• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EdTotal
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hengen saa pois vaikka kävelemällä. Ei se motin koko nyt vaikuta yhtään mihinkään jos on vähänkään järkeä päässä. Ostaa sellaisen pyörän minkä luulee haluavansa ja vaihtaa sitten kun kokemusta on tullut. Ihme ajattelua että se 500 olisi jotenkin turvallisempi kuin kilonen. Harva aloittelija käyttää kilosesta 20% tehoista, mutta tällä paapomisella tulee varmasti olo että ostankin viissatkun niin voin vetää naru kireellä missä vaan, se kun on turvallinen peli. Ihme ajatusmaailma. Hitaalla ei pääsee nopeesti, mut nopeella pääsee hitaasti...

tulipa avauduttua
smile_org.gif
Se pikkupiru olkapäällä vie monelta osan ajattelu ja arviointi kyvystä. Siihen kun lisätään tehokas sportti pyörä ja olemattomat ajotaidot niin pääsee jo aika korkealle tilastoissa, että jotain mahdollisesti sattuu. Se vaan on tilastollista faktaa, että nuoret, tehokkaalla pyörällä ajavat pääsevät useimmin mälleissä.

Väitän, että noin 80 % tai yli aloittelijoista kokeille pyöränsä täys tehot ensimmäisellä viikolla, jos ei jo ensimmäisenä päivänä.
siksi laitoinkin, jos on vähänkään järkeä
biggrin.gif
kokeilee varmasti kuten itse aikanaan olen kokeillut niinkuin luultavasti useimmat. Mutta kyllähän se 600 ihan yhtä vaarallinen on jos sarvet päähän kasvaa. Olipa jossain kohtaa 400:nen cebarikin aika pyssy ajotaitoihin nähden, tuurilla ei taidolla
biggrin.gif

Pistätään nyt sitten taas oma kokemus ensipyörän valinnasta. Edtotal ostaa ihan rauhassa 9r:n, mutta muuten vielä lusikallinen myrkkyä tähän soppaan, kun eiköhän näitä ketjuja moni ensipyörää hankkiva toisinaan lue.

Minulla ei ollut MITÄÄN kokemusta moottoripyöristä. Mopotausta 90-luvun alusta kyllä. Ikää hankintahetkellä 28v ja tiettävästi ajotavan suhteen keskimääräistä enemmän "järkeä" liikenteessä. En aikonut ajaa kortinmenetysvauhteja liikenteessä enkä... köh... no siis ihan kohtuuhyvin on linja pitänyt. Kortin ajoin er6 -kawalla, joka tuntui minusta hitusen turhan laiskalta (n 70hv). Ehtihän sillä, mutta päättelin, että pieni lisäteho ei olisi pahitteeksi juuri sen vuoksi, ettei sitten harmita. Tuntui, että vähäisestä lisätehosta olisi kuitenkin noissa liikennenopeuksissa, mitä tulen ajamaan, hyötyä. Alakierrosherkkyyttä en missään nimessä halunnut, vaan pehmeän kaasun ja helpon ajettavuuden taajamissa. Hinta ostaa ja ylläpitää piti olla myös matala. Yli 50% enemmän tehoa tarjoava toisentyyppinen kusiainen tuntui järkevältä vaihtoehdolta. Ruiskuseeprassa on äärettömän pehmeä kaasuvaste ja tehoa sen verran, että keulaa on ainakin jo lievään ylämäkeen vaikea pitää tiessä. Paikaltaan lähtiessä muutenkin.

Painan reilut 70kg ja piskuinen vaimo istuu kyydissä aniharvoin lyhyitä pätkiä, joten ~110 heppainen alle 200kg kilke kuskaa ainakin minua ihan mukavasti. En siis aja liikenteessä kortinmenetysvauhteja ja uskallan jäädä kaverien letkasta mutkatiellä, jos siltä tuntuu. Ei se tehonpuutteesta koskaan johdu. Ajelen toisinaan varttimailia tuolla "vajaatehoisella" ja siellä sen ihan hyvin on huomannut, miten joku kilokyykky poikkeaa kusiaisesta. Siinä jossain 140-160km/h kohdalla tonninen alkaa kiihtyä kovemmin ja loppunopeuksissa on useimmiten 20-30km/h eroa. Se, että ehtiikö sillä erolla ohi, riippuu sitten muista asioista. Jos ajelisin liikenteessä kaverien kanssa 200km/h, niin vituttaisihan se 'laiskuus'. Kohtuullisissa nopeuksissa ero tulee kuitenkin kuskista ja muista pyörän ominaisuuksista - eniten reiän koosta päässä.

Ja onko se kusiainen nyt sitten masentanut minut parissa viikossa: ei todellakaan. Eikä ole tylsää vieläkään vaikka toinen kausi menossa hyvää kyytiä. Olisiko 70hv katupyörä masentanut? Ehkä - en tiedä.

Vaihtelu toki virkistää elämää ja erityyppisiä pyöriä olen minäkin mahdollista vaihtoa miettien koeajanut, mutta varsinaista tehonälkää ei missään nimessä ole. Nykypyörän pieni fyysinen koko on ehkä suurin vaihtoon motivoiva syy (184cm). Vaihtoehtoina mielessä on pyörineet niin 50hv supermotot kuin +150hv matkalehmätkin.

Tämän jatkaminen noilla heitoilla on jo trollausta, tais olla alusta asti. Hyvä kun porukka kuitenkin vastailee niin, että satunnainen "sEconDtotal" saa lukea totuuksia väärästä asenteesta. Silloin trolliin tarttuminen ei ole edes kovin naurettavaa, ja kääntyy aloittajaansa vastaan.
Aloittajalle: mene nyt jo hakemaan se ysiärrä alle ja tule sitten kertomaan, tapahtuiko mitään  
wink.gif

Kokeneemmat kertovat sitten, mistä niitä turboja saa.
Joo katotaan jos sen saisi pian haettua
smile_org.gif

Turbot ei ole vieras käsite tiedän kyllä mistä niitä saa...

Tällähetkellä olis 3 garretti ja HX40 joka odottaa projektia.

Hengen saa pois vaikka kävelemällä. Ei se motin koko nyt vaikuta yhtään mihinkään jos on vähänkään järkeä päässä. Ostaa sellaisen pyörän minkä luulee haluavansa ja vaihtaa sitten kun kokemusta on tullut. Ihme ajattelua että se 500 olisi jotenkin turvallisempi kuin kilonen. Harva aloittelija käyttää kilosesta 20% tehoista, mutta tällä paapomisella tulee varmasti olo että ostankin viissatkun niin voin vetää naru kireellä missä vaan, se kun on turvallinen peli. Ihme ajatusmaailma. Hitaalla ei pääsee nopeesti, mut nopeella pääsee hitaasti...

tulipa avauduttua
smile_org.gif
Se pikkupiru olkapäällä vie monelta osan ajattelu ja arviointi kyvystä. Siihen kun lisätään tehokas sportti pyörä ja olemattomat ajotaidot niin pääsee jo aika korkealle tilastoissa, että jotain mahdollisesti sattuu. Se vaan on tilastollista faktaa, että nuoret, tehokkaalla pyörällä ajavat pääsevät useimmin mälleissä.

Väitän, että noin 80 % tai yli aloittelijoista kokeille pyöränsä täys tehot ensimmäisellä viikolla, jos ei jo ensimmäisenä päivänä.
siksi laitoinkin, jos on vähänkään järkeä
biggrin.gif
kokeilee varmasti kuten itse aikanaan olen kokeillut niinkuin luultavasti useimmat. Mutta kyllähän se 600 ihan yhtä vaarallinen on jos sarvet päähän kasvaa. Olipa jossain kohtaa 400:nen cebarikin aika pyssy ajotaitoihin nähden, tuurilla ei taidolla  
biggrin.gif
Eipä täällä kukaan ole sanonutkaan, että silla 500-600 kuutioisellakaan voisi vetää narukireellä olematta ongelmissa. Päinvastoin täällähän on sanottu, että myös niissä riittää potkua aivan riittämiin.
Pienempi, kevyempi ja vähemmän kiihtyvä on helpompi hallita jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna
wink.gif

Itse olen tehnyt virheitä myös "kokeneena" kuskina tehokkaalla pyörällä, mutta kyllä niitä ekaan kesään tuli eniten. Vaikka alla oli er 5. Sekin meni ihan kivasti ja tarpeeksi mutkaan, jotta välillä kuului suusta uiuiuiuiui kun ei uskaltanukaan oikein taittaa. Nykyään samaa vauhtia ajaa yhdellä kädellä taakse katsoen. Niin se kokemus ja taito tuo varmuutta käsittely taitoon.

Ne sarvet tuntuu olevan sellaiset, että ne kasvavat itse kullekkin ajoittain ja se taas tiputtaa ajattelun tasoa
wink.gif

Ja myös edelleen sitä mieltä, että jokainen ostaa sitä mitä tahtoo.
Tehokkaampi vaan on minun mielestäni aloittelijalle vaarallisempi ja tätä mieltä ovat myös monet kokeneet kouluttajat sekä myös eräät tilastot.

Eipä täällä kukaan ole sanonutkaan, että silla 500-600 kuutioisellakaan voisi vetää narukireellä olematta ongelmissa. Päinvastoin täällähän on sanottu, että myös niissä riittää potkua aivan riittämiin.
Pienempi, kevyempi ja vähemmän kiihtyvä on helpompi hallita jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna  
wink.gif
Joo, tuossa viimeisessä lauseessa varmaan on se varsinainen syy sille, miks ei välttämättä kannata hommata liian isoa pyörää. Kyse on nimenomaan siitä HALLITTAVUUDESTA. Eli omasta ja toisten ihmisten hengestä. Mietipä jos meinaat ottaa kyytiläistä, eikö ole parempi ottaa se sellaisen pyörän kyytiin, jonka tiedät hallitsevasi?

Kyllä mä olisin halunnut aloittaa vähän pienemmällä pyörällä (siis en nyt puhu tehoista, vaan fyysisestä koosta), mutta kun ei sattunut tulemaan vastaan sopivaa, niin ostettiin sitten tuo Alppi. Olis ollut ja olis vieläkin vähän varmempi olo, varsinkin sellaisilla teillä, jotka sopis paremmin perunankasvattamiseen kun epävarmaan ajeluun kaksipyöräisellä.

Mut toisaalta, mä olenkin aika neiti*, ajan neitimäisesti neitimäistä vauhtia, ja eikö tuo mun pyöräkin oo vähän neitimäinen ja kusiainenkin vielä. Et en ehkä osaa tuoda oikeanaisia perusteluja tähän keskusteluun.

(*vielä toistaiseksi siviilisäädyltänikin)

Varmasti on 600 pyörä jollekkin ihan sopiva peli ei siinä mitään, on vaan olo että mulle ei (perustuen kavereiden sanomaan)?

Aina se on sama juttu ollut että tehoa pitää saada samantien lisää... Vakiolla mopolla taisin ajaa varmaan pari päivää kunnes siihen jo ruuvattiin jotain palikkaa.. Loppupeleissä kehonsiirtovälineenä oli 125 RG gamman koneella oleva suzuki pv joka saattaa monen mielestä myös olla 15-16 vuotiaalle turhan raju vehje (joka myös keuli joka vaihteella ja oli mahdoton ajaa soralla=etupainoinen)
biggrin.gif

Autosta pyritään myös tekemään mahdollisimman raju, mielellään semmonen että kun painaa kaasun pohjaan pyrkii lähtemään lapasesta
biggrin.gif

Tommonen turbopyöräkin olis asiallinen mutta mahtaako olla yhtä nautinnollinen käytännössä (all-around) kun motarilla?

Olen siis aina tykännyt vehkeistä jotka "jännittää" mutta ei ole niilläkään ikinä haveria sattunut. Järkeä kuitenkin käytetty myös niillä jo vähän
wink.gif
tai sitten on vaan ollut hyvä tuuri?

Älkää nyt kuitenkaan lukeko liian vakavalla naamalla tätä tekstiä.

No omakin korsi tähän jutusteluun.Viime syksynä iski tajuton vimma saada moottoripyörä,mopoa ei ole koskaan ollut ja muutenkin ajokokemukset on kavereitten piikkisillä n.20v sitten.
No silmät kiiluen katselin ensin ns.kovempia vehkeitä ja siitä itseluottamuksen horjuessa siirryin vähempitehoisiin ja pienempiin.Lopulta ostin 600 fazerin.
Kukaan pyörän omaavista kavereistani ei yllyttänyt hankkimaan jotain tykkiä,päinvastoin kehuivat valintaani hyväksi ja näinhän se onkin.Ensimmäisiä ajoja on jo ajeltu,nykien ja horjuen risteyksistä liikkeelle mutta ajamalla sen kait oppii.Suoraa tietä ja loivaa mutkaa kyllä menee komiasti mutta se ei taida riittää...
En tiedä miten veje kiihtyy 0-100 tai mitä menee ykkösellä,riittää että ero muinaisiin piikkisiin on huomattava.
En huomannut onko ketjun aloittaja jo käynyt ajamassa tuota 9r:ää ja koittanut mitä se teho siellä "reservissä" on.Kaikesta huolimatta, ostitpa minkä vehkeen hyvänsä niin turvallisia kilometrejä!

Kyllä tuollainen 9r ainakin devilin putkella + dynojetin suutinsarjalla kulki sen mitä aloittelijan voisi kuvitella uskaltavan pyörällään ajaa. Lähemmäs 300 meni huippuja ja keuli ihan iloisesti ja helposti ykkösellä ja kakkosella. Ohituskiihtyvyydessäkään ei ollut mitään vikaa ja ohitukset onnistuivat hienosti vielä 200 vauhdistakin.

Itse tosin suosittelisin kokeilemaan tämän uudemman mallin z 750:n ekapyöräksi, eli 2004 vuodesta alkaen olleen malliston, ei sitä ilmajäähdytteistä mallia. Kyllä se täysitehoisena ihan aloittelijan tarpeisiin kulkee ja on hyvä hallita - harvassa ovat ne tilanteet tiellä kun yli 240 vauhteja tarvitsee päästä tai nollasta sataan alle sen 3.6sek pitää keretä.

Mikäli nämä pyörät eivät kulje tarpeeksi niin sitten on pahasti puutetta osaamisessa.

Kyllä tuollainen 9r ainakin devilin putkella + dynojetin suutinsarjalla kulki sen mitä aloittelijan voisi kuvitella uskaltavan pyörällään ajaa. Lähemmäs 300 meni huippuja ja keuli ihan iloisesti ja helposti ykkösellä ja kakkosella. Ohituskiihtyvyydessäkään ei ollut mitään vikaa ja ohitukset onnistuivat hienosti vielä 200 vauhdistakin.
Kuulostaa pyörältä jonka haluan
smile_org.gif

Juu - 9R voi olla sulle sopiva. Sukisuki gsx-r 750 olis mun suositus sulle. Kevyt pyörä, tehoja riittää..vääntääkin pikkasen, about yhtä paljon tehoo ku 9R, parempi ajettavuus..
Juu, katellu tätä threadia, jos et oo trolli, niin osta vaa se mistä tykkäät. Jos alkuvalinta ei riitä/on liikaa, osta sopiva. Helppoo...

Veikkaisin, että tässä tapauksessa kyseessä on trolli joka ei itse vielä ymmärrä olevansa trolli... Jos henkilö on täyttä ymmärrystä vailla voi se olla lieventämisperuste oikeudessakin tuomiota määrättäessä.

Varmasti on 600 pyörä jollekkin ihan sopiva peli ei siinä mitään, on vaan olo että mulle ei (perustuen kavereiden sanomaan)?

Aina se on sama juttu ollut että tehoa pitää saada samantien lisää... Vakiolla mopolla taisin ajaa varmaan pari päivää kunnes siihen jo ruuvattiin jotain palikkaa.. Loppupeleissä kehonsiirtovälineenä oli 125 RG gamman koneella oleva suzuki pv joka saattaa monen mielestä myös olla 15-16 vuotiaalle turhan raju vehje (joka myös keuli joka vaihteella ja oli mahdoton ajaa soralla=etupainoinen)
biggrin.gif

Autosta pyritään myös tekemään mahdollisimman raju, mielellään semmonen että kun painaa kaasun pohjaan pyrkii lähtemään lapasesta
biggrin.gif

Tommonen turbopyöräkin olis asiallinen mutta mahtaako olla yhtä nautinnollinen käytännössä (all-around) kun motarilla?

Olen siis aina tykännyt vehkeistä jotka "jännittää" mutta ei ole niilläkään ikinä haveria sattunut. Järkeä kuitenkin käytetty myös niillä jo vähän
wink.gif

Älkää nyt kuitenkaan lukeko liian vakavalla naamalla tätä tekstiä.
Ihan oikeasti autolla ja moottoripyörällä ja niiden tehokkuudella ei ole mitään yhteistä ajamisen suhteen. Lähes jokainen joka autoilla on leikkinyt osaa ajaa jotenkin.
Moottoripyörä on oikeasti ihan hiton paljon vaativampi silloin kun vauhdit alkavat kasvaa
062802moto_prv.gif

Kun kaveri lykkää edessä mutkaa 150 pärrällä, ei se tarkoitakaan sitä että sinä pystyisit sen ajamaan samaa vauhtia.
Tai kun jarruttelet sen pikkusuoran päähän 250 km/tunnista on vauhti sokeus tappava helposti.
Hartialukkoja sattuu taitavimmillekkin kavereille.
Tieltä suistumiset on suurin moottoripyörä onnettomuus tilasto ja sinne tilastoon päästään myös tehottomimmilla peleillä ja aloittelijoita tuossa tilastossa on riittämiin.

En haluisi olla mikään kukkahattu joka jankkaa asiaa, mutta koita ajella varovasti ja pysähdy vaikka tupakille kun alkaa tuntumaan, että osaat ajaa, koska silloin olet lähellä juuri sitä onnettomuutta.

Mukavia ja asiallisia kilometrejä!! Pidä itsesi empyn kirjoilla
smile_org.gif

wink.gif
Kattelet ihan vääräntyyppisiä pyöriä, tollanen cliparipyörä suht vähällä teholla (9r) ei kyllä tuo mitään kiksejä missään vaiheessa kadulla. Pitää olla aivan tautinen reikä päässä että kyykkypyörällä ajaa maantiellä lähellekään pidon rajoja ja köröttely ei kummoisia kiksejä tuo mukanaan.

Pyörässä pitää olla suora stonga ja suht pysty ajoasento yhdistettynä suht runsaaseen tehoon niin sillä pystyy todella leikkimään helposti vähän vähäisemmilläikin taidoilla, kunnon räkäsladi 150 nopeudesta hiekalla tai madon piirtely asfaltille vajaan satasen vauhdissa piristää aina kummasti vaikka on huomattavasti turvallisempaa kuin mutkapätkän ajo sinkki kireällä.

Kliparipyörällä on aivan sama onko se 600 tai suurempi, sillä normaali ajaja on turvallaan heti kun vähänkään kallistaneena jarruttaa etusen lukkoon tai sudittaa perän irti, ja keveys ei todellakaan helpota äärirajojen hallintaa, mitä kevyempi massa ja matalampi painopiste sitä nopeampia mopon reaktiot pidonvaihteluihin. ts lipat tulee jos yrittää liikaa.

Pyörässä pitää olla suora stonga ja suht pysty ajoasento yhdistettynä suht runsaaseen tehoon niin sillä pystyy todella leikkimään helposti vähän vähäisemmilläikin taidoilla, kunnon räkäsladi 150 nopeudesta hiekalla tai madon piirtely asfaltille vajaan satasen vauhdissa piristää aina kummasti vaikka on huomattavasti turvallisempaa kuin mutkapätkän ajo sinkki kireällä.
Tähän mielipiteeseen on kyllä helppo yhtyä.
Pelleily; keuliminen, sladittelu, stoppiet jne on huomattavasti helpompia ja olenpa kuullut, että hupikerroinkin on aivan toista luokkaa näillä pyörillä kun kyykyillä
smile_org.gif
Ja mutkallakaan niillä ei tarvitse antaa tasoitusta kyllä pätkän vertaa kyykyille.

Päivää vaan kaikille!

Ensipyörä tarttis hommata tossa piakkoin ja 1.6 ilmottaudun A-kurssille.

Kokemusta ei ole kun 250 monttupyörästä ja kaverin Z750:stä kokeilin viime kesänä.. Se on vanha ja ei menny mihinkään.. Oli pienoinen pettymys..

Nyt siis kiikarissa ZX-9R.. Näyttää ja tuntuu hyvältä ja ei varmaan kyllästyisi parissa viikossa kuten 6satasen kanssa tulisi käymään?

Mitä mielipiteitä 9satkusta ensipyöränä?
lookaround_orig.gif
:paikallatuulee:Miksei aloittaa suoraan huipulta? Alaspäin on aina helpompi tulla.
wink.gif

Back