Itse syyllistyn usein hieman viihteelle, mutta pikku korjaus, 999 ja 999R koneissa ei ole juuri mitään samaa vaikka monet niin kuvittelevatkin. Alakerrassa on kuori melkein sama, mutta alakerralla itse tarkoitan kyllä kampuraa ja veivejä ja ne ovat täysin eri lukemilla tehtyjä kuin vakio 999:ssä. Isku on lyhyempi ja materiaalit eri. 748R sama juttu, eli siitä ei pelkästään blueprinttaamalla lisätehoja löytyne juurikaan.
Viritys sitten eri asia.
999R on tehtaan jäljiltä blueprintattu ja tehoja voi turvallisesti ottaa helpoiten vaihtamalla nokat, lastu ja putki kokonaiseen puoliputkiston sijaan. Muihin osiin koskematta saadaan tuolla hiukan toistakymmentä lisäkaakkia.
Hienot lukemat jokatapauksessa tuossa esittämässäsi projektikoneessa. Ilman tehtyjen muutosten faktaa kuitenkin hiukan epäinformatiiviset mielestäni.
Voisiko niitä hiukan valottaa lisää?
No juu. Tiedän suurinpiirtein eri mallien erot, mutta en ole tavallisesta 999:stä puhunut mitään. Samalla alakerralla tarkoitin sitä, että kyseessä on kuusivaihteisen alakerta ilman muutoksia. Eli kun ducatista puhutaan, niin näissähän on ollut 80-luvulta asti raa'asti sanoen vain kaksi erilaista alakertaa-viisivaihteinen ja kuusivaihteinen. Oikeastaan ensimmäinen periaatteellinen muutos tuli vasta testastretta-koneiden myötä, jossa nokka-akselit muuttuivat liukulaakeroiduiksi. Iskuja, kampuran painoja, lohkon vahvistuksia, vaihdevälityksiä, ym. on muuteltu, mutta niin kauan kun osia voi vaihdella 80-luvun malleista asti uusiin ja toisinpäin, puhun "samasta" alakerrasta.
Niin, ja on tuossa aiheen mopossa muutakin tehty, kuin "blueprinttaus".
Tuohon 999R:ään vertasin sen vuoksi, että kyseessä on edelleen vanhempi ja huomattavasti pienempi moottori, joka suhteessa toimii melko hyvin..
Tuosta 748R-maininnasta sen verran, että kuten olen aikaisemminkin mielipiteeni työn laadusta ilmaissut, niitä on yhtä monta erilaista, kuin niitä on valmistettukin. Erityisellä huolella siellä ei kasata kuin sarjoissa käytetyt kilpamoottorit.
Tuo käsite "viritys" on melko suhteellinen juttu. Joillekin se tarkoittaa viritysosien ostamista ja katalookin sivuilta lukemista, että montako hevosvoimaa tällä vitkuttimella tulee. Esim. nuo nokka-akselit. Jos sellaiset hankkii, niin kuka ne asentaa ja miten? Miten huomioidaan muut tarvittavat säätömuutokset? Sitä on turha vaihtaa nokka-akseleita ja säätää ruiskun rimmeriä, jos sylinterin alatiiviste on millin liian paksu.
Tässä kirjoitellessani tuli mieleen, ettei tämä vain tuntuisi liian negatiivissävytteiseltä tämä kirjoitteluni.. Eli tämä ei ole Italo mikään hyökkäys sinua tai mopoasi vastaan, vaan huomioitavia asioita aiheen harrastajille.
Mutta silti olen sitä mieltä, että 999R:n pitää tehdä enemmän tehoa. Tuo ei vaan toimi.