• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä pyörää isolle äijälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
250cc 2t kilvellinen yz yamaha alle,juuri sopiva pyörä :)
huomioitavaa yli 50km matkoille että varakanisteri pidettävä mukana.
pidemmille reissuille mäntä ja työkaluja,ehkä hoonaustyökalu ois kans jees

Temu sanoi:
Lainataanpas vähän topiccia..

Elikkäs pitäisi itsellenikin löytää ensimmäinen isompi pyörä, täysteho piikillä tuli pörrättyä muutama vuosi, autokortin ohessa kortti korottui pieneen a:han ja tänä keväänä tulee 20v täyteen eli pääsis isompaakin ajamaan :WAZAAP: Piikillä tuli rullattua kesässä ehkä sen ~15tkm mutta sen jälkeen en ole 2-pyöräisiin koskenut..
Nakupyörää ajattelin laittaa, kyykyllä näyttäis korkeintaan hölmöltä kun tämmönen 196cm/120kg köriläs ajelis :D 1997-1999vm 1200 banditteja olen katsellut, minkähänlainen tuollainen olisi ekaksi isoksi pyöräksi? Kattelin eka nuita 600 banditteja mutta tulis siihen tulokseen että kyllästyn siihen koneen tehoon jo parissa viikossa :p

Juu samaa mieltä oon kanssassi tosta 600 : sesta. Liian pieni on kyll. Itellä oli kans 5v Suzuki 1200 GSF Bandiitti. Pyörä oli tosi varmatoiminen ja sopii ajoon kuin ajoon ja kaks päälläkin kantoi kuorman ihan hyvin. Mielestäni Suzukissa hinta/laatu/käyttö hyvin palanssissa myös tehoa mielestäni hyvin. Mulla myös mittaa sentään 191cm/115kg sai hyvän ajoasennon kaikin puolin ihan jees peli. Eiku kaupoille vaan ja kevättä odottelee...:)

Mihin niitä tehoja sitten tarvitaan? Ite ajelin neljä kesää 600 Fazerilla, eikä tehonpuute tullut vielä vastaan. Nyt on Triumph, eikä siinäkään sen enempää tehoa ole, onpahan vähän eri tyylinen pyörä.

jyke sanoi:
Mihin niitä tehoja sitten tarvitaan? Ite ajelin neljä kesää 600 Fazerilla, eikä tehonpuute tullut vielä vastaan. Nyt on Triumph, eikä siinäkään sen enempää tehoa ole, onpahan vähän eri tyylinen pyörä.

Eiköhän se oikeesti oo se vääntö. - Ei tartte vaihtaa niin usein ja matkanopeudessa kone pyörii vähän rauhallisemmin, mut silti lähtee hyvin kun on vääntöä tarpeeksi. Pitempää matkaa ja isommassa kuormassa ajaessa tää on mukava juttu.

Nopeampi eteneminen, esim ohituksissa, pienemmällä vaatii vähän enemmän kierroksia ja aktiivisempaa otettaa vaihtamiseen jne. Tääkin on lähinnä asenne kysymys.

Myös isoille kuskeille varsinkin vanhemmat isokuutioiset ja ehkäpä peruspyörät ja kustomit mallit oli isompia - enemmän tilaa. Tämä ero ei taida enää ainakaan kyykyissa olla merkittävä.

ja onhan siinä aina se imago..

Hyviä kommentteja edelleen, kiitos vaan.

Pyöräasia selvinnee paremmin, kun teen kierroksen ja käyn istumassa ja kokeilemassa eri pyöriä. Noita hakemiani muutaman tonnin käytettyjä pyöriä ei tosin taida alan liikkeissä paljon olla, mutta oman ja pyörän koon välisestä suhteesta saanee jonkinlaisen käsityksen uudempienkin kanssa. Koeajolle valitettavasti pääsen vasta kortin saamisen jälkeen. (Käytettyjäkin) pyöriä myyviä liikkeitä muuten saa Uudeltamaalta mainita! Olisin kiitollinen, jos joku tietää liikkeen, missä pyöriä olis halli täynnä, niin voisin kerralla kokeilla, että minkälaiseksi mun ajoasento muodostuisi erilaisilla pyörillä.

(Muutaman tonnin pyörä kiinnostaa sikäli, että jos ja kun tulee tässä ajamaan opetellessa käytyä vaikkapa kyljellään tai ruhjottua sitä johonkin, niin saa sitten tyytyä harmittelemaan pelkästään korjaamista eikä itse pyörän arvon alenemista.)

Pyörävaihtoehdoista custom ei ole kiveen kirjoitettu, mutta tällä hetkellä siitä tulee osuvin fiilis, jonka takia olen prätkää alkanut himoitakin. Moottoripyöräily jäi ehkä aikoinaan teininä kiinnostamatta just sen takia, kun siihen aikaan liikenteessä näkyi lähinnä kyykkyjä, ne eivät kiiinnostaneet, enkä jotenkin tajunnut, että pyöriä on eri tyyppisiä ja eri tyyppisillä pyörillä on myös ihan eri luonne. No, kaikkea sitä oppii ja vannomaan en kyllä mene mitään, sen olen ainakin jo sisäistänyt.

* * *

Jahka pyörän koko ja tyyppi on selvinnyt, sitten alkaakin keväämmällä mielenkiintoinen jatkotopic, että mitenkäs ummikko osaa tunnistaa ja ostaa vanhan pyörän, joka on iästään huolimatta ajokunnossa... Nettimoto kun on prätkiä pullollaan. Katsastukseen pyöriä ei käsittääkseni tarvitse viedä, joten on aina positiivista, jos juuri ostetun pyörän etuhaarukka ei jää motarilla käteen puolessä välissä kotimatkaa.

Pyöräasia selvinnee paremmin, kun teen kierroksen ja käyn istumassa ja kokeilemassa eri pyöriä. Noita hakemiani muutaman tonnin käytettyjä pyöriä ei tosin taida alan liikkeissä paljon olla, mutta oman ja pyörän koon välisestä suhteesta saanee jonkinlaisen käsityksen uudempienkin kanssa. Koeajolle valitettavasti pääsen vasta kortin saamisen jälkeen. (Käytettyjäkin) pyöriä myyviä liikkeitä muuten saa Uudeltamaalta mainita! Olisin kiitollinen, jos joku tietää liikkeen, missä pyöriä olis halli täynnä, niin voisin kerralla kokeilla, että minkälaiseksi mun ajoasento muodostuisi erilaisilla pyörillä.

Noita edullisempia myy ainakin Aarbike Sipoossa
http://www.nettimoto.com/yritys/aarbike

Ja näyttäisi hallissakin olevan kaikenlaista.

Viimeksi muokattu:

Pyörävaihtoehdoista custom ei ole kiveen kirjoitettu, mutta tällä hetkellä siitä tulee osuvin fiilis, jonka takia olen prätkää alkanut himoitakin. Moottoripyöräily jäi ehkä aikoinaan teininä kiinnostamatta just sen takia, kun siihen aikaan liikenteessä näkyi lähinnä kyykkyjä, ne eivät kiiinnostaneet, enkä jotenkin tajunnut, että pyöriä on eri tyyppisiä ja eri tyyppisillä pyörillä on myös ihan eri luonne. No, kaikkea sitä oppii ja vannomaan en kyllä mene mitään, sen olen ainakin jo sisäistänyt.

* * *

:D Itsellä on mennyt vähän samalla lailla. Prätkäkorttikin tuli ajettua vasta viime keväänä kolmekymppisenä. No, ei tuohon olisi tuolloin 16-20 -vuotiaana ollut rahaakaan.

Niin, käytetyn pyörän ostamisessa on aina omat riskinsä. Minuakin tuli huijattua sen verran (tällainen noviisi kun olen), että pyörän kone oli aivan loppu yms (vaikka kilometrejä oli muka ainoastaan 35tkm). No onneksi sain tutun tekemään pyörään uusiksi koneen sekä vaihdelaatikon, niin ei tullut mitään järkyttäviä lisäkustannuksia. Tosin nyt tällain pyörää paljon huoltaneena, olen huomannut että ei sitä ole ollenkaan sillä tavalla huollettu, mitä kaveri kertoi päin naamaa. No nyt pyörä on miltei kuin uusi. :D

WDW sanoi:
Ja kun noita kakspuokkejakin mietit niin voit sellasta samalla istua.
http://www.nettimoto.com/kymco/venox/1229448#yritys=aarbike

Toi on vielläpä todella hienon näkönen vaikka suottaapi alla aika paske pyöränä. Mutta pääset ainakin kokeilemaan. Muutenkin kauppa näyttää juuri sellaiselta jota etsit.

Joo. Tämän ketjun kommentit kyllä saivat meikäläisen jo suurimmilta osin rajaamaan 250cc:t suosiolla pois, mutta haluan kyllä kokeilla, että miten niissä istuu ja kortin saatuani myös, että miten ne loppujen lopuksi kulkevat. Aarbikessä oli myös yks Virago 535, jota olen kans katsellut suurella mielenkiinnolla, ellei sitten osoittaudu liian pieneksi mulle fyysisesti.

Joo sinne vaan Jarkon pakeille, on meinaan mukava mies. Ihmettelen jos ilman pyörää sieltä poistut :thumbup:

yason sanoi:

Aika hyvä eri kahden pyörän esimerkkiotos, jos yhtään itte ymmärrän, niin noissa on luonne-eroja jonkin verran, eli XJ on kai "perinteinen" rivinelonen eli luonteeltaan kaiketi paremmin tuollainen nakupyörätyyppinen, kun tuo Shadow lienee kai kakspyttyisenä V-koneena sellainen hitaamminpyörivä lotkottaja.

Yhtään Wikakasaa halveksumatta, ei vanhanliiton piikki paljon hävennyt ER6:lle ;) No toki noi nykypiikit on jotain aivan käsittämätöntä...

Mutta jotta ees aihetta sivuaisi, niin tuossa kotvasta aiemmin ehdotettu 690 Duke tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta lähteä katselemaan harrastusta, siitä varmaan saisi suuntia selville mitä haluaa (muoveja, voimaa, pers'jalkaista ajoasentoa, alustaa, jarruja jne....). Itselläkin olisi kiinnostus joskus vain kokeilla jalat edellä ajettavaa, mutta omiin vakuutuksiin moista tuskin tulee. Eli varmaankin ensi vuosi vedetään harrikalla :p

Pitää nyt sanoa että lienee aika kullannut muistot.

ER-6N kiihtyy kuitenkin 0-100km/h tasan 4 sekunnissa, 0-160km/h 10s(muistaakseni). Todellinen huippu yli 200km/h.

Ne nopeimmat "vanhanliiton" katupiikit menivät 0-100km/h 7-8sekunnissa ja saavuttivat reilun 150km/h todellisen huippunopeuden.

On siinä silti vielä melkoinen ero.

Itsellä mittaa n. 195cm ja painoa "riittävästi"..
Pari kesää sitten ajoin kortin ja ensipyöräksi hommasin honda cbr 1100xx, kaikki varoittelivat ja pitivät järjettömänä ensipyöränä, mutta pienempiä kävin koeistumassa ja totesin että ostanpa kerralla sellaisen pyörän että ei heti jää tehottomaksi/pieneksi ja millä jaksaa pitempääkin matkaa taittaa.

Tallista löytyy myös Honda shadow 750 ACE, mikä on pääasiassa emännän käytössä, on tuollakin tullut muutaman kerran käytyä pikku lenkillä, pitempään sillä ei pysty. Jalat ovat liian koukussa ja ottaa mekein sarviin kiinni. Alaselkä puutuu n. 10km matkalla. Kyllähän tuostakin saisi modifioimalla ihan sopivan, mutta n. 175cm pitkälle emännälle tuo on ihan sopiva joten ajelkoon hän sillä. onhan tuollainen customi ihan näppärä ja mukava nurkka/kaupunki pyörityksessä, mutta pitemmällä matkalla on aika puuduttava ajella, kun tuuli riepottelee hiemankin isommissa nopeuksissa.. Siitä tuon on hyvä että sillä pysyy mutkateilläkin nopeudet paremmin hanskassa, kun ei mutkiin taivu kauhean notkeasti.

Kiihtyvyys nollasta sataan ja huippunopeus ovatkin äärimmäisen tärkeitä kriteereitä kun valitsee ensimmäistä pyöräänsä...
Mä en jäänyt kakkoseksi liikennevalohärdelleissä monellekkaan biilille vaikkei mitsissä ollut kun se 21 heppaa... Näkeehän sen jo autosta ettei kannata.
Miten moottoripyörä jää "pieneksi"? Kasvateko te niin paljon kuukaudessa vai miten...
No onneks täällä voi jokainen ostaa semmosen kun tykkää ja sit dissata niitä jotka haluaa ostaa jotain järkevää...

teemu sanoi:
Kiihtyvyys nollasta sataan ja huippunopeus ovatkin äärimmäisen tärkeitä kriteereitä kun valitsee ensimmäistä pyöräänsä...
Mä en jäänyt kakkoseksi liikennevalohärdelleissä monellekkaan biilille vaikkei mitsissä ollut kun se 21 heppaa... Näkeehän sen jo autosta ettei kannata.
Miten moottoripyörä jää "pieneksi"? Kasvateko te niin paljon kuukaudessa vai miten...
No onneks täällä voi jokainen ostaa semmosen kun tykkää ja sit dissata niitä jotka haluaa ostaa jotain järkevää...
Suurimmalle osalle moottoripyöräilyä harrastavista se on fiilislaji. Jos ihminen hakee sitä kaipaamaansa fiilistä, elämyksiä, uusia kokemuksia jne niin miksi sitä pitäisi kahlita alistumalla pelkän järjen vietäväksi? Järjetöntä.

No, onneksi jokainen järkipyöräilevä voi ostaa mitä tykkää ja tulla sitten dissaamaan kaikkia meitä fiilistelijöitä.

Back