• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen 15.8.2006 Motoparkissa ajelemassa, oli oikein kivaa väkeäkin sopivasti. Ainut miinus täytyy antaa muutamalle kilvettömälle ratapyörälle, itse en ole mikään nopeen luokan kuski en tosin nyt ihan hitaankaan ryhmän, mutta olisi se kiva kuitenkin että ne rata kuskit huomioisivat välillä muitakin kuskeja. Takasuoran jälkeen vasemmassa mutkassa olin jo ottanut linjan mutkan sisään, niin eikös joku tuu vielä sisältä ohi, se on mukava fiilis rupee siinä vetää pyörää takas pystyym ja korjaamaan linjaa. En ymmärrä että eikö sitä voi odottaa vaikkaa seuraavaan mutkaan, menee omat ajot ihan perseelleen kun rupee miettimään että missä seuraavan kerran joku tulee samalla tavalla ohi. Mielestäni jos ei ole jaettu pyöriä eri ryhmiin, niin pitäis nopeampien kuskien kattoo vähän tarkempaan, sattuu muuten ihan turhia kaatumisia ja vaaratilanteita.
Juuri tuosta syystä pitää olla joku jako noissa ryhmissä. Mun päivillä vain nopeassa ohitukset on sallittuja mutkissa... Muuten vain suorilla... Myönnän kyllä että itse on tullut joskus ohitettua mutkassa muissakin ryhmissä, mutta yleensä liivitpäällä ja ollut siten asiaa kyseiselle kuljettajalle.

Eilen 15.8.2006 Motoparkissa ajelemassa, oli oikein kivaa väkeäkin sopivasti. Ainut miinus täytyy antaa muutamalle kilvettömälle ratapyörälle, itse en ole mikään nopeen luokan kuski en tosin nyt ihan hitaankaan ryhmän, mutta olisi se kiva kuitenkin että ne rata kuskit huomioisivat välillä muitakin kuskeja. Takasuoran jälkeen vasemmassa mutkassa olin jo ottanut linjan mutkan sisään, niin eikös joku tuu vielä sisältä ohi, se on mukava fiilis rupee siinä vetää pyörää takas pystyym ja korjaamaan linjaa. En ymmärrä että eikö sitä voi odottaa vaikkaa seuraavaan mutkaan, menee omat ajot ihan perseelleen kun rupee miettimään että missä seuraavan kerran joku tulee samalla tavalla ohi. Mielestäni jos ei ole jaettu pyöriä eri ryhmiin, niin pitäis nopeampien kuskien kattoo vähän tarkempaan, sattuu muuten ihan turhia kaatumisia ja vaaratilanteita.
En tiedä tapausta enkä tilannetta, mutta paikan tiedän.

Tuo on hankala homma, mikäli kuskeja ei ole jaoteltu eri ryhmiin. Nopeuserot tuollaisessa mutkassa on paikoin aika rajut, joten en ihmettele jos happipaikkoja tulee.

Toki ohittajalla on aina vastuu ohituksesta, mutta voi olla niin että yksinkertaisesti on tullut virhearviointi nopeuksissa ja jarrutus ei olisi millään piisannut siihen että vauhdin saisi tapettua edellä menevän tasolle. Joten ohi on pitänyt mennä tai muutoin olisi kolahtanut. Veikkaan että kyseessä ei ole ollut huomioimattomuus (tai mistäs mä tiedän kun en paikalla ollut), vaan kovin usein noi tilanteet syntyy juuri kovien nopeuserojen takia sekä virhearvioinneista nopeuseroissa. Jos kyseessä on ollut ns. 'vetomies' niin hän omissa kilpailuissaan harvemmin joutuu tilanteeseen jossa on suuria nopeuseroja mutkiin tultaessa, joten hän olettaa jotain muuta mitä edestä löytyy. Onneksi mitään ei ilmeisestikään suuremmin tapahtunut. Selvittiin kalsareiden pesulla?

Tällaisista tilanteista on useita ikäviä esimerkkejä jo olemassa, tuorein tältä keväältä (itse olin paikalla kun bussipysäkillä pöllysi). Onneksemme näissä tilanteissa ollaan päästy ja säästytty ihan vain kalustotappioilla tai kyynärpäiden kolahtamisilla yhteen.

Ei ole väärin mennä sanomaan tällaisista tapahtumista järjestävälle taholle / ratayhtiön edustajalle, sillä hän voi sen jälkeen laittaa porukan ryhmiin. Näin saadaan ajosta kaikille turvallisempaa.

Joo itselläni kävi myös vastaavanlainen tilanne motoparkissa ja samassa takasuoran jälkeisessä vasurissa. Meinas nopee kuljettaja tulla suoraan mua opastaneen kuljettajan kylkeen.
Arveltiin just tuota virhearviota nopeuden suhteen, kun mähän olen hidas tuon panssarivaunun kanssa tuolla. Arveltiin et se takaa tulija olis lukenut tilanteen joko niin, et me mennään niin hitaasti et hän ehtii just jarrussa ohi tai sitten niin, että me keretään ajamaan jo mutka läpi ja hän pääsis heti sen jälkeen samalla vauhdilla ohi. Tuolla takasuoralla nopeuserot ovat varmasti välillä valtavia ja etenki lähellä jarrupaikkaa, eikä sikäli ihme jos välillä tilanteita tulee tällaisten etenki itseni kaltaisten hitaiden aloittelijoiden kanssa. Tietty joku voi tilanteen laskea niinkin, kun edellä menevät menevät tosi hidasta vauhtia, että ne ajelevat vain radan reunoja pitkin. Sitten tuleekin yllätyksenä kun tämä hidas yhtäkkiä mateleekin ulkoa sisään ja suoraan eteen. Olisi hyvä että nopeen luokan kuskit ottaisivat huomioon sen asian et hitaallakin on ekoilla kerroilla täysi keskittyminen päällä omaan harjoitteluunsa ja se hidas vauhti on kova vauhti aloittelijalle. Samoin aloittelijoilla on linjatkin aika hakusessa, joten kokeneen kuskin ei kannata luottaa siihen linjaan mitä pitkin edellä ajavan pitäisi mennä vaan tämä itseni kaltainen aloittelija voi koukata ihan mihin vaan siitä edestä
biggrin.gif
Tarkoitan tuolla koukkaamisella nyt esim sellasta, kun itsellä ekaa kertaa vähän etupyörä vimppas kallistuksen aikana, osui kengän kulutuspala maahan ja ekaa kertaa polvi maahan niin sitähän säikähti ja nosti pyörän pystyyn ja aika koukkaus noista tilanteista tulee..

Jokunen teistä on ehkä lukaissut aloittamani viestiketjun pelkopeikosta. Koko tämän kauden on ollut tarkoitus päästä radalle vähän treenaamaan noita ajolinjoja ja kallistuksia, mutta aina jostain syystä (lähinnä itsestäni riippumattomista) olen joutunut ratapäivät jättämään väliin.

Tasan vuosi sitten 1.9.2005 ajoin monen asian summana ojaan, ja tästä seurasi seuraavat 12tkm pelkoa ja inhoa mutkia kohtaan. 1.9.2006 suuntasin matkani Botniaringille .ORG!:n ratakauden päättäjäisiin ja täytyy sanoa, että se peikko jäi pois olkapäältä sinne Jurvan radalle ihmettelemään! On vielä tonnin ajettu uusi pyöräkin alla, joten paitsi olin tämän pyörän suhteen opetteluvaiheessa, ei sitä tiettyä varmuutta ollut onnettomuuden jälkeen löytynyt ajamalla, ajamalla eikä edes ajamalla.

Siis ensimmäistä kertaa radalla ja toivoin vain jotain kehitystä ajotaitoihini. Loistavan EAK-kouluttajan johdolla ajolinjat tulivat päivän mittaan tutuiksi ja varmuuttaa tiukkienkin mutkien kanttauksiin löytyi.

Päivän aikana ehdin ajaa 7x20min. Uskomatonta, miten pyörässä sitä suorituskykyä onkaan, ja vielä uskomattomampaa oli, miten paljon suorituskykyä kuskista löytyi. Ja tiedän, että pyörässäni suorituskykyä löytyy vielä rutkasti enemmänkin, kuskilta loppuu kantti jo paljon ennen sitä
biggrin.gif
Kotimatkaa taitettiin sen suoremman ja nopeamman reitin sijasta sittenkin samaa mutkaista reittiä pitkin mitä Jurvaan oli ajettukin, ja ensimmäistä kertaa ehkä koskaan, tai ainakin onnettomuuden jälkeen, mutkat eivät tuntuneet vihollisilta, eikä niiden ajaminen tuntunut suorittamiselta. Suorastaan nautin mutkista, eikä edes lievä ylinopeus niissä mutkissa hirvittänyt.

Itseni ja parhaimman ajokaverinkin hämmästykseksi minulla kuluivat renkaat rypyille edestä 5mm ja takaa 2mm reunasta asti. Ei tätä suoritusta osannut edes kuvitella niistä lähtökohdista, mistä lähdin radalle ensimmäisellä setillä räpeltämään. Ajonopeus mutkissa lisääntyi n.30km/h:lla ensimmäisen ja viimeisen setin aikana, ajolinjat tuli opittua ja voi hurja, miten tajusinkaan, että ei se pyörä kaadu, vaikka sitä kanttaa. Jouduin puolen välin jälkeen jo nostamaan päkiät jalkatapeille, koska kallistusvara alkoi pienentyä ja seuraavaksi tossut olisivat jo saaneet kosketusta maahan. EAK-kouluttajan mukaan päivä ei enää paistanut asfaltin ja kengänkärjen välissä =) Aluksi kyllä hirvitti, mutta kierros kierrokselta aloin vain kantata rohkeammin ja pikkuhiljaa lisäsin vauhtia.

Täytyy sanoa, että tämä kokemus, lähemmäs 300km radalla päivän aikana, opetti enemmän kuin neljä kuukautta ja 12tkm ajoa kadulla. Nyt tuntuu niin paljon paremmalta ajaa ja samalla tuli oma uusi mopotinkin tutuksi. Tietää miten sitä käskytetään ja mihin se pystyy - ja sehän pystyy enempään mihin itse pystyn.

Tiesin kyllä, että on päästävä radalle hankkimaan juuri tätä kokemusta, mutta kokemus meni ihan kaikkien odotusten ylitse. Nyt tuntuu
062802moto_prv.gif
ihan erilaiselta kuin ennen..

todistusaineistoa:

rr1.jpg

t. vieläkin täpinöissäni

edit: tarkennus

Kotimatkaa taitettiin sen suoremman ja nopeamman reitin sijasta sittenkin samaa mutkaista reittiä pitkin mitä Jurvaan oli ajettukin, ja ensimmäistä kertaa ehkä koskaan tie ja mutkat eivät tuntuneet vihollisilta.
Sullahan on hyvällä pohjalla ollut tämä harrastus...
No, ehkä ennemminkin pitäis sanoa vaan mutkat. Ulosajo teettää monia ikäviä asioita..
edit: onneksi sinulla riittää tuota ymmärrystä.

Moro

Pari sanaa tännekin radalle uskaltautumisesta......
Itse kai lähes 100t kilsaa mopolla ajaneena rohkaistuin ekaa kertaa radalla Motoparkkiin heinä- ja elokuun vaihteessa SRRA:n ajoleirille. Olipa alku, hidaskin tuntui (silloin Varaderolla) toki nopealta...eka päivänä, toisena sitten oikeen sopivalta.......alussahan on roimasti kehitysvaraa.

Mopo vaihtui ja uutukaisen vein radalle heti kun 2000 kilsaa oli mittarissa ja taas alkoi uudelleen "kävelemään oppiminen".

2 Päivää Motoparkissa, ja nyt Kemora ja Tämä kauden päätös, niin alkaa "lavettikin" (FJR) tuntua omalta ja aivan eri lähtökohta on lähteä ruska-aikana pohjoiseen poroja väistelemään. Pari muuta matkamopoilujaa olen saanut houkuteltua mukaan, kaikilla sama kommentti "jyrkkiä mutkia" ja "oikea tai vasen kaarre hakusessa", vaikka kilsoja ja ajovuosia takana paljonkin.

Kovasti rohkaisen kaikkia kokeilemaan, sitä varten on ratapäiviä, EAK-kouluttajia ja se hidas ryhmä.

Kiitos kouluttajille, ensi vuonna taas mukana

Hanski

Moro

Pari sanaa tännekin radalle uskaltautumisesta......
Itse kai lähes 100t kilsaa mopolla ajaneena rohkaistuin ekaa kertaa radalla Motoparkkiin heinä- ja elokuun vaihteessa SRRA:n ajoleirille. Olipa alku, hidaskin tuntui (silloin Varaderolla) toki nopealta...eka päivänä, toisena sitten oikeen sopivalta.......alussahan on roimasti kehitysvaraa.

Mopo vaihtui ja uutukaisen vein radalle heti kun 2000 kilsaa oli mittarissa ja taas alkoi uudelleen "kävelemään oppiminen".

2 Päivää Motoparkissa, ja nyt Kemora ja Tämä kauden päätös, niin alkaa "lavettikin" (FJR) tuntua omalta ja aivan eri lähtökohta on lähteä ruska-aikana pohjoiseen poroja väistelemään. Pari muuta matkamopoilujaa olen saanut houkuteltua mukaan, kaikilla sama kommentti "jyrkkiä mutkia" ja "oikea tai vasen kaarre hakusessa", vaikka kilsoja ja ajovuosia takana paljonkin.

Kovasti rohkaisen kaikkia kokeilemaan, sitä varten on ratapäiviä, EAK-kouluttajia ja se hidas ryhmä.

Kiitos kouluttajille, ensi vuonna taas mukana

Hanski
Mukavaa että viihdyit Kemoralla. Olet tervetullut milloin vain hakemaan lisää varmuutta (jos sitä nyt paljoa enempää tarvitset) ja hienoja kokemuksia radalta. Kannattaa vain laittaa paremmat kengät, ne nyt jalassa olleet haisivat pahalta laahatessaan rataan...
tounge.gif

Yenny kaahaa onnellisen sateenkaaren alla:

yenny.jpg

Enpä voisi enempää olla iloinen sun puolesta siitä, että peikot putosi kyydistä. Sen näki selvästi, että ensi kesä on sun pyörän tuntosarville ja jalkapohjille kovaa aikaa!!
thumbs-up.gif

Yenny kaahaa onnellisen sateenkaaren alla:

kuva

Enpä voisi enempää olla iloinen sun puolesta siitä, että peikot putosi kyydistä. Sen näki selvästi, että ensi kesä on sun pyörän tuntosarville ja jalkapohjille kovaa aikaa!!  
thumbs-up.gif
Kiitos Hannula opastuksesta, olin ehkä se eniten hihaanykivä koko päivän aikana, mutta se kaikki viittoilu ja opastus radalla auttoi NIIN paljon, etten kylliksi voi niistä neuvoista ja ajolinjojen näytöstä kiittää! Et edes usko, mitä toi päivä miun ajoihin on vaikuttanut, kun jo kotimatka tuntui niin erilaiselta ajaa. Pyörä tuntuu enemmän omalta ihan yhtäkkiä ja tiet ovat vain teitä, mutkat ovat vain mutkia.. Niin tai todennäköisesti tiedätkin, kun olet varmasti monenlaista räpeltäjää radoilla nähnyt =)

Kaveri otti miusta kans tollasen sateenkaarikuvan, siitä tuli aika hieno. Sateenkaarikansaa sateenkaaren alla  
062802moto_prv.gif

Ensi kesänä tulee kyllä käytyä radalla heti keväästä lähtien ja paljon useammin. Tän kesän saldo (1) on helppo päihittää, mutta toivottavasti kehitys jatkuu ens kaudella lähemmäs tuntosarvia
biggrin.gif
Kiitoskiitoskiitos ja kumarrus  
bowdown.gif

Sitten vaan huomenna apparalle jatkamaan rata-ajoa. Ajoaikaa on 14.00-20.00.
Lähtisin, mut oon töissä klo 17 asti. Tasalta harvoin pääsee pois ja matkaan menee sen verran aikaa, todennäköisesti ehtis yhen tai kaks settiä vaan ajamaan =/ Viikonloppuisin järjestettävät eeaakoolliset päivät ovat turhan harvassa..

Niin tai todennäköisesti tiedätkin, kun olet varmasti monenlaista räpeltäjää radoilla nähnyt =)
Niin no, loppujen lopuksi olet aika tyypillinen tapaus, ehkä lähtökohta pois lukien. Varsinkin naisille tavallisempi kaava taitaa olla

- siis mitä järkee siinäkin on?
- no okei, voin mä käydä kattomassa
- en mä lähde tonne tukkimaan rataa (katsoo kun nopea ryhmä ajaa)
- täähän oli aika kivaa
- milloin taas?

wink.gif

Noniin. On nyt sitten munkin rataneitsyys menetetty Ahvenistolle.

Hitaassa ryhmässä tuli tietenkin ajeltua. 3 ekaa erää porukka veti ohi ihan mielin määrin pyörään tai sukupuoleen katsomatta. Tuntui, että kaarroksiin ei uskalla ajaa kovaa tai kantata kunnolla, renkaat ei pidä jne. Kyllähän se hieman ylpeyden päälle otti, mutta ei ollut tunnetta, että kovempaa voisi enää mennä, joten ei auttanut kuin ajaa omaa ajoaan
smile_org.gif

Ei auttanut kuin keskittyä ihan perusasioihin. Katse pitkälle mutkaan, tasainen kaasu/kiihdytys käännöksessä jne. Näitä jonkin aikaa hiottuani alkoi ajokin sujumaan niin, että neljännessä erässä oli jo hauskaa. Tuntui, että ajotuntuma löytyi vihdoinkin. Lisää vauhtia ja lopulta homma sujui jo vaarallisen hyvin. Täytyi ottaa tässä vaiheessa reality check ja päättää olla sortumatta liikayrittämiseen. Viidennen erän vielä ajoin ja sitten suuntasin kotiin.

Kaiken kaikkiaan jäi ihan hyvä maku. Oppi ainakin, että kyllä sitä pyörää voi kallistaa aika pitkälle. Ihan renkaan reunaan asti ei kulumajäljet ylettyneet, joten kallistusvaraa jäi vielä reilustikin. Erittäin hyvää treeniä kaarreajoon, mikä on ollut ehkä se isoin puute omassa ajotaidossa.

Pystyssä pysyin tosiaan radalla koko päivän, mutta Hämeenlinnan keskustassa tankille ajaessa meinasin sitten vetää huoltsikan pihassa lipat
biggrin.gif
Moottoripyörää on selkeästi sitä vaikeampi ajaa mitä hiljempää ajaa
biggrin.gif

No nyt on täälläkin koettu eka kerta radalla.
Ahvenistolla tuli ajettua, ja kuinkas muuten kuin ekassa setissä Tarun mutkassa pihalle hiekka pöllyten..  
sad_orig.gif

Ei sentään kummempia mörköjä tarttunut matkaan, korkeintaan itsetunto sai ison kolauksen ja teki nöyräksi.
Mutta lopputuloksena kuitenkin kiva reissu!

MP-tuen EAK-kouluttajalle kyllä "pikkasen" miinusta..
Jaa se olit sinä, kävin vielä höpöttelemässäkin. Hei vaan hei!
tounge.gif

Hyvin ilmeisesti kellahduksen jälkeen vielä löyty intoa ajaa?
smile_org.gif

Jaa se olit sinä, kävin vielä höpöttelemässäkin. Hei vaan hei!
tounge.gif

Hyvin ilmeisesti kellahduksen jälkeen vielä löyty intoa ajaa?
smile_org.gif
Mahoikko olla se potkulauta-kaveri..?

Kyllä sitä intoa vielä piisas, vasta sitä vikassa setissä pääsi fiiliksiin kun vihdoin sai jonkun näyttään vähän ajolinjoja..
Uutta kertaa ootellessa..
thumbs-up.gif
Sehän minä.
smile_org.gif

Hyvä juttu että jäi positiiviset fiilikset niin on kiinnostusta jatkaa ensi kesänäkin. Oma kausi ainakin nyt ajettu, siirryn siis odottamaan ens kautta sormet syyhyten.  
confused_orig.gif

"arvaako/uskaltaako/kehtaako"

Tossa on se syy minkä takia en ole vielä radalla käyny, ehkä sitte joskus...

Pitäis olla sellanen tilaisuus missä ei oo hirveesti porukkaa niin ehkä sitä uskaltais.
blush.gif
mee radalle joku päivä itse harjoittelemaan. maksaa n. 50€ päivä, ei ainakaan arkena montaa muuta oo vaan saa vapaasti yksin ajaa. monta kertaa käyty ajaa ja testaa kaverin RR sivaria jolla se ajaa EM tasolla kilpaa. samalla on tullut ajettua omalla mopolla.

En ollut itse paikalla mutta mitä ne EAK-kouluttajat (tai oikeammin järkkärit *) teki sen eteen että ajoit ulos?

Mp-tuen ratapäivillä on lähes aina niin paljon porukkaa ettei henkilökohtaista ajolinjaopetusta voi saada ellei sitä tule vonkaamaan etukäteen. Lisäksi ensikertalaisuus ei näy päällepäin joten jokaiselta ihmiseltä ei kukaan ehdi kysellä onko joku ensi kertaa radalla ja tarvitseeko neuvoja.

* Yleensä paikalla on vain 1-2 varsinaista EAK-kouluttajaa.

En ollut itse paikalla mutta mitä ne EAK-kouluttajat (tai oikeammin järkkärit *) teki sen eteen että ajoit ulos?

Mp-tuen ratapäivillä on lähes aina niin paljon porukkaa ettei henkilökohtaista ajolinjaopetusta voi saada ellei sitä tule vonkaamaan etukäteen. Lisäksi ensikertalaisuus ei näy päällepäin joten jokaiselta ihmiseltä ei kukaan ehdi kysellä onko joku ensi kertaa radalla ja tarvitseeko neuvoja.

* Yleensä paikalla on vain 1-2 varsinaista EAK-kouluttajaa.
suosittelen että maksaa itse sen 50€ ja menee radalle yksin treenaamaan. tälläisiä päiviä on varmaan joka radalla. itse käynyt kuluvan kesän aikana n. 10x. saa ajaa vaikka aamusta iltaan lähes koko ajan. suosittelen kyllä

Back