• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Elinluovutuskortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lunastar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Anteeksi - itse ketjun asia on tosiaan todella vakavaa ja hyvää juttua ja tuen tätä kyllä ihan täysillä. Tämä nyt oli sellainen "huomiota hyvälle asialle mauttomuudella" henkinen homma vaan tämä linkin pasteaminen - ja toivoin että riittäisi huumorintajua tähän....

Löytyy kortti, eri asia kyllä on, onko elimistäni onnettomuuden sattuessa mitään hyötyä...

Mun kaveri on hyksin teholla duunissa,ja hän kehotti mua ottamaan kortin pois lompakosta.Tahtoo kuulema käydä niin että kun esim. "nuori" vaikeasti loukkaantunut tuodaan sisään,saattaa toi luovutuskortti päihittää "tehohoidon"...Joten mulla hoitaa lähimmäiset ton tiedottamisen elintenluovuttamisesta.

No ihan samaa sanoin minäkin kyseiselle kaverilleni.Ite ku ei oo siä töissä ni ei tiedä...Ja hei,aenahan sitä eppäillä soppii.

mulla ollu vuodesta -96 ja kun nyt tarkistin niin korttihan on hukassa.. heti täyttään uutta
buttrock.gif

Kortti on ollut jo kauan.. Myöskin hoitotestamentti on tehty, jos kovin pahasti kolaroi pyörällä, niin ei pidetä misään laitteissa, vaan annetaan jatkaa matkaa.
smile_org.gif

Vuodesta -94 on kortti kulkenut mukana.
Ja kyllä, "moottoripyöräilijä =elintenluovuttaja", näin tuolla sairaalapuolella...mutta voihan siinä käydä niinkin, että itse on joskus se tarvitsija. Mistä sitä koskaan tietää---. Toivottavasti kuitenkaan ei.

joo kyllä tuo elintenluovutuskortin pitäis kuulua mp-kortin yhteyteen. Ja muutenki niillä elimillä on aika vähän omaa käyttöä mahollisen onnettomuuden jälkeen. Se on tietenki eri asia onko omat elimet semmosia mistä ois jollekki hyötyä. Maksaan en kyllä koskis.

Periaatteessa ihan kannatettavaa.

Harmi, etteivät korttia uusimassa olleet järjestöt vieläkään ole saaneet täsmennettyä mitä kortin allekirjoittaminen tarkoittaa. Heitin vuosikaudet lompsassa kulkeneen kortin pois, kun sain tietää, että ruumista voidaan käyttää myös muuhun kuin elinten hyödyntämiseen. Jos kortissa olisi selvä rajaus, että vain elimet napsitaan talteen ja vain toisten hyödyksi, ottaisin mieluusti kortin mukaani.

-hh-

PS: Totta puhuen vielä kelvollisten elinteni lukumäärä on varsin suppea, niin että ei hanke tosiaan minuun kaadu
tounge.gif

PPS. Mopoillessa kuolee Suomessa niin onnettoman vähän kansaa, ettei meitin ruumiilla pitkälle pötkitä. Mutta kortti kantsii pitää mukana vaikka kävelyllä, siellähän niitä raatoja syntyy liukasteluissa kymmenkertaisesti.

^

Hmm... ainakin tuossa tekstissä lukee, etä "luovutan elimeni ja kudokseni elinsiirtoon kuolemani jälkeen". Eli kyllä itse sen käsitän niin, että nimenomaan elinsiirtoo nuo elimet ja kudokset menee, mitä irti saadaan. Ja samapa se minulle on vaikka niitä elimiä, mitä ei muuten voida hyödyntää, niin käytetään vaikka lääketieteellisesti opiskelumateriaalina. En minä niitä kuolemani jälkeen tarvitse. Kroppa ny muuten varmaan menee haudan lepoo, mutta ottakoot irti muuten mitä saa. Ei oo onneksi Suomessa tapana, että arkun kansi olisi auki muisto- tai hautajaistilaisuudessa  
smile_org.gif

Onhan tuo kortti pyöriny melkein 10 vuotta lompakossa.
Ironista sinällään, että vuotta en muista (tais olla -99), mutta päivän varsin hyvin, kun maksa silloin lienee vähemmän hyvässä kondiksessa... 21.6..
wink.gif

Kortti on ja pysyy mukana niin pitkään, kun täällä itse pyöritään.

Ehdottoman kannatettava asia. Mitäpä niitä hyviä elimiä polttamaan tai matojen ruoaksi.

Hyvä juttuhan tuo on.
Ruhoa leikotaan monessa tapauksessa muutenkin kuoleman jälkeen, niin samahan se on ottaa käyttökelposet osat niitä tarvitseville.

blush.gif
tääl Tipillä olluna kans tuo kortti mukan jokunen vuos ja tulee olemaankin jatkossakin, niin kauan kun sille on si käyttöä si en enään sitäkään tarvii kantaa mukan.
lookaround_orig.gif

Tuota korttia tärkeämpää on kertoa päätöksestään läheisilleen. Lompakosta tuo kortti ei välttämättä löydy, mutta lääkärin kysyessä asiaa omaisilta saadaan varaosat käyttöön.
+1 tuossa on hyvä pointti! Tuo kortti kun tuppaa lompakossa / vastaavassa nuhraantumaan, niin niille immeisille, jotka elävät parisuhteessa tai muuten ovat tekemisissä paljon tiettyjen ihmisten kanssa, niin heille tieto siitä, että ei tartte arpoa siinä vaiheessa kun viikatemies korjaa ja jää hyviä varaosia muiden käyttöön. Eli osaavat sanoa että tämä hyvä ystävä / mies / poika / tyttökaveri haluaa että elimensä luovutetaan niitä tarvitseville.

- P

OT: Olen luovuttanut verta, mutta luuydintä en ole uskaltanut käydä antamaan. Onko joukossamme luuytimen luovuttajia? Haluaisin kuulla kommentteja. Jos on, laita vaikka uusi ketju tms.
En tiedä onko joku jo vastannut, kun en ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea kauhean tarkkaan. En ole luovuttanut, mutta kuulun luuydinluovutajien rekisteriin.

Luuytimen luovutus on melko harvinainen operaatio, koska luuydintä otetaan vasta, kun sopiva kohde on löytänyt sinut. Luuydintä ei voi säilyttää seerumina yms., joten luovutustilanne tulee yleensä aika nopeasti ja yllättäen. Luovuttaja ja siirteen saaja eivät saa tietää toistensa henkilöllisyyttä tai muitakaan tietoja prosessin aikana. 18 kk siirteen jälkeen luovuttajalla on, halutessaan, mahdollisuus saada tietoja kohteen terveydentilasta.

Muistaakseni luvutusrekisteriin liittyvältä henkilöltä kysytään liittymisen yhteydessä lupa luuytimen luovuttamiseen ulkomaalaiselle henkilölle. Aika tekopyhäksi menee touhu, jos tuosta kieltäytyy. Kerran ydintä luovuttaneelle saattaa tulla kutsu uuteen luovutukseen, jos sama potilas tarvitsee ydintä uudestaan, esim. (uusiutuneen) leukemian tai tehostehoidon takia.

En näe yhtään syytä miksi terve ihminen ei liittyisi luuydinluovutusrekisteriin. Veikkaan, että itse luovutustilanteesta selviää hammasta purren kuka tahansa, ja aina voi vedota tilastoihin; on erittäin epätodennäköistä joutua piikin alle, koska luuydinyhteensopivuuteen vaikuttaa sen miljoona eri tekijää. Ja jos olet juuri se yksi miljoonasta, niin luultavasti tajuat itsekin, että tässä on ehkä kyse jostain kipua suuremmasta asiasta.

Tilasin noita kortteja nivaskan ja jaan ne kaikille työkavereilleni.. en tosin valmiiks allekirjotettuna
kaboom.gif

Back