• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä (naku)pyörää hankkimassa. Ehdotuksia!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motodino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Tampere
Tosiaankin ensimmäistä pyörää olen ostamassa itselleni ja kysyisin neuvoa viisaammilta...

Naku-mallisen haluan ja budjetti n. 10 000 euroa. Uudehkokin saisi olla, suurinpiirtein 09-11 väliltä.

Lähinnä katsellut hondaa, yamahaa, suzukia ja kawaa. Uusi ducatikin hivelee silmää, mutta menee yli budjetin ja muutenkin hiukan "erilainen" pyörä.

600cc, 750cc vai 1000cc??

Kokemusta pyörällä ajosta ei ole ja "mopo"koulukin alkaa vasta tällä vkolla. Uskon, että järki on päässä ja ikääkin hiukan alle 40vee. Tarkoituksena käyttää pyörää paljon kaupunki alueella, ei niinkään mitään pitkiä reissuja. Aika paljon huviajo yms.

Itse jättäisin 600 kuutioiset väliin, koska ne on jo fyysisestikin pienempiä kuin isommat pyörät ja kuski ei ole pienimmästä päästä.

ABS-jarrut olisi hyvät olla pyörässä.

Jos vaihtoehtoina olisi ed. mainitsemat merkit ja sieltä malleja cb1000r, fz8n, fz1n, gsr750, z750, z1000...
Mitä suosittelisitte ja millä perusteella??

Minä uutena motoilijana vastaisin, että jätä ISOT pyörät myöhemmälle, pyörien koko muuttuu 600-700 välillä "isommaksi"-fyysisesti ja takuulla kerkeät 750+ motolla alkuun. Eikä niin helposti tapahtu tahattomia sutimisia jne. Toiset korjatkoon, jos olen väärässä.

Olen kuullut että mitä tehokkaampi naku, sen raskaampi ajaa pitkillä taipaleilla.
Itse oon toistaiseksi tämmönen kortteli-cruisaaja, kävin kyllä tekemässä viikon reissun tuonne länsinaapuriin mutta ajokokemus olis ollu mukavampi edes pienellä katteella...luulisin....Mutta, mielipiteensä kullakin.

Ite olen alottanut prätkäuran allekirjotuksen pyörällä, eli tonnisella Monster S2R:llä. Pyörän tehoja nyt ei varsinaisesti tarvi pelätä jos on järkeä päässä, oikealla kädellä niitä tehoja voi säätää. Oikeastaan voisi sanoa että osta tarpeeks iso ni ei tartte ehkä samantien vaihtaa, pääsee sil 600:sellakin kortista ja hengestään. Koko/paino ei noissa kuitenkaan hirveästi moottorin tilavuuden mukana muutu mallin sisällä.

Noin uutta pyörää nyt tuskin on pakko hommata? Ei kannata karsastaa yli 20tkm ajettujakaan pyöriä, ne on vasta ajouransa alussa nekin. Sen voi myös kattoa et eka iso huolto on tullu jo tehtyä ni säästyy nekin rahat. Ehkä jos on sellanen kutina et tulee joskus kylellään käytyä ni voi pari tonnia budjetistakin pudottaa, saa yhtä hyvän pelin silläkin ja ei sit niin harmita ku ei o ihan uuden karhea pyörä nurin.

Siitä minkä merkkisen pyörän valkkaat on sit ihan omasta mieltymyksestä kiinni, koeajamassa ja -istumassa voi käydä mut on ne kaikki ihan ok teknisesti ni se mikä mieltä eniten kutkuttaa on ehkä paras valinta. Omaa pyörääni en ole katunu, vanhan mallinen Monster oli pakko saada.

Tiivistettynä, osta riittävän iso pyörä, isompi on parempi ja iälläkään ei ole niin väliä varsinkaan jos vaikka 5 vuoden haarukassa pysyy eikä niitä 20-30tkm pyöriäkään tarvi karsastaa vaikka tarjolla on alle 10tkm ajettujakin. Jos nakun hankkisin nyt niin tonninen ilmajäähdytteinen Monster mulle varmaan edelleen tulis alle, ehkä kävisin koeistumassa uudempaakin mallia. Se vaan on parhaan näkönen ja kuulonen ja kaikkea.

Ainakin Hondien nakupyörissä CB1000R on mielestäni leppoisampi ajettava kuin 600 Hornetti. Matka-ajossa varsinkin, kun ei tarvitse kuunnella 6000rpm ininää normaalissa matkanopeudessa. Kaupungissa taas parempi vääntö tekee käsittelystä alakierroksilla helpompaa. Ei kyllä mitään syytä miksi ei sopisi ensimmäiseksi pyöräksi varsinkin jos on järki päässä. Eihän sillä ole pakko vetää tuppi nurin koko aikaa. Sen sijaan paremmasta väännöstä nauttii lähes koko ajan. Painossakaan ei juuri ole eroa, istuinkorkeus on vähän korkeampi. Ainoa mistä en tykännyt oli mittaristo, mutta se on makuasia. ABS-versio ehdottomasti.

Ainiin mutta jotta et ihan heti kyllästy niin tuollahan oli turbobusa sopivasti myynnissä myös.
tounge.gif

Jos vaihtoehtoina olisi ed. mainitsemat merkit ja sieltä malleja cb1000r, fz8n, fz1n, gsr750, z750, z1000...
Mitä suosittelisitte ja millä perusteella??
Itse olen aloittanut tuolla listasi jälkimmäisellä vaihtoehdolla. ikä lähentelee myös 4kypää ja painoa on "alle sata". Jaan tuon Mikunin sanoman, "laittaa heti sellaisen ettei tarvi hetkeen vaihtaa". Kyllä ne tehokuristimet on löydyttävä omasta päästä.

Minun viesti tai motto voisi olla: Osta tunteella, järjellä ei ole mitään tekemistä pärrä valinnan kanssa.
Järkimies jättäisi nakut kaupan hyllylle  
biggrin.gif

Samaa mieltä edellisten kanssa. Osta heti vaan tarpeeksi iso!
Noista joko z1000 tai cb1000 jos keveitä pyöriä haluaa. Jos olet oikeen iso mies niin xjr1300,gsx1400 jne.jne. ovat myös "helppoja" ajettavia. Itse aloitin tuolla z750 Kawalla, ja jo parin kuukauden jälkeen isompaa teki mieli. Kävinkin paria matkasporttia ajamassa (n160 hv), mutta olivat painavia,kömpelöitä ja ennenkaikkea aivan susia alustoiltaan verrattuna tuohon pikku zetaan. En olisi heti uskonut kuinka paljon niissäkin voi olla eroja. Minun silmään tuo uusi z1000 on kyllä todella hieno mopo.

Triumph Street Triple R tai jos on pakko olla enemmän kuutioita KTM Super Duke, R jos osuu budjettiin.

Itse siirryin suoraan raskaaseen sarjaan harrastusta aloittaessa. Päivääkään en ole katunut. Oma pyörä siis GSX 1400 -07.

jos ajelet paljon kaupungissa ja haluat huolettoman yleispyörän abseilla, niin yammun fz1:nen.  se että ottaako varttikate vai nakun on sitten makuasia. varttikatemalli parempi jos ajaa kylmällä kelillä/matkaa paljon.

se fz8 on varmaan kanssa ihan hyvä. mutta samalla saa tonnisen...

uuden speed triplenkin sais abseilla, on vaan vähän kalliimpi noihin yammuihin verrattuna.

budjettipuolelta kannattaa huomioida myös erot vakuutushinnoissa. On aika suuri ero kusiaisen ja tonnisen vakuutushinnoissa.

No en suosittele käytettyä pyörää vasta-alkajalle. Mistä sen tietää mikä pommi se on. Ja aloittelijana et välttämättä edes huomaa jos siinä on jotain vikaa, ennenkuin on tavalla tai toisella liian myöhäistä.

Joo vähän jyrkkä mielipide mutta, mutta tulipahan sanottua. Tästä aiheesta tuli juuri kirjoitettua off-topic  
lookaround_orig.gif
viesti tuonne motoristiviha -osastoon.

Itsellä on ekana pyöränä tuo GSR750, eikä ole valittamista, mutta uutena en tajua mistään mitään joten tätä mielipidettä ei voi arvostaa kauhean korkealle.

Tuo vakuutusjuttu yläpuolelta on hyvä pointti. Aloittelijan bonukset lähtee minimistä. Mulla vakuutukset nyt n. 1100 Tapiolasta, vaikka on keskitason keskittäjäalennukset.

Tämän foorumin Suzuki-osastossa on myös GSR750-infoa.

suoraan litrasiin malleihin, ei tarvi ostaa heti uutta. ktm, triumph, honda, kawa, mikä omaan makuun istuu.

jos ajelet paljon kaupungissa ja haluat huolettoman yleispyörän abseilla, niin yammun fz1:nen.  se että ottaako varttikate vai nakun on sitten makuasia. varttikatemalli parempi jos ajaa kylmällä kelillä/matkaa paljon.

uuden speed triplenkin sais abseilla, on vaan vähän kalliimpi noihin yammuihin verrattuna.

Eikös FZ1:set ole virityksiltään ja välityksiltään lähimpänä tonnisia kyykkyjä noista isoista nakuista? Kaupungissa omiaan? Itse suosittelen kyllä kanssa suoraan tonnisen hankkimista, mikäli järkeä löytyy. CB1000r mielestäni selkeästi sirompi ja ketterämpi kuin Z1000, joten kaupungissa aivan omiaan. Toisaalta isolle miehelle Z parempi vaihtoehto..

Ktm superduke 990, helppo ajaa. Sitten Kawasaki Z1000 "se ensimmäinen malli" tai uusin voisivat olla kanssa hyvä. Tuskin nuo Ducatin monsteritkaan huonoja vaihtoehtoja olisi.

Eikös FZ1:set ole virityksiltään ja välityksiltään lähimpänä tonnisia kyykkyjä noista isoista nakuista? Kaupungissa omiaan? Itse suosittelen kyllä kanssa suoraan tonnisen hankkimista, mikäli järkeä löytyy. CB1000r mielestäni selkeästi sirompi ja ketterämpi kuin Z1000, joten kaupungissa aivan omiaan. Toisaalta isolle miehelle Z parempi vaihtoehto..
ei tonnisessa kyykyssä mitään vikaa ole kaupungissa, muuta kuin ajoasento. ja se on fz:tassa parempi. helpompi ainakin musta on ajaa tonnisella kuin 600:Sella. ainakin hermoille. enemmän vääntöä.

Back