• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ducati Hypermotard

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olis kyllä mukava kaupunkikurvailu mopo, hyvät joustot, ajoasento jne.
Tyyliin multistrada mutta sporttisempi...

Sopis myös mutterille parkkiin,
eikä näyttäis neitojenkaan silmissä niin rujolta, kuin muut tyylisuunnan edustajat...

Xaus! Voi helvetti..

051107bottom.jpg

Kuulemma viikonlopun on oulussa ja sitten taas maanantaista eteenpäin Klaukkalassa.
Eilen tuli laitetta kokeiltua, S-malli siis koeajossa Ducati Performance-putkilla (en tiedä onko vakiona S-mallissa). Kyykkypyöräkuskille ainakin se oli todella ketterä pyöritellä kaupungissa kunhan ensin tottui ajoasentoon. Voimaa tuntui olevan tarpeeksi, eturengas nousee helposti ilmaan kiihdytyksissä ja reippaissa moottoritienopeuksissakin oli vielä mukava ajaa. Niin eikä se edes tärissyt, kaikkiaan mahtavan tuntuinen laite.

Miltä se tuntuu verrattuna muihin Ducateihin? Nyt olen ajellut 999S:llä Suomessa ja kyllä tuntuu hyvältä! Teho riittää aivan hyvin nopeusrajoitukset mielessä pitäen. Jotenkin 1098S vituttaa mua aina jotenkin (peilit, koneen mekaaniset kovat äänet, ruiskun toiminta, alusta), vaikka kulkeekin aivan sairaan hyvin.
Näyttäisi tosi hyvältä yleispyörältä tuo Hypermotard ja vaihtoehtojahan ovat BMW HP2 ja KTM SM950. Superduke 990 on minun makuun rumempi kuin nuo muut ja BMW:hän on aina makuasia...

sanoi:
Miltä se tuntuu verrattuna muihin Ducateihin?
Erilaiselta. Ei oikein osaa verrata muihin Ducateihin. Ero esim. 1100 Multistradaan oli aikamoinen, ja yllättäen myös koneen luonteen osalta. Erilaisen ruiskunohjauksen ja ehkä putkiston ansiosta tuntuu pykälää isommalta kuin Stradan kone. Jotenkin se kait vois olla Monster S2R:n ja Multistradan risteytys, jolle on syötetty pienenä hiukan steroideja. Ajotuntuma (mutta ei ajoasento) ja stonga möröstä, alustan joustot stradasta, mutta vielä sporttipyörämäisempinä, ehkä.
Vekkuli vehje, tosin moottoritiellä puhti tahtoo loppua ja tuuli repii kuskia ihan eri tavalla kuin vaikka Monsterin päällä. Katuajossa ketterä, jämäkkä ja pieni, ei edes mitenkään korkea. Aika kovanoloinen satula, ainakin pitempiä vetoja ajatellen. Tosin tankin pieni koko varmaan rajoittaa sessioiden pituudet melko tehokkaasti muutenkin. Muuten mukava ajoasento. Siinä istutaan selvästi pyörän päällä eikä sisällä, kuten Monsterissa. Ei silti tunnu juurikaan Stradalta. Niin ja se lehdissäkin moitittu mittarintekele on tosiaan ärsyttävä. Kaipasin kunnon kiekkamittaria, semmoista kuin muissakin Ducateissa. Voishan se olla vaikka vähän pienempi kooltaan. Tosin vähemmän oleellinenhan se mittaritaulu tuommoisessa pyörässä onkin, pääasia että varoitusvalot näkyvät.

sanoi:
Näyttäisi tosi hyvältä yleispyörältä tuo Hypermotard
Kyllä, jos ajaminen rajoittuu enimmäkseen kaupunkiympäristöön ja taajamiin, joissa on huoltoasemia tiheässä.
Eli ainoana pyöränä ehkä hiukan rajoittava, mutta kaupunkikulkineena ja etenkin leekaamiseen tuo on kyllä mainio peli. Hommaisin mielelläni tommosen kakkosmopoksi kaupungille ja vaikka radalle, pitempiä siirtymiä varten sitten toinen mopo. Saas nährä, kunhan paalua on hiukka enempi niin tommonen voi hyvinkin ilmestyä talliin.

Näyttäisi tosi hyvältä yleispyörältä tuo Hypermotard ja vaihtoehtojahan ovat BMW HP2 ja KTM SM950. Superduke 990 on minun makuun rumempi kuin nuo muut ja BMW:hän on aina makuasia...
Kävin myös koeajamassa Hypermotardin, oma mopo on SM950. Tässä vähän omia mietteitä noista pyöristä. Suurin ero on koko, Ducati on huomattavasti pienempi, kokonsa puolesta ennemmin verrattavissa LC4:een kuin SM950:een. Ajoasento on muuten ihan ok, mutta minua häiritsi penkin kiilamainen muoto jossa kuski liukuu kokoajan tankkia kohti. Radalla tämä voi olla ihan hyvä fiitseri mutta ei työmatkalla. Ducatin mylly tuntui tuossa kokoonpanossa ihan hyvältä, tosin alakierroksilla hieman hengettömältä. Mielestäni veto oli heikompaa kuin SM:ssä koko kierrosalueen läpi, tosin SM ei ole ihan vakio enää joten on kai epäreilua verrata noita keskenään. Ducatin vaihdelaatikko tuntui jotenkin tahmealta, tähän olen törmännyt aiemminkin Ducateja kokeillessani, vaihteet kyllä menee päälle ihan hyvin ei siinä mitään. Mittari oli aika syvältä, mutta eipä ole SM:n mittarissakaan hurraamista kun kiekkamittari puuttuu, tosin fontti koko on SM:ssä astetta isompi joten se on hiemen selkeämpi. Ulkonäkö on sitten makuasia, mutta allekirjoittanut tykkää tuosta Ducatista huomattavasti enemmän, etulokari/lamppuhässäkkää voisi kyllä muokata jotenkin. Yleispyöräksi noista kahdesta valitsisin SM:n, valintaa puoltaa isompi tankki, huomattavasti soveltuvampi maantieajoon ja tietenkin myös hinta.

Mikkolyli, voithan laittaa tietenkin molemmat, ikäänkuin jonon jatkoksi..
wink.gif

Ja onhan Ducatissa paremmat pakoäänet!
Jos ei olisi yhtään Ducatia laittaisin tuon Hypermotardin. Olen ajatellut laittaa 1098S:n Desmosediciin vaihdossa, mutta jos jostain syystä tulee muutto Saksasta pois ennen kuin Desmosedicin saan perun sen ja myyn 1098S:n. Sitten voisi Hypermotardia harkita. Alavääntö paranee varmasti kun vaihtaa putken ja lastun. Vaihteistokin tarvii Ducateissa yli 2000 km ennen kuin menee sujuvaksi.

Olettaisin että hypermotardissa on kyllä soundit kohdillaan (siis termareilla varustettuna -tietenkin). Se kas kun on tuo "vanha" ilmajäähy kaksventtiilinen konstruktio. Niissä on paremmat äänet kuin neliventtiilisissä vesijäähyissä. Matalammat ja muhkeammat, ei välttämättä kovemmat.

Näin on asia ainakin Ducatin moottoreissa. Vanha "Pompone" on onneksi vielä voimissaan!

Olettaisin että hypermotardissa on kyllä soundit kohdillaan (siis termareilla varustettuna -tietenkin). Se kas kun on tuo "vanha" ilmajäähy kaksventtiilinen konstruktio. Niissä on paremmat äänet kuin neliventtiilisissä vesijäähyissä. Matalammat ja muhkeammat, ei välttämättä kovemmat.
Just tätä tarkoitin. KTM käynti ei ole mitenkään erityisen mieleenjäävä millään putkilla mitä olen kuullut. Sama koskee V-Rodia.

Back