• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etupumppujen huuhtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hp10a10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Milläs aineella kannattaisi etupumppujen vanhat öljyt sun muut sakat huuhdella kunnolla pois ennen uusien öljyjen lisäämistä?

Vastoin parempaa tietoa neuvon. Älä huuhtele millään, koska miten sitten huuhtelun jälkeen saat huuhteluaineen jäämät pois?
Neuvoo nimimerkki kahteen kertaan etuiskarien stefat vaihtanut.
Eka kerralla stefat väärinpäin
withstupid.gif

Kahteen kertaan uudella öljyllä huuhdellut etupumput
tounge.gif

itse huuhtelin bräkleenillä, se putsaa paskat pois ja poistuu itsekin, kun on jarrujen yms. putsaukseen tarkoitettu.
hyvä aine. motonetistä vaikka...

L

Suosittelisin huuhtomaan sillä uudella öljyllä. Tai sitten hommaat ylimääräsen purkin mahdollisimman ohutta keulaöljyä, millä huuhtelet.

Näin ei ainakaan pääse mitään vahinkoa sattumaan.

Jep, öljyllä on tullut huuhdeltua.

Kunnon ravistelu, pumppaus ja sekoitus vielä vanhoilla öljyillä ennen tyhjennystä niin ei jää turhia kikkareita talven seisseiden pumppujen pohjalle.

Sama projekti on suunnitteilla. Miten välttämättömänä pidätte pumppujen purkamista kokonaan (eli myös vaimenninosan ja jalustassa olevan puristusvaimennuksen säätimen irrottamista erilleen)? Aiemmin olen vaihtanut öljyt ja stefat vain erottamalla liukuputket toisistaan, vaimenninosa on jäänyt paikalleen.

Olen kuullut tuohon pesuhommaan käytetyn myös löpöä/dieseliä. Maaöljypohjaisina eivät vaurioittane kumiosia.

Itse en ainakaan käyttäisi "huuhteluun" mitään muuta kuin vaimenninöljyä. Jos purkisin aivan päreiksi ja vaihtaisin stefat niin sitten varmaan käyttäisin vaikka minkälaisia myrkkyjä.

Itse viime talvena huuhtelin pumput ihan löpöllä/dieselillä. Niin kauan pumppailin ja valuttelin uudella dieselillä, kunnes oli kirkasta. Sitten vaimenninöljyä ja pumppailua. Lorottelin vielä nämä öljyt ulos, ettei ainakaan kamalasti jää löpöä. Sitten ohjeen mukaan uutta öljyä putkiin. Tuli erittäin hyvä ja stefat yms toimivat edelleen.

Itse olen vaihtanut neljään motoon etupumppuihin uudet öljyt. Stefojakin meni joitakin.

Kun oli vanhan Näsärin pumppuhuolto, niin siellä oli oikeasti hiekkaa! Siis kun stefat oli pettänyt ja ne sitten oli myös jätetty vaihtamatta.

Polttoöljyllä huuhdeltiin, perään pulloharja joka kiinni akkuporassa...  
cool.gif
Pa*kaa lähti vallan hurjasti. Kymmenkunta huuhtelukertaa ja se oli siinä. Yöksi valumaan, sitten paineilmaa yms. Alkoi pelittämään. Olisi ollut helpompaa ehkä purkaa ihan kokonaan  
tounge.gif

Muissa motoissa vanhojen litkujen lirutus pois. Sitten uudet tilalle. Likaista lientä sieltä kyllä löytyy joka pumpusta!

Bläkkärissä oli kymmenen vuotta aiheuttanut sen, että öljyä oli vähentynyt 0,3 - 0,6 per putki. Alkuperäisillä stefoilla mennään nyt vielä seuraava kymmenen vuotta?  
omg.gif

Lamppuöljyllä (valo/lämmitys/moottori/lentopetroli/kerosiini) olen semmoset osat putsannut jotka pääsee rätillä kuivaamaan. Ts purkanut etupamput päreiksi jotta saa homman tehtyä kunnolla.
Lamppuöljy (alifaattinen hiilivety) on huomattavasti käyttäjäystävällisempää kuin esim (aromaattiset hiilivedyt) diisseli koska ei juurikaan höyrysty eli haise eli mene hengityksen kautta verenkiertoon ja päähän.
Toki jos päähän meneminen on toivottavaa, niin silloin kannattaa käyttää jotain mahdollisimman voimakastuoksuista liuotinta.
Lamppuöljy (alifaattinen) on myöskin kumiosille yställisempää kuin esim diisseli tai bensa (aromaattinen), jos sitä siis käyttää kasassa olevan etupampun läpihuuhteluun.

Sama projekti on suunnitteilla. Miten välttämättömänä pidätte pumppujen purkamista kokonaan (eli myös vaimenninosan ja jalustassa olevan puristusvaimennuksen säätimen irrottamista erilleen)? Aiemmin olen vaihtanut öljyt ja stefat vain erottamalla liukuputket toisistaan, vaimenninosa on jäänyt paikalleen.
Eräs pro ratamopomekaanikko suositteli että se vaimenninosa kannattaa irroittaa ja purkaa /putsata myöskin männät & shimmit.

Toivottavasti ymmärrän nyt täysin väärin, että kun pesette osia niin teillä ei ole iskarit auki. Eli tyyliin pohjaproppu auki ja ryönää sisään ja öljyä perään tyylillä.

Aina iskarista cartridge(vaimennus osa pois) teet mitä vain. Putkia ei tartte välttämättä irrottaa toisistaan. Puhtaus on äärimmäisen tärkeää näissä hommissa.

Ite oon käyttäny wurthin pinelineä ja kuumaa vettä.

Toivottavasti ymmärrän nyt täysin väärin, että kun pesette osia niin teillä ei ole iskarit auki. Eli tyyliin pohjaproppu auki ja ryönää sisään ja öljyä perään tyylillä.

Aina iskarista cartridge(vaimennus osa pois) teet mitä vain. Putkia ei tartte välttämättä irrottaa toisistaan. Puhtaus on äärimmäisen tärkeää näissä hommissa.

Ite oon käyttäny wurthin pinelineä ja kuumaa vettä.
Onkos tähän pesuhommaan jotain käteviä kikkoja? Omassa laitoksessa tuo cartridge ei ymmärtääkseni ole purettavissa (ilman pientä sävellystä), eli mites sen sisuskalut puhdistuu parhaiten?

No täytät sen putken tiisselillä ja huljutat sitä vaimennusosaa eestaas. Kyllä se virtaus huuhtelee kanavat!

Onkos tähän pesuhommaan jotain käteviä kikkoja? Omassa laitoksessa tuo cartridge ei ymmärtääkseni ole purettavissa (ilman pientä sävellystä), eli mites sen sisuskalut puhdistuu parhaiten?
Lähteekö se cartridge paketti irti tai jääkö se männänliiketila kiinni alempaan putkeen? Ei ole tullut vielä itellä semmoista keulaa eteen.

Jos cartridgeä ei saa sen kummemmin auki niin voisihan sen lävitse pumpata vaikka kuumaa vettä ja pesuainetta. Eli cartridgen alapää vaikka pesuvatiin missä sitten pumppaa sisään ulos. Tämä on tietysti sitten annettava kuivaa kunnolla ennen takaisin kokoonpanoa.

Osiksi purkaminen on aina paras ja toimivin tapa tehdä remonttia. Itse ainakin olen aikalailla vastaan tuota löpöllä pesemistä. Metalliset osat kyllä pestään löpöllä missä p*ska seisoo kuin junttilan tuvan seinässä, mutta se melkein vaatii sitten sen, että se löpökin saadaan pestyä pois siitä pinnalta.

Mutta jokainen tekee tietysti omalla tavallaan.

edit. niin tarkoitan sitä, että liukuputket olis aina erikseen pestävissä ja vaimennusosa erikseen.

Pari tippaa löpöä siellä öljyn seassa ei vaikuta mitään.
Mahtaa hieman enemmän vaikuttaa haitallisesti ne seuraavat 10 vuotta, kun ajellaan seuraavaan huoltoon...
eek.gif

Lähteekö se cartridge paketti irti tai jääkö se männänliiketila kiinni alempaan putkeen?
Paketti lähtee irti, tarkoitin siis ettei sitä itse jöötiä saa sen kummemmin auottua. Tämä pesun tarve on toki aktiivisesti tiedostettu, työkaluja vähän uupuu (paineilmavehkeet ja/tai iskarityökalu millä saa vaimenninpakettia pidettyä paikallaan kun kiertää pohjaproppua auki) joten on tullut kerettiläisesti vaihdettua stefat/öljyt pari kertaa ilman loppuun asti purkamista. Nyt on sen verran sopivasti lunta maassa että mainittuja työkaluja on aikaa haalia käsille.

työkaluja vähän uupuu (paineilmavehkeet ja/tai iskarityökalu millä saa vaimenninpakettia pidettyä paikallaan kun kiertää pohjaproppua auki) joten on tullut kerettiläisesti vaihdettua stefat/öljyt pari kertaa ilman loppuun asti purkamista. Nyt on sen verran sopivasti lunta maassa että mainittuja työkaluja on aikaa haalia käsille.
Kyl se pohjapultti yleensä lähtee auki jos sen avaa ensimmäisenä, ts ennen kuin ottaa yläkorkin auki jne.

sen paikallaanpitotyökalun tein itse alumiiniputkesta. sahasin päähän sopivat lovet, että se sopii sinne mistä pitää pitää kiinni.

Lähteekö se cartridge paketti irti tai jääkö se männänliiketila kiinni alempaan putkeen?
Paketti lähtee irti, tarkoitin siis ettei sitä itse jöötiä saa sen kummemmin auottua. Tämä pesun tarve on toki aktiivisesti tiedostettu, työkaluja vähän uupuu (paineilmavehkeet ja/tai iskarityökalu millä saa vaimenninpakettia pidettyä paikallaan kun kiertää pohjaproppua auki) joten on tullut kerettiläisesti vaihdettua stefat/öljyt pari kertaa ilman loppuun asti purkamista. Nyt on sen verran sopivasti lunta maassa että mainittuja työkaluja on aikaa haalia käsille.
Iskari kun on kiinni vielä kolmiopaloissa kääntää sen yläkorkin hylsyllä/lenkillä auki niin, että se korkki pyörii. Ei pyöritä tässä vaiheessa irti vaan, että o höllässä ja o-rengas tiivistää ettei öljyt tule pihalle.

Iskari irti kolmiopaloista, iskarin yläpää maata vasten ja sitten väännin pohjapulttiin/alakorkkiin, omalla painolla nojataan iskaria kasaan ja käännetään samalla pultti auki. Joskus voi joutua pistämään jonkun varren etuakselin reikään, että saa pidettyä iskarin paikallaan.

Sen jälkeen pohjasta tulee öljyt pihalle kun iskarin kääntää ympäri ja alkaa pyörittää yläkorkkia auki.

Kiinnipito työkalut on tietysti ihan jees, mutta ei se iskarin alapää PITÄISI niin tiukassa olla, että siihen pulttipyssyjä tai kiinnipitoja tarttis. Jousipaine estää kyllä sisuskaluja pyörimästä jos on järkevästi kiristetty. Ei ole voima laji
smile_org.gif

edit. yhden kerran saanu ite korjata kaverin pulttipyssyllä korjattua keulaa. Se ON vittumainen avattava, kun se alumiininen korkki on sorvattu pulttipyssyllä pyöreäksi. Käsityökalut kunniaan, niissä on sentään joku tunto milloin alkaa kierteet tai kanta antamaan periksi.

Back