• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Euroopan komissio ehdottaa määräaikaiskatsastusta moottoripyörille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JeTi sanoi:
Oot vähän myöhässä.... kato pari viestiä ylöspäin.

No en jaksanu lukee koko ketjuu läpi. Ite sain ton SMOTON tiedottajalta vasta tänään.

JMH sanoi:
Hyvä trolli. Lämmittelen jatkoa. Eli jos lakiin on jotain kirjattu, sitä ei tule kyseenalaistaa?

No ei ollut trolliksi tarkoitettu. Ihmettelen vaan, että mikä remontti se on, että saadaan katsastuksesta läpi ja mikä se sitten on kun pitää tehdä juttu vielä toisinpäin. Katsastuksessa (luulen niin ja oletan) tarkastuksen kohteena on varmaan prätkän lainmukaisuus ja liikenneturvallisuus. Jos jotain pitää värkätä ja poisvärkätä, niin tulee mieleen että ajossa ei nuo em. kohdat täyty. Ja mikä määräys niin huono on, että se pitää tällaisella rumballa korjata? Ihan vaan kysyn. En itsekään halua lisämaksuja, mutta erityisesti haluan ajaa kunnossa olevalla pyörällä. Vaikka sitten jonkun muun toteamana.

juhhyto sanoi:
No ei ollut trolliksi tarkoitettu. Ihmettelen vaan, että mikä remontti se on, että saadaan katsastuksesta läpi ja mikä se sitten on kun pitää tehdä juttu vielä toisinpäin. Katsastuksessa (luulen niin ja oletan) tarkastuksen kohteena on varmaan prätkän lainmukaisuus ja liikenneturvallisuus. Jos jotain pitää värkätä ja poisvärkätä, niin tulee mieleen että ajossa ei nuo em. kohdat täyty. Ja mikä määräys niin huono on, että se pitää tällaisella rumballa korjata? Ihan vaan kysyn. En itsekään halua lisämaksuja, mutta erityisesti haluan ajaa kunnossa olevalla pyörällä. Vaikka sitten jonkun muun toteamana.

Ovatko lihavoidut sama asia aina ja iänkaikkisesti? Sitäpaitsi oletus on kaikkien munausten äiti.

Jos sulla on muuten epäilyksiä moposi kunnosta voit katsastaa sen vaikka huomenna. Sitten on taas turvallista ajaa.

Ja hyvinhän tää lähti liikkeelle.

Jos on vaikea hahmotella tilannetta, niin mietipä esimerkiksi, että mun 190/55 profiilin rengas ei ilmeisesti menis katsastuksesta läpi, kun on tyypitetty vain 180/55 & 190/50. Vaan paremmin toi nykyinen toimii kuin 190/50.

JMH sanoi:
Jos on vaikea hahmotella tilannetta, niin mietipä esimerkiksi, että mun 190/55 profiilin rengas ei ilmeisesti menis katsastuksesta läpi, kun on tyypitetty vain 180/55 & 190/50. Vaan paremmin toi nykyinen toimii kuin 190/50.

Renkaan koossa taisi laki sallia tyypitykseen verrattuna kohtuu isoja poikkeamia.

Vaan desibelirajoihin ei.

Protestoiko noi pyörävarkaat tempuillaan lakia vastaan? Kun omaisuudensuoja ei miellytä.

ts18056 sanoi:
Renkaan koossa taisi laki sallia tyypitykseen verrattuna kohtuu isoja poikkeamia.

Protestoiko noi pyörävarkaat tempuillaan lakia vastaan? Kun omaisuudensuoja ei miellytä.
32604538.jpg

ts18056 sanoi:

Katos puhuin paskaa.

Ei ne lakia vastaan protestoi, sori. Paska analogia. Ne tahtoo yleensä tehdä penniä, tai sitten ajella, muttei ole omaa.

Maksakaa vain suojelurahoja älkääkä valittako. Minulla riittää paperilla pätevyys konttorin superinsinööriksi joten taidan kohta perustaa oman perintäyrityksen ja revin mopoista kilvet naulanvetokoneella. Turvallisuus ennen kaikkea!
Pajalla seisova mopo ei tapa ketään ainakaan, jos nosturit ovat kunnossa. Voin niitäkin tarkistaa nimellistä, 1000 euron vuosikorvausta vastaan. Leimat tulee koneeseen ja on ajettu laite ylös ja alas ihan ammattimiehen napsauttamana. Samalla reissulla voin vetäistä sorkkaraudalla pari ulkovuorilautaa irti ja tarkistaa, että niistä löytyy CE-merkintä.

JMH sanoi:
Ei ne lakia vastaan protestoi, sori. Paska analogia. Ne tahtoo yleensä tehdä penniä, tai sitten ajella, muttei ole omaa.

Voi olla analogiana huono, mutta rikoksena yhtä vähäinen. Tekijä saa penniä, naapurit 30 päivän melurauhan, ja itse kärvistelyn jälkeen rahat. Big deal?

ts18056 sanoi:
Voi olla analogiana huono, mutta rikoksena yhtä vähäinen. Tekijä saa penniä, naapurit 30 päivän melurauhan, ja itse kärvistelyn jälkeen rahat. Big deal?

Toimii tietyin reunaehdoin. Pöllin itse itseltäni ja omistan naapuritontit. :D

juhhyto sanoi:
En itsekään halua lisämaksuja, mutta erityisesti haluan ajaa kunnossa olevalla pyörällä. Vaikka sitten jonkun muun toteamana.

Siis jos todella tarkoitat tai minä ymmärrän tuosta tekstistä, niin sinua ei haittaisi jos katsastaisit kerran vuodessa moposi???Jos sinä niin minäkin vai???
Sä voit käyttää sitä korjaamolla kerran vuodessa tarkistuksessa tai vaikka katsastuksessa jos halajat. En ymmärrä tätä ajattelu tapaa että jos minä niin sinä myös.
Tätä topic kun on lukenut, niin myös on sellaisia ihmisiä täällä jotka on valmiita tähän katsastus ruljanssiin, voin melkein jotenkin arvata sen, että niillä se muuttuisi siihen ajatusmailmaan. Ei sillä väliä, kun se katsastetaan kerran vuodessa.
Sä voit edelleen käydä siellä katsastusasemalla kerran vuodessa, ei se tarkoita sitä että sinä käyt, niin munkin pitäisi käydä:blink::blink:

vedenhenki sanoi:

Olemme pahoillamme, mutta hakemaasi sivua ei löytynyt.

Voit kokeilla käyttää hakukonettamme tai aloittaa uudelleen etusivultamme.

Jos päädyit tälle sivulle seuraamalla linkkiä, tämä sivu on saatettu poistaa, siirtää tai nimetä uudelleen. Voi myös olla, että linkkiin oli kirjoitettu väärä osoite.

Jos kirjoitit osoitteen itse, tarkistathan, ettei siihen ole jäänyt esimerkiksi välilyöntejä tai muita ylimääräisiä merkkejä.

JukiW sanoi:
Mitä ihmettä te oikein rähjäätte? Käsittääkseni sitä katsastuspakkoa ei ole tulossa. :blink:

Asia ei ole alkuunkaan selvä, Euroopan parlamentin äänestys oli varsin niukka, liikennevaliokunta on päättänyt äänin 21–19, että moottoripyörien katsastusta ei pidä tehdä EU:ssa pakolliseksi.
Mutta, lakiesityksestä äänestetään vielä täysistunnossa, johon lakipaketti pyritään saamaan heinäkuun istuntoon.

Aika tiukoille meni ja siellä voi olla parhaillaan kova lobbaaminen katsastusmonopoleilla käynnissä joten kuka tietää vielä miten käy.

"Keskustaoikeistolaisen EPP-ryhmän niukasti voittanut kanta edellyttää komissiota tekemään kolmen vuoden kuluessa selvityksen, jossa vertaillaan moottoripyörien turvallisuutta niihin maihin, joissa niiden katsastus on pakollinen."
Vaikea varmaan arvata mikä tulee esimerkiksi olemaan Suomen osalta kerättävien tilastojen lopputulos jo aiemmin tuotujen esimerkkien perusteella.
Erittäin todennäköistä on että markkinavoimat ottavat niskalenkin ja melläkin muutaman ,2-3, vuoden kuluttua on moottoripyörillä pakollinen vuosikatsastus.
Tässä on ylikansallisilla katsastusyhtiöillä niin isot rahat kyseessä etteivät ne jätä asiaansa puolitiehen vaan hoitavat sen itselleen edulliseen päätökseen. Kansalliseen toimivaltaan saattaa jäädä onko katsatus joka vuosi vai joka toinen.

Ajatellaanpa asia vaikkapa näin, Suomessa on reilu kaksisataa tuhatta moottoripyörää ja katsastusmaksu voisi olla vaikkapa 50,00€ joka on varsin realistinen. No, silloin pelkästään Suomesta tulisi reilun kymmenen miljoonan euron vuosittaiset tulot katsastusyhtiöille. Kuinka paljon katsastusmaksutuloja tulee niistä maista joissa ei vielä katsastuspakkoa ole?

Viimeksi muokattu:
Eu:n parlamentissa on vakkarihommissa about 40 000 henkilön lobbari-armeija. Eiköhän siellä muutama katsastus-fanikin ole. :(

JukiW sanoi:
Mitä ihmettä te oikein rähjäätte? Käsittääkseni sitä katsastuspakkoa ei ole tulossa. :blink:
Joo ei se ole nyt toistaisesksi tulossa. Mutta en käsitä näitä ihmisiä joille on ihan sama. Yleensä syynä on se ettei tarvitse itse huolehtia. Toisilla on se mentaliteetti jos minä niin sinäkin. Kukaan ei kiellä siellä katsatuksessa käymästä vaikka se ei ole pakollista tai jossain korjaamolla. Joko ihmiset trollaa tahaltaan tai niin sanotusi vittuilee netissä, se on aika helppoa. Kun ihmettelen tätä, en halua lisäkuluja mutta kyllä siellä olisi varmaan hyvä käydä katsastamassa sitä, no sitten menee. Ei kukaan suo herrän tähden kielläkkään:dunno:.......

vedenhenki sanoi:
Eu:n parlamentissa on vakkarihommissa about 40 000 henkilön lobbari-armeija. Eiköhän siellä muutama katsastus-fanikin ole. :(

Tämä pitää paikkansa ja jokainen joka uskoo siihen että asian eteneminen pysähtyy ensimmäiseen kielteiseen äänestyspäätökseen on joko erittäin naiivi tai sitten vain muuten yksinkertainen. Jo aikoinaan Paasikivi sanoi, puhuessaan suhteista sen aikaiseen Neuvostoliittoon, että realiteetit on hyväksyttävä. Tämän päivän realiteetti on että Suomen puhevalta EU:n päätöksenteossa on noin yksi (1) prosentti. Sillä ei juuri juhlita tämänkaltaisista asioista päätettäessä joissa ei tarvita yksimielisyyttä vaan määräenemmistö riittää.
Ne keskustelut mitä tämän katsastusasian tiimoilta olen käynyt sellaisten henkilöiden kanssa jotka asiasta jotain tietävätkin ovat olleet, vaikka eivät sitä julkisesti sanokaan, sitä mieltä että on päivän selvää että pakollinen katsastus moottoripyörille tulee. Mikäli ovat väärässä niin ei sekään ole huono asia, mutta epäilen etteivät ole. Mikä on aikajänne, sitä ei voi kuin arvailla. Tämä on poliittinen asia ja kun näin on niin perustelut muokataan sellaisiksi että ne tulevat menemään läpi.
Kansallisellakaan tasolla ei moottoripyöräilijöiden ääni Suomessa, moottoripyörän omistajia on reilusti alle viisi prosenttia väestöstä, ole mitenkään kovin voimakas ja sen voi aivan hyvin unohtaa jos poliittinen tarkoituksenmukaisuus niin vaatii.
Viisasta, vaikkakaan ei välttämättä miellyttävää, on ryhtyä pikkuhiljaa varautumaan, kaluston osalta, siihen että niitä jossain vaiheessa joudutaan katsastamaankin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se on ihan varma että tulee, siellä liikkuu niin paljon rahaa.
No sitten ei voi mitään kun nuolla näppejä kun se tulee. Hienoa että toiset jaksaa tehdä asian eteen jotain ja sitä lykätään kokoajan. No sitten sen näkee kun se tulee millainen itku....Minä itken jo nyt vaikka sitä ei ole, kun se tulee joka tapauksessa

Husky510 sanoi:
Kyllä se on ihan varma että tulee, siellä liikkuu niin paljon rahaa.
... No sitten sen näkee kun se tulee millainen itku....Minä itken jo nyt vaikka sitä ei ole, kun se tulee joka tapauksessa

Tässä näkyy koko suomalainen luonne.
Alistutaan jo ja harmitellaan etukäteen.

Back