• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen MP:n osto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -kepa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
<avautumista>
Harva aloittelija tajuaa että vaikkapa to-osi hidas ER-5 kiihtyy sen normi 0-100 noin 5:ssä sekunnissa, ja jos se ei riitä rekan ohitukseen niin sitten ei prätkän satulaan ole muutenkaan asiaa.
Niinpä. ER-5 tuskin on ainakaan olennaisesti hitaampi kuin meikäläisen Jammu, joka on laillisilla ja vain lievästi laittomilla nopeuksilla kaikesta huolimatta normaaliperheautoihin verrattuna melkoinen raketti.

Turhaa on toi tehohypetys, ekaks pyöräks käy kyllä pienempikin.
Tuo oli tämänkin "olen aloittelija ja aion ostaa eniten nopean prätkän heti ekaksi pyöräksi" -ketjun ehkäpä eniten järkevä kommentti tähän asti.

<avautumista>
Harva aloittelija tajuaa että vaikkapa to-osi hidas ER-5 kiihtyy sen normi 0-100 noin 5:ssä sekunnissa, ja jos se ei riitä rekan ohitukseen niin sitten ei prätkän satulaan ole muutenkaan asiaa. Tällaiset "olen ajanut mopoa ja piikkiä nuorena" jotka heti ovat ostamassa ekaksi isoksi pyöräksi jotain 150-heppaista kyykkyä vaan siksi "ettei jäisi heti pieneksi" jaksavat aina ihmetyttää. Koska on olemassa vain kahta eri motoristi-tyyppiä, niitä jotka jo ovat pyöränsä kaataneet ja niitä jotka ei, niin kannattaa miettiä vielä kerran. Onko aloittelijan parempi kaataa se halpa ja kestävä ER5, vai se muovinen, melkein yhtä halpa ja helposti hajoava Ninja? Ei se pistooliammuntaharrastuksen aloittajakaan aloita harrastustaan Desert Eaglella, vaan .22:lla.
</avautumista>

Ja kyllä, aikanaan omakin eka "iso" pyörä oli parin tonnin hintainen vanha VF750F -ritsa joka oli ruma, halpa ja aika hidas. Sillä oli mukava tehdä ne ekat eniten typerät kaatumiset (vaikka niitä on tullut myöhemmilläkin pyörillä harrastettua).

/MarcusB
Tässä tuli paljon asiaa.
thumbs-up.gif

Sama keskustelu taidetaan käydä täällä joka vuosi ja aina taitaa olla myös samat väännöt.

Itse ostin jo valmiiksi kolhitun pyörän, niin ei sitten haittaa kun itse sitä lisää kolhii.
Itse luin paljonkin näitä juttuja, ennenkuin pyörän hommasin. Oma valinta oli hiukan pienempi ja "helpompi" pyörä alkuun, Suzuki SV650N. Mukava pyörä kaikinpuolin, helppo ajettava, ei ole liikaa tehoja, mutta ihan tarpeeksi.

Ensi kesän ajattelin vielä harjoitella ajelua ja sen jälkeen menee vaihtoon, jos vaan maailmantaloustilanne antaa myöden.

Ensi kesänä koeajetaan niin paljon, että aion hankkia porttikiellon paikalliseen mp-liikkeeseen.
033102bebe_1_prv.gif

Osta Busa, tukeva, taloudellinen, tehokas ja saa nöyryyttää muita.  
tounge.gif
Tai ve.nöyrtyä itse kun päästää kokemattomana perstuntumalta pintakaasulla skradariin...
biggrin.gif
Noh, se kyllä onnistuu muillakin mopoilla.

Pyörän valinta on niin fiilispohjainen juttu että suosittelisin talvisaikaan kiertämään alkuunsa liikkeitä ja tsekkaamaan tarjontaa, ja heti kun mahdollista koeajamaan, koeajamaan ja koeajamaan. Speksien perusteella ostaminen tyyliin "tää kiihtyy 0.1sek nopeammin 0-100km/h..." on älyttömyydessään vertaansa vailla. Melkein kuin valitsisi naista katalogista, joskin tätäkin ilmeisesti harrastetaan.

Kahta samanlaista käytettyä ei ole, joten km-lukema ei merkitse kaikkea, jos pyörä ostetaan ajettavaksi eikä mietitä kättelyssä paljonko siitä myydessä saadaan. Rahaa palaa harrastukseen jokatapauksessa, ja paljon.

Kaikki turhat henkselinpaukuttelijat voi jättää omaan arvoonsa, there's allways a bigger fish. Kaippa niillä oikeilla rataketuilla tai parhailla rakentelijoilla ei olekaan tarvetta paukuttaa henkseleitä...

Osta se mikä sinusta hyvältä tuntuu, ja nauti harrastuksesta.

Ostin itse viime toukokuussa ekan pyöräni. Mietin ER-5 ja ER-6n välillä, koska kokemukseni kaksipyöräisiin on vain mopoista(suurimmalta osalta honda monkeysta
smile_org.gif
) ja silläkin oli ajettu viimeksi joku 6 vuotta sitten. Valitsin ER-6n ja pakko sanoa, että olin tyytyväinen valintaan. Hemmetin helppo käsiteltävä pyörä ja varsinkin mutka pätkällä aivan loistava ajaa. Ihan ripeäkin se alkuun on ja mutkatiellä pääsee ihan mukavaa vauhtia kun uskaltaa vaan kallistaa ja kääntää nuppia. Mut pakko kyl sanoa, että loppukesästä alko tehoa kaipaamaan lisää ja nyt oon sit tässä miettiny, että vaihtaisko Kawan Z1000 vai Yamahan R1. Kawan Z1000 tuntuu istuvan itelle kyl parhaiten. R1 ajoasento epäilyttää hieman, mutta pitäisi käydä kokeilemassa ihan tuolla tien päällä.

Mut jos miettii Er-5 ja er-6 välillä niin ehdottomasti er-6!

Kyllä siihen kutoseenkin tulee talven aikana tehoa takaisin.

Muuten just NYt kannattais käydä kokeilemassa pyöriä. Vitoserkissäkin olis ihan tarpeeks tehoja.
bowdown.gif

sanoi:
Harva aloittelija tajuaa että vaikkapa to-osi hidas ER-5 kiihtyy sen normi 0-100 noin 5:ssä sekunnissa, ja jos se ei riitä rekan ohitukseen niin sitten ei prätkän satulaan ole muutenkaan asiaa.
Komppaan. Piikilläkin pääsee rekasta ohi jos haluaa. 500:nen GPZ ekana isona pyöränä tuntui ensimmäiset kaksi kuukautta tosi tykiltä
tounge.gif
Nopeasti sekin pieneksi jäi, mutta kannattaa muistaa etteivät ajotaidot kehity samassa suhteessa mitä esim. tehoa tulee vaihtamalla 500 (50-60 hv) -> 1000 (kaikkea 100-200 hv väliltä).

Varsinaiseen kysymykseen, ensimmäisen moottoripyöräni osto. Se oli vuonna hippi ja happokesä 1968, tai 1969, en muista ihan tarkkaan..... No se pyörä oli kuitenkin kaikkien moottoripyörien velipuoli, voimapesä EMW 350, taisi olla malli 1951, sitäkään en jostain syystä muista. Mutta sen muistan että oli oikeutettu ajamaan superpyörää ja myöskin sen että siitä lähtien on moottoripyöräily ollut mukavaa, vai mitä se oli. Sen ajan varusteet oli, pitkä tukka (myös minulla), pipo, James takki (lue farkku takki) ja Jamekset ( lue farkut), kumisaappaat ja ennenkaikkea reipas mieli. Niin ja emma oli valkoiseksi maalattu ja lisävaloilla ja keppivaihteella. Voi aikoja voi tapoja.
-h

Muuten just NYt kannattais käydä kokeilemassa pyöriä. Vitoserkissäkin olis ihan tarpeeks tehoja.  
bowdown.gif
Juu varmasti tulee tehoa takaisin kutoseen talven aikana. Itsellä vasta yks ajokausi takana niin alottelijoitahan tässä ollaan edelleen, mutta tarkotus ois oppia kokoajan lisää. Ehkäpä radallekin eksyn kun nyt loppuu opiskelut ja saa enemmän rahaa millä voi sitten panostaa tähän harrastukseen.

Toi Z1000 siinä mielessä ois parempi, että ois enemmän vääntöö ku erkassa tällöin ois mukavampi ajaa. No koeajoilla pitänee käydä kuhan kelit alkaa antamaan myöten. R1:nenkin kiinnostaa, mutta katotaan nyt sitten mihin sitä päädytään.

bowdown.gif
Juu varmasti tulee tehoa takaisin kutoseen talven aikana.
...Z1000
...R1:nenkin
Oli muuten mukava huomata, että er6:sesta cbr 600f:ään huomasi ihan reippaan tehoeron aikanaan. 72hv -> 108(110?)hv on kuitenkin yli 50% lisää tehoa eikä massa tiettävästi tässä muutoksessa kasva yhtään. Z1000 olisi puolestaan reilun 70% lisää tehoa erkkaan, joskin massa vissiin kasvaa tässä kohtaa vähintää täyden tankin verran. Teholisä esim seepraan onkin sitten 'vain' ~17% ja sitä syö tuo lisämassa sekä katteettomuuden aiheuttama tuulenvastus suuremmissa nopeuksissa. Rykkönen meneekin sitten yli tuplatehoihin niin, että heilahtaa eikä paino kasva ja katteetkin löytyy. Tästä viimeisestä hypystä puuttuu imho monta askelmaa välistä.

Pointti? Välimallejakin ennen ratakyykkyjä tosiaan löytyy, jos tehonlisäysmuutoksista haluaa nauttia useampaankin kertaan elämässään. Minun logiikallani tuo Z1000 kuulostaa oikein hyvältä "toiselta pyörältä" - eiköhän sen suurempi vääntö ja pieni lisäteho toisi minullekin jotain uutta.

Minulla mieleisin seuraava pyörätyyppi olisi kuitenkin jokin uudempi korkealle kiekaava pikkukyykky esim pari vuotta vanhoista kusiaisista tai seiskapuolikkaista jos/kun nykyiseen pyörään kyllästyn. Alaväännöstä en ole koskaan välittänyt - autokin on turboton bensa. Kilosia rääräitä ehtinen ajella sitten, kun nilkka ei enää taivu pykälien vaihtoon ja kaikki muu ilo tehon ulkopuolelta on moottoripyörien kanssa koettu.

bowdown.gif
Juu varmasti tulee tehoa takaisin kutoseen talven aikana.
...Z1000
...R1:nenkin
Oli muuten mukava huomata, että er6:sesta cbr 600f:ään huomasi ihan reippaan tehoeron aikanaan. 72hv -> 108(110?)hv on kuitenkin yli 50% lisää tehoa eikä massa tiettävästi tässä muutoksessa kasva yhtään. Z1000 olisi puolestaan reilun 70% lisää tehoa erkkaan, joskin massa vissiin kasvaa tässä kohtaa vähintää täyden tankin verran. Teholisä esim seepraan onkin sitten 'vain' ~17% ja sitä syö tuo lisämassa sekä katteettomuuden aiheuttama tuulenvastus suuremmissa nopeuksissa. Rykkönen meneekin sitten yli tuplatehoihin niin, että heilahtaa eikä paino kasva ja katteetkin löytyy. Tästä viimeisestä hypystä puuttuu imho monta askelmaa välistä.

Pointti? Välimallejakin ennen ratakyykkyjä tosiaan löytyy, jos tehonlisäysmuutoksista haluaa nauttia useampaankin kertaan elämässään. Minun logiikallani tuo Z1000 kuulostaa oikein hyvältä "toiselta pyörältä" - eiköhän sen suurempi vääntö ja pieni lisäteho toisi minullekin jotain uutta.

Minulla mieleisin seuraava pyörätyyppi olisi kuitenkin jokin uudempi korkealle kiekaava pikkukyykky esim pari vuotta vanhoista kusiaisista tai seiskapuolikkaista jos/kun nykyiseen pyörään kyllästyn. Alaväännöstä en ole koskaan välittänyt - autokin on turboton bensa. Kilosia rääräitä ehtinen ajella sitten, kun nilkka ei enää taivu pykälien vaihtoon ja kaikki muu ilo tehon ulkopuolelta on moottoripyörien kanssa koettu.
Juu, siinä tuli hyvää asiaa kyllä. Kyllähän se suoraan ryköseen siirryttäessä tällä minun kokemuksella olisi varmasti iso harppaus ja saisi aika kieli keskellä suuta ajella jonkin aikaa. Muutenkin ku kävin istumassa noita rykösiä niin se ajoasento vähän epäilytti, mutta tien päällähän sitä vasta sitten huomaa onko oma juttu vai ei. Z1000 oli taas ajoasennoltaan kuin mulle tehty ja muutenkin miellyttää silmää sen ulkonäkö. Pitäisihän sitäkin koeajaa tietenkin ennenku lopullisen valinnan tekee. No kuitenkin varmaan ensi kesä mennään vielä erkalla ellei nyt mitään ihmeellistä tapahdu tässä
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Onko Yamahan R1 minkälainen pyörä vrt. ZX-9R?

Tässä pyörässä on pirun hieno väritys: http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=678479

Mihin hintaan noita -98 Rykkösiä saa silloin kun hinta on kohdallaan?

-kepa-
rupeet siis kallistumaan ykköseen  
biggrin.gif

mun mielestä toi ekan mallin sopiva hinta on jossain 4k tienoilla tai itse en enempää maksaisi. Vaikka malli on hienoimman näköinen myös omaan silmääni kallistuisin silti uudempaan, koska tuo ruiskuvehje on huomattavasti mukavampi ajettava. Tämäkin siis omasta mielestäni
biggrin.gif
Nyt kun nettimotoa on tullut aktiivisesti seurattua, niin enpä kyllä ole vieläkään törmännyt yhteenkään 4kE rykköseen.. 6kE näyttää olevan halvimmat. Onko noita ollut tosiaan tuohon 4kE myynnissä?

062802jumpie_prv.gif
eka pyöräksi tuli nyt ostettua zx9r vm-98
nyt sitä on madallettu n.5cm että yltää jalat kunnolla maahan ja katteet on vm 2000 pyörästä,niin ja värihän vaihtuu tietty.
kesää odotellessa
062802moto_prv.gif

Back