• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gessu vuoti etujarrunesteet ulos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nostalgia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minun pyörään (GS 08) vaihdettiin takuuna rinkula tänä kesänä 1500km huollon yhteydessä. mutta jarru viasta tuli tällä viikolla puhelu Kuvalta, että haluanko tulla tänä syksynä vai ensi keväänä takuukorjaukseen.
Mukava kun kerrotaan, että osat ovat valmiina ja kysytään koska sopisi tulla.
Tiedotus näistä vioista pitäisi silti olla avoimempaa. Joku paikka mistä näkisi helposti näitä korjauskutsuja ja ilmoitus pyörien omistajille.
Hyvä homma.
Ehkä se BMW laittaa asiasta vielä virallisen takaisinkutsun.
Tällä ketjulla ja yhteydenotoilla AKEen on ilmeisesti ollut vaikutusta.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Jos Nostalgia on laittanut noottia tällä viikolla Akeen ja tällä viikolla on yhteyttä otettu Kuvalta asiakkaalle, niin täytyy ihmetellä nopeutta, jos tuossa on viranomaiset jotain mukamas ehtineet säätää. Jotenkin ei jaksa uskoa tuohon.

Joka tapauksessa mikä osa se oikein on? Onko kuvia? Mulle tuli Megamotosta joku jarruihin liittyvä lappu keväällä Espanjassa. En tavannut sen kummemmin vaan annoin huoltomiehelle, kun se oli muutenkin jo hoidossa. Olisi kiva tietää, että onko sille tehty jotain. Ainakin siinä lähtee kaksi teräspunosletkua ohjauslaakerin läheltä T-liittimeltä jarrusatuloihin. Jotenkin alkoi häiritä, kun ei niitä letkuja ole erikseen tuettu. Hemppuuko nuo letkut poikki ja kuolenko mä?

Ai se koskeekin Continental integraali ABS:ssiä. Tuolla oli jotain kuvia:
LINKKI

Mulla ei ole ABS:ssää, joten en kai sitten kuolekaan.
062802jumpie_prv.gif

Loistava homma! Toivottavasti reagoivat jatkossa nopeammin.

muok: mites tämä viesti meni pekkaveen edelle? No samma se.

AKE:lta tuli vastaus, että BMW hoiti itse takaisinkutsunsa ilman lisävauhtia. Mielenkiintoista olisi vielä tietää miksi asian kanssa kuhnattiin näin pitkään.

Tuolla Aken sivuilla on takaisinkutsukampanjan aloituspäivä näköjään 1.9.2008. Oliko tuo tuolla aikaisemmin?

Onko tässä nyt käymässä niin, että osakkeenomistajan ääni on kuultu ja premium hintaiseen premium tuotteeseen pannaan halpispalikat ja katsotaan montako hölmöä maailmasta löytyy?
...ja kuinka pitkään niitä löytyy?

Hra1150 tiivistää tuossa yllä aika napakasti valmistajan riskiskenaarion.

Monet tämän threadin kommenteista kuulostavat aivan Volvolandialta, jossa myös myönnetään uusien mallien mukavuus, mutta haikaillaan vanhojen mallien ylläpidettävyyden perään.

Arvostettu valmistaja voi yhdellä vaihtokierroksella huijata mukaan uusia ostajia, mutta he ovat niitä jotka joka kerta katsovat mistä löytyy paras "bang for buck". Ja merkki vaihtuu taas.

Jos samanmerkkiseen vaihtamaan tottunut "painostetaan" vaihtamaan merkkiä edes kerran, hän ei ehkä osaakaan enää takaisin?

Hyvä nähdä että tämä jarrusotku alkaa ratketa onnellisesti ja toivottavasti ennen vakavampia haavereita.

Joo, vähän rankempaa murhetta, jos etuakseli murtuu irti kesken ajon, saa kyllä olla aika tyytyväinen, jos jää henkiin. Noita ei saisi tapahtua, oli syy tehtaan, alihankkijan tai kenen hyvänsä, jos se on materiaalivirhe, sellaiset etuputket pitäisi vaihtaa kaikkiin missä niitä on.

Jos lt:stä kulahtaa perälaakeri niin ei kuitenkaan taida olla niin paha juttu kuskille kun nämä pikku gessujen keulan pettämiset?
Kumpikin osoittaa omalla tavallaan jotain vaikka tietenkään vannoutuneimpien bemaristien mielestä pyörissä ei ole mitään vikaa, ainoastaan ominaisuuksia.

Tänään tuli kutsu tuosta aiheesta.
No, saapa samalla korjauttaa noita muitakin ominaisuuksia.
Toivotaan että ajokelejä jatkuu vielä hetken aikaa niin ehtii käyttää.

nämä pikku gessujen keulan pettämiset?
Eikös noissa linkeissä ollut sama tapahtuma äkkiä vilkaistuna. Onko niitä keulia hajonnut toinenkin?
Joo, alku on samaa tarinaa mutta pikaisesti lukaistuna on useampikin keula mennyt ympäri maailmaa. BMW tosin muutti keulaputkia jossain vaiheessa.
Epäilevät adv:issa valuvirhettä tms. BMW ei tiedä moista ongelmaa olevankaan.
nixweiss.gif
Ota näistä selvää sitten. Saattaa oola "hieman" jäykkä systeemi bemarilla, en tiedä kun ei ole moista.

Jos sais viesteistä noi "OMG
omg.gif
omg.gif
" tai "never a bimmer" viesti pois niin olis helpompi lukea noita ulkomaankielisiä juttuja.

Luin tämän viestiketjun reissussa ollessani. Kölnin mp-messuilla sitten kysyin asiasta BMW:n osastolla, että koskeeko se takaisinkutsu myös Suomeen tuotuja pyöriä. Kerroin pyöräni mallin (GSA -08) ja VINin. Saksalaisten BMW:n edustajien mukaan kyllä koskee, ehdottomasti. Sanoivat, että jos en vielä ole saanut kirjettä, niin muutaman viikon sisällä sen pitäisi tulla...Jäänpä odottelemaan.
No niin, jatkoa seuraa. Edellistä viestiä kirjoitellassani olinkin jo saanut työsähköpostiini Suomen BMW:ltä tiedon, että takaisinkutsu ei koske mun pyörääni. Viesti tuli luettua vähän myöhässä, koska palasin töihin vasta 27.10. Vähän tuota vastausta ihmettelin, kun saksalaisten kertoman pyöräni kuului takaisinkutsun piiriin. Enpä ehtinyt BMW Suomeen aiheesta kirjoitella ja kysellä (kun ei nyt BMW Suomi kauheasti innosta).

Tänään sitten tuli BMW:ltä kirje, jossa ilmoitettiin takaisinkutsusta jarruputken vaihtoon. Tsekkasin AKE:n sivuilta, sinnekin oli tullut uusi lista, josta nyt löytyi myös mun pyörän VIN.

Hiukan ihmetyttää tommoinen soutaminen ja huopaaminen. Ei tunnu olevan homma hanskassa Suomen BMW:llä. Tuli kuitenkin lopulta oikein helpottunut ja turvallinen olo, kun kirjeessä kerrottiin: "Toimenpide on Teille maksuton" ja vakuutettiin: "...turvallisuutenne on meille hyvin tärkeää."

(Nyt menee vähän aiheesta sivuun):
Tämänhän minä juuri halusin kuulla, BMW Suomi välittää minusta sittenkin...tosin en välttämättä kaivannut, että he teitittelevät minua. Se tuntuu niin etäiseltä ja jotenkin vain en osaa yhdistää teitittelyä niihin arvoihin, joita minä motoristina pidän tärkeinä. Pikemminkin teitittely kuulostaa paskantärkeältä hienostelulta...ehkä se on kuitenkin juuri sitä BMW:n "laatua". Jos näin on, haluaisin tietää paljonko minä maksan pyörän hinnassa ylimääräistä siitä, että minua teititellään. Voisin ensi kerralla ottaa rahallisen alennuksen ja tyytyä sinutteluun.

Herää kysymys, kuinka pitkälle BMW pääsee kaikella malliston uudistamisellaan, jos eivät kykene uudistamaan omaa toimintaansa niin, että siinä näkyisivät ne samat arvot, jotka ovat asiakkaille tärkeitä. Tämä ei kiinnosta minua sen takia, että erityisesti haluaisin BMW:n menestyvän, vaan sen takia, että itse nyt satun olemaan BMW:n asiakas...kun ikävä kyllä en näe Gessulle varteenotettavaa vaihtoehtoa.

nämä pikku gessujen keulan pettämiset?
Eikös noissa linkeissä ollut sama tapahtuma äkkiä vilkaistuna. Onko niitä keulia hajonnut toinenkin?
Joo, alku on samaa tarinaa mutta pikaisesti lukaistuna on useampikin keula mennyt ympäri maailmaa. BMW tosin muutti keulaputkia jossain vaiheessa.
Epäilevät adv:issa valuvirhettä tms. BMW ei tiedä moista ongelmaa olevankaan.  
nixweiss.gif
Ota näistä selvää sitten. Saattaa oola "hieman" jäykkä systeemi bemarilla, en tiedä kun ei ole moista.

Jos sais viesteistä noi "OMG
omg.gif
omg.gif
" tai "never a bimmer" viesti pois niin olis helpompi lukea noita ulkomaankielisiä juttuja.
Bmwn on pakko kiistää valuvirheen olemassaolemattomuus (huh mikä sanahirviö, oikein vastuunpakoilijan aamen)  KOSKA sellaisen myöntäminen maksaisi maailmanlaajuisesti aivan helvetisti. Todennäköisesti niin paljon etteivät nakkaa paskaa muutamasta kuolleesta.

Amerikkalainen oikeuskäytäntö mahdollistaa sellaiset korvausvaateet että jos he myöntäisivät ongelman olemassaolon täällä Suomessa, kirstu tyhjenisi äkkiä.

Suomessa selvittäisiin yo kaltaisella kirjeellä ja kauniilla teitittelyllä ja siltikin jokunen pyörää jäisi korjaamatta. II-III kaupan  käytettyjen ostajat saavat todennäköisesti itse setviä lompakollaan hajoamiset.

Anteeksi pessimismini mutta BMW omalla toiminnallaan on opettanut minut realistiksi.

Murtumislinjoja tutkimalla voitaneen selvittää, ja joskus vielä melko yksiselitteisestikin, onko kyseessä valmistusvirhe vai ei, ja jos on, niin turha siinä on tehtaan sitten rypistellä. Vaikka viimeiseen saakka kyllä näyttävät yrittävän, mikä ei tosiaan anna heidän suhtautumisestaan erityisen mairittelevaa kuvaa.

Asia nyt on kuitenkin vielä todistamatta, joten on pidettävä mahdollisena myös sitä, että nämä todella ovat vain yksittäistapauksia, tai että rikkoutumisen syy onkin käyttäjävirhe. En itsekään usko varsinkaan tuohon viimeiseen, mutta ennen kenenkään ristiinnaulitsemista tosiaan odottaisin silti varmaa tietoa, onko se valmistusvika, joka voi koskea kaikkia samanlaisia keulaputkia.

Tämä menee osittain OT:n puolelle, mutta minun havaintoni BMW Suomen touhuista on niin samankaltaisia edellä kerrottujen kanssa että kerronpa kuitenkin.

Elikkä mulla on ollut BMW-bilikoita vuodesta -87, ja ihan viime vuosina olen ollut havaitsevinani jyrkkää muutosta maahantuojan tuotevastuukannoissa ja halussa osallistua ns. takuuajan jälkeen ilmaantuneiden vikojen korjauskustannuksiin. Kaikenkaikkiaan niitä vikoja ei ole ollut montakaan, mutta ero on selvä: edellisestä 5-sarjan dieselistä meni automaattilaatikon peruutusvaihde kun kilsoja oli 170000 ja vuosia 4. Syylliseksi osoittautui pakin pakan leviäminen, kun alumiiniosasta oli revenny hyvin ohueksi työstetty lukkorenkaan ura. Tossa tilanteessa maahantuoja kustansi muistaakseni osat ja puolet työstä, omaa maksettavaa jäi 16000 mk. Olin ihan tyytyväinen palveluun. Kuinka ollakaan, kun olin jo myynyt auton ja odottelin uutta saapuvaksi, mittarissa yli 380000 ja vuosia 7, tapahtui sama homma. Ihan piruuttani soitelin sitten maahantuojalle ja yllätyksekseni he olivat kiinnostuneita jopa jonkinlaisesta kompensaatiosta. Laatikko olisi pitänyt tietysti toimittaa heille, mutta ehdin jo laittaa sen yksityiseen laatikkopajaan Hämeenlinnaan ja homma hoidettiin siellä. Kuitenkin se positiivinen asenne maahantuojalla yllätti. Tällöin elettiin syksyä 2004. Myös farmarimallin takaluukku vaihdettiin ilman minkäänlaista kitinää alareunan ruostejälkien takia juuri ennen 6 vuoden ikää.

Sen jälkeen on tuuli kääntynyt. Nykyisessä 530d farkussa oli lähes uudesta asti kummaa lievää pakokaasun hajua sisällä, kun auto seisoi paikoillaan käynnissä. Itse siihen tottuikin, mutta kyydissä olleet vieraat sitä ihmettelivät. Pitkään ajattelin sen vain tulevan esim. edellä olevasta autosta, mutta jossain vaiheessa haju yltyi niin sietämättömäksi että aloin vähän tutkimaan sitä. Syylliseksi paljastui 9 cm pitkä halkeama pakosarjassa, joka oli lähtenyt liikkeelle huonosta migin saumasta, siinä törrötti vielä lanka pystyssä. Kyseessä on siis peltipakosarja.

No, vaikka 2 v takuuaika oli juuri mennyt umpeen ja kilsoja oli rapiat 100000, ei luulis olevan selvempää tuotevastuutapausta. Käryjä oli haisteltu jo melkein kaksi vuotta ja pakosarjan halkeaman pituuskin kertoi, ettei se ole ihan hetkessä syntynyt. Yllätys olikin suuri, kun huoltamo kertoi maahantuojan kieltäytyneen mistään korvauksista. Tätä ilmoitusta seurasi sellainen kirjeenvaihto maahantuojan kanssa, joka ei ollut kenellekään kunniaksi. Lopputuloksena pakosarja korvattiin, työt n. 300 € jäivät omaan piikkiin. Tämä siis autossa, jonka ohjehinta kaikkine lisävarusteineen oli karvan alle 100000 € loppuvuonna 2004.

Paljon paremmin ei menneet ne muutamat takuukorjauksetkaan, joita autossa havaittu takuuajan puitteissa. Auton myyneen Auto-Arolan huoltopäällikön kanssa nimittäin ne muutamat viat kirjattiin ennen kahden vuoden iän täyttymistä ja sovittiin, että ne korjataan sitten seuraavan huollon yhteydessä. Kun huoltoaika tuli, soittelin firmaan, mistä kertoivat lopettaneensa BMW-edustuksen - siis vuodenvaihteessa 2006/2007. Siitäpä alkoikin sitten melkoinen souvi, jotta sain nuo sovitut asiat hoidettua Hämeenlinnassa, kun se takuuaika oli nyt sitten mennyt muutaman kuukauden yli. Siinäkin asiassa oli sähköposti ja puhelin kuumana pitkään. Vieläpä kuluvana kesänä (!) Länsiautosta kehtasi joku uusi huoltopäällikkö (?) soittaa ja kertoa heillä olevan joku auki oleva huoltolasku minun autosta, ja kysyä että mitä sille tehdään. Ei ollut ehdotuksenikaan kovin painokelpoista kuultavaa varmaankaan.

Nykyisin isommat kilometrimäärät tulevat noihin mopoihin, joten autonvaihto ei ole ajankohtaista, mutta kun se aika tulee niin vakavasti joutuu merkinvaihtoa harkitsemaan, niin perseelleen menivät takuuasioiden hoito ja niin tökeröä olivat maahantuojan jälkimarkkinointiasioita hoitavan jätkän kirjoitukset. Juttuun liittyy vielä pienempiä kokonaiskuvaa täydentäviä pikantteja yksityiskohtia, mutta oleelliset asiat on edellä kerrottu.

Rehellisyyden nimissä on todettava että samanlaisia juttuja kuuluu myös Mersu- ja Audileireistä, joten ei se vaihtokaan niin helppoa ole. No onhan noita jaappanilaisiakin vehkeitä, mopoissa ei ole ollut tuollaisia probleemia joten ehkäpä se uusi biilikin löytyy sieltä suunnasta.

Edit: hintatäsmennys

Back