• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Esittämisen halu kokeneimmilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aanu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
.... Mainitulla Pirkkalan ohitustiellä
on jonkinlainen räpelletty yritelmä tuollaista betoniaitaa, mutta eivät
olleet osanneet sitten laittaa kuin 1/3 tarvittavasta määrästä palasia.
Siellä on aina yksi betonimöhkäle, ja välissä kahden möhkäleen
kokoinen aukko ja sitten seuraava möhkäle. Vitun amatöörit!
Kuinka resurssoisit  asioiden kunnolla tekemisen. Esim. rahoituksen ja henkilöstön osalta. Puolustella en halua, mutta voi olla että tieinfrahankkeiden toteuttajilla  tahtoa olisi enemmän, kuin rahaa tahdon toteuttamiseen.
Muuten olen sitä mieltä, että mielipiteensä voi ilmaista pianokkaasti ilman viittäkymmentä kirosanaa tai alatyylistä ilmausta.
- Kirjoittiko joku jotain sivistysvaltiosta ?

Mitenkäs se on, armaat motoristikollegat, iskeekö teille vähän/"vähän enemmän" kokeneimmille pärräilijöille meidän kokemattomien/aloittelijoiden seurassa jonkinnäköistä pätemisen tarvetta ja näyttämisen halua?

Itsellä on kokemuksia nyt ison pyörän hommanneena sellaisesta ajokaverista, joka jaksaa "jurnuttaa" mutkapätkiä mun tahtiin, eli ajella just niin hitaasti/nopeasti kuin minä haluan/pystyn. (terkkuja kyseiselle kaverille)
thumbs-up.gif
smile_org.gif

Nyt on myös ilmeisesti halukkuutta ajokaveriksi erään tutun osalta, hommassa on vain pieni mutta. Minulla on sellainen käsitys kyseisestä henkilöstä, että ainut syy miksi hän haluaisi kanssani pärtsäilemään on se, että pääsisi näyttämään osaamisensa ja ns. nöyryyttämään aloittelijaa.
confused_orig.gif
Kysymys kuuluukin, kuinka monelle teistä iskee se näyttämisen halu aloittelijan seurassa? Tyyliin vedetään 60km/h rajoituksella olevalla mutkapätkällä 120km/h koska pystytään?
eek.gif
Kannattaa myös miettiä asiaa sen kokeneemman kuskin kannalta. Kuinka paljon hän saa irti mutkapätkästä, jos huomattavasti hitaamman perässä ajelee?

Yleensäkin nämä jutut pitäisi sopia aina etukäteen, etenkin jos porukassa on eritasoisia kuskeja. Kuka vetää? Mitä vauhtia mennään? Missä nähdään?

Itse ajan juuri sellaista vauhtia kun itsestä tuntuu mukavalta seurasta riippumatta, ellei toisin ole etukäteen sovittu. Jos joku hitaampi tulkitsee sen elvistelyksi, on hän väärässä. Vauhtini olisi sama, vaikka olisin yksin liikkeellä.

Ei lenkkeilyharrastustakaan voi jonkun maratoonarin kanssa aloittaa ja olettaa, että hän viitsii montaa lenkkiä sinun vauhtiisi juosta. Pitää siis sopia joku molempia tyydyttävä järjestely tai vaihtaa seuraa. Kokeneempien neuvoja ja vinkkejä kannattaa silti kuunnella. Elvistelyksi homma menee siinä vaiheessa kun aloittelijalle sanotaan että "Koita pysyä perässä!" ja lähdetään painamaan...

Kannattaa myös miettiä asiaa sen kokeneemman kuskin kannalta. Kuinka paljon hän saa irti mutkapätkästä, jos huomattavasti hitaamman perässä ajelee?
Puheenvuoroni ei ole tarkoitettu ollenkaan provosoivaksi, mutta täällä periferiassa ( keskellä ei mitään) asuvana ja mopoilevena en ymmärrä/tiedä, miksi aiemmin mainittuja mutkapätkiä pitää ajaa parvissa? Ja miksi tämä parveilu on niin kovin tärkeää yleensäkin? Eikös sellaisessa onnettomuusriski kasva, vaikka olisi kuinka kokeneita kuljettajia liikkeellä?

Puheenvuoroni ei ole tarkoitettu ollenkaan provosoivaksi, mutta täällä periferiassa ( keskellä ei mitään) asuvana ja mopoilevena en ymmärrä/tiedä, miksi aiemmin mainittuja mutkapätkiä pitää ajaa parvissa? Ja miksi tämä parveilu on niin kovin tärkeää yleensäkin? Eikös sellaisessa onnettomuusriski kasva, vaikka olisi kuinka kokeneita kuljettajia liikkeellä?
Toisaalta pienessä parvessa liikkuessa voisi ajatella turvallisuuden kasvavan?
Näin ainakin jos lähdetään koluamaan metsäteitä yms. hiljaisempia raitteja....
Jos jotain tapahtuu, on apu/avun hälyttäjä matkassa, eikä tarvitse odotella sitä syksyllä mahdollisesti tulevaa marjastajaa...

- Jokainen ajaa omaa ajoaan.
- Risteystä ei jätetä tyhjäksi, takanatulevalle näytetään uusi suunta ja varmistetaan kaikki ok.
- Viimeiseksi kokenut, varma kuski.
- Jos ajetaan GPS yms. reittiä, reitti vähintäänkin ensimmäisellä ja viimeisellä.

Näillä kokeneemmilta saaduilla opeilla on pärjännyt hyvin niin joukon keulilla kuin perälläkin...

Kysymys kuuluukin, kuinka monelle teistä iskee se näyttämisen halu aloittelijan seurassa?
Mä pyrin sovittamaan vauhtini muiden mukaan, a) jos mulla on ajoseurana joku, jonka vauhti on hitaampaa kuin mahdollisesti itse tahtoisin vetää, ei se haittaa koska voin helposti ajaa hiljempaakin. b) jos keulilla joku vetää lujempaa, ei se haittaa koska voin helposti ajaa lujempaakin.

Jos porukalla mennään, niin sitten mennään porukalla.
062802moto_prv.gif

Elvistelyksi homma menee siinä vaiheessa kun aloittelijalle sanotaan että "Koita pysyä perässä!" ja lähdetään painamaan...

No joo, onhan se totta että montaa lenkkiä ei maratoonari jaksa meikäläisen vauhtia juosta. Ja nyt pitää siis ihan selvyyden vuoksi sanoa, että mä en ole aloittanut moottoripyöräilyä tänä kesänä (aikoinaan ajelin piikillä muutaman vuoden), en aja alle rajoitusten, mutta uusi pyörä on alla, ensimmäinen iso (ja tähän joku kohta älähtää ettei ysisatanen ole iso, mutta mulle se on). Ja koska en ole vielä täysin sinut sen kanssa, niin en lähde paahtamaan yli omien kykyjeni. En halua olla seuraavan kynttilä-ketjun aiheena, kuten jo aikaisemmin sanoin.

Ja sitten tuohon että kannattaa miettiä asiaa sen kokeneemman kuskin kannalta: minä en ole hingunnut hänen kanssaan ajamaan, vaan hän minun.

Ja mä olen kyllä hyvin tyytyväinen siihen että ajan perässä. Nykyisellekin ajokaverille olen sanonut että paina vaan jos mieli tekee, kyl mä perästä tulen. Ei ole kiinnostanut, on ajellut rajoitusten mukaan ihan niiku mieki ja kattonut että mä pärjään. Musta on kiva ajaa kokeneemman perässä, kun näkee ajolinjoja ja muita jippoja. Mutta miten se aloittelija (joksi itseni luen ja tulen lukemaan vielä pitkään) voi oppia mitään jos ensimmäisen mutkan jälkeen ei edellä ajavasta näy edes perävaloja ja kun kiinni saa, kysytään että mihin sä oikein jäit??  
withstupid.gif

Mutta, kuten vastauksista (kiitos kaikille osallistuneille) voi päätellä, se on ihmisestä kiinni. Toiset eivät jaksa junnata aloittelijan kanssa (ei varmaan kannata mukaan sitten edes ottaa sellaista) ja toiset eivät pahastu hitaammastakaan ajosta. Mä itse nyt vielä mietin lähdenkö vaiko enkö kyseisen kaverin kanssa mopoilemaan, toki voin aina kääntyä takaisin kotiin jos toisella lähtee ns. "mopo keulimaan".

toki voin aina kääntyä takaisin kotiin jos toisella lähtee ns. "mopo keulimaan".
Nimenomaan näin. Jos lähdetään porukalla ajelemaan niin sitte kanssa ajetaan porukalla. Toki jonkun pätkän voi ajella kovempaa ja sitte jäädä odottelemaan vaikkapa risteykseen, mutta tyhmää se on joka ainoa pätkä yksinään ajella. Sitä tuntee itsensä riipaksi mukana ja häviää ne halut ajella koko porukassa. Eikös se ole niin, että heikoimman ehdoilla mennään jos ollaan porukalla liikenteessä.

Minä olenkin sanonu että jos mua alkaa potuttaa se, että jätetään yksinään ajelemaan perässä niin mä käännän mopon ympäri ja ajan omia reittejäni takasin. Parhaimmassa tapauksessa kurvaan vielä hiekkatielle ja sieltä ei sitten katukaverit ihan heti löydäkkään. Kiusa se on pienikin kiusa.

toki voin aina kääntyä takaisin kotiin jos toisella lähtee ns. "mopo keulimaan".
Nimenomaan näin. Jos lähdetään porukalla ajelemaan niin sitte kanssa ajetaan porukalla. Toki jonkun pätkän voi ajella kovempaa ja sitte jäädä odottelemaan vaikkapa risteykseen...
Ja mieluummin vielä niin, että perässä tulevalla hitaamalla on myös aikaa hengähtää ennen kuin taas mennään.

No joo, onhan se totta että montaa lenkkiä ei maratoonari jaksa meikäläisen vauhtia juosta. Ja nyt pitää siis ihan selvyyden vuoksi sanoa, että mä en ole aloittanut moottoripyöräilyä tänä kesänä (aikoinaan ajelin piikillä muutaman vuoden), en aja alle rajoitusten, mutta uusi pyörä on alla, ensimmäinen iso (ja tähän joku kohta älähtää ettei ysisatanen ole iso, mutta mulle se on). Ja koska en ole vielä täysin sinut sen kanssa, niin en lähde paahtamaan yli omien kykyjeni. En halua olla seuraavan kynttilä-ketjun aiheena, kuten jo aikaisemmin sanoin.

Ja sitten tuohon että kannattaa miettiä asiaa sen kokeneemman kuskin kannalta: minä en ole hingunnut hänen kanssaan ajamaan, vaan hän minun.

Ja mä olen kyllä hyvin tyytyväinen siihen että ajan perässä. Nykyisellekin ajokaverille olen sanonut että paina vaan jos mieli tekee, kyl mä perästä tulen. Ei ole kiinnostanut, on ajellut rajoitusten mukaan ihan niiku mieki ja kattonut että mä pärjään. Musta on kiva ajaa kokeneemman perässä, kun näkee ajolinjoja ja muita jippoja. Mutta miten se aloittelija (joksi itseni luen ja tulen lukemaan vielä pitkään) voi oppia mitään jos ensimmäisen mutkan jälkeen ei edellä ajavasta näy edes perävaloja ja kun kiinni saa, kysytään että mihin sä oikein jäit??  
withstupid.gif

Mutta, kuten vastauksista (kiitos kaikille osallistuneille) voi päätellä, se on ihmisestä kiinni. Toiset eivät jaksa junnata aloittelijan kanssa (ei varmaan kannata mukaan sitten edes ottaa sellaista) ja toiset eivät pahastu hitaammastakaan ajosta. Mä itse nyt vielä mietin lähdenkö vaiko enkö kyseisen kaverin kanssa mopoilemaan, toki voin aina kääntyä takaisin kotiin jos toisella lähtee ns. "mopo keulimaan".
Tiedän tunteen ja voihan siinä olla juurikin sitä, että halutaan hieman näyttää miten niitä mutkia ajetaan.

Ja mikäs siinä, itse olen sitä mieltä että jos ajetaan niin ajetaan kimpassa jos niin on sovittu, jos ei niin sit tavataan seuaavalla sovitulla stopilla niin jokainen nauttii ajamisesta omilla ehdoillaan.

Se, että onko 120/60 järkevää tai ei en lähde sen enempää spekuloimaan, jokainen saa itse päättää miten ajelee kunhan tuntee seuraamukset.

Jos seurassa ajelu on noin pelottavaa jonkun henkilön kanssa, niin kannattaa miettiä lähteekö ollenkaan hänen kanssaan ajamaan. Moottoripyöräilyn pitäisi olla rentouttava ja kiva harrastus ja kenelläkään ei ole kivaa, jos epäsopivat kumppanukset väkisin hampaat irvessä ajavat toistensa kanssa. Siitä ei nauti kumpikaan. Ehdottaisin, että jatkat ajelua tämän toisen kuskin kanssa, jonka kanssa sanoit pärjääväsi hyvin. Voihan sitä kavereita muutenkin sitten tavata kuin mopokaahauksen merkeissä. Ja tosiaan jos uusi iso pyörä pelottaa, niin lisää käsittelytreeniä vaan rauhallisissa paikoissa!

Jos seurassa ajelu on noin pelottavaa jonkun henkilön kanssa, niin kannattaa miettiä lähteekö ollenkaan hänen kanssaan ajamaan.

Ja tosiaan jos uusi iso pyörä pelottaa, niin lisää käsittelytreeniä vaan rauhallisissa paikoissa!
Ei se pelota, ihmetyttää enemmänkin se jo puhetasolla elvistely.  
biggrin.gif

Eikä mopokaan pelota, en kai sitä olisi muuten hankkinut. Käsittelytreeniä tarvitsen kyllä, myönnän täysin, mutta ei se silti ole mikään mörkö mulle...  
smile_org.gif

.... Mainitulla Pirkkalan ohitustiellä
on jonkinlainen räpelletty yritelmä tuollaista betoniaitaa, mutta eivät
olleet osanneet sitten laittaa kuin 1/3 tarvittavasta määrästä palasia.
Siellä on aina yksi betonimöhkäle, ja välissä kahden möhkäleen
kokoinen aukko ja sitten seuraava möhkäle. Vitun amatöörit!

Kuinka resurssoisit asioiden kunnolla tekemisen. Esim. rahoituksen ja henkilöstön osalta. Puolustella en halua, mutta voi olla että tieinfrahankkeiden toteuttajilla tahtoa olisi enemmän, kuin rahaa tahdon toteuttamiseen.

Muuten olen sitä mieltä, että mielipiteensä voi ilmaista pianokkaasti ilman viittäkymmentä kirosanaa tai alatyylistä ilmausta.
- Kirjoittiko joku jotain sivistysvaltiosta?
"Kuinka resursoisit" on kerrassaan ovela kysymys.
Ei kai vain kalikka osunut?

Sanomalehtien ja uutisten perusteella - aiheesta oli taas juttua
esim. tämän päiväisessä Aamulehdessä - näyttää oikeasti siltä,
että tiestön ylläpitoon myönnetään aivan liian vähän rahaa.
Kyllä sitä rahaa löytyisi, jos olisi tahtoa. Sitä lapioidaan aika paljon
turhempaankin. Ei ehkä nyt kuitenkaan aloiteta täällä Suurta
Yhteiskunnallista Keskustelua.

Siitä olemme todennäköisesti siis tismalleen samaa mieltä,
että tieinfrahankkeet tarvitsisivat rutkasti lisää pätäkkää.

Sen sijaan alennettujen työmaarajoitusten kunnolla tekeminen
ei oikeasti vaatisi sitä pätäkkää juuri lainkaan. Se on pitkälti vain asennekysymys.

En oikeasti usko, että jo mainittuja betonimöhkäleitä lisää latomalla
urakan kokonaiskulut nousevatkovin montaa prosentin kymmenystä.
Uskotko sinä?

(tämä keskustelu on väärän otsikon alla, rönsyillään ihan eri aiheessa)

- pianokkaita mielipiteitä pyytämättä ja yllättäen.

Noh, täytyy sanoa tasapuolisuuden nimessä. ettei ne kokeneemmatkaan aina osaa sitä letka-ajoa...
Eräänkin kerran olen ollut porukas, jossa
- ensimmäinen menee menojaan,
- ei välitetä viimeisestä,vaikka vikaa tuliskin
- tunkee sellaiseen liikenneväliin, ettei siihen muut mahdu
- loppupää joutuu vetään tosi lujaa, mennään motarilla 160 jne,,,jne...
Se letka-ajo on parhaimmillan kun on 3-5 samantasoista pyörää, ensimmäinen tunnistaa muiden vauhdin, osaa katsoa liikennesilmällä sopivan välin koko porukalle, ohitukset menee hienosti lentäen ja porukka osaa ohituksia varten ryhmittyä ovelasti, yks toisensa jälkeen singahdellen..
Silloin meno on jees...

Puheenvuoroni ei ole tarkoitettu ollenkaan provosoivaksi, mutta täällä periferiassa ( keskellä ei mitään) asuvana ja mopoilevena en ymmärrä/tiedä, miksi aiemmin mainittuja mutkapätkiä pitää ajaa parvissa? Ja miksi tämä parveilu on niin kovin tärkeää yleensäkin?  Eikös sellaisessa onnettomuusriski kasva, vaikka olisi kuinka kokeneita kuljettajia liikkeellä?
wink.gif
Kato ihminen on parvieläin , kaipaa seuraa myös muulloin kuin öisin lakanoiden välissä ja kaksihin aina kauniinpaa (vanha viidakon sananlasku )...
062802moto_prv.gif
Ja kyllä , riski kasvaa aina suhteessa liikkuvien ajoneuvojen määrään , oli sitten kokeneita kuskeja tai vähemmän kokeneita ...

Kysymys kuuluukin, kuinka monelle teistä iskee se näyttämisen halu aloittelijan seurassa? Tyyliin vedetään 60km/h rajoituksella olevalla mutkapätkällä 120km/h koska pystytään?
eek.gif
Usko että aika harvassa on nää kaverit. Yksin ehkä joskus tulee noin ajeltua mutta jos seurassa ajan niin mennään kyllä juuri niin kovaa kuin hitain pyörä menee.

Sama täällä.
Enkä nyt tiedä kokemuksesta sen paremmin:n.9 vuotta isompia, ja aina vaan sohlaa....
lookaround_orig.gif

Jos porukalla ajetaan, niin vauhdin on hyvä olla kaikille sopivaa.
Siksi yleensä tuleekin yksin harrastettua: ei tarvitse kenekään vetää poroja nokkaan tyyleistä tai tavoista.

Nyt on myös ilmeisesti halukkuutta ajokaveriksi erään tutun osalta, hommassa on vain pieni mutta. Minulla on sellainen käsitys kyseisestä henkilöstä, että ainut syy miksi hän haluaisi kanssani pärtsäilemään on se, että pääsisi näyttämään osaamisensa ja ns. nöyryyttämään aloittelijaa.
En nyt jaksanut lukea joka viestiä sanasta sanaan mutta ootko varma ettei ko. tyypillä ole ainoastaan kiinnostuksena päästä näyttämään "ajotaitoja" ja "ajopeliään", jollain toisella ajoradalla, jos ei heti niin myöhemmin?

Tämä tietysti sillä oletuksella että mainitsemasi eräs tuttu on miespuolinen henkilö.

Jos em. vaihtoehto ei tule missään muotoa kyseeseen niin voithan sitä käydä pikku lenkin heittämässä ja katsoa mistä oikein on kysymys, jos tyyppi on muutoin sellainen että haluat tekemisissä olla. Ja jos sitten ei yllä pidetty vauhti tms. miellytä niin sano asiasta ko. henkilölle. Ei se niin vaikeeta ole sanoa mitä mieltä asioista on kunhan muistaa mainita sen positiivissävyisesti eli muutoin oli kiva ajella mutta vauhti oli mielestäni liian kovaa yms.

Back