• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen MP:n hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mr. Heat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
SMRacing sanoi:
Onko tuo ihmekään jos "tonninen" käy laiskaksi nopeasti, jos siis kyseessä tuo z1000. Se zx6r nimittäin todennäköisesti kepittää suorituskyvyssä jo mennentullen tuon "tonnisen". :D Unohda viritykset ja osta oikeasti tehokas pyörä, iskutilavuuksia turha tuijotella liikaa. Jos tonnisesta nykyaikaisesta superbike-replicasta paukut loppuu heti kesken, niin todennäkösesti uusi Rossi/Stoner on löytynyt.

Totta tuokin. Samaa luokkaa noissa tehot ovat, tosin kusiaisessa aika paljon ylempänä ja kevyemmässä paketissa. R1/10R/Kilogikseri ovat tietysti ihan eri vehkeitä.

Mr. Heat sanoi:
Moi,

olen muuttamassa Saksaan ja olisi siellä tarkoitus ostaa ensimmäinen MP. Korotin juuri B-korttini AB:ksi joten en omaa suurta ajokokemusta. Olen 185cm pitkä ja painan sen 100kg. Tarkoitus on selvitä itse pyörän omistamisesta ja ajamisesta mahdollisimman halvalla(vakuutukset, polttoaineen kulutus, huollot), myöskään laitteen hinta ei saisi karata kohtuuttoman korkeaksi. Hatusta heittäisin että ei saisi maksaa enempää kuin 10k€. En lähtökohtaisesti ole mikään kyykkypyöräilijä ja customit suuren painonsa vuoksi tuskin ovat kovin taloudellisia(vaikka ovatkin komeita), Alpeille saattaa tulla tehtyä ajomatkoja joten sport/touring malli ilmeisesti toimisi parhaiten? Mitkä MP:t ovat ne kaikkein taloudellisimmat kun Autobahnalle ei tule mentyä joten satasta lujempaa ajetaan hyvin harvoin jos koskaan?

Tähän mennessä olen vakoillut näitä malleja:
http://www.hondabikes.fi/mallisto/on-off/nc700x ~6500€
http://www.hondabikes.fi/mallisto/super-sport/cbr250r ~5000€
http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html ~10000€ Tämän kohdalla kulkee hintakatto.

Terve,

ja tervetuloa Saksaan! Itse asustellut täällä nyt 1,5 vuotta ja hankin ekan mopon pari kuukautta sitten, ja heti perään vaimolle oman. Itse päädyin F800 R ja vaimolle se Hondan NC700. Olit näköjään katsellut samoja :)

Komppaan muita koemmentteja, joku 250c jää kyllä pieneksi parissa päivässä. Bemarin 800R on ok , mutta mieoi halajaa jo isompaa ensi kesäksi. Kustannukset täällä on pienempiä kuin Suomessa - vakuutusmaksuissa on iso ero jos pysyt alle 100 hp pyörissä. Bemarin täyskasko maksoi mulle n. 350e/6kk, ja Honda tais olla n. 300/6kk

Jos bensankulutus on tärkein tekijä, niin nämä molemmat pyörät on aika pihejä, varsinkin Honda. Mutta ne bensat on ihan marginaalinen kustannus joten en kyllä sitä niin kovasti tuijottaisi.

Kunhan hommaat pyörän ja jos asut lähellä Frankfurtia, niin käydään lenkillä :)

t. BK

Sinne BaWü:n Ludwigsburgin lähelle olis näillä näkymin muutto ens vuonna, viimeistään näihin vuodenaikoihin.

Uskon että bensakustannusten osuus kasvaa dramaattisesti mikäli talous lähtee nousuun, siksi sillä on merkitystä jo nyt kun hankintaa harkitaan.

Onko Suomessa mahdollista vuokrata/liisata pyörää kuukaudeksi tai kahdeksi? Siis siten että se ei maksa aivan kohtuuttomia. Ensi kauden alku tulee kuitenkin vietettyä täällä koto-Suomessa niin olisi hyvä kerryttää ajokilometrejä jo ennen ulkomaille muuttoa.

Mielen kieroudesta tuo kiinni.
Komppaan että äkkiä jää kaikki pieneksi/tehottomaksi, mieli halajaa enemmän paukkua. Tosin itsellä hymy leveni kun vaihdoin blade 900rr tohon ktm 950 sm, vaikka tehot tippuikin.
Nyt kun kiireiden takia oma pyörä myyty ja tilalle tuli 250r ninja pojan harrastus syistä, niin pakko sanoa, että tiettyä perverssiä tyydytystä saa kun ajelee mutka tietä tonnisen perässä ja kurveissa on kiinni takarenkaassa, vaikka se sitten suoralla karkaakin :grin:

Et sä nyt oikeasti voi ajatella että mikäli talous lähtee nousuun niin sun siksi pitää ostaa bensapihi moottoripyörä!!! Koko harrastusta ei voi järkisyillä perustella! Jos olisin nyt alpeilla ja mulla olis alla vaikkapa nyt Ducati Monster 1100 evo niin ajaisin auringonnoususta auringonlaskuun vaikka bensa maksaisi kympin litra!

RoRo sanoi:
Et sä nyt oikeasti voi ajatella että mikäli talous lähtee nousuun niin sun siksi pitää ostaa bensapihi moottoripyörä!!! Koko harrastusta ei voi järkisyillä perustella! Jos olisin nyt alpeilla ja mulla olis alla vaikkapa nyt Ducati Monster 1100 evo niin ajaisin auringonnoususta auringonlaskuun vaikka bensa maksaisi kympin litra!

Niin totta! Koko moottoripyöräily on jo lähtökohtaisesti niin absurdi harrastus että aivan turha itselleen perustella järkisyillä jonkin tietyn pyörän hankintaa. Itse vaihdoin alkukesästä Suzuki GSX650F:n Yamaha R6R:ään, duunikaveri totesi ettei kuulemma mitään järkeä. Kysyinpä sitten vastapalloon että "Kerroppa mitä järkeä koko moottoripyöräilyssä on?". Tuli hiljasta :D

Taisin jo aikaisemmin sanoa että kyllä se kaikki bensa palaa minkä tankkiin laittaa. Eroa tulee vain siinä että ajetaanko mahdollisimman pitkälle vai onko matkanteko mahdollisimman hauskaa :;):

Ja seuraava mopo varmaan sitten R1... Vielä vähemmän järkeä mutta sitäkin enemmän hupia :D

Viimeksi muokattu:
Konepyörää jos ollaan laittamassa niin saa kustannustehokkuuden heittää sinne minne ei aurinko paista. Jos aletaan miettiin senttejä ja euroja niin koko harrastus kärsii. No kuitenkin pikkurahalla saa H-D:een 883/1200 sporttia. On jokseenkin idioottivarma ja kuluttaa vähemmän kuin Toyota Prius, eli teet samalla ympäristöteon. Varusteissa kannattaa säästää ainoastaan boxereissa, itehän olen aina kommandona..:D Mietippä myös konepyöräsi jälleenmyyntiarvoa! Jokainen tietää sen, että silläkin on oma osuutensa kokonaiskustannuksissa.

Nyt on hieman hankaluuksia ymmärtää ajatuksenjuoksuasi. Haluat ostaa pieniruokaisen pyörän, koska bensan hinta kallistuu. Samalla kuitenkin mietit isomman pyörän vuokraamista alppiteillä ajeluun, sekään kun ei ilmaista ole. Jos euromääräiset kustannukset ovat todella noin tärkeitä, suosittelen excel-kaavion rakentamista, johon laitat kaikki pyöräilyyn liittyvät kulut, ja alimmalle viivalle tietysti kokonaissumman. Tähän sitten arvioita erilaisten pyörien kuluja, vakuutuksia, bensakuluja, rengaskuluja, ketjukuluja, huoltokuluja, asustekuluja ja vuokrapyöräkuluja. Tunteettomasti valitset sitten kokonaissuman perusteella edullisimman, jolla pääset tavoittelemaasi tyydytykseen.

Ajan tällä hetkellä 12 vuotta vanhalla 9 litraa sadalla kuluttavalla autolla (laatuauto kylläkin, automaatit, cruiset ym. löytyy ja toimintavarmuutta ainakin toistaiseksi). Uuden auton ostoinnostuksen saan helposti poistettua, kun rakennan kyseisen excelin ja vertaan uudemman vähemmän kuluttavan auton takaisinmaksuaikaa nykyiseen peliin verrattuna. Takaisinmaksuaikaa ei käytännössä järkevässä ajassa saavuteta, uudemman auton pääomakulut ovat niin suuret.

Ja vielä bensan hinnasta. Vuonna 2003 syksyllä tankkasin viimeisen kerran bensaa alle euron litrahintaan. Tasaisen tappavalla hinnannousulla bensa maksaa vuonna 2021 2,9 €uroa. Epäilen, että maksaa huomattavasti enemmän - on selvää, että energian hinta kallistuu.

Heatilla vähän sama tilanne kuin, itsellä. On päättänyt, että joku pyörä on hyvä, tässä tapauksessa 250-kuutioinen ja sitten hakee muilta sille omalle näkemykselleen tukea. Ihan luonnollista käyttäytymistä. Ja näinhän se näiden prätkien kanssa menee. Tunnejuttuja. :D Itse olen jokaisen foorumin kahlannut läpi ja koittanut kaivaa kaiken mahdollisen tiedon omasta suosikkipyörästäni. Tässä tapauksessa se vaan on 1200 GS.

Näin se vaan menee, tämä on hyväksi meille kaikille. :orgmp2:

Mr. Heat sanoi:
Sinne BaWü:n Ludwigsburgin lähelle olis näillä näkymin muutto ens vuonna, viimeistään näihin vuodenaikoihin.

Nyt vasta huomasin että olet muuttamassa Schwartzwaldin mutkaparatiisin reunalle! Hommaa ensialkuun joku tehokas 600cc kyykky ja unohda ne kustannukset. Siitä alkaa elämä josta et vielä osaa edes haaveilla.

Missäs meidän Hayabusa-miehet oikein on... Ei ole vielä yhtään ilmoitusta, kuinka erinomainen laite se on ensipyöräksi ;)

Vakavasti ottaen. Supista ja rajaa mies ihmeessä omaa näkemystäsi tästä harrastuksestasi. EI ole oikeasti mitään laskelmaa, jolla voisit vakuuttaa itsesi asian oikeellisuudesta. Ihan rohkeasti vaan, tee mikä tuntuu sulle luonteenomaisesti oikealta. Jos haluat tehdä jonkun asian vuoksi valinnan, kuten maastoon tai asfaltille, tee se nyt. Välimallia ei oikeasti ole olemassa, sen melkein voin allekirjoittaa. Ainoana erona on pitkien matkojen tekeminen, johon "kompromissipyörät", kuten isot katuendorot on tehty.

Jos haluat asfaltille, haluatko oikeasti oppia ajamaan tai haluatko vaan kruisailla, tee niiden välille selvä raja. Osta "naku"-pyörä, kun haluat opetella ajamaan sekä tuntea ilmavirran vaikutuksen. Jos tyydyt vaatimattomiin ajo-ominaisuuksiin ja haluat vaan kruisailla, osta sitten vain custom-tyyppinen pyörä. Jokatapauksessa kannattaa aluksi opetella se ajaminen...

Naku-pyöriä on sitten paaaljon valita. On uutta, vanhempaa, sakua ja japsia. Sun ei ihan oikeasti kannata ostaa mitään kovin painavaa pyörää aluksi, jotta opit käsittelemään näitä kapistuksia ja mutkaan ajaminen on helpompaa. Väkisin itselleni tulee mieleen se 600 rivi-nelari tai 800-twini -luokat. Bemarit, yammut, hondat ja muut on ihan hyviä pyöriä. Tee rohkea valinta ja ostaa pläjäytä joku niistä. On ihan turha perustella muutamien eurojen eroja, kun kokonaisuus maksaa tonneja vuosittain. Tee tunnevalinta.

:bisseä:

-Masa

Totta, moottoripyöräily on kuitenkin loppujen lopuksi harrastus johon liittyy tunteita, tuntemuksia, haaveita ja intohimoja. Hittojako sitä laskemaan kuinka paljon ajettu kilometri maksaa. Osta se pyörä joka tuntuu hyvältä ja jonka päällä viihdyt. Järkeily ja laskelmointi on turhaa. Ihan aikuisten oikeasti, ei moottoripyörän hankintaa voi järkisyillä perustella :D

Aika mies munat ja kaikki kattelee jotain 250cc mopoo ensi pyöräkseen:D ....

Jos bensan hinta ym harrastuksen kallius mietityttää niin osta citymarketista 50cc scootteri sen saa varmaan 600 euroon ja on edullinen pitää ja ajaa .

Ite ainakin kun ensimmäisen kerran ajelin Moottoripyörällä autokoulussa just er5 kawalla niin tuntui ihan lusmulta peliltä joka ei kulkenut juuri sen ihmeemmin kuin 15 vuotiaana suzuki pv vähän viritettynä ...

Ja jos pääarvo on jollain polttoaineenkulutuksella... niin oma 600cc enska vei reissussa litran vähemmä kuin rc8 kotari, ja aineki pari kertaa ohituksissa tuntu että se kotari meni menojaan :)
eli en kyllä laskis suoraan sen varaan että pienempi veis merkittävästi vähemmän...
isommalla ei tarvii ainekaa vetää täysillä kokoajan :grin:
eli ei kyllä mitää mopoa kannata hommata ellei sit käy vaan lähikaupassa hakee maitoo!!

Masa sanoi:
Missäs meidän Hayabusa-miehet oikein on... Ei ole vielä yhtään ilmoitusta, kuinka erinomainen laite se on ensipyöräksi ;)

Täällä! Osta BUSA! No vitsi vitsi. Omasta mielestä kannattaa ostaa mielummin vähän liian iso kuin pieni. Niin ei tarvi olla heti vaihtamassa. Monesti kuultu, kun on ostettu pieni järkipyörä, ja kuukauden päästä vaihdettu isompaan/hauskempaan. Customi, enska, kyykky vai joku muu, onkin sitten makuasia.

Ja kun Saksassa ollaan ja halvalla halutaan päästä ylläpidosta, niin hommaa alle 100hp pyörä, joko kuristettuna tai vakiona. Vakuutukset meinaan pikkaisen pompsahtaa tuon tehorajan jälkeen. Tosin ei niitä Suomen vakuutushintoihin voi verrata sittenkään.

Mr. Heat sanoi:
-- Olen 185cm pitkä ja painan sen 100kg. --http://www.hondabikes.fi/mallisto/super-sport/cbr250r ~5000€

Ei ole mullakaan hirveesti kokemusta (parikesää, 30 tuhatta km), mutta komppaan varovasti noita muita. Olen sun ikanssa suunnilleen saman kokoinen ja mun vanhassa XJ:ssä on se 45kW/61hv mistä lähtökohdista nyt havainnoin ja ajattelen. Ota huomioon että ajovarusteet lisää massaa sen kymmenen kiloa ja ulkosta olemustaki ehkä jotain +10…15%. Olis kylä kiva kokeilla tollasta "varttikyykkyä", armottoman tehottomalta se musta noin oletusarvotaan vaikuttaa ja ennenkaikkea fyysisesti pieneltä, luulisin. Toi mun yamaha 600 äksjiikin on mulle pieni.

Arvioisin että tässä videossa toi Hondakuski olis jotain 160 senttinen tyyppi?

Tässä videossa ilmeisesti sitä karmeaa realismia noiden tehojen suhteen. Ei paljon naurata autojen seassa...
:blink: :kääk:

Noissa pyörissä kannattaa kiinnittää huomio ihan pyörän fyysiseen kokoonkin. Mullakin oli 250cc Honda aikoinaan ja ihan tyytyväinen oikeastaan olin, 26 heppaa kuljetti sitä jopa liki sataakolmeakymppiä. Vähän ahdas mulle ehkä.

Sitten hommasin CB500:en ja sillä oli oikeesti kiva ajaa, kun kumminkin löytyi kevyessä pyörässä 57 heppaa. Oli hyvin hallittavissa ja tehoreserviä oli vielä jemmassa jossain 7000rpm:n yläpuolella "pidemmälle ehtineitä" varten, muutoin oli oikein sopiva aloittelijalle, parempi kuin ER-5 mielestäni. Ja erittäin halpa ylläpidettävä (vakuutukset, renkaat, huollot ja kulutus). Kävin sillä Itävallan alpeilla asti kääntymässä ja kivaa oli! Ahvenistollakin käväisin kiertelemässä. Pitkällä reissulla vaan kramppasi jalkoja. En montaa kertaa päässyt koettamaan huippuja, mutta 190 km/h kulki parhaimmillaan, riitti ja riittäisi edelleenkin mulle ihan hyvin

Meikäläisen 182cm & 90kg vaatii hieman isompaa runkoa ja tulihan sittemmin tuo Honda vaihdettuksi V-Strommiin, jossa tilaa onkin sitten hyvin mulle ja tavaroille pitkillä reissuilla. Toi 500-kuutioinen naku vaan oli silti hauskempi! Tollasia saa halvalla ja suunnilleen samalla hinnalla niistä pääsee eroonkin.

shyhander sanoi:
Tässä videossa ilmeisesti sitä karmeaa realismia noiden tehojen suhteen. Ei paljon naurata autojen seassa...
:blink: :kääk:

Pakkohan tuon on olla joku kuristettu versio? Eihän tuo meinaa jaksaa kelata satasta lasiin oikein millään. Lähde tuommoisella sitten tuonne liikenteen sekaan kun pitäisi vaikkapa motarille liittyä.

Back