Eli eli, vähän olis aikomus tuollanen FZ6 hankkia taloon naikkoselle. Kokemuksia siis nytten kaivataan ko. mallista?
-Onkos se yhtä luotettava pyörä ku isoveljensäkkin?
Kyllähän toi japanilainen nykypyörä on, eli huoleton peli.
TPS-vika menee takuuseen (vm. 2004 ja osa 2005) ja ohjauslaakerin suojauksessa on suunnitteluvika (haittaa vain, jos säilyttää prätkää ulkona ilman suojaa ja sataa paljon).
-Millanen istuinkorkeus tuossa on, et sopiiko hiukka lyhkäsemmällekkin?
Kokeilemalla asia selvinnee, mutta aika korkea toi on. Tekniikkalajihan lyhytjalkaisen pärjääminen on, mutta ekana prätkänä voi olla vaativa yhtälö. Parkkeeraus- yms. tilanteissa on muutenkin niin paljon muistettavaa.
-Ajeleeko tuolla reissua kivuttomasti?
Ajelee ja ei ajele.
Tehoa tuossa on
taatusti riittävästi, puolikate suojaa sormia myöten oikein hyvin ja ei tärise kuin jossain 5000 - 5500 kohdilla, silloinkin hyvin vähän (esim. jalkatapit on kumityynyillä rungossa kiinni).
Loppu on sitten perseestä... ... kiinni.
Eli 2004 - 2006 satula on joidenkin makuun puuduttava. Siinä on päällysteen alla ohut vaahtomuovi ja sen alla kova muovi, ja kukaan ei ole loistavaksi kehunut. Monet ovat sitä mieltä, että on ihan ok - ei ongelmia - ja monet taas valittelevat pitkällä matkalla takapuolen puutumista.
Takapuolethan on yksilöllisiä, mutta
kuvittelisin tuon satulan olevan sitä mukavampi, mitä kevyempi on.
Minun mielestä toi satula on ihan siedettävä, ajan niin vähän pitkää matkaa. 400 km päivämatkoja olen ajellut, ja kyllä on ollut kaipuuta parempaan satulaan.
Ranskasta saisi hyväksi kehutun, yksilöllisen satulan (omilla väreillä, omalla tekstillä...) suolaiseen 400 euron hintaan, joskus syksyllä olin jo päättänyt semmoisen tilata, mutta tilanne muuttui.
LINKKI_Topsaddlery
-Plussia ja miinuksia jos joku osaa tuosta luetella, ni aina vaan parempi...
Kaasu on "on-off" -tyyppinen (Yammu väittää 2007 mallin olevan paremman, mutta saas nähdä). Ei toi mitenkään häiritsevä ole, opettaa käyttämään kaasukättä oikein. Mutta kyllä herkästi vedän korttelikäännöksissä vähän kytkintä sisään nykäyksen välttämiseksi. Myös kaarteissa yli 9000 rundin sen nykäyksen huomaa.
Kytkin on. No, se on. Liikeradasta sen "luistatusalue" on alle 20 %, eli hyvin pienellä alueella ottaa kiinni ja irrottaa. Mua toi ei ole häirinnyt ollenkaan - tottumiskysymys kun muuten toimii mainiosti.
Kytkin ei myöskään kestä varttimailiaikojen treenausta (tosin ei se muissakaan pyörissä tahdo kestää). Normiajossa ei ole mitään ongelmia.
Lamppuja on lähivaloilla palamassa vain yksi (kaksi jos modaa).
Prätkä on kaksiluonteinen: alle 7000 rundin säyseä ja johdonmukainen, yli 9000 kierroksen menee kuin paholainen. Jotkut tykkää, jotkut ei. Mä itse ajattelen näin: "mieluummin kusiainen, jolla
halutessaan voi päästellä niin penteleesti". Toi nyt on kuitenkin vain 600 kuutioinen, niin siihen hyvän alaväännön rakentaminen on kinkkinen yhtälö. Mun mieleen toi ratkaisu on hyvä, kohtuullisesti tehoa alhaalla ja repii rajusti ylhäällä.
Aloittelijan pyörä? No, itse aloitin tällä ja olen ollut tyytyväinen. Mutta en kyllä ihan varauksetta suosittele,
FZ6-S on paras yleispyörä, jos haluat yhteen prätkään kelvolliset kaupunkiominaisuudet, hyvät mutkatieominaisuudet, kohtuulliset matkaominaisuudet ja ripeää suorituskykyä.
Mutta paras aloittelijan pyörä se ei ole.
Tekniikan Maailma kirjoitti vertailussaan (TM 8/05) seuraavasti:
"Raaserin ja peruspyörän risteytys yhdistettynä matkapyörän ominaisuuksiin on vaikea rasti. Yamaha on kuitenkin onnistunut tässä melko hyvin poimimalla mukaan piirteitä R6-sportista ja perusmallisesta Diversion 600:sta sekä ripauksen FJR 1300:n olemuksesta. Tuloksena on yhtä lailla sporttista kuin maisemista nautiskelevaa motoristiakin puhutteleva kokonaisuus."
Jos skannauksen haluat, laita PM.