Luin tämän viestiketjun reissussa ollessani. Kölnin mp-messuilla sitten kysyin asiasta BMW:n osastolla, että koskeeko se takaisinkutsu myös Suomeen tuotuja pyöriä. Kerroin pyöräni mallin (GSA -08) ja VINin. Saksalaisten BMW:n edustajien mukaan kyllä koskee, ehdottomasti. Sanoivat, että jos en vielä ole saanut kirjettä, niin muutaman viikon sisällä sen pitäisi tulla...Jäänpä odottelemaan.
No niin, jatkoa seuraa. Edellistä viestiä kirjoitellassani olinkin jo saanut työsähköpostiini Suomen BMW:ltä tiedon, että takaisinkutsu ei koske mun pyörääni. Viesti tuli luettua vähän myöhässä, koska palasin töihin vasta 27.10. Vähän tuota vastausta ihmettelin, kun saksalaisten kertoman pyöräni kuului takaisinkutsun piiriin. Enpä ehtinyt BMW Suomeen aiheesta kirjoitella ja kysellä (kun ei nyt BMW Suomi kauheasti innosta).
Tänään sitten tuli BMW:ltä kirje, jossa ilmoitettiin takaisinkutsusta jarruputken vaihtoon. Tsekkasin AKE:n sivuilta, sinnekin oli tullut uusi lista, josta nyt löytyi myös mun pyörän VIN.
Hiukan ihmetyttää tommoinen soutaminen ja huopaaminen. Ei tunnu olevan homma hanskassa Suomen BMW:llä. Tuli kuitenkin lopulta oikein helpottunut ja turvallinen olo, kun kirjeessä kerrottiin: "Toimenpide on Teille maksuton" ja vakuutettiin: "...turvallisuutenne on meille hyvin tärkeää."
(Nyt menee vähän aiheesta sivuun):
Tämänhän minä juuri halusin kuulla, BMW Suomi välittää minusta sittenkin...tosin en välttämättä kaivannut, että he teitittelevät minua. Se tuntuu niin etäiseltä ja jotenkin vain en osaa yhdistää teitittelyä niihin arvoihin, joita minä motoristina pidän tärkeinä. Pikemminkin teitittely kuulostaa paskantärkeältä hienostelulta...ehkä se on kuitenkin juuri sitä BMW:n "laatua". Jos näin on, haluaisin tietää paljonko minä maksan pyörän hinnassa ylimääräistä siitä, että minua teititellään. Voisin ensi kerralla ottaa rahallisen alennuksen ja tyytyä sinutteluun.
Herää kysymys, kuinka pitkälle BMW pääsee kaikella malliston uudistamisellaan, jos eivät kykene uudistamaan omaa toimintaansa niin, että siinä näkyisivät ne samat arvot, jotka ovat asiakkaille tärkeitä. Tämä ei kiinnosta minua sen takia, että erityisesti haluaisin BMW:n menestyvän, vaan sen takia, että itse nyt satun olemaan BMW:n asiakas...kun ikävä kyllä en näe Gessulle varteenotettavaa vaihtoehtoa.