• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eu haluaa katsastuspakkoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pave.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan hyvä ajatushan tuo on, toivottavasti toteutuu pikemmiten.

En minä näe siinä muuta kuin positiivista.
Mitä positiivista sun mielestä tuosta löytyy? Luuletko sen parantavan jollain lailla liikenneturvallisuutta?
pelkkä provo, elä huoli.
Ei mulla ole tarkoitus trollata...mä nyt vain satun olemaan katsastamisen kannalla, en näe siinä mitään negatiivista/haittaa/ongelmaa, jos taikka kun toteutuisi.
Päinvastoin.
No perustele nyt, mitä positiivista? Ite kun en näe yhtään positiivista asiaa tuossa... Onko sulla oma katsastuskonttori
biggrin.gif

Mitä positiivista sun mielestä tuosta löytyy? Luuletko sen parantavan jollain lailla liikenneturvallisuutta?
pelkkä provo, elä huoli.
Ei mulla ole tarkoitus trollata...mä nyt vain satun olemaan katsastamisen kannalla, en näe siinä mitään negatiivista/haittaa/ongelmaa, jos taikka kun toteutuisi.
Päinvastoin.
Juu haluat tarkemman nopeusvalvonnan, katsastuksen ja kovemmat rangaistukset ylinopeudesta.

Noh, ei tarvitse ola samaa mieltä asioista ainakaan, toki oikeus mielipiteiisiin on olemassa

No perustele nyt, mitä positiivista? Ite kun en näe yhtään positiivista asiaa tuossa... Onko sulla oma katsastuskonttori  
biggrin.gif
He hee...no kuvitteles Pepper jos sulla ois huomenna mopollesi katsastus...niin mitä tekisit tänään?
Ööö, en mitään normaalista poikkeavaa  
wink.gif

Sliparin vois vaihtaa 5min ennen katsastusta ja takasin 5min sen jälkeen  
biggrin.gif

Se katsastus ainoastaan lisäisi kuluja tässä "harrastuksessa", ei parantaisi liikenneturvallisuutta yhtään...

pahaa meille joilla on laitettuja vehkeitä, toki mulla vaan slipari mutta..
Pahempi custom-porukalle ja varsinkin turbo-koneille. Miten niille käy?

Onko ollut puhetta milloin tämmöinen lainsäädäntö astuis voimaan?

Hyvä että viritetyt mopot vähentyy, kummiskin niin vaaralliset kun ne penskat ajaa 80km/h kaupungilla tietämättä mikä ees kolmio on.

Peräkärryt ok, mutta semmoinen 5v katsastusväli olis sopiva.

pelkkä provo, elä huoli.
Päinvastoin.
Juu haluat tarkemman nopeusvalvonnan, katsastuksen ja kovemmat rangaistukset ylinopeudesta.

Noh, ei tarvitse ola samaa mieltä asioista ainakaan, toki oikeus mielipiteiisiin on olemassa
Toki jokaisella on oikeus mielipiteeseensä mutta jotkut vaan on helvatin väärässä
tounge.gif

Sliparin vois vaihtaa 5min ennen katsastusta ja takasin 5min sen jälkeen  
biggrin.gif
No se slipari nyt on nopea, mutta purapas kaikki Dynojetit sun muut säädöt päästömittausta varten, mitä sinne usein on röörin lisäksi tehty, niin alkaa jo vtuttaa enemmän.

Itsellä menisi varmaan se tunti vaihtaa kaksi sliparia ja ottaa välijohdot pois lambdoista, mutta suottaisihan tuo monella kestää enemmänkin.

Tuskin kuitenkaan vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen yhtään mitenkään.

Katsastuspakossa ei ole järkeä, juuri noilla edellä olevilla sivuilla mainituista syistä.

Mieluummin, jos kerran kastsastusta jotkut haluavat, se saisi olla vapaaehtoinen ja esimerkiksi yhdistää siihen asioita katsastuksista muista EU-maista: merkataan reksiteriotteeseen tehdyt muutokset, olipa ne katsastusta vaativia tai ei, merkataan ylös mittarilukemanmukaiset ajokilometrit ja tulostetaan samalla kunnollinen kuntoraportti. Noiden summana uskoisin tapahtuvan niin, että varsinkin prätkää myyvät henkilöt päätyisivät käyttämään kulkupelinsä katsastuksessa, koska uskon ennenpitkää tuollaisen ns. puolueettoman tarkistuksen vaikuttavan myös sen käytetyn arvoon.

Noin toimien päästäisiin lopulta siihen, että kohtuullisen iso osa prätkistä vuoden aikana tulisi katsastettua ja ihan ilman pakkoa. Ja ne jotka eivät katsastuksessa kävisi (minä mukaanlukien) tekisivät senkin ihan tietoisena valintanaan ja riippumatta siitä olisiko sillä vaikutusta arvoon tai ei. Näennäisen liikenneturvallisuuden kannalta kuitenkin suuri yleisö olisi tyydytetty, kun prätkiäkin katsastettaisiin
wink.gif

mulle on sinänsä aivan sama onko katsastusta vaiko ei, mutta periaatteesta vastusta sitä että kaikea pitää kontrolloida.. ja se, että siitä tulee taas lisämaksuja
mad.gif

mut eihän noissä mökäputkissakaan mitään ongelmaa ole, e-hyväksyntä ja paperit mukaan ja muutoskatsastus, sitte voi huoletta ajella.

ne laittomat xenonit on sitte eri asia.. ne huomaa heti.
wink.gif

aika usein noissa uudistuksissa on "pakko" alkanut siitä vuosimallista/vuodesta kun lakikin on tullut voimaan. Tarpeeksi vanhassa autossa ei tarvi turvavyötä/ennen 85s. ajelee mopolla ilman korttia, ennen 2010 käytt.ott. mp ei tarvi testata savuja/päästörajat on lievemmät...??

Katsastuspakossa ei ole järkeä,

merkataan ylös mittarilukemanmukaiset ajokilometrit ja tulostetaan samalla kunnollinen kuntoraportti. Noiden summana uskoisin tapahtuvan niin, että varsinkin prätkää myyvät henkilöt päätyisivät käyttämään kulkupelinsä katsastuksessa, koska uskon ennenpitkää tuollaisen ns. puolueettoman tarkistuksen vaikuttavan myös sen käytetyn arvoon.
Eipä se autoissakaan tuo katsastus ole tae sen hyvästä kunnosta ollut koskaan, joten miksi se oli pyörissäkään?

Jännää että osa porukasta kuvittelee pääsevänsä katsastuksesta 30-60 euron hinnalla, totuus taitaa olla siellä satasen pahemmalla puolella kun uusien laitteiden ja koulutuksien kulut pitää saada katettua.

Vastustan katsastusta koska minulle köyhälle päivän palkan pistäminen siihen on liikaa.

Jännää että osa porukasta kuvittelee pääsevänsä katsastuksesta 30-60 euron hinnalla, totuus taitaa olla siellä satasen pahemmalla puolella kun uusien laitteiden ja koulutuksien kulut pitää saada katettua.

Vastustan katsastusta koska minulle köyhälle päivän palkan pistäminen siihen on liikaa.
Helppohan se on laskea, kun kerran katsastajat itse arvioivat muutoksen tuovan vuodessa 30 miljoonan lisätulot. Autoa korkeampi katsastusmaksu tullaan perustelemaan sillä, että mp:n katsastus vaatii "erityisosaamista" ja "erityislaitteita".

Eipä se autoissakaan tuo katsastus ole tae sen hyvästä kunnosta ollut koskaan, joten miksi se oli pyörissäkään?
Eipä todellakaan ole ollut autoissa, eikä tule olemaan prätkissäkään. Tarkoitin kirjoittamallani sitä, että tuo vapaaehtoisuuteen perustuva katsastus kuitenkin tulee suosituksi ihan siitä syystä, että ihmiset loppujenlopuksi luottavat noin ns. virallisiin dokumentteihin, vaikkei syytä niin olisikaan.

Aivan samasta syystä sitten nuo näennäisen turvallisuuden ja lainmukaisuuden puolustajat olisivat tyytyväisiä, kun ainakin osa prätkistä vuoden aikana kävisi katsastuksessa.

Vai haluaa AKE määräaikaiskatsastukset moottoripyörille melun vuoksi...

Jos näin käy että jatkossa syynätään ja näillä perusteilla, niin luulenpa että vaikken aiemmin olekaan tehoputkista innostunut, niin ihan periaatteenkin vuoksi asennan ja muutoskatsastutan meluisimman laillisen pakomökäpöntön mopooni...

Oheisessa kuvassa on moottoripyörän katsastus käynnissä (huomaa nopeus 65.4, mikä tekee laitteesta prätkän). Tosin nopeus on maalaisjärjellä ajateltuna enemmän riippuvainen välityksistä kuin moottorista, mutta kaikkea ei voi saada.

poliisi_4_2009.jpg

Oheisessa kuvassa on moottoripyörän katsastus käynnissä (huomaa nopeus 65.4, mikä tekee laitteesta prätkän). Tosin nopeus on maalaisjärjellä ajateltuna enemmän riippuvainen välityksistä kuin moottorista, mutta kaikkea ei voi saada.
biggrin.gif
Meinaatko ihan tosissasi väittää tuon pyörän kulkevan myös todellisuudessa yli tuon 65kmh mitä se dynolla näyttäisi menevän?
Kun asiaan vaikuttaa myös toisenkin renkaan vierintä-vastus,tien pinta ja airodynaamiikan lait yms. Nykyään rehellinen poliisi yhtä harvinainen kuin on rehellinen poliitikkokin..
062802moto_prv.gif

-On mopokin helppo katsastuksen ajaksi helppo muuttaa lailliseksi,helpoimmalla asia onnistuu tyyppikilven vaihdolla. Katsastuspakot ja muut pakolliset maksut lisäävät varmasti lakien kunnioitusta normaalien ihmisten keskuudessa...
033102ass_1_prv.gif

Tuo änkkärienvaihtohan on ihan rutiinijuttu. Se ei kenenkään epärehellisen luikurin katsastusta hidasta. Hankalampi on, jos syyniin kytketään kunnollinen päästöjen mittaus. En ainakaan minä viitsisi alkaa muuttamaan sekä ääniä, että pakoputken mukaan synkattuja säätöjä edestakasin.
Vähemmistö meistä on niin ahkeria, että viitsii pitemmän päälle edes putkea vaihtaa.
Uhoajia meillä riittää mutta toteuttajia on vähemmän. Muistattehan sen uhon järjestää joku mielenosoitus eduskuntatalon eteen. Edes semmosta eivät saaneet aikaan vaikka se ei olisi vaatinut edes ruuvaamista.

shaun.gif
Eikö nykyaikaiset moottoripyörät ole tarpeeksi tehokkaita ilman äänenkovennintakin ?

"Äänenvaimentimen vaihtaminen toisenlaiseen edellyttää nytkin muutoskatsastusta, mutta moni jättää katsastuksen tekemättä. Muutoksia pystytään valvomaan tällä hetkellä käytännössä vasta liikenteen valvonnan yhteydessä. Muutoskatsastamaton moottoripyörä on laiton. "
Total Kukkis! ELI laillisempaa onko ajaa katkaistulla yms. viallisella vakioputkella kun tarvikeröörillä
eek.gif
Reps.
Voi kyynel. Vetäkää vielä hiilidioksidi-draamakortti mukaan.

Back