kritiikkiä,jos tämän kaltaisen tyylin/tavan harrastaa mopoilua valitsee.

Nytkun olen tavannut ketjun aloittajan ihan livenä, toivon että nämä kehotukset ajoharjottelusta jne saisivat edes jotain herätystä pääkoppaan - varsinkin kun kyseessä on parin lapsen äiti.

Henkilöllä on ollut ajokortti 4kk(!) ja nutullaan ollaan käyty ainakin 3 kertaa, viimeisin keulien ympäri - lipoille jälkeenpäin naureskelu ja tietynlainen "kehu" ei jotenkin osu mun kuuppaan. Ei valitettavasti.

Kun lappu on ollut 4kk taskussa niin kommentti "mun mielestä mä osaan ajaa ihan hyvin" kuulostaa hieman nurinkuriselta - varsinkin kun ihan älyttömiä kilsamääriä ei ennen korttiakaan liene takana. Itselläni lappu on ollut taskussa noin 10 vuotta ja vieläkin katson että harjoitusta tarvitaan ja paljon.

Tällaisissa tilanteissa alkaa oikeasti sieppaamaan, että noita bonuksettomia vakuutuksia on noissa rahoituspyörissä - ainahan niitä on mukavampi lippailla kun ei tunnu kuin omavastuun verran omassa lompakossa. ne hetken huvit sitten näkyvät tilastoissa ja kun ei vaan peli pysy käsissä niin muut sen maksavat. Onnettomuuksia sattuu ja sitä varten on vakuutukset toki, mutta jos tällaisia ihan 100% "itse kerjättyjä" lippoja vedetään niin olis helvetin hienoa kun vakuutusyhtiö kieltäytyisi antamaan kaskoa.

Kuten livenäkin sanoin ketjun aloittajalle niin suosittelisin enemmänkin ostamaan tässä vaiheessa vaikka supermoton ja sillä sitten treenaamaan vaikka lavankoon - perusteet motolla haltuun ja sitten niillä kyykkäreillä kikkailemaan.

equilibrium, koitahan nyt pitää järki päässä ja muista muutama asia :

1) Sun ajotaidot eivät ole lähelläkään sillä tasolla millä itse niitä pidät mielessäsi
2) et ole kuolematon, muista tämä myös lastesi takia.

Oppirahoihinhan nää menee toki, mutta jos meinaat vanhalla tyylillä jatkaa niin kanna edes vastuusi ja ota bonuksellinen kasko jos sun se kasko pitää saada - tuntuupa siellä omassakin lompakossa hölmöily.

T: kukkissetä joka toivoo että lapsesi ei jää orvoiksi asenteesi takia

Jassu
Täyttä asiaa puhut
bowdown.gif

Ihmiset kun ei ymmärrä aina kuin helposti se henki loppujen lopuksi lähtee
kynttila.gif

Laki muutos oli hyvä missä 18v kollit saatiin hieman kuristetuilla pyörillä rauhottumaan.
Enään jäi nämä ikänsä puolesta muka "järkevät" ihmiset ketkä pitäisi myös ajaa 25kw pyörillä että OIKEASTI oppisivat ajamaan.
Pahin on juuri kun pitää itseään hyvänä ajajana.

Oikeasti toivon että sinne päähän olisi jäänyt jonkinlainen "trauma" kun hyppää ajamaan pyörällä lippojen jälkeen .
Se vaan parantaa ajoa kun tulee jonkinlainen pelko siihen konttaamiseen mopojen kanssa. Ei tule ajettua yli taitojen niin helposti
sad_orig.gif
nixweiss.gif

Varmaan jo huomasittekin mitä tuolle seiskapuolikkaalle sattui...  
lookaround_orig.gif
Ainakin soittoja on tullut kun Vantaan Sanomissakin jotain siitä höpisivät...

Uusia mopoja on sitten tullut silmäiltyä tiistaiyön jälkeen, ja tollainen Benellin TNT tai  TNT Sportti näyttää ja tuntuu päivä päivältä paremmalta. Hyvän tarjouksen sain, ja maanantaina sitten sellainen kai? Onhan tässä vielä huominen aikaa miettiä...

Lyhyeksi siis jäi suitsalla ajo, vaikka siitä kovasti tykkäsinkin. Toivotaan että yhteiset päivät tuon seuraavan mopon kanssa kestäisivät hieman pidempään.
tounge.gif
No, miten edistyy ? Joko päätös tehty ?

Hyviä pointteja, itse en tiennyt taustoja tai kokemuksen määrää kirjoittaessani vastausta, tosin olen vahvasti sitä mieltä että kyllä harrastukseen voi ja PITÄÄKIN saada valita sellainen peli kun miltä tuntuu.

Ei meistä kukaan ole siinä asemassa että voi mennä toiselle kertomaan miten pitää ajaa, millasen pyörän voi ostaa tai mikä on oikein tai väärin.

Jokainen joka pyörällä on ajannut tietää just tasan tarkkaan että kaikki lähtee itsestään, se että onko pyörä benelli tai gixeri tai gs500:nen ei pitäisi loppujenlopuksi olla ratkaseva tekijä siihen millä tavalla ajaa.
OK ajoharjoittelu on varmasti halvempaa jollakin CB500:lla kuin benellillä mutta kyllä se loppujenlopuksi on se ranteen asento joka ratkaisee sen lopputuloksen.

En tässä ketään yritä usuttaa surman suuhun, kunhan sanon että jokainen tavallaan ja omalla tyylillään....tiedän tältä foorumiltakin muutaman joka on aloittanut suoraan kilogixeristä, R1:stä yms  heilläkin on lapsia ja edelleen elossa (siis kuski
smile_org.gif
 ), ja kommenteista päätelleen erittäin tyytyväisiä hankintaan.

Ok, alkuperäsen vuodatuksen oli tarkoitus näpäyttää näitä "opettele ajaa", "vieläkö sut vakuutetaan" tyyppisiä vit**iluja jakelevia sällejä jotka moittii kanssamotoristia joka nyt on valitettavasti rutannu pyöränsä.

Nytkun olen tavannut ketjun aloittajan ihan livenä, toivon että nämä kehotukset ajoharjottelusta jne saisivat edes jotain herätystä pääkoppaan - varsinkin kun kyseessä on parin lapsen äiti.

Henkilöllä on ollut ajokortti 4kk(!) ja nutullaan ollaan käyty ainakin 3 kertaa, viimeisin keulien ympäri - lipoille jälkeenpäin naureskelu ja tietynlainen "kehu" ei jotenkin osu mun kuuppaan. Ei valitettavasti.

Kun lappu on ollut 4kk taskussa niin kommentti "mun mielestä mä osaan ajaa ihan hyvin" kuulostaa hieman nurinkuriselta - varsinkin kun ihan älyttömiä kilsamääriä ei ennen korttiakaan liene takana. Itselläni lappu on ollut taskussa noin 10 vuotta ja vieläkin katson että harjoitusta tarvitaan ja paljon.

Tällaisissa tilanteissa alkaa oikeasti sieppaamaan, että noita bonuksettomia vakuutuksia on noissa rahoituspyörissä - ainahan niitä on mukavampi lippailla kun ei tunnu kuin omavastuun verran omassa lompakossa. ne hetken huvit sitten näkyvät tilastoissa ja kun ei vaan peli pysy käsissä niin muut sen maksavat. Onnettomuuksia sattuu ja sitä varten on vakuutukset toki, mutta jos tällaisia ihan 100% "itse kerjättyjä" lippoja vedetään niin olis helvetin hienoa kun vakuutusyhtiö kieltäytyisi antamaan kaskoa.

Kuten livenäkin sanoin ketjun aloittajalle niin suosittelisin enemmänkin ostamaan tässä vaiheessa vaikka supermoton ja sillä sitten treenaamaan vaikka lavankoon - perusteet motolla haltuun ja sitten niillä kyykkäreillä kikkailemaan.

1) Sun ajotaidot eivät ole lähelläkään sillä tasolla millä itse niitä pidät mielessäsi

Oppirahoihinhan nää menee toki, mutta jos meinaat vanhalla tyylillä jatkaa niin kanna edes vastuusi ja ota bonuksellinen kasko jos sun se kasko pitää saada - tuntuupa siellä omassakin lompakossa hölmöily.

Joo tuntematta hlöä, niin tuossa on asiaa. Toivottavasti kukaan ei pidä  itseään kuolemattomana ja toivon että vaikka olisi huippukuski ja ajanut vaikka miten paljon, ei pitäisi itseään liian oppineena.
Itse tämän kauden ajaneena, yritän muistaa pitäää asenteen aina nöyränä. Mutta kukin tablaa tyylillään.

2 lasta
crazy.gif

Sorry jos olin ilkeä.
Ei se mitään jos itteen sattuu ja kiittää luojaa, että on hengissä ja jalat pelaa, mutta jos samaan lauluun yhtyy puoliso ja lapset niin ....

Ota alle joku piikki tai kaskpulikas enska/kurapyörä. Sitä kun opit ajamaan kahva edellä soralla niin alkaa tulee komennot selkäytimestä.
Pysyy mopo paremmin lapasessa, ja vakuutan, että on helvetin hauskaa.

Jassu puhuu asiaa mutta ei se ajotaitokaan pelasta kaikkea. Ennenkaikkea tarvittais sitä malttia ja järkeä päähän tuolla liikenteessä, vaikka onki taitoa niin ei ajeta niin että sitä tarvitaan että on jotain varalla yllätyksiä varten. Niin ja ennen seuraavaan kahvaan tarttumista miettiä tosissaan mitä pitäs eritavalla, ettei käy uudestaan silleen miten kikserin kanssa, tai pahemmin  
lookaround_orig.gif

Sika-nauta: voi se olla 21 vuotiaskin joka tuon tehorajan tarvitsee ja joku 18 vuotias voi oppia jo viikossa olemaan käyttämättä kaikkea tehoa liikenteessä. Tarttis jotenki yksilöllisyyttä tuo homma, joku II vaihteen tapanen kuten B-kortissa vaikkapa.

Sen verran sanoisin, että paskat niistä vakuutuksista mutta tosiasia on se, että tässä hommassa pääsee hengestään turhan helposti.

Varusteet voivat antaa vääränlaisen turvallisuuden tunteen, se on se yksi kerta kun putoaa maantielle vähän väärässä kulmassa niin henki on pois tai neliraajahalvaus on tosiasia.

Siis sitä kaatumista on vältettävä viimeiseen asti ellei tämä nyt ole vielä selvä asia

Kaatuminen ei myöskään lisää kredibiliteettiä kenenkään järjellisen ihmisen silmissä. Se on aina tyhmyyttä, vahinko tai onnettomuus kun kaatuu. Kaikki nuo ovat miinus merkkisiä juttuja.

Mutta kuten jo Nietzsche Zarathustran välityksellä aikanaan totesi - joskus on vain käveltävä ohi kun mitään ei ole tehtävissä. Vaikuttaa hieman siltä, että tässä tapauksessa ei järkipuhe tehoa vaan jatkoa vielä valitettavasti seuraa.

equilibrium, jos sulla on kova tarve etsiä omia rajoja ja äärikokemuksia niin tämä laji on ehdottomasti sinulle väärä. Aloita thai-nyrkkeily, vuorikiipeily tai ota ohjelmaan vaikkapa laskuvarjohypyt. Elät huomattavasti pidempään.

Ja vaikka et sitä varmasti uskokaan niin sanotaan nyt vielä erikseen ja ihan suoraan. Sinun ajotaitosi ovat aivan aloittelijan tasoa. Ne taidot eivät myöskään kehity riuhtomisella ja repimisellä vaan pyörän kunnollinen ja taitava hallinta vaatii useiden vuosien kokemuksen ja useiden kymmenien tuhansien kilometrien ajomäärät.

Ota käyttöön
idea3.gif
ettei tarvita
kynttila.gif

Jassu on tuossa kommentissaan nyt onnistunut loistavasti käyttämään yhdistyksen tarkoitusta sinällään kuin se on perustamiskokouksessa ylös kirjattu eli Yhdistyksen jäsenen valistamisessa

062802jumpie_prv.gif

Missä tän topicin aloittajan voi tavata livenä...?? ..luettuani noi viestit niin mielenkiinto todella heräs..
biggrin.gif
..mäki haluan kuulla sen juttuja...
tounge.gif
..mut joo tosiaan.... kaikkea tulee itsekin tehtyä, mutta mikäli puoletkaan näistä jutuista on tosia, niin ei muuta kuin pehmustettuun huoneeseen PV:llä ajamaan ja sitä kautta ehkä lapsetkin näkevät äiskäänsä pidempään...
confused_orig.gif
..

tunnen kyseisen henkilön ja tiedän että osaa ajaa nätisti ja kunnolla jos vai haluaa"olen ajanut monet kerrat samassa seurassa"mutta sitten kun tulee tunne joka itsellenikin on tullut joskus että jos noi osaa niin "KYLLÄ SIT MÄKIN"niin sit ei aina välttämättä aina hyvää seuraa.ja elämän asiat on pidettävä tärkeys järjestyksessä ensiksi elämä ja huvit.....

tottakai omat rajat pitää kokeilla mutta niitä ei tarvitse ylittää jos tuntuu että kuski ei pysy pyörän mukana niin silloin kannattaa vähän harkita miten seuraavalla kerralla ajaa.eikä jatka edellisestä kerrasta ettei satu mitään kauheaa.niin monta motoristia on menehtynyt että ei tarvita lisää enään.

Kiitos kaikille huolehtijoille ja neuvojille täällä ja livenäkin.
smile_org.gif
Kyllä ehkä osa järkipuheesta menee perillekin asti.

En ole koskaan kehunut ajotaidoillani, osaan ajaa nätisti jos haluan, mutta tiedät että omat kyvyt ovat vielä erittäin rajalliset. En pelleile keskellä liikennettä.

Ja lupasin mennä harjoittelemaan trialpyörällä seuraavaksi ja kuunnella neuvoja paremmin.
tounge.gif

Palailen joskus myöhemmin, nyt jo aamukiireet päällä.

Kovasti toivon, että Jassun pointit tulee ymmärrettyä. Se on pitkälti silleen, että mopon lunarihinta siinä vakuutusmaksujen kallistumisessa, on lopultakin hyvin pieni osuus. Sen sijaan, jos nutulleen meno johtaa loukkaantumiseen, ollaan ihan eri hintakertoimissa. Erityisesti tämä korostuu, kun kyse on pienten lasten vanhemmasta, huoltovelvollisesta. Jos kyseessä sattuu vielä olemaan kovapalkkainen tapaus, syndrooma on maksimaalinen. Korvaukset ovat ansiosidonnaisia. Niinpä tällainen, kerran kunnolla vammautunut, kerää hoito, yms. korvauksia sellaisia määriä, että ei niitä välttämättä satakaan motoristia vakuutusmaksuissaan korvaa. Joka ainoa euro ja sentti kuitenkin ulosmitataan muiden motoristien vakuutusmaksuina. Vakuutusyhtiö ei maksa mitään! Toistaiseksi järjestelmä Suomessa on sellainen, että kaikki nämä maksut, ilman minkäänlaista yhteiskunnan subventiota, katetaan vakuutusmaksuista.

On toivottavaa, että riskiluokituksen kasvu jatkossa korostuu maksuissa. Ammattikonttaajien ammattikunnan vakuutus, yms. maksut saavatkin maksimoitua –ihan sveitsiläiseen tyyliin.
nixweiss.gif

Yhdyn edelliseen
biggrin.gif

Yhdyn edelliseen  
biggrin.gif
Jassulta erittäin fiksua tekstiä.

Back