• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Esittämisen halu kokeneimmilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aanu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite oon ainakin tehnyt sillain aina kun ajokaverina on vähän kokemattomampi, että ajan rajotusten mukaan ja sanon kaverille että saa ajaa yksin jos ajaa lujempaa. Koska kokemusta ei oo sillä kuitenkaan paljoa. Eikä oo sitten kiva jos ajaa rekkaa päin.

Ja vaikka joku ajais lujaa, niin ei sitä oo pakko seurata!

Kyllä tuolla liikenteessä on vaikka miten paljon juuri niitä, joiden pitää päästä näyttämään. Hyvä esimerkki on se, jos ajat itse 80km/h tiellä nopeusrajoitusten mukaan (eli +10km/h), niin eikös jotkut kanssakuskit vetäse ohi about 120km/h mittarissa ja sit ne jää jurnuttaan sinne parin sadan metrin päähän sitä alle satasen vauhtia. Samoja mulkkuja on vielä enempi autoilijoissa. Jos sulla on alla prätkä, niin ei se tarkoita, että pitää brassailla.

Mutta enemmän vituttaa sellaset kuskit autoissa ja pyörissä, jotka ajaa ihan sikamaista ylinopeutta esim. motarilla olevilla tietyö tai siltatyömailla (esim. Kerava), jossa nopeusrajoitus tiputetaan 30km/h työmiesten turvallisuuden vuoksi. Siinä se vasta näyttämisen halu on. Terveisii vaan, jos tunnistat itsesi tällaiseksi.
033102ass_1_prv.gif

En ole mikään kukkahattusetä, mutta kyllä liikenteessä piittaamattomuus näkyy kaikissa tilastoissa. Karu totuus.

Mä itte olen vielä täysin saamapuolella, koska olen ajanu vasta vajaan vuoden, mut mun kokemukset muista motoristeista on kyl tosi myönteiset, ainaki kun ollaan ajossa.  
smile_org.gif

Sen sijaan semmosta ylhäältä päin arviointia tulee varsinki miesmotoristeilta, jotka on ajaneet kauan - "sul on ihan varmat otteet tossa mopon käsittelyssä..." yms. Siis tavallaan myönteistä mut toisaalta pikkasen alentuvaa. No en anna sen masentaa. Varmaan naiset saa tämmöstä kuulla viel enemmän ku miehet.

Siks mä kyl ymmärrän, miks naiset perustaa omia ajoporukoitaan - ei ole miehinen silmä vahtimassa... Ite ajan sekä miesten et naisten kanssa. Miesten kans ajamisessa on se etu, et saa olla rauhassa muilta miehiltä! (Jos haluaa...)  
wink.gif

Kyllä noita näyttämisen haluisia tuntuu olevan just sen verran että on yleensä mukavampaa ajella yksikseen kuin porukassa. Ihan noin koetusti kun jätin yhden reissun kesken 5,5 tunnin ajon jälkeen oli jo reissun toinen tauko, kyllä minä sen uskon että kokeneemmilla on fysiikkaa ja perse kestää mutta näin ekan pyörän ja vajaan 4000 km kokemuksella tuollaiset yhtäjaksoiset ajot ovat liikaa. No saatiinhaan noviisille samalla näytettyä miten tosimiehet ajavat.

Eipä ole ollu tarvetta näyttää... Annan ennemmin kavereiden ajella edellä omaa vauhtia ja ajelen itse perässä (jos pysyn)

Ehkä olen outo, mutta täytyy todeta, että allekirjoittanut ajaa vain itselleen / omaksi iloksi. Jos samalla reissulla on kavereita mukana, niin ajan silti omaa vauhtiani, jäivät muut sitten taakse tai menevät kaukana edellä. Esitän vain itselleni, enkä usko, että ketään muuta edes kiinnostaisi, kuinka hyvin jonkun mutkan olen saanut otettua jne.
sport05.gif

Elvistelyt jätän suosiolla värikkästä kypärää käyttäville metrohousuisille alle kolmekymppisille rahoitusyhtiön palveluita käyttäville gixxer-/cebari-/rykkösmiehille...
biggrin.gif

Tapana on ollut ,että hitain määrää vauhdin
062802moto_prv.gif

Ei ole kiva jos joku ummikko näkee takavalot eka mutkaan asti ja seuraavan kerran 200 km päässä tankilla
confused_orig.gif

Tuli tuossa vaimon kans ajeltua yks viikonloppu 500 km rajoitusten mukaan tai vähä alle.
Vasta mopokortin saaneena ei parempi puolisko vielä hirveesti kanttaa mutkiin
tounge.gif

kyllä tuttujen kavereitten kanssa tuollainen asia on varmaan
tullut jo muutenkin selväksi,ainakin minä olen aina sanonut
kavereille,kun on menty esim.suoraa tietä ja sen jälkeen mutkatielle
niin poikkeuksetta minä poistan ylimääräiset "kulmat" renkaista.

mutta se toinen "ongelma" johon olen törmännyt 2- kertaa
tällä kaudella,kun menen yksikseni noille mutkapätkille,ja pidän
itselleni mukavaa vauhtia,tulee näkyviin jonkun pyörän takavalot,
sitten alkaa se "hauskuus" (on meinaan hauskuus kaukana) edellä
menevä alkaa vilkuilla peileihin,ja kiihdyttää vauhtia,jolloin näkee
selvästi että mennään täysin kuskin äärirajoilla,on hirveetä
perässä katsella,ensimmäisen kerran jätin itseni tahallaan jälkeen
sillä en ainakaan minä ota kontolleni tuollaista jos tuossa
olis jotain sattunut.

toinen sattui vajaa kuukausi sitten,tulin samalla lailla peesiin
oli pariskunta 2-päällä japäätin etten jää peesaamaan (häiritsemään) eikös tämä päättänyt ruveta haastamaan,ei siinnä
mitään kaverilla oli näköjään homma hanskassa,mutta ottiko
tosiaan huomioon tuon takapenkkiläisen,sillä tie on todella
mutkainen (Koski-Somero) jouduin todella puristamaan että sain
tuon homman päättymään,jälkeenpäin jäi tuo homma kaivelemaan
ja päätin että jos tälläinen (jälkimäinen) tapaus vielä tulee kohdalleni,pysähdyn kyllä siitä paikasta vetäsemään tupakan ja jatkan sitten vasta omaa ajoani.

mitä tulee tuohon alkuperäiseen kysymykseen,jaa taisipa tässä
samalla siihen vastatakkin,sen verran vielä että tuo ensimmäinenkin "tapaus" selvisi vähän myöhemmin,sillä kyseessä
oli minun tuntema kaveri jolla kokemus on aika olematonta luokkaa.

Mutta enemmän vituttaa sellaset kuskit autoissa ja pyörissä, jotka ajaa ihan sikamaista ylinopeutta esim. motarilla olevilla tietyö tai siltatyömailla (esim. Kerava), jossa nopeusrajoitus tiputetaan 30km/h työmiesten turvallisuuden vuoksi. Siinä se vasta näyttämisen halu on. Terveisii vaan, jos tunnistat itsesi tällaiseksi. :hanuria:
Millään lailla puolustelematta näitä työmaarajoituksista piittaamattomia,
mielestäni kaikenkarvaiset tietyömaiden väsääjät ovat ihan itse tämän
tilanteen aiheuttaneet.

Minulla on ollut jo vuosia k*rpä otsassa kun olen seurannut, miten näille
tie- ja muille työmaille jätetään ne alemmat rajoitukset illoiksi, öiksi ja
myös viikonlopuiksi myös sellaisissa paikoissa, joissa ajoväylä on TÄYSIN VAPAA
silloin, kun töitä ei paikalla tehdä! Ei kavennusta, ei mitään.

Tällä toiminnallaan työmaita pyörittävät pölvästit ovat aiheuttaneet
rajoituksille ja kielloille täydellisen inflaation, ja toden totta, typerimmät
kuskit (näitä on näköjään jopa neljännes kaikista - omien havaintojeni mukaan)
tätä nykyä ovat alkaneet viitata kintaalla työmaarajoituksille
ja menevät just sitä vauhtia kuin huvittaa.

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh.

Mutta enemmän vituttaa sellaset kuskit autoissa ja pyörissä, jotka ajaa ihan sikamaista ylinopeutta esim. motarilla olevilla tietyö tai siltatyömailla (esim. Kerava), jossa nopeusrajoitus tiputetaan 30km/h työmiesten turvallisuuden vuoksi. Siinä se vasta näyttämisen halu on. Terveisii vaan, jos tunnistat itsesi tällaiseksi.
033102ass_1_prv.gif
tilanteen aiheuttaneet.

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh.
Tuosta tulikin mieleeni eilinen "tietyömaa" Puistokadulla, Turussa. Oli laitettu tuollainen kaistansulkija jossa tyypilliseen tapaan on se tietyömaan-merkki. Nooh.. Siinä sitten ihmeltiin et mitäs v*ttua siinä kaistalla muka tehään, ei niin sitten mitään itse tielle/kaistalle.. Vaan ilmeisesti kaupungin "multavastaava" oli käynyt laittamassa tuon kyltin, sillä ainoa "poikkeava" asia mitä nähtiin, oli uutta multaa tuon oikean puolimmaisen kaistan reunassa olevassa korokkeessa.

tilanteen aiheuttaneet.
Oletko kenties miettinyt, ketä syytetään jos pamautatkin normaalin rajoituksen mukaan niihin kuoppiin tai siihen hiekkaan jota on saattanut tietyömään jäljeltä sinne jäädä? Voi olla että löytyisi tältäkin foorumilta 4 itkupotkuraivari-ketjua kun joku ajaa vahingossa lapioon tai siihen hiekkaan joka aiheuttaa kaadon.

No itsellä on nyt kokemusta aloittelijan kans ajelusta...eikä ole helppoa sekään.
On todella vaarallinen tilanne, kun hän haluaa ajella hiukan hiljempaa tuolla valtateillä ja autot aloittaa sen ohitusrumban.
Arvaatte minkälaisia tilanteita tulee, kun autot ohittaa kahta pyörää...
Toinen juttu on, et kun hitaasti ajellaan, joutuu edellä menijä odottelemaan toista kaikenaikaa...
se on sit sitä, että kun autot tulee väliin, huidotaan kädellä, että menkää ohi...reunassa ajamista...jarruttelua, löyhien dieseleitten perässä ajamista, kun ei uskalleta ohittaa....huoh..
Kaikkee sitä mikä muutenkin on oikeasti tosi vaarallista...
Varsinkin kun kyseinen henkilö ei sit halua harjoitella itsekseen sitä pyörän käsittelyä, vaan aina pitää olla mukana...
Ei ole näyttämisenhalua, vaan vaaratilanteiden välttämistä
confused_orig.gif

serkku on just semmonen et se ei pääse tuolla mutkatiellä "niin" kovaa kun voisi mennä. Ja itekku ajelen rauhassa eellä huomaan kohta et WTF? se on 100mpäässä miusta sit siinä ku porukoissa ajellaan ni sanon et aja sie eellä ni hyvätulee et jää jälheen ja mie hiimailen perässä. siihekkii "aja sie vaa eellä ettei siun miun takavaloo tarvii tuijottaa" ja se ei yksinkertasesti haluu ajaa edellä.
Sen takii oon ruennu välttää senkaa noita mutkapätkä ajeluita. oma mielipide on se et ajetaa sit yksinää mutkafiilistelyt ni ei tarttee kinata.
Tässä joku viikko takaperin tapahtu taas viisasta näyttämistä. Ajelin tuttua mutkapätkää ja edessä matkamainen pyörä joka matelee ja päätin ohittaa kun olin jo kilometrin perässä roikkunut. sitte ajan siinä semmosta +20kmh nopeutta ni eiköhä tää matkaheebo vejä helvetinkovaa ohi ja samalla tuli autovastaa et veettii kolmen rinnan.
veryangry.gif
Järki oli taas mukana

Mutta enemmän vituttaa sellaset kuskit autoissa ja pyörissä, jotka ajaa ihan sikamaista ylinopeutta esim. motarilla olevilla tietyö tai siltatyömailla (esim. Kerava), jossa nopeusrajoitus tiputetaan 30km/h työmiesten turvallisuuden vuoksi.
Täysin off topic... Jenkeissä oli hyvä käytöntä näissä kohdissa. Siellä oli kyltti jossa sanottiin, että sakot tuplana jos miehiä töissä  
thumbs-up.gif

033102ass_1_prv.gif
tilanteen aiheuttaneet.

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh.
Anna mä arvaan mistä olet saanut vahvistuksen käsityksillesi: Pirkkalan ohitustien Iisakin kirkkoa muistuttava tietyömaa?
biggrin.gif

Tässä joku viikko takaperin tapahtu taas viisasta näyttämistä. Ajelin tuttua mutkapätkää ja edessä matkamainen pyörä joka matelee ja päätin ohittaa kun olin jo kilometrin perässä roikkunut. sitte ajan siinä semmosta +20kmh nopeutta ni eiköhä tää matkaheebo vejä helvetinkovaa ohi ja samalla tuli autovastaa et veettii kolmen rinnan.
veryangry.gif
Järki oli taas mukana
Pitäähän sitä nyt näyttää että kyllä se matkalehmäkin kulkee ja kyllä täälläkin osataan
kaboom.gif
.
On todella vaarallinen tilanne, kun hän haluaa ajella hiukan hiljempaa tuolla valtateillä ja autot aloittaa sen ohitusrumban.
Arvaatte minkälaisia tilanteita tulee, kun autot ohittaa kahta pyörää...
Ymmärrän kyllä jos ei mutkiin uskalla kantata kunnolla mutta valtatiellä hitaasti ajeleminen. Jos ei uskalla ajella rajoitusten mukaan valtatiellä niin olisi varmaan hyvä käydä jossain ihan rauhassa harjoittelemassa ja hakemassa luottamusta. Ihan turhia riskejä jos autoilijat puskee 10cm päästä peilistä ohi kun ajelet hiljaa.

tilanteen aiheuttaneet.
Oletko kenties miettinyt, ketä syytetään jos pamautatkin normaalin rajoituksen mukaan niihin kuoppiin tai siihen hiekkaan jota on saattanut tietyömään jäljeltä sinne jäädä? Voi olla että löytyisi tältäkin foorumilta 4 itkupotkuraivari-ketjua kun joku ajaa vahingossa lapioon tai siihen hiekkaan joka aiheuttaa kaadon.
Eipä voi syyttää kuin itteensä jos paikalla on tietyömaasta ja kuopista varoittava liikennenmerkki. Vastuu siirtyy merkistä eteenpäin automatic kuoppaan ajajalle.

tilanteen aiheuttaneet.

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh.
Anna mä arvaan mistä olet saanut vahvistuksen käsityksillesi: Pirkkalan ohitustien Iisakin kirkkoa muistuttava tietyömaa? :D
Ei suinkaan eikä pelkästään. Itse asiassa nämä kyseisen tieosuuden
ja kaikki muutkin siihen liittyvät työmaat ovat olleet asiallisimmasta
päästä - johtuen suurista liikennemääristä siellä työmaallakin on kai
oltu hieman paremmin hereillä kuin yleensä.

Kyllä tuota pelleilyä on näkynyt ihan joka puolella maata.

1) joskus vuonna 1996 tjsp palasimme Nordkappin reissulta (autolla),
keskellä lappia matkalla Karigasniemeltä Kaamaseen oli keskellä
suht viivasuoraa satasen tietä muutaman kymmenen metrin pätkä
sileää uutta asfalttia. 80-rajoitus sille ainoalle pätkälle, joka oli paljon
paremmassa kunnossa kuin koko muu tie 100km molempiin suuntiin.

2) Jossain Seinäjoen ja Lapuan välisellä tiellä oli joku alikulkutyömaa,
ja kaikki työ tapahtui selkeästi ajoradan ulkopuolella. Oliskohan ollut
50-rajoitus siinä viikonloppuna, eikä mitään tapahdu työmaalla,
ja tie täysin vapaa kulkea. Pientareet vapaat. Ei kertakaikkiaan
minkäänlaisia perusteita pitää alennettu rajoitus silloinkin, kun
työmaalla EI TEHDÄ MITÄÄN.

3) Nokian keskustan länsipuolella rautatien alittava silta,
siinä rautakaupan vieressä. Sitä työmaata rakennettiin kuin
Iisakin kirkkoa ainakin yksi koko talvi ja pitkälle kevääseen.
Välillä oli toinen kaista poikki ja liikennevalot, ok ei siinä mitään,
mutta siihen jätettiin tosi usein 30-kyltit lojumaan ihan tyhjän
pantiksi, ajoväylä ei ollut normaalia kapeampi eikä ketään töissä.

4) Kolmostien ohituskaista-työmaat Ikaalisten ja Parkanon välillä.
Voi hyvää päivää. Siellä on 50-rajoitukset 24/7 ja työmaan hiljennyttyä
selkeästi ihan turhat. 60-70 voisi olla sopiva, paikoin varmaan 80.

Tässä ei työmaan pölvästien tarvitsisi kuin käyttää sellaisia kääntyvällä
"lipalla" varustettuja rajoituskylttejä: alempi rajoitus voimassa, kun
työmaalla tapahtuu ja ylempi silloin kun ei tapahdu. Ensimmäinen
työmaalle tulija on velvollinen kääntämään alemmat rajoitukset
ja viimeinen lähtijä palauttaa korkeammat rajoitukset.

Tuolla tavoin toimimalla tienkäyttäjille tulisi tunne, että työmaalla
toimitaan asiallisesti ja rajoituksia varmasti noudatetaan mieluummin.
Ei se ole kuin tahdosta kiinni. Tietyömaita pyörittäviä tyyppejä
ei selvästi vaan kiinnosta. Sen verran olen reissannut autolla muissa
pohjoismaissa ja tosi-kauan sitten Saksassa, että jäi oikein mieleen,
miten paljon asiallisemmin kaiken maailman tietyömaat on hoidettu
ohi kulkevan liikenteen kannalta.

Sivistysmaissa liikenne erotetaan tukevalla betoniaidalla erilleen,
ja rajoitusta ei lasketa turhan alas. Mainitulla Pirkkalan ohitustiellä
on jonkinlainen räpelletty yritelmä tuollaista betoniaitaa, mutta eivät
olleet osanneet sitten laittaa kuin 1/3 tarvittavasta määrästä palasia.
Siellä on aina yksi betonimöhkäle, ja välissä kahden möhkäleen
kokoinen aukko ja sitten seuraava möhkäle. Vitun amatöörit!

En tiiä, mutta itse olen sitä mieltä että pitäs heti alusta alkaen kunhan moottoripyörä on vähän esin tullut tutuksi, alkaa opetella sitä pyörän hallintaa kunnon kurvatiellä.

Eli otetaan semmonen tuttu tie joka on riittävän mutkikas, mutta jossa on kuitenkin kohtuullisen hyvä näkyvyys. Siinä sitten pitäs aloittelijalle antaa opastusta, kuinka sitä pyörää ohjataan ja koittaa korjata niitä tapahtuvia virheitä. Vauhtiahan tämä ei loppujen lopuksi hirveästi vaadi. Se onkin se ongelma, että mistä löytyy niitä kavereita jotka osaavat ajaa teknisesti oikein ja jotka osaavat MYÖS opastaa toisia ajamaan.

Joku kysyy että miksi? Siksi että kun varmuus lisääntyy, niin ruvetaan luulemaan itsestään liikoja ja kun tulee se yllättävä tiukka mutka niin ei olla heti vainaita. Toinen vaihtoehto että tulee siinä tavallisessa mutkassa vastaan kaivinkone, joka vie sen puoltoista kaistaa tilaa tai se puupää teinicorollallaan vastaan mutkia oikoen, niin silloin jos mielii pysyä hengissä on ajotaidoista hyötyä.

Eli kyllä se on niin että vaikka ei mutkataipaleita rakastaiskaan, niin syytä ois kuitenkin osata hallita se pyöränsä tiukoissa tilanteissa. Se meinaan pidentää äkkiä elinaikaa.

Itse kyllä vähän kauhistelin kun ajelin kunnon mutkatietä rouvan erkillä ja rouva tuli meitin 9r:llä perässä ja sitten oli tiukassa sisäkaarteessa soraa iso läjä keskellä kaistaa. Hyvin se rouva kuitenkin selvis.
biggrin.gif
Itsehän puikkelehtin tosi näppärästi erkillä soran ohi sisäkurvin puolelta.

Kaikkein helpoista ja hauskinta on ajella suunnilleen samantasoisten kuskien kanssa porukassa. Mutta jos mukana on eritasoisia kuskeja, niin toki matka etenee hitaimman ehdoilla. Tämä on vaan niin s*tanan turhauttavaa välillä. Mutta kyllä se aloittelijankin vauhti pikkuhiljaa kasvaa
smile_org.gif
. Kannattaa ajella hiljaiseen aikaan ja rauhallisemmilla teillä, niin ei ole niin paljon autoja häiritsemässä keskittymistä. Täytynee myöntää, että jos joku hitaampi mp kuski ajaa mutkatiellä edellä, niin jos ei ole omaa porukkaa, niin ohi meen enkä ihmettele. Samoin saa itsestä mennä ohi nopeammat, jos haluavat. Joskus porukassa joku haluaa ajella hiljempaa, niin tietty on mahdollisuus myös nopeammilla aina odotella hitaampaa sovitussa paikassa.

Back