• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Edelläajava "pesee" tuulilasiaan vittuillakseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kardax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä on se  
crazy.gif
reilu turvaväli, esim. 80 tai 100:n vauhdissa
confused_orig.gif
??
Eiköhän hyvänä nyrkkisääntönä turvavälistä voi pitää metreissä sama mitä mittarissa nopeutta km/h. (80km/h=80m)

Minua ei ole haitannut lasinpesijät ..... mutta uusi aihe ... mites sitten autoilijat jotka ehkä motoristin nähdessään rupeevat ajelemaan niin lähellä piennarta että hiekkapöly leviää mukavasti ympäriinsä...?
confused_orig.gif
nixweiss.gif
Yleensä ne ajaa pientareella, kun haluavat vaan olla ystävällisiä ja helpottaa mopottimen ohitusta. Harva edes tajuaa, että pientareelta nousee motoristia haittaavaa pölyä.

Mulle ei ole vielä tuommoista tapahtunut ja tuskin tulee tapahtumaankaan
biggrin.gif
(tai ehkä sitten kun uskallan enempi vääntää maisemanvaihtajaa)
Semmoinen mua vaan ärsyttää, kun esim. 80 rajoituksella ajan kahdeksaakymppiä, niin eiköhän kohta auto roiku persuuksessa kiinni
033102ass_1_prv.gif
Pitäis laittaa se kyltti takasuojaan, että "Jos näet lukea tämän- ajat liian lähellä"
tounge.gif

Varmaan minäkin olen ärsyttävä kuski tuolla liikenteessä, kun aloitteleva ajaja olen... Tien tukkeena vaan
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Taitaa olla viisainta kun pyyhkäsee kotilosta ohi kun alkaa sataan lasipesunestettä tai pöly tukkii keuhkot,siinä kun alat miettiin että oliko se tahallinen teko niin saattaa suutuspäissään näytellä vaikka mitä merkkejä ihan mukavalle autoilijalle.
Paremmalla edelle!

Eiköhän tuo tuulilasien pesu nyt kuulu ihan sallittuihin toimiin / kohdalle sattuessaan tiedettyihin pikkuhaittoihin. Paree jäädä kotiin, jos vettä tai pesuainetta pelkää... Aika harvoin tuon tahallisuudesta voi varma olla. Itsekin olen kotilolla syyllistynyt
shaun.gif
vahingossa tapahtuneeseen mopoilijan kylvetykseen.

Ai mitä teen kun joku ruikkii pesunesteet naamalleni?

Tietenkin ohitan syyllisen rivakasti kaivaen samalla vasemmalla kädelläni välttämättömien varusteiden pussistani (VVP) yhden sinapilla täytetyn vesi-ilmapallon (SIVEIPA). Tämän jälkeen nakkaan nopealla kädenliikkeellä kumisäiliön KESKELLE syyllisen tuulilasia, mistä vielä käynnissä olevat pyyhinsulat levittävät rasvaisen sinapin tehokkaasti tasaiseksi, valoa läpäisemättömäksi, kullanruskeaksi kalvoksi tuulilasin pintaan.
062802jumpie_prv.gif
biggrin.gif
tounge.gif

Ja käännän kahvaa ja katoan horisonttiin. Rrrrrevenge!!

Hehe, entäs jos tyyneesti vaan kaivas povarista hammasharjan, ja alkas hinkkaa leegojaan sillä
idea3.gif

Tää vois viedä tehon pois ns. "turhalta" tuulilasinpesulta, tyyppi kuiteskin tarkkailee taustapeilejään, ja tuskin haluaa "auttaa" motoristia ylläpitämään suuhygieniaansa
biggrin.gif

Aikamoisen varustepinkan kanssa sitten joutus lähtee matkaa taittamaan. Vesi/sinappipalloo, hammasharjaa, yms..."kotilokuskinkoulutustarvikkeita"
tounge.gif

Olen tässä viimeisen parin viikon aikana hyvin mielenkiinnolla seuraillut näitä tämän tyylisiä aiheita.

Tämä vastaus on yleinen kannanotto, eikä hyökkäys tämän ketjun aloittajaa kohden!

Hirmu usein kun autokuski tekee jotain ikävää moottoripyöräilijän kannalta niin se tulkitaan tahalliseksi kiusanteoksi?

Oma näkemykseni on, että 95% noista autoilijoista ei vain tajua. Kuinka monelle autoilijalle on käynyt niin että edellä menevä on roiskuttanut pissapojan nesteet omalle tuulilasille? Aika harvalle, joten tuskin kovinkaan moni, ei moottoripyöräilevä, edes osaa ajatella miltä se pyöräilijästä tuntuu. Puhumattakaan siitä että autoilijat tietäisivät kuinka pitkälle taakse se vesi roiskuu.

Samaten kun moottoripyörällä, kapeammalla tiellä, lähestyy autoa niin aika usein autot menevät reunaan antaakseen tietä. Ne vaan yrittää olla ystävällisiä ja antaa tietä. Ei ne tajua että se hiekkapöly tuntuu moottoripyöräilijästä ikävältä, ne vaan yrittää olla kohteliaita. Ne tuskin edes tajuavat että nostattavat hiekkapölyn. Tälläisen jälkeen kun menee ohi keskisormea näyttäen niin johan on iloinen autoilija. Tuskin kannattaa odottaa tilaa jatkossa.

Jotenkin toki olisi ihan hyvä näyttää autoilijalle että kiitos avusta mutta ole huolellisempi/varovaisempi seuraavalla kerralla. En sitten tiedä miten sen voisi tehdä ilman että se voidaan tulkita pään aukomiseksi.

Itse tässä aloitin pyörällä liikkumisen 10V tauon jälkeen. 10V teki todella hyvää, ei enään kovinkaan usein liikenteessä autoilijoiden temput aiheuta tunnekuohuja.

Ainoa missä olen itse törmännyt autoilijoiden tekemään tietoiseen(?) "kiusantekoon" on se kun ajelen auton vasemman takapyörän kanssa samaa linjaa, että olisin peilissä kokoajan, niin ruuhkassa autot ryhmittäytyy hyvin usein kaistan vasempaan reunaan. No se ei minua heittaa kun en kuitenkaan harrasta lane splittingiä.

Kyllä meidän motoristien pitäisi välillä osata katsoa peiliinkin ja miettiä kuinka paskiaisia me olemme liikenteessä. Eilen kehällä yksi pyörä pujotteli ruuhkassa autojonossa niin että meinasi aiheuttaa pari kolaria.

Viime viikolla yksi hayabusa pujotteli länsiväylällä ensin melkein bussin kylkeen ja heti perään melkein pakettiauton kylkeen. Kummallakin kerralla autokuski joutui tosissaan väistämään.

Kuinkakohan paljon noiden autojen kuskit kiitteli idiootteja pyöräkuskeja?

Sorry, tää paasaus, mutta välillä rupeaapi ottamaan kupolista "me vastaan ne" asenne.

Me ollaan kaikki siellä liikenteessä. Ollaan me ensiksi kiltisti niin kyllä ne muutkin rupeaapi käyttäytymään. Sitäpaitsi kun 150 000 moottoripyöräilijää on liikenteessä kiltisti niin 120 000+ autoilijaakin on kiltisti, olettaen että moottoripyöräilijä osaa käyttäytyä auton ratissa.

Tänään kävi myös (taas kerran) nuin..Edellä ajava LandRoveri päätti liottaa ikkunansa juuri kun olin ilmaantunut ohitusetäisyydelle..
-Kiva, kiva..!
Oikeesti teki mieli ottaa tankilaukusta juomapullo ja ajaa edelle, korkki pois ja....

Hermo menee välittömästi, kun tulee lasinpesunesteet suuhun.
Mä ajelen crossikypärä päässä ja suuhun vapaa reitti lasinpesunesteellä. Maistuu muuten saatanan pahalle.
Liikkuvasta autosta ei yleensä tuu niin pahasti silmille. Mut jossain liikennevaloissa ku pitää ruikkia ku koirat, ni sillon ei meikäläisen herne pysy poissa nenästä.

Riippuu tilanteesta mitä teen. Yleensä ohi ja äkkiä(mielellään hytti kytkettynä yläasentoon) tai sitten johonki parkkiin. Tupakkaa ei uskalla suuhun laittaa, tai ainakaan sitä ei uskalla sytyttää. Voip käyvä tuntee pikkasen liian kuumana sillon...

Täytynee muistaa katsoa, ettei takana tuu motoristi, kun ikkunaa pesee. Minua nimittäin suuresti ärsyttää pienetkin liat,jotka ruutuun ilmestyy, eli pesen lasia usein. Nyt vielä huomasin, että jostain syystä oikean puoleinen suutin heittää reilusti auton yli pesunesteet, liekö roska suuttimessa vai mikä. Täytyy tutkia tilanne...

Autojonossahan ikkunanpesu on ketjureaktio, kun etummainen pesee, tekee sen kohta jonon viimeinenkin. Jos jonon välissä oot mopon kanssa vaikka millaisella turvavälillä, voi edessä menevä auto olla sellainen, joka ruiskii valoillekin, ja sit on sumua ilmassa.

Tulipa tyhjää jaaritusta, sorry...

Kyllä meidän motoristien pitäisi välillä osata katsoa peiliinkin ja miettiä kuinka paskiaisia me olemme liikenteessä. Eilen kehällä yksi pyörä pujotteli ruuhkassa autojonossa niin että meinasi aiheuttaa pari kolaria.
Peesaan wolvieta...
cool.gif

Työkseni kun pyörin tien tukkona vähän isommalla ajokilla, niin näkee kyllä monenlaista suoritusta. Toki annan varsinkin prätkille mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman hyvin tilaa, mutta esimerkiksi keskustassa pitäisi ehtiä bongaamaan lainkin puitteissa kevytliikenne, henkilöautot, liikennemerkit, rotvallit, oman auton ulottuvuudet ja sitten siinä samassa antaa tilaa vielä +20km/h kovempaa ajavalle prätkälle joka splittaa ties mistä välistä (todellakin, tarvittaessa vaikka jalkakäytävältä, koska "tolla kuormurillahan menee tossa ainakin viikko tien tukkeena".

Oon kova jätkä mutta ei mullakaan ole kuin kaksi silmää
mad.gif
tounge.gif

Ainiin, meni offtopiciksi. Mutta kertaakaan prätkällä ajaessani en ole kokenut että kukaan autoilija minulle erityisemmin olisi vittuillut. Päin vastoin, väistävät pientareelle välillä turhankin innokkasti
smile_org.gif

Jep, ketjun aloittajana täytyy nyt vaan muistuttaa, ettei kyseessä ole todellakaan kovin yleinen ilmiö, 20 vuoden aikana, mitä tienpäällä olen liikkunut, en oo törmänny kuin 2 kertaa tämmöseen. Ei todellakaan ole valittamista keskivertoautoilijasta, olenhan semmoinen itsekin.

Toisaalta, koska tätä sattuu niin harvoin, todennäköisesti en vastaisuudessakaan tee mitään tämmöisessä tilanteessa, kiinnosti vaan kuulla, tekeekö muut, ja jos, niin mitä
smile_org.gif

Jep, ketjun aloittajana täytyy nyt vaan muistuttaa, ettei kyseessä ole todellakaan kovin yleinen ilmiö, 20 vuoden aikana, mitä tienpäällä olen liikkunut, en oo törmänny kuin 2 kertaa tämmöseen. Ei todellakaan ole valittamista keskivertoautoilijasta, olenhan semmoinen itsekin.

Toisaalta, koska tätä sattuu niin harvoin, todennäköisesti en vastaisuudessakaan tee mitään tämmöisessä tilanteessa, kiinnosti vaan kuulla, tekeekö muut, ja jos, niin mitä
smile_org.gif
Hyvin oot "säilyny"
tounge.gif

Mulle kyseinen tilanne tulee n.1/kk

Ohi vain ja peukkua pystyyn
wink.gif
Tarviiko sitä aina negatiivisesti alkaa vastaamaan kaikkeen
omg.gif
Sen kerran kun oon melko varma ollut v-ttuilusta, tein juurikin noin.
Ajattelin tuolloin että rekkajonosta ohi päästyäni rauhoittaisin, ja aloin himmailemaan sen sijaan että ohittaisin punaisen pikkuauton edestäni...ehkä olin hänen mielestään kuitenkin liian lähellä? No, matka jatkui tästä hillittyä matkavauhtia, korkeintaan 40 yli rajoituksen, kunnes kaikki pienet punaiset pisteet olivat kadonneet peileistä. Tai ehkä vähän pidempään.
No, eipä kuitenkaan ole moista tapahtunut usein, johtuen ehkä osin siitä etten kauhean usein autojen perässä roikukaan. Joskus tuntuu että väistävät ja hidastavat sillä sekunnilla, kun näkevät valon peilissä...

biggrin.gif
Helpoin tapa "huomioida" kiusalliset toimenpiteet kotiloiden toimesta on ohittaessa vähän "verryttää" jalkalihaksia ohituksen aikana siinä auton peilin kohdalla.
Seurauksena voi olla erittäin murhanhimoinen kotelokuski joten suosittelen pikaista poistumista yms.
sport05.gif

Hyvä! Lisää agressiota peliin
eek.gif
Kunnon "RoadRage"
mad.gif
aina silloin tällöin purkaa paineet.

Ei tartte vaimoa tai mukuloita panna pihalle, kun saa purkaa kotiloihin!
shaun.gif

Eilen koettua:

Ajeltiin autojonossa (autolla) pitkän tovin (30km), aurinko paistoi takaviistosta, puut varjostivat tietä, koska oli jo ilta.

Edellä ajoi Volvo, sen edellä Vihreä Opel Vectra. Prätkä ohitti meidät, sitten Volvon...välitömästi, kun prätkä saavutti Opelin, alkoi julmettu lasinpesu ja vettä roiskui oikein kunnolla. Kaveri ajoi kyllä aika likellä Opelia, oisko se ärsyttänyt autoilijan?

Kun tuli meidän vuoro ohittaa ko Opel autollamme, kuski näytti meille merkkiä vilkulla, että ohi vaan. Kuski oli 50-kymppinen partasuu äijä.

Onkohan ko mopoilija palstan lukijoita, sais kommenttia, tuliko visiiri puhtaaksi? Paikka oli 4-tie, Hartolan kieppeillä ja matka Etelään-päin.

Back