• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ei näin voi tapahtua mulle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jazne
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä on jossain takaraivossa että kaikki mitä en näe on siellä, eli harvoin tulee reikä päässä vedettyä.
Tää oli tosin hyvin sanottu.

Tuosta poliisiasiasta vielä sen verran, että noin selvässä tapauksessa on hyvin mahdollista että sanovat jo puhelimessa "sopikaa keskenänne", eli eivät tule paikalle kun asia on ihan selvää pässinlihaa. Tähän olen monesti törmännyt itse (työssäni, onneksi vain).

Joo, silloin kun on aineellista vahinkoa, henkilövahingoista puhumattakaan, ehdottomasti pitäisi kutsua jeparit selvittämään. Siinä on nimittäin periaatteessa sinun sanasi hänen sanaansa vastaan, jos jotain erimielisyyttä ilmenee.

On hyvinkin ällistyttävää, miten kolaripaikalla avuliaiden ja herttaisten ihmisten muisti monesti käy huonoksi, tai vähintäänkin muuttuu todella selektiiviseksi, kun on korvaukset kyseessä. Vakuutusyhtiöt osaavat myös olla sellaisia kusetuslafkoja, että oksat pois.

Jos poliisilla olisi tarkka tapahtumien kulku kirjattuna ylös, se helpottaisi suuresti tuommoisessa tilanteessa (eikä varmaan muuten tekisi haittaa ottaa jepareihin yhteyttä näin jälkikäteen). No, toivotaan että yhteisymmärrys kuitenkin säilyy.

Ehkäpä kannattaa ajatella myös ns. positiivisia puolia; vaikka jouduitkin kolariin, olet ensinnäkin hengissä, ja kuvauksestasi päätellen ainakin suhtkoht ehjänä. Kun moottoripyörän kanssa tulee osumia, tilanne ei läheskään aina ole niinkään hyvä.

Jos aiot vielä pyörän päälle, suosittelen tekemään sen heti, kun vaan terveys antaa myöden. Tämä siksi, että ajokammo tulee olemaan sitä pahempi, mitä pidempään olet ajamatta.

Toivotan sinulle pikaista paranemista, ja toivottavasti tapaus ei jätä liian suurta ajokammoa. Riskit tässä touhussa (samaten kuin kaikissa muissakin harrastuksissa) on toki aina olemassa, ja se tosiaan voi osua omalle kohdalle ihan jokaiselle meistä.

Miksi ette halunneet sotkea poliisia asiaan. No ei kuulu mulle, mutta jos se oli vaan sen kotilokuskin tahto...
Joo mietittiin siinä, että tartteeko tähän ny poliiseja sotkea ku eikös siitä olis viel sakokki rapsahtanu molemmille?
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys, koska itse kolaripaikalle poliiseja soittaneena hätäkeskuksen neiti ystävällisesti kertoi että voi lähettää partion, mutta tulee vain antamaan sakot (molemmille). Jäi sitten pyytämättä käyntiä paikan päälle mutta onneksi ei mitään jälkipyykkiä myöhemmin ilmaantunut. Tuo oli kyllä silti viimeinen niitti siihen että meikäläinenkin on nykyään virkavaltaa kohtaan puhtaasti:
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Mutta onneksi tuossa ei ilmeisesti tämän pahemmin nyt käynyt, mikä on tietysti tärkeintä. Varmaan kannattaa kuitenkin varovaisesti käydä ajelemassa vielä, ettei tule täyttä kammoa liikenteessä ajamiseen...

Ei kannata kutsua kyttiä paikalle jos ei ole henkilövahinkoja; antavat vain sakot molemmille.
Sen sijaan kannattaa pitää vahinkoilmoituslomake jossain jemmassa mukana, ja täyttää se allekirjoituksia myöten heti kolaripaikalla. Myös mikä tahansa paperilappu, missä on molempien osapuolten allekirjoituksella todistettuna selitetty tapahtumien kulku, on omiaan estämään tarinan muuttumista ajan kuluessa.

Paranemisia, valitettava tapahtuma!

Itselläni ei liikenneonnettomuuksista muuta kokemusta ole kuin yksi peurakolari kotilolla, niin kysyn miksi molemmat osapuolet saisivat sakot, jos syyllinen oli kotilokuski ja veteli kolmion takaa eteen?

Lisätään sen verran etten itsekään sakkoja saanut kyseisessä kolarissa... eikä peurakaan, vaan taisi mennä kaupan hyllyille.
wink.gif

sanoi:
Ei kannata kutsua kyttiä paikalle jos ei ole henkilövahinkoja; antavat vain sakot molemmille.
Tämä oli kyllä ihan uutta miule ja jotenkin todella hämmentävää! Sakot molemmille?
omg.gif

sanoi:
Kaikkein eniten mua ottaa päähän se ku kukaan ei pysähtyny ja kyselly, että kuinka kävi vaikka porukkaa oli kuinka paljon sitä kolaria todistamassa. Ei ketään näköjään kiinnosta mitä muille tapahtuu kunhan vaan itellä menee hienosti.
Tämä on niin valitettavaa. Ite vedin lipat viime talvena alamäessä, tosin polkupyörällä. Lensin maahan niin, että jalankulkijat joutuivat hieman väistämään, etten tullut heidän päälle. Hekään eivät edes kysyneet, että sattuiko?
nixweiss.gif
No ei sattunut...

Edit: Meinasi unohtua, paranemisia!!!
thumbs-up.gif

Toivottavasti ranteisiin ei tullut muuta kuin pientä kivistystä ja selvisit sen isompia vammoja. Kyllä ne ajohalut palailee kun pikkasen aikaa kuluu ja saat pyörän taas takasin
smile_org.gif

Tuosta poliisien kutsumisesta sen verran omasta kokemuksesta, että viime kesänä olin menossa autoa katsastamaan ja katsastuskonttorin pihassa sitten joku heebo päätti että tässähän onkin hyvä vähän peruuttaa ja tökkäs mun kotteron keulaan oikeen kunnolla. Tää kaveri myönsi kaiken ja sanoi että kyllä homma hoituu näin sopimalla jne eikä polliiseja tartte paikalle , mutta onneksi kerrankin pidin ison pääni ja vilkkuauto paikalle. Tässä sitten selvis että kaveri oli pikkasen maistellut vaikkei sitä mistään ulospäin huomannut... vuokot siinä totes että kyllähän tästä pitäs periaatteessa lappu kirjoittaa sullekkin, mutta etköhän sä ole näin perjantai-illaksi saanut jo ihan tarpeeksi hupia ;) Kiitos heille... kyllä heiltäkin ymmärrystä löytyy
bowdown.gif
Niin ja tää poliisien paikalle kutsu helpottaa myös sitä, jos myöhemmin ilmenee jotain vaivaa, niin tällöin on paperilla tapahtunut ja on helpompi saada korvauksia jälkikäteenkin, mutta toivotaan todella että selvisit vähällä tästä tapahtumasta!

Ei muuta kuin pikaista paranemista ja vielä joskus sitten turvallista
sport05.gif
thumbs-up.gif

Tuosta poliisien kutsumisesta sen verran omasta kokemuksesta, että viime kesänä olin menossa autoa katsastamaan ja katsastuskonttorin pihassa sitten joku heebo päätti että tässähän onkin hyvä vähän peruuttaa ja tökkäs mun kotteron keulaan oikeen kunnolla. Tää kaveri myönsi kaiken ja sanoi että kyllä homma hoituu näin sopimalla jne eikä polliiseja tartte paikalle , mutta onneksi kerrankin pidin ison pääni ja vilkkuauto paikalle. Tässä sitten selvis että kaveri oli pikkasen maistellut vaikkei sitä mistään ulospäin huomannut... vuokot siinä totes että kyllähän tästä pitäs periaatteessa lappu kirjoittaa sullekkin, mutta etköhän sä ole näin perjantai-illaksi saanut jo ihan tarpeeksi hupia ;)
Minkähän ihmeen takia sulle olis sakot pitäny kirjottaa? Ihmettele vaan (no, tästä huomaa etten ole poliisi).

No se nyt on päivän selvää, että jos sun etees ajaa auto kolmion takaa ja törmäät siihen, että valtio tarvii sulta rahaa!!

Tsemppiä ketjun aloittajalle ja ei muutakuin nopeesti vaan pyörän selkään.
Itse jouduin kaatumisen jälkeen pakosti ajamaan vielä 1000 kilsaa ja siinä se ajopelkokin lähti pikkuhiljaa samalla.

Onneks ei käyny pahemmin
thumbs-up.gif

Kannattas ainakin käydä lääkärissä heti tuollaisen tärskyn jälkeen. Jos nyt sattuu myöhemmin ilmenemään jotain. Aina olis varmin, kun poliisit olis käyny paikalla toteamassa tilanteen.

Minkähän ihmeen takia sulle olis sakot pitäny kirjottaa? Ihmettele vaan (no, tästä huomaa etten ole poliisi).
Perustunee poliisin tapaan ajatella "it takes two to tango"...
nixweiss.gif
Tää menee vähän off topic mut.. Mulle ois tullut sakot liikenteen vaarantamisen perusteella... juu parkissa olin ;) Näissä kolaritapauksissahan on käsittääkseni se periaate että jos poliisi kutsutaan paikalle niin molemmat saa periaatteessa aina sakot liikenteen vaarantamisesta
tounge.gif
juu elekää kysykö että miks
withstupid.gif
Mut ois voinu kysyä huumoria perjantai-iltana auton keula paskana parkissa ja sakkolappu kädessä
wink.gif

Alkuperäseen viestiin sen verran että kannattaa käydä tekeen ilmotus tapahtuneesta vaikka näin jälkikäteenkin niin on varman päällä asiassa..
smile_org.gif

Perustunee poliisin tapaan ajatella "it takes two to tango"...  
nixweiss.gif
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta tämä on ihan paskapuhetta. Ja lisäksi mitä noihin hälytyskeskuksen työntekijöihin tulee niin ei niiden puheita kannata aina kuunnella (tämä kuultu ihan poliisin suusta).

Ja ei ne todellakaan anna sakkoja molemmille. Itse olen 4 kertaa joutunut kolariin (3 x peräänajo joista 1 pyörällä, yhdenkerran on peruutettu keulaan). Olen siis ollut syytön osapuoli joka kerralla ja kertaakaan ei ole sakkoja tullut. Ja jos eivät halua lähettää partiota niin sanoo niille, että epäilee että vastapuoli on humalassa (silloin tulee todella nopeasti).

Jos ei henkilövahinkoja tule, niin poliisin paikalle saapuminen kestää monesti vähän kauemmin. Ei missään nimessä kannata olla kutsumatta niitä paikalle. Poliisiraportti on myös paljon parempi asiakirja vakuutusyhtiölle, kuin itse raapustettu.

En minäkään usko, että ne ihan automaattisesti kirjoittaa sakot molemmille osapuolille. Se voi olla asia erikseen, jos on näyttöä siitä, että molemmat on tötöilleet, mutta jos joku torppaa kolmion takaa eteen, eikä kummallakaan ole promilleja veressä, ei syytön osapuoli varmaankaan saa siitä maksumuistutusta.

Kyllähän liikenteenvalvonnasta toki kerätään valtion kirstuun rahaa ja paljon, mutta joku roti siinäkin.

Yleensä tulee kyllä sakot molenmille nimikkeellä: varomattomuus liikenteessä. No tiete poliisista riippuu kirjottaako sen.Itselle ei kirjottanut ,mutta kertoi sen olevan tapa näissä tilanteissa

Joo, silloin kun on aineellista vahinkoa, henkilövahingoista puhumattakaan, ehdottomasti pitäisi kutsua jeparit selvittämään. Siinä on nimittäin periaatteessa sinun sanasi hänen sanaansa vastaan, jos jotain erimielisyyttä ilmenee.

On hyvinkin ällistyttävää, miten kolaripaikalla avuliaiden ja herttaisten ihmisten muisti monesti käy huonoksi, tai vähintäänkin muuttuu todella selektiiviseksi, kun on korvaukset kyseessä. Vakuutusyhtiöt osaavat myös olla sellaisia kusetuslafkoja, että oksat pois.

Jos poliisilla olisi tarkka tapahtumien kulku kirjattuna ylös, se helpottaisi suuresti tuommoisessa tilanteessa (eikä varmaan muuten tekisi haittaa ottaa jepareihin yhteyttä näin jälkikäteen). No, toivotaan että yhteisymmärrys kuitenkin säilyy.

Ehkäpä kannattaa ajatella myös ns. positiivisia puolia; vaikka jouduitkin kolariin, olet ensinnäkin hengissä, ja kuvauksestasi päätellen ainakin suhtkoht ehjänä. Kun moottoripyörän kanssa tulee osumia, tilanne ei läheskään aina ole niinkään hyvä.
Ja taas. Kyllähän tätä kommenttia jo odotettiinkin.

Kun kolari käy ja henkilövahinkoja ei ole käynyt, eikä kyse ole mistään suuronnettomuudesta vaan ko. kaltaisesta tapauksesta, niin poliisit eivät edes vaivaudu paikalle. Syyllisyys tuollaisessa kertomuksessa ei ole mitenkään epäselvä, joten heitä ei kiinnosta. Tai sitten partion saapumisessa kestää tunnista kahteen.

Toinen juttu. Vakuutusyhtiöt eivät tarvitse poliisin raporttia yhtään mihinkään, kun ratkaisevat syyllisyyttä. Se, että poliisi on käynyt paikalla tarkoittaa monessa pikkukolarissa veronmaksajien rahojen tuhlausta ja poliisin resurssien "väärinkäyttöä". No, onpahan poissa pahanteosta.

Kolmas juttu. Gyylät eivät kirjoittele sakkoja molemmille osapuolille huvikseen. Tässä tapauksessa motoristiparka ei olisi saanut sakkoa toisen tullessa kolmion takaa. Asia olisi ollut eri, jos olisi näyttöä siitä, että motoristi on tullut kahtasataa ja toinen on tullut kolmion takaa eteen. Siinä vaiheessa autoilijalle motoristin nopeus olisi ollut ennalta arvaamatonta ja sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (vähintään) olisi tullut. Eli sakotettavien määrä riippuu siitä kuinka moni on tilanteessa rikkonut lakia. Jos on epäselvää, niin varmasti kirjoittavat, mutta tähän voi jälkikäteen hakea muutosta, aivan kuin vak.yhtiön päätökseen.

Yleensä tulee kyllä sakot molenmille nimikkeellä: varomattomuus liikenteessä. No tiete poliisista riippuu kirjottaako sen.Itselle ei kirjottanut ,mutta kertoi sen olevan tapa näissä tilanteissa
no huh huh.
voin kertoa ettei pyörämies sakkoja saa mikäli juttu on oikeesti mennyt näin, eihän hän ole syyllistynyt mihinkään,siitä nyt ei vielä saa sakkoja että sattuu toisen tekemän virheen takia onnettomuuteen.
Sami ja Siilo on tietenkin hyvä soittaa paikalle jos epäilee hiukankaan kuskin ajokuntoa tai huomaat että kotilossa joku asiaan vaikuttava vika (renkaat huonot,puuttuu jarrupoljin
biggrin.gif
ym ym)
Jos ei kuitenkaan soita jäätelöautoa paikalle,kandee kysellä todistajia paikalta,silloin lähtee kaikki toljottajat menemään...

ja lopuksi TOIVOTTAVASTI YKSIKÄÄN MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ EI POISTUNUT PAIKALTA KYSYMÄTTÄ VOINTIA TAI TARJOAMATTA APUAAN

Voi veljet... Hienoa että kirjoittelet vielä, MUTTA... Toivottavasti kaikki menee kaikkien taiteen sääntöjen mukaan... Olen valitettavasti KARVAASTI oppinut, että poliisi pitää kutsua AINA kolaripaikalle. Ei tule sitten ikinä mitään epäselvyyksiä.

Oma esimerkkini oli sellainen, että vaimon auton perään ajettiin... Vakuutusyhtiössä homma muuttukin sellaiseksi, että vaimo oli peruuttanut takanatulevan päälle risteyksessä... Jostain syystä vakuutusyhtiö uskoi tuota toista osapuolta ja bonukset meni sitten meitin autosta.

Toinen omakohtainen kokemus on sellaisesta tapauksesta, että poliisi kutsuttiin paikalle. Vastapuoli kolmion takaa alle, poliisille myönsi syyllisyytensä, mutta vakuutusyhtiölle kielsi... Poliisin lausunnon kautta homma hoitui mallikkaasti!

Eli sellaista...
jeps....

juuri tuon shokin takia olisi hyvä jos paikalla olisi joku joka pystyy järkevään ajatteluun.tärkeintä olisi, että itse tapahtuma tulisi jollain tapaa kirjattua paperille ja myös mahdilliset todistajat.
toivotaan nyt, että vastapuoli on vastuunsa tunteva ja asia menee mutkitta...

mikä muuten on saanut ajattelemaan, että sulle ei voisi tapahtua tuollaista?
Vaarallinen asenne liikuttaessa mopolla liikenteessä.

Onnex ei käynyt pahemmin.

Kolmas juttu. Gyylät eivät kirjoittele sakkoja molemmille osapuolille huvikseen. Tässä tapauksessa motoristiparka ei olisi saanut sakkoa toisen tullessa kolmion takaa.
Tapauskohtainen juttu ja riippuu täysin poliisista.
Vaihtoehdot, sakko, kirjallinen - tai suullinen huomautus.
Kerran yks täti lähti tien vierestä parkkiruudusta samalla kun ajoin ohi ja raapaisi samalla autoni kylkeä.
Poliisi kysyi minulta selvittelyn jälkeen, että annetaanko tätille sakot. Sanoin, että ei tietenkään, jos minulta kysytään. Poliisi tyytyi antamaan tätille vain suullisen varoituksen.

Back