Aika harva on oikeasti päässyt ees poliisiautoa moottripyörällä pakoon...
Onko jotain tilastoa tukemaan tätä väittämää?
Aika harva on suhteellinen käsite. Se, että kuski saadaan sitten myöhemmin kiinni onkin sitten jo eri asia. Jopa itse olen päässyt poliisia moottoripyörällä pakoon, tullut myöhemmin katumapäälle ja käynyt itkeä tihrustamassa ja selvinnyt sakoilla, kultaisella 80-luvulla näin. Sen jälkeen olin kelvollinen jopa työskentelemään oikeuslaitoksessa, joten suurta tuomiota ei silloin tullut.
Case-esimerkkejä noista pakoon päässeistä on vaikka kuinka paljon. Yksi prejudikaattikin jossa parin numeron perusteella ei vielä voitu tuomita (rekisteritunnuksesta ei kaikkia kirjaimia ja numeroita saatu selville). Parissa tapauksessa olen ollut avustajana ja kummatkin voitettiin jossa pyöräkuskia ei oltu saatu kiinni eikä ollut riittävää näyttöä siitä, että kyseistä pyörää olisi sen haltija kuljettanut. Eli kyllä pyörällä pääsee halutessaan puolikädetönkin poliisiautoa pakoon. Se, onko se sitten järkevää vai ei, onkin sitten ihan eri asia.
Uskoisin pääseväni 99 %:sta pyöräpoliisejakin karkuun omalla pyörällän niin halutessani niin kadulla kuin radallakin, mutta siihen ei ole erityistä tarvetta. Ainoa jossa olisi haastetta, ajelee SM-tasolla superbikella ja siihen kyytiin ei ole jakoja, Tahvo vetää ihan omassa luokassaan.
Poliisit tietysti omassa propagandassaan (messuvideot) antavat kuvan, että karkuun yrittäjä jää aina kiinni. Joko poliisi ajaa hänet kiinni tai yrittäjä vetää pannut. Ymmärrettävistä syistä ei paljoakaan esiinny heidän osastollaan videoita joissa pyöräkuski pääsee karkuun ja saa vielä vapauttavan tuomion käräjillä. Eipä noissa Alepan ja Siwan mainoksissakaan näy meikit poskella olevia rasvatukkaisia ylipainoisia keskivakavasta masennuksesta kärsiviä tätejä vaan iloisesti vilkuttavia tyttösiä. Reaalielämä on joskus erilaista kuin markkinointiväen tuottama data antaisi ymmärtää.
Tätä kommenttia ei sitten kannata ymmärtää kaahailun ihannoimisena. Luultavasti lähivuosina tulen istumaan taas tiskin toisella puolella ja pistämään poikia (ajoittain jopa tyttöjä) jäähylle. Mielenkiinnolla odotan hauskoja pikku selvityksiä joissa kerrotaan kortin olevan ah niin tarpeen työssä (kuuluu osioon parhaat neuvot nettipalstalta käräjämatkalle).
Legendin kommentit taas sitten ihan omaan arvoonsa. Kaveri yrittää joko trollata tai sitten on henkisessä kehityksessään siellä tasolla mille ei pitäisi ajolupia myöntää. Juuri tuollaisten puusilmien takia me jotka oikeasti osaamme ajaa, kohtuullisen nopeasti, taitavasti ja sääntöjen mukaan, joudumme rajoitusten kohteeksi. Mutta tuottaapahan se sitten mielihyvää kun heitä voi koppiin viskellä ja ajo-oikeudet napsia vaikka viideksi vuodeksi ettei vain pidetä kotiinpäin pelaamisena (hymiö vispaavilla käsillä ja kaksi upto: -hymiötä)
Jukka