• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tounge.gif

Se oli sitten 3.7 toinen kerta radalla.

Edelleen voin yllyttää kaikkia, jotka empivät radalle menoaan.
Sinne vaan mukaan!

Hieno harrastus, josta oma ajatukseni:
"voiko tosiaan jotain näin hauskaa tehdä moottoriajoneuvolla laillisesti!"

Tälle toiselle käynnille varauduin paremmilla renkailla ja nyt huomasin, kuinka pyörästä loppuivat jousituksen ominaisuudet mutkissa. (sehän ei ole kova vauhti vielä minun mopollani)

No, oma toinen kertani loppui kahta settiä vaille kesken, kun kone alkoi pätkiä.
mad.gif
(Kotimatkalla viaksi paikantui puola. Täytyy tilata tänään molemmat uudet, jotta pääsee heinäkuun lopulla taasen radalle.)

Erityisen opettavaista tällä toisella kertaa oli, kun olin lippumiehenä ensimmäistä kertaani. Sain lipulle opettamaan huomattavan kokeneen henkilön. Hänen kanssaan keskustellessa ja muiden ajoa sieltä radan varrelta seuratessa sain runsaasti vinkkejä omaan ajooni. Suuri kiitos opettajalleni!

Nyt mopo kuntoon ja taasen radalle.
sport05.gif

Vaikka Suzukini ei todellakaan ole mikään ratapyörä, niin kyllä täytyy rehellisesti tunnustaa, että vielä on suurempi rajoite kuskin yläpäässä, kuin mopon alustassa. Onneksi. Mutta josko ensi kesäksi sporttisempaa...

No, tämä on täysin turhaa jaarittelua, mutta pääasiani oli:
menkää radalle, jotka ette vielä ole kokeilleet. Sitten tiedätte pidättekö siitä.
Voin yhtyä edelliseen! Eilen myös toista kertaa radalla ja Ahvenistolla. Ajolinjat olivat jo melkolailla kohdillaan. Omasta pyörästä ei rajat vielä tullu missään vaiheessa vastaan, vaikka aika kovaa tuli siellä mentyä! Kuski edelleen enemmän rajoittava tekijä (toistaiseksi).
wink.gif

Yksi kerta radalla opettaa enemmän kuin monta tuhatta kilsaa liikenteessä! Siellä pystyy oikeasti turvallisesti ajamaan aika kovaakin, eikä tartte pelätä esim. hiekkaa mutkissa...

On se pirun kivaa!!!
buttrock.gif

Tuli tuossa toissapäivänä myös käytyä ekaa kertaaa Alastaron radalla ja oli hyvä ja opettavainen reissu.
buttrock.gif

tulipa käytyä ekaa kertaa radalla. parasta mitä olen pyörän selässä kokenut
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

rata keikan jälkeen olen huomattavasti paremmin sinut oman pikku paskiaiseni (=CBR600F3) kanssa ja väittäsin että sitä myötä liikenteessä liikkuminenkin on turvallisempaa. niin että suosittelen erittäin lämpimästi.

nyt on vaan sitten ongelma että miten tästä eteenpäin. haluttais oppia ajamaan kunnolla, ostaa hommaan paremmin sopivat ajovarusteet ja alkaa käymään useammin. homma riivaa mua nyt siihen malliin
biggrin.gif

Tässä lueskelin ketjua läpi ja ajattelin pari mielipidettäni esittää. Itselläni ensimmäisestä ratakerrasta aikaa n.4 vuotta ja joka kesä on muutama keikka tullut ajettua.

Tuosta polven rataan osumisesta, josta pr0gram kirjoitti.
Tuota ei mielestäni kannata yrittää ensimmäisillä kerroilla, koska pyörän rajat ja käyttäytyminen ei välttämättä ole tuttua tuossa vaiheessa. Itselläni meni n. 15 ratakertaa ennen ensimmäistä raapaisua.

Painon siirtäminen mutkissa, vähintään takapuolen siirtäminen satulassa kyllä vakauttaa mutka-ajoa radalla, mutta polven osuminen rataan tulee luonnostaan kaarrenopeuksien noustessa. Ensimmäisillä kerroilla sitä saattaa jopa hieman hätkähtää.

Kuten ketjussa jo aiemmin oli puhetta, rata-ajo kannattaa ensimmäisillä kerroilla myös minun mielestäni aloittaa keskittymällä mutkiin.
Suorilla "luukuttamalla" saattaa pitää takanaan, sitä nopeampaa kaveria tehottomalla pyörällä, joka ei kuitenkaan uskalla mutkassa/jarrutuksessa lähteä sitten ohittamaan.

Yksi huomioitava kohta radalla ajaessa, kannattaa aloittaa kaasun "ruuvaaminen" mutkista ulos tullessa aluksi rauhallisesti, vaikka pitoa tuntuu olevan todella hyvin, niin se voi äkillisesti loppua, jolloin takapään luisto sivulle on tosiasiaa.
Tämä on yleisimpiä kaatumisen syitä.
Kaasua lisää sitä mukaa kun oppii tuntemaan pyöränsä rajoja.

Radalla on selvästi turvallisempaa ajella reipasta vauhtia kuin tutulla mutkapätkällä, sillä radalla ei ole hiekkaa yllättävissä kohdissa tai toisia ajoneuvoja mutkien jälkeen tiellä (tai jos on lippumies heiluttaa keltapunaista/keltaista lippua sen merkiksi).

Kaikki ensikertalaisetkin mukaan vaan, kaikki siellä ajavat omia ajojaan ja kukaan ei välitä ajatko hitaasti ja ensimmäistä kertaa radalla, sitä varten on ryhmäjako kolmeen ryhmään ja kouluttajat antamassa opastusta.
Malttia liikenteeseen ja radalle.
sport05.gif

edit: typoja

Varoituksen sana: rata-ajo voi tulla kalliiksi. Muutenkin kuin kaatumisten muodossa.

Kovin monta kertaa en ehtinyt käydä, kun alkoi takaraivossa kolkutella ajatus kilvettömästä. Nyt löytyy pihasta R6
biggrin.gif
On se vaan aika peli
biggrin.gif

Koukkuun jäin

Nyt kun mäki oon päässy tohon ratamoottoripyöräilyyn niin alkaa tuntuu että kadulla ajaminen ei maita enään
tounge.gif
Kerran oon jo miettinyt tuota gixxer-katupyörän myyntiä ens vuonna.
shaun.gif

Se on vaan jotenkin niin mukavempaa ajaa radalla, kun ei oo niitä vaaroja, sekä että voi ajaa vähän lujempaa ja kantata rajoilla, ilman että tulis mitään sanktioota virkavallalta.
lookaround_orig.gif

Noh prkl mitäköhän täs tekis...

Virtasalmella viime viikolla olin ekaa kertaa radalla ja huikeeta oli etenki ku sai päästää kuivalla radalla!
biggrin.gif
Se on nahkojen osto edessä tosin tälle kaudelle ei enää kukkaron nyörit anna myöten
confused_orig.gif

Joo, nyt se on keski-ikäinen motoristimamma ja sen hiljainen hiipijäkin käytetty radalla. Ekan kerran. Ja vielä Motoparkissa. IHAN MAHTAVAA!!! Kiitoksia Motocorsen väelle ERINOMAISESTA rata-ajokurssista ja terveisiä mukanaolleille muutenkin. Liehukoon lippumme korkealla ja soikoon bassomme matalalla!
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Itse ajoin viime viikolla 3 päivää motoparkissa. Keskiviikkona olin entisen kilpakuskin oppipoikana elämäni ekaa kertaa radalla ja la ja su oli tuo SRRA.n leiri lisänä. Ajot sujuivat suht ok ja paljolti sen ansiosta et keskiviikon kaveri ajoi koko päivän edellä jotta oppis heti ajeleen suht oikeilla linjoilla ja leirillä sama meno jatkui hyvällä opastuksella
biggrin.gif
Sunnuntaina jo polvipalat kohtasivat radan pinnan ekaa kertaa ja vauhdit nousivat reippaasti sekä kaarteissa et shikaaneissa. On kyllä hienoa touhua ja tätä jatketaan varmasti aika aktiivisesti jatkossakin. Pitää kalusto vain vaihtaa vähän tarkoituksen mukaisempaan kun tuo busa on vähäsen raskas tuohon ratahommaan
confused_orig.gif

Itse ajoin viime viikolla 3 päivää motoparkissa. Keskiviikkona olin entisen kilpakuskin oppipoikana elämäni ekaa kertaa radalla ja la ja su oli tuo SRRA.n leiri lisänä. Ajot sujuivat suht ok ja paljolti sen ansiosta et keskiviikon kaveri ajoi koko päivän edellä jotta oppis heti ajeleen suht oikeilla linjoilla ja leirillä sama meno jatkui hyvällä opastuksella
biggrin.gif
Sunnuntaina jo polvipalat kohtasivat radan pinnan ekaa kertaa ja vauhdit nousivat reippaasti sekä kaarteissa et shikaaneissa. On kyllä hienoa touhua ja tätä jatketaan varmasti aika aktiivisesti jatkossakin. Pitää kalusto vain vaihtaa vähän tarkoituksen mukaisempaan kun tuo busa on vähäsen raskas tuohon ratahommaan
confused_orig.gif
Olikos se sun se "hämähäkkibusa"? Pisti silmään kun siellä itsekin viikonloppuna ajelin. Sulla taisi olla pikkasen äänten kanssa ongelmia vai kuinka?

Heh no oli joo. eka yritys desibeli killerin ja oman läppäsysteemin kanssa 105db ja sitten alkoi työt. pistettiin teräsvillaa killerin ympärille lisää ja testiin uusiks. Tulos oli 104 db. No homma jatkui ja purettiin pöntöstä koko pääty irti ja pistettiin killerin ympärille niin paljon villaa ettei päässy enää reunoista puhaltamaan ohi ja sitten saatiin hyväksytty tulos
biggrin.gif
No sitten ajettiin kolmatta settiä ja takasuoralla kun veti pelistä kaiken irti niin kuului mäjäys ja pöntöstä repes koko takapääty irti ja putken sisukset tyhjenivät radalle
mad.gif
Tietäähän sen kun koko virtaus tukitaan niin jostakin pettää.Lauantai iltana motomajoilla tehtiin taas töitä et saatiin kasattua tuo putki kuntoon, et pääsi sunnuntaina ajamaan ja kesti se vähän aikaa, kunnes pönttö repes alkukäyrän päästä. Sitten kiristettiin keskipantaa ja vedettiin jeesusteipillä kiinni ja pysyhän päivän loppuun asti pönttö mukana
tounge.gif

motoparkissa tuli itsellänikin viime sunnuntaina korkattua radalla ajaminen ja pirun hauskaa olikin vaikka olin lähinnä liikkuva shikaani hitaassakin ryhmässä.

vielä ei saanu "pussy stripeä" kokonaan takarenkaasta hävitettyä kun tuo kallistaminen oli vielä vähän hakusessa mutta kävipä varikolla yks keltaliivinen kaveri antamassa vähän neuvoja miten se lähtee...
thumbs-up.gif

nyt toivotaan vaan että olis pian taas viikonloppuna joku ratapäivä että pääsis jatkamaan treenaamista. arkena kun ei oikein töistä pääse irtautumaan.
veryangry.gif

motoparkissa tuli itsellänikin viime sunnuntaina korkattua radalla ajaminen ja pirun hauskaa olikin vaikka olin lähinnä liikkuva shikaani hitaassakin ryhmässä.

vielä ei saanu "pussy stripeä" kokonaan takarenkaasta hävitettyä kun tuo kallistaminen oli vielä vähän hakusessa mutta kävipä varikolla yks keltaliivinen kaveri antamassa vähän neuvoja miten se lähtee...
thumbs-up.gif

nyt toivotaan vaan että olis pian taas viikonloppuna joku ratapäivä että pääsis jatkamaan treenaamista. arkena kun ei oikein töistä pääse irtautumaan.
veryangry.gif
On hauskaa hommaa kyllä ja ens viikolla tarkoitus taas lähteä kokeilemaan samaan paikkaan
biggrin.gif
Kysy rohkeesti vaan vetoapua noilta keltaliivisiltä niin alkaa kallistuksetkin sujumaan. Itse ajelin useaan otteeseen heidän kanssaan, välillä ajeltiin mutkiin ilman jarruja ja kieltämättä alkoivat kaarrenopeudet ja kaarteen tulonopeudet nousta, välillä neuvoteltiin hetki ja lisättiin hiukan vauhtia asteittain. Oli tosi avuliaita nämä kouluttajat ja iso kiitos heille loistavasti järjestetystä leiristä. Tärkeetä kuitenki on ajaa omaa ajoaan ja lisätä vauhtia sen mukaan mitä opit, eikä kannata lähteä ensimmäisenä rajoja hakemaan.
Mitenkäs muuten kun näin aloitteluvaiheessa vaihtaakin rataa, niin meneekö kauan tottua uuteen rataan, jossa kaarteet ihan erilaisia? tarkoitan sitä et onko tutuks tulleen radan opit helppo siirtää vieraalle radalle??

thumbs-up.gif

veryangry.gif
On hauskaa hommaa kyllä ja ens viikolla tarkoitus taas lähteä kokeilemaan samaan paikkaan
biggrin.gif
Kysy rohkeesti vaan vetoapua noilta keltaliivisiltä niin alkaa kallistuksetkin sujumaan. Itse ajelin useaan otteeseen heidän kanssaan, välillä ajeltiin mutkiin ilman jarruja ja kieltämättä alkoivat kaarrenopeudet ja kaarteen tulonopeudet nousta, välillä neuvoteltiin hetki ja lisättiin hiukan vauhtia asteittain. Oli tosi avuliaita nämä kouluttajat ja iso kiitos heille loistavasti järjestetystä leiristä. Tärkeetä kuitenki on ajaa omaa ajoaan ja lisätä vauhtia sen mukaan mitä opit, eikä kannata lähteä ensimmäisenä rajoja hakemaan.
Mitenkäs muuten kun näin aloitteluvaiheessa vaihtaakin rataa, niin meneekö kauan tottua uuteen rataan, jossa kaarteet ihan erilaisia? tarkoitan sitä et onko tutuks tulleen radan opit helppo siirtää vieraalle radalle??
Ahvenisto on ainakin melkoisen erilainen, mutta kyllähän ne perustekniikat on ihan samoja..

sad_orig.gif
...Haluaisin niin kovasti myös radalle ajamaan mutta kai se on joku kynnys lähtemisessä .. se ja tuo 12R ei varsineisesti mikään ratavekotus ole....Mut kai se nyt jotenkuten siivosti siel käyttäytyy....

Vähän tulee vielä kartettua tuota ahvennistoa kun vaarallisen näköinen rata, mitä oon videoilta katsellut..Toisaalta myös mielenkiintoisen,haastavan ja vaihtelevan näköinen on tuo..Väittävät, kun siellä ajelee paljon autot ja ne oikoisivat kaarteissa, sekä tuovat likaa radalle?

sad_orig.gif
...Haluaisin niin kovasti myös radalle ajamaan mutta kai se on joku kynnys lähtemisessä .. se ja tuo 12R ei varsineisesti mikään ratavekotus ole....Mut kai se nyt jotenkuten siivosti siel käyttäytyy....
Kaveri tuollaisella ajoi ekat kerrat radalla ja joutui heti keskinopeeseen ryhmään, joten kyllähän silläkin pääsee
tounge.gif
Rohkeesti mukaan vaan, niin yllätyt ja ihmettelet mikset aiemmin ole lähtenyt. Kaikki varmasti vähän jännittää ekaa kertaa, mut nopeesti tuo jännitys loppuu kun radalle pääsee..

Minimotolla kun käväisin Vihdin radalla, niin se jälkeen huomasin ajavani ihan ajattelematta Tattiksella mulle aiemmin vaikeissa kaarteissa parempia linjoja. Radat on ihan erilaisia, joten vetäisin tästä johtopäätöksen, että eri ratojen erilaisten kurvien harjoittelu kehittää ajotaitoa ihan kokonaisvaltaisesti.
Ajopeli on tietty eri, mutta uskoisin, että tämä pätee myös isompiin pyöriin.

Eilen 15.8.2006 Motoparkissa ajelemassa, oli oikein kivaa väkeäkin sopivasti. Ainut miinus täytyy antaa muutamalle kilvettömälle ratapyörälle, itse en ole mikään nopeen luokan kuski en tosin nyt ihan hitaankaan ryhmän, mutta olisi se kiva kuitenkin että ne rata kuskit huomioisivat välillä muitakin kuskeja. Takasuoran jälkeen vasemmassa mutkassa olin jo ottanut linjan mutkan sisään, niin eikös joku tuu vielä sisältä ohi, se on mukava fiilis rupee siinä vetää pyörää takas pystyym ja korjaamaan linjaa. En ymmärrä että eikö sitä voi odottaa vaikkaa seuraavaan mutkaan, menee omat ajot ihan perseelleen kun rupee miettimään että missä seuraavan kerran joku tulee samalla tavalla ohi. Mielestäni jos ei ole jaettu pyöriä eri ryhmiin, niin pitäis nopeampien kuskien kattoo vähän tarkempaan, sattuu muuten ihan turhia kaatumisia ja vaaratilanteita.

Back