• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ducati 1098 julkaistu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tehoilla helppo elvistellä, harva osaa kaikkia edes hyödyntää..
cool.gif
Helppoa. Etsi pitkä suora. Väännät kahvasta niin että ranne rutisee. Kun kiihtyvyys loppuu ja mittarissa seisoo 299km/h on kaikki tehot siltä osin hyödynnetty.
biggrin.gif

baaa.gif

sanoi:
Entä jos mittarissa seisoo 299km/h ja kiihtyvyys senkun jatkuu?
Eiköhän se lopu jossain vaiheessa jopa turbobusseissakin.
wink.gif

Hirveetä tivaamista. Mun pyörässä on enemmän ku sun pyörässä. Eiköhän se ole selviö ettei suomenniemellä ole tuon 130hv takapyörätehon jälkeen merkitystä enää muilla kuin ajo-ominaisuuksilla.
Mielenkiintoista keskustelua ja tähän kommenttiin haluaisin erikseen vielä kommentoida. Ajatellaanpa näin huvikseen hypoteettisesti, että käyt ajamassa kahta japanilaista/italialaista/kuubalaista sporttipyörää joissa toisessa on 130hp ja toisessa 180hp tehoa takapyörältä. Jousitusratkaisuiltaan sekä geometrialtaan pyörät ovat samankaltaisia joskaan ei aivan samoista komponenteista rakennetut.

Väittäisin, että koeajon jälkeen päällimmäisenä mieleen jää se moottorin luonne ja teho kuin hivenen erilaiset ajo-ominaisuudet. 50hp nimittäin näkyy ja tuntuu vaikka olisi millainen puuperse.

Uskomattoman hieno pyörähän tuo on ja toivottavasti nyt tajuavat sitten hinnoitella tuon pyörän johonkin 25 000e tienoille. Tämähän on puhdasta toiveajattelua sillä uskon, että pikemminkin hinta on +35.000e jossa ei (niinkuin muittenkin ducatejen hinnoissa) ole mitään järkeä. Tämä on siis minun oma subjektiivinen mielipiteeni.

Jos ajatellaan ja verrataan vaikkapa muihin kilokyykkyihin ja näihin juuri minun mielestäni esimerkiksi tätä pyörää pitää verrata niin tuntuu tuo hinnoittelupolitiikka entistä erikoisemmalta. Marchesinin vanteet, Öhlinsin alustan, Brembon jarrut jokainen saa nämä tuotteet vähän uudempaan sporttipyöräänsä murto-osalla Ducatien hinnoista. Sitä minä en vieläkään ymmärrä, että miksi joku maksaa lähestulkoon siitä muotoilusta/no-se-nyt-on-vaan-ducati-ja-se-on-hieno-fiiliksestä 10 000e ylimääräistä.

Tämä siis ajattelumallilla, että ostaa EE-Speediltä vaikkapa 07 gsx-r:n 16.990e ja laittaa siihen putken ja pc:n + Marchesinin magnesium vanteet sekä Brembon puristimet ja levyt + öhlinsin R/T keulan ja 46prxls:n takapampun. On 180hp takapyörältä + sellaiset ajo-ominaisuudet, että ei takuulla kalpene ducatin rinnalla. JA MIKÄ OLENNAISINTA 10 000e halvemmalla. Tämä siis laskettu tuosta 35 000e oletuksesta.

Tässä en siis pyri millään lailla mollaamaan kyseistä Ducatia tai merkkiä muutenkaan. Halusin vain tuoda oman näkemykseni keskusteluun mukaan.

Tuosta hinnoittelusta tuli vaan mieleen, että Ducati on pyörä, joka hankitaan hyvin vahvasti myös tunteisiin perustuen.
Tuollaisen pyörän ostajalle ei ole välttämättä tuolla suuressa maailmassa se hinta kaikkein tärkein ostoperuste, vaan se, että saadaan jotain hienoa ja massasta poikkeavaa. Himpun verran tusina japsista poikkeava hinta myös tukee tätä mielikuvaa.
Vai mitä veikkaatte, että kuinka hyvin esimerkiksi Lacosten paidat myisivät, jos niitä saisi jokaisesta halpahallista 20€ hintaan?

PS: Ajan kilo gixulla, mutta ei tuollainenkaan mopedi mikään pois suljettu vaihtoehto ole, jos rahatilanne sattuu reippaasti paranemaan. Hieno peli!
buttrock.gif

Ensinnäkin järkyttävää skeidaa koko toinen sivu. Toisekseen jatkon varalle, olisiko mahdollista (silloin kun vääntö tehokäyristä on kuumimmillaan), että lainaisitte vain sitä viimeistä viestiä ja pyyhkisitte pois ne aiemmat kymmenen viestiä siitä lainauksesta. Kaikki ovat kuitenkin yleensä lukeneet ne aiemmatkin viestit, joten kertaus ei ole tässä tapuksessa opintojen äiti.

Mitä hintaan tulee, niin ei se ainakaan 999 mallia halvempi voi olla, tai jos on niin korkeintaan sen tonnin tai kaksi. Huoltokustannukset voivat hieman laskea, jos aiempiin puheisiin on uskominen.

Ducatin uusi huoltoväli on 12 tkm, eli 2 tkm pidempi kuin aikaisemmin, MUTTA luulen että pyörää täytyy silti huoltaa 12 kuukauden välein, joten se siitä säästöstä. Aika harvaan superbike-ducatiin tulee 12 tkm vuodessa...

Toisaalta Ducati lupaa, että huoltokohteita vähennetään, joten säästöä tulee siltä osin, ehkä tämän 1098-mallin kanssa myös.

Tällä hetkellä vuosihuolto maksaa Superbikeen (pl. R-mallit) luokkaa 700-1000 € vuodessa jos ajaa alle 10 tkm.

Nythän on niin, että jenkkilässä uusi 1098 on edullisempi kuin 999 oli, mutta ovathan nuo silti selkeästi kalliimpia kuin japsiskootterit... valmistusmäärät ovat selkeästi pienemmät.

Jotenkin tuntuu siltä, että sinä Jyri et hyvin usein näe metsää puilta. En minä, eikä kukaan muukaan mielestäni tässä ketjussa ole ollut sitämieltä, etteikö Ducati ole upea pyörä ja sellaisen mielellään omaan talliinsa ottaisi.

Mielestäni tuo hyppäys "pyöristä-autoihin" vertailu on niin vanha, typerä ja kulunut argumentti. Porschessa koko auto on täynnä eksklusiivia ja edistyksellistä tekniikka ja yksityiskohtia toisinkuin Astrassa vaikka siihen nyt sen alustan ja turbot laittaisi. Ei nyt kuitenkaan mennä tähän ja eritellä mitä siihen saa ja mitä siihen ei saa koska koko viestini idea ei tarkoittanut sitä.

Haluaisinkin kysyä kaikilta teiltä Ducatisteilta, että mikä noissa pyörissä on SE juttu mikä viehättää? Minun mielipiteeni on se, että noissa ei ole mitään erikoista v2:sen ja hiukan erilaisen muotoilun lisäksi sekä kasa kalliita ja laadukkaita aftermarket osia jotka jokainen voi hommata pyöräänsä?

Olisin tähän lopppuun voinut kirjoittaa jonkin kärkevän piikin mutta jätin väliin. Ihan vain mielenkiinnosta tiedustelen näitä asioita koska itse en vain ymmärrä sitä pointtia.

ihan vaan ääneen pohdiskelen.. mitenköhän olisi valinnan laita alueella ducati-japsi, jos rahan luovuttaminen myyjälle, muodossa tai toisessa, olisi yhtä samantekevä teko kuin pureskellun purkan pois sylkäiseminen. meinaa että fyffeä olis sittekans
cool.gif

Voi olla, että 916 oli hondaklooni. Olen kuullut väitettävän, että myös 999:n sivuprofiili on edelleen peräisin samaisesta hondurasiasta.
Kyllä 916:n muodot tulee ihan omasta tallista. Esikuvana supermono-malli vuodelta -93, muotoilijat Pierre Terblanche,Massimo Bordi ja Claudio Domenicali.
mime
916:n muotoilija on mr.Tamburini, joka teki muotoilutyön teaminsä kanssa CRC:ssä (Cagiva Research Centre) San Marinossa!

Haluaisinkin kysyä kaikilta teiltä Ducatisteilta, että mikä noissa pyörissä on SE juttu mikä viehättää? Minun mielipiteeni on se, että noissa ei ole mitään erikoista v2:sen ja hiukan erilaisen muotoilun lisäksi sekä kasa kalliita ja laadukkaita aftermarket osia jotka jokainen voi hommata pyöräänsä?

Olisin tähän lopppuun voinut kirjoittaa jonkin kärkevän piikin mutta jätin väliin. Ihan vain mielenkiinnosta tiedustelen näitä asioita koska itse en vain ymmärrä sitä pointtia.
Enpä ole Ducatisti, mutta veikkaisin että sellaisilla asioilla kuin historia, kulttuuri, perinteet, tyyli ja ehkä jopa italialaisuus on jotakin tekemistä asian kanssa.

Jenkkiläisillä on joitakin hyviä sanontoja, jotka ehkä sopii tähänkin hauskaan ketjuun: "ignorance is a bliss" ja "if I have to tell you, you wont understand it" tai jotain sinnepäin.

Voi olla, että 916 oli hondaklooni. Olen kuullut väitettävän, että myös 999:n sivuprofiili on edelleen peräisin samaisesta hondurasiasta.
Kyllä 916:n muodot tulee ihan omasta tallista. Esikuvana supermono-malli vuodelta -93, muotoilijat Pierre Terblanche,Massimo Bordi ja Claudio Domenicali.
mime
916:n muotoilija on mr.Tamburini, joka teki muotoilutyön teaminsä kanssa CRC:ssä (Cagiva Research Centre) San Marinossa!
Tamburini on itse myöntänyt saaneensa vaikutteita NR750n muodoista. Turha on siis asiasta peistä vääntää.

Ja ne NR750-vaikutteet ovat kyllä 916/996/998ssa selvästi nähtävissä vaikka se onkin upea ja tyylikäs pyörä. Kaikki designit ja pyörät ottavat vaikutteita jostakin, ei Ducatia tai 916a voi nostaa jalustalle siinä mielessä, että se olisi täysin vieraalta planeetalta tänne laskeutunut. Kyllä se on kuitenkin vain moottoripyörä sekin, eikä ulkopuolelta tulleissa vaikutteissa ole mitään häpeämistä.

Näyttäkää minulle moottoripyörä jonka muotoilussa ei ole mitään ulkopuolisia vaikutteita niin minä näytän teille emäkissan pallit! Ei se Tamburinikaan tynnyrissä ole kasvanut...

Mun monsterissa ei ole kauheasti mitään noita eksoottisia materiaaleja tai osia verrattuna vastaavan kokoiseen ja hintaiseen japsinakuun. Tehojakin aika paljon vähemmän. Henk.koht. annan piut paut kaikelle hiilari- ja magnesiumkrumeluureille, ei tee vaikutusta muhun, vaikka kyllähän ehkä jotkut superkevyet vanteet vois olla hauska kokeilla...

Silti tykkään enemmän Ducatistani kuin japsipyöristä. En mä väitä että se on objektiivisesti parempi kuin muut pyörät. Mulle se on vaan sopivampi ja hauskempi. Jämäkkä alusta, hyvät jarrut, tiukka tuntuma, keveys, karhea moottori (on siinä muutakin kuin vain se, että se on v2, fiilis on erilainen kuin japsitwineissä). Sopii mulle, jollekin muulle ei sovi ja toisia asioita painottaen moni varmasti pitää mun monsteria huonompana kuin mitä tahansa yli 750-kuutioista japsinakua... eikä siitä sen enempää, toinen pitää äidistä toinen tyttärestä...

Jos japaniasta tulis samalla filosofialla tehty pyörä, niin kyllä mä sellaisen haluaisin. Eli seuraavalla konseptilla:

1. Moottori saa olla vanha ilmajäähy, 80hv riittää.
2. Kevyt nakuretro hyvillä jarruilla ja jämäkällä alustalla. Sellaista japsipyörää ei muuten ole olemassakaan! (Retrojapsi = raskasta rautaa ja löysää menoa mutkissa)
3. Myös kevyen ja siron näköinen: Alupalkkirunko, jota japanilaiset yleensä tarjoavat tieksi jämäkkyyteen on saakutan ruma a la B-King tai Honda X-11. Eikä em. pyörät silti ole mitään keijukaisia.

Olen monasti pohdiskellut, että 70-luvun Harris-Kawojen kaltaiset aparaatit olisivat nykypäivänä sellaisia, jotka nostattaisivat mulla pulssia. Mutta let's face it: Japanilaiset eivät tee em. kriteerien mukaisia pyöriä. Sellainen löytyy vain Ducatilta!
cool.gif

Ja hieman erikoinen tekniikka viehättää minua, tässä tapauksessa toi pakko-ohjattu venttilikoneisto. Ilmenee myös muissa "harrastuksissa", kun mulla on myös hydrauliikkaihme Citroën autona. On muuten pehmeänä ja supermukavana autona äärimmäinen vastapaino epämukavalle moottoripyörälle... Ja autokeskusteluissa citikkakuski joutuu käymään aika lailla samanlaisia "vääntöjä" perustellessaan valintaansa kuin ducatisti.
wink.gif

Jossain määrin vaan hieman turhauttavia molemmat väittelyt, kun vastapuolen luulot väiteltävästä asiasta eivät yleensä perustu tietoon saati kokemukseen...
033102ass_1_prv.gif

Enpä ole Ducatisti, mutta veikkaisin että sellaisilla asioilla kuin historia, kulttuuri, perinteet, tyyli ja ehkä jopa italialaisuus on jotakin tekemistä asian kanssa.
Historia ja perinteet periaatteessa kyllä, mutta olen aina ihmetellyt sitä, ettei Ducati ole sen vanhempi valmistaja kuin Hondakaan. Eikä kilpailumenestyskään ole parempi, taitaa olla päinvastoin... Ehkä pikemminkin se perinteiden kunnioittaminen ja pitäminen näkyvässä roolissa kiehtoo...

Minun mielipiteeni on se, että noissa ei ole mitään erikoista v2:sen ja hiukan erilaisen muotoilun lisäksi sekä kasa kalliita ja laadukkaita aftermarket osia jotka jokainen voi hommata pyöräänsä?
Minä ajelen ducatilla ja cagivalla, eli olen varmaan sitten ducatisti(?), vaikka olen ajellut myös hondalla, yamahalla, suzukilla, kawasakilla ja gileralla.No kuitenkin; Viimeksi laitoin rippikouluikäiseen ducatiin saman verran rahaa, jolla olisi saanut vaikka sen uuden gixerinkin. Miksi? Jaa-a.

Minun mielipiteeni on, että minkä helvetin takia pitäisi jollakin keskustelupalstalla perustella hankintojaan. Tätä lässytystä alkaa taas pukkaamaan viime talven malliin, kun kaikilla on hirveä halu arvostella muita ihmisiä ja heidän hankintojaan - vain mopon hankinnasta johtuen.

Tämä on hyvä keskustelupalsta asioista kiinnostuneille ja minullekin oikeastaan ainoa merkkifoorumi jota luen. Täältä tuntuu vaan hävinneen entiset "moottorinrassaajat" tällaisen joutavanpäiväisen huutelun vuoksi.
Jos tätä keskustelupalstaa halutaan pitää "tasokkaana", kuten jotkut mode-miehet ovat asian ilmaisseet, niin sisältöäkin pitäisi tarkkailla. Moderaattorit tuntuvat kommentoivan kyllä  paskanjauhantaosaston viestejä mutta osiot, joissa voisi olla asiasisältöäkin, jätetään rehottamaan.

Tämän topicin aihe oli että ducati on esitellyt uuden mallin. Miksei siis kasattaisi tietoa ja keskustelua tuosta uudesta mallista ja jätetään ne suzukien kehumiset suzukipalstalle?

edit: pilkku puuttui

Tämä siis ajattelumallilla, että ostaa EE-Speediltä vaikkapa 07 gsx-r:n 16.990e ja laittaa siihen putken ja pc:n + Marchesinin magnesium vanteet sekä Brembon puristimet ja levyt + öhlinsin R/T keulan ja 46prxls:n takapampun. On 180hp takapyörältä + sellaiset ajo-ominaisuudet, että ei takuulla kalpene ducatin rinnalla. JA MIKÄ OLENNAISINTA 10 000e halvemmalla. Tämä siis laskettu tuosta 35 000e oletuksesta.

Tässä en siis pyri millään lailla mollaamaan kyseistä Ducatia tai merkkiä muutenkaan. Halusin vain tuoda oman näkemykseni keskusteluun mukaan.
Jaaha, taas tuunatuilla tojotilla ajavat pääsevät asiaan. Ei korollasta kuitenkaan tule ferraria vaikka siihen pulttaa mitkä tahansa osat kiinni. Kyse on muustakin kuin pelkästä tekniikasta
062802jumpie_prv.gif

Olen täsmälleen samaa mieltä esimerkiksi 888:n kanssa ja siivosin lisäksi omista viesteistäni mahdolliset provosoivat osiot pois.

On tosiaan aivan turhaa puida netin keskustelupalstalla miksi joku valitsee Ducatin ja joku toinen jonkun muun.

Siivotkaahan Suzuki-miehetkin turhat viestit pois niin jää edes vähän jäljelle asiaa ja ajatuksia joita tulee kun katselee uuden Ducati 1098-mallin kuvia.

Outoa, että itselleni tuli samoin kuin Markku33:lla ensimmäisenä hyvä fiilis kun olen jo hankkinut 749:in... ehkä silmä tottuu tuohon uutukaiseen... vaatii pureskelua ja sen näkemistä 3-ulotteisena.

Hienoja teknisiä yksityiskohtia 1098:ssa on ja varmasti niitä paljastuu vielä lisää... odotan mielenkiinnolla.

Ehtisiköhän tuo uutuus mp-näyttelyyn esille? Taitaa tulla turhan kireä aikataulu
confused_orig.gif

Tuollainen voisi tosiaan olla mukava vastapaino perheeseen rivinelikon ärjynnän vastapainoksi murisemaan.

Kuinkas moni täällä hoitaa ducatinsa huollot täysin itsenäisesti. Minulla tähän harrastukseen sisältyy myös vahvasti itse huoltaminen ja kunnossapito. Osittain rahallisista syistä ja myös siksi, että on kiva tuntea moponsa ja luotto huoltoon heikko...

Ehtisiköhän tuo uutuus mp-näyttelyyn esille? Taitaa tulla turhan kireä aikataulu  
confused_orig.gif

Tuollainen voisi tosiaan olla mukava vastapaino perheeseen rivinelikon ärjynnän vastapainoksi murisemaan.

Kuinkas moni täällä hoitaa ducatinsa huollot täysin itsenäisesti. Minulla tähän harrastukseen sisältyy myös vahvasti itse huoltaminen ja kunnossapito. Osittain rahallisista syistä ja myös siksi, että on kiva tuntea moponsa ja luotto huoltoon heikko...
Eiköhän ehdi suomeenkin, ainakin viikon kuluttua Eicmassa tuo on esillä ja allekirjoittanut odottaa jo kovasti, että pääsee katsomaan!

Minä ainakin teen huollot itse. Hankin Ducatin testerin sekä korjaamomanuaalin ja myös kasa erikoistyökaluja löytyy. Jotakin tulee välillä lainailtua tutuilta mitä ei itsellä ole.

Ladies and gentlemen, postaan pian lisää kuvia ja artikkelin 1098:sta. Poimittu ducati.ms saitilta.

Pyydän anteeksi isoa kuvakokoa, mutta jos saisin modeilta poikkeusluvan postata nämä kiinnostavina kohteina kuitenkin.

1.JPG

Back