• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ducati Hypermotard

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noh, näyttää siltä, että trendi leviää ja laajenee. Ilmeisesti kohta ei oo tuo Ducatin Hypermotard ainoa vaihtoehto kottaraisille, jos tommosta supermoto -mallista makaroonipyörää halajaa, eikä Ducatin tekele kenties innosta.

Jos MCN:n uutisiin/juoruihin on uskominen, pian tulee Aprilialtakin vastaava lelu markkinoille, osittain tuohon jo julkaistuun Shiverin tekniikkaan perustuen, uusilla 90 asteen 750cc ja 1200cc koneilla varustettuna.

ApriliaSM.JPG

Mielenkiintoiseksi menee lähitulevaisuuden pyöramarkkinat. Sitä pitää vissiin ruveta pistämään hyhnää sivuun, jotta lähivuosina voi pitää kahta pyörää, joista toinen on joku tommonen, Bolognan tai Noalen tekele. Saappaat nährä jahka Pesaro ja kenties Hinckleykin pistää jossain välissä omat vastineensa kehiin, tekniikkahan periaattessa olis jo, ja trendi ei näytä olevan laantumassa.

Kävinpä kokeilemassa tänään sitä normiversiota. Komee pelihän se on, mutta ei oikeen omaan makuuni. Isoja supermotoja saa halvemmallakin
smile_org.gif

Koeajoversiossa ei ollut varmaan vielä ihan männänrenkaiden tiiviys kohdallaan, kun tuntui, ettei sitä vääntöö oikeen löytyny siellä kriittisellä 4000-8000 kierroksen alueella. Keula hypähti kaasusta jostain alta 4000 kierroksen, muttei enää yläpuolelta.. En sitten tiiä kuuluuko sen ollakin tollanen
nixweiss.gif
Oli luonteeltaan hyvin samanlainen ku suzuki DR
smile_org.gif

kyllä se mulla ainakin kakkosella helposti kiipeilee ylös vielä kahvan käännöllä, tosin näihinkin asioihin vaikuttaa aika paljon alustan säädöt (takaiskari jäykäks niin kiipeää helpommin syliin...)

Tuli kokaistua ja makee pelihän se on.

Ensivaikutelma 173cm persjalkaselle oli että ei se nyt toivottoman korkeekaan ole, kun sitä vähän aristelin. Ei sieltä kantapäät maahan yletä, mutta pärjää kyllä. Ajoasento on aika jännä ku kroppa vyötäröstä ylöspäin heiluu ees taas kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Mantsakuskeillehan asento on tuttu, mutta ite oli jotenkin 'epätukevasti'. Polvillakaan kun ei saanut niin hyvin tukea tankista kuin monsterilla ni olo jää paljon heiluvaisemmaksi. Mörköön ikään kuin uppoaa yhdeksi kokonaisuudeksi pyörän kanssa ja on helppo pitää kädet ja yläkroppa rentona, kun taas motardissa istuu pyörän päällä, asentoa voi vaihdella paljon vapaammin.

Monsteriin verrattuna motardi on jotenkin selvästi sliipatumpi. Muodikas, pehmeempi, helpompi, japsimpi. Äänet on yllättävän hyvät ja jymäkät vakiputkillakin. Moottori vääntää mukavasti, mutta ero omaan mörköön on kyllä mielestäni olematon. Onneksi. Etukäteen ajattelin että jos moottori vääntää reilusti paremmin, ni motardinhimosta voi tulla voittamaton.

Toisaalta myös se luulo, että motardilla olis toivotonta ajella moottoritievauhteja osoittautui vääräksi. Ihan mukava sillä oli körötellä tommosta 130-140 mittarivauhtiakin. Ei kasvanut tuulen riepottelu sietämättömäksi. Tosin mulla on kyllä jumalan armosta teräksinen yläkroppa.

Jarrut erinomaiset, himpun paremmat kuin mun mörössä ja kaikki käsiteltävyys tosi kevyttä ja hauskaa. Toisaalta meno ei ole niin vakaata kuin monsterilla. Peilit ihan pervot. Kyllähän sieltä näkee, mut mun mielestä joutuu kääntää katseen ihan liian kauas menosuunnasta. Kaasuun moottori vastaa ajoittain vähän liian hyökkäävästi => mutkassa oli vaikeuksia avata sitä pehmeästi.

Summa summaarum. Kevyt, tavallaan makean näköinen ja tosi mukava pyörä. Toisaalta taas liian "muodikkaan" näköinen. Keula on kuin missä tahansa nykypäivän kiinanskootterissa. Vastaantulevana vois jäädä moikkaamatta kun luulis mopoksi...
tounge.gif

Päikseen vaihtaisin mörköön jos nyt saisin, mutta luulenpa, että ylimodernina ulkonäkö ei kestä aikaa, vaan vuoden-parin päästä haluaisin äijämäisemmän ja alkukantaisemman monsterin takaisin. Mutta onneksi ei tarvi asialla päätä vaivata kun ei päikseen vaihtaminen kuulemma onnistu...
omg.gif

Semmonen viilis jäi motardista, että rupesin miettimään millä sais mörköjarruihin himpun vielä lisää voimaa.

No ainakin joka männällä on oma palansa.

Se on kyllä totta, että vaihtamalla palat saat varmaan halvemmalla parannusta.. onko teröspunosletkut jo? Nekin muuttavat aika paljon.
Itse olen miettinyt, että muuttuiskohan paljoa, jos laittais valurautaset levyt? on vaan aika kiven alla. ja sitten tietty radiaalipuristin..

No mulla on -04 tonninen mörkö, josta kyllä teräspunosletkut löytyy. Ja noi mun jarrusatulat ei mielestäni ainakaan ulkonaisesti pahemmin poikkea noista vtwinin näyttämistä desmoradossa myynnissä olevista.

Faktahan on se, että kyllä nykyjarrutkin ovat erinomaiset. Mutta mua himottais saada ne vieläkin herkemmiksi. Oikeen sikaäkäset olis hyvät!
smile_org.gif

Sori, kääntyy vähän offtopiciksi. Jahka kulutan palat loppuun, niin aloitan uuden topicin asiasta jos muistan...

No ainakin joka männällä on oma palansa.

Moro

Nuo P4:t on ihan yksittäisellä palalla. Yhdellä levylläkin toimii erittäin hyvin (siis jos se puristin on jo tuollainen P4), kunhan
- palat ovat hyvät (Brembon orkkista kehutaan, mulla ei ole muista edes kokemusta)
- levy (se normaali Brembo) on kunnossa ja puhdas
- hyvät tuoreet nesteet (esim. Castrol Response Super dot4) ja ei yhtään ilmaa
- kunnossa oleva teräspunosletku tekee viimeisen silauksen

Takaan, että ei tuosta katuajoon jarrut merkittävästi parane. Jos tuonkin jälkeen Hyperin jarrut tuntuu selvästi paremmalta, taitaa ero tulla geometriasta.

Niin, no kai nuo radiaalikiinnitteiset satulat jotain hyötyä tuo(siis hyperissä)? Varmaan tehoa ja herkkyyttä saisi lisää näillä radiaalipuristeisilla kahvoilla.

Back