• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Delvacia twinille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BenDilde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
edit. Ja jos jollakulla mietityttää, mikähän sopisi omaan peliin, suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin pitkänlinjan huoltokorjaamoon, joka on erikoistunut omaan merkkiisi. Näiden joukossa löytyy vielä muitakin kuin pelkkiä firmamannekiineja, on esimerkiksi entisiä kilpakuskeja, jotka yleensä ovat varsin suorapuheista porukkaa. Ja koska he työkseen mm. remontoivat näitä moottoreita, niin heillä väittäisin käytännössä olevan paras kokemus siitä, mikä pitkässä juoksussa toimii missäkin.
Minulle on herttisen samantekevää mitä itse kukin mopoonsa tunkee. Minulle riittää se, että luokitusvaatimukset täyttyvät. Jos eivät täyttyisi, en ajaisi isolla D:llä.

Pechan kommenttiin kuitenkin sen verran, että kyllä ne on ihan ihmisiä ennakkoluuloineen ja mutuineen nuo maagiset "pitkän linjan" meksutkin. Tuskinpa kenelläkään noista (kuten meistä taviksistakaan) on sen kummempaa petrokemian tai muuta koulutusta voidakseen objektiivisesti, siitä jollain tavalla kuluneesta tai räjähtänestä koneesta arvioida tapahtuiko vaurio siksi, että huolimatta luokitusvaateiden täyttymisestä niin se, että purkin kyljessä ei lukenut C*****l tai M***l riitti vaurioittamaan koneen.

Pechan kommenttiin kuitenkin sen verran, että kyllä ne on ihan ihmisiä ennakkoluuloineen ja mutuineen nuo maagiset "pitkän linjan" meksutkin.
Sinänsä totta, ihmisiä hekin ovat.

Erona ´taviksiin´ on kuitenkin se hyvin pitkä kokemus a) mekatsun hommista ja b) kyseisestä mp-merkistä, jolloin he ovat työnsä puolesta pakostikin joutuneet itse näkemään ja kokemaan, mitkä asiat on toimivia, ja mitkä ei. Heillä se ei siis rajoitu vain johonkin perstuntumalta mutuilemisiin. Eli jos se tieto oikeasti on jossain, se on juuri tuolla.

Jotkuthan saattaa tietysti kysyttäessä puhua juuri sitä mitä merkkiedustus vaatii, en minä sitä sano. Mutta silti suosittelen juuri tällaisissa asioissa ottamaan yhteyttä tällaisiin tahoihin. Samaa asiaa voi myös halutessaan kysyä vaikka useammasta paikasta.

Ja bottom linena edelleen se, että saa käyttää mitä haluaa. Mahdollisen henkilökohtaisen "ilosanoman" julistamisessa eteenpäin vaan pikkuisen harkintaa ja realismia mukaan, niin kaikki on ihan ok.

Nämä öljyasiat on onneksi siitä helppoja hommia, että insinöörit ovat asiat miettineet valmiiksi. Luokat täyttävää eli esim. Delvacia koneeseen ja eikun menoksi.

Ihan kuin palkin/pultin/laakerin valinta ja mitoitus, tässä ei ole mitään mystiikkaa vaikka jotkin uskovaiset sitä asiaan yrittävät ympätä.

Ja jos jää vielä hatuksi näppituntuma, että jokin litku, kuten esim Delvac aiheuttaa kehräävää käyntiääntä ja vaihteiston/kytkimen toimivuutta, niin mikäs sen mukavampaa.

Joopa joo Suzukin manuaalissa on printattuna Suzuki suosittaa Motul öljyä...Siispä otin Motulia mukaan kun vein moottoripyörän valtuutettuun Suzuki huoltoon kun kerran niin manuaalii suosittaa...Jaa meillä on jokaiseen Suzukiin laitettu Hondan öljyä tuumasi huoltohemmo ja hyvin on toiminut..Eipä näkynyt Motulin öljyä missään vaikka niin manuaali sitä Suzukiin suosittaa....Manuaalin mukaan voi myös käyttää Sae API 10w-40 SF tai SG öljyä jossa EI OLE JASO MA luokitusta...
wink.gif

Luokat täyttävää eli esim. Delvacia koneeseen ja eikun menoksi
^ mainittu ei ole Suzukin luokituksien mukaista, vaikka jotkut kiihkouskovaisista yrittävätkin hikipäässä asian silleen päin käännellä.
Minkä suzukin? Ei varmaan ole 15W-40 delvac MX suositeltavaa suzuki swiftiin näillä pakkasilla. Mutta moneen suzukin motskariin luokitukset kyllä riittää. Vasta uudemmissa tuli JASO mukaan kuvioihin. Olen tosin uhmannut JASO-luokitusta pari öljynvaihtoväliä. En ole huomannut eroja moottoripyöräöljyihin, ehkä se tässä vielä kostautuu

Omaan pyörään manuaali suosittaa käytettäväksi 10w40 SF/ SG ilman maagista JASO Ma:ta.... tai sitten 10W40 SH/SJ JASO MA merkinnällä....
wink.gif

Pechan kommenttiin kuitenkin sen verran, että kyllä ne on ihan ihmisiä ennakkoluuloineen ja mutuineen nuo maagiset "pitkän linjan" meksutkin.
Sinänsä totta, ihmisiä hekin ovat.

Erona ´taviksiin´ on kuitenkin se hyvin pitkä kokemus a) mekatsun hommista ja b) kyseisestä mp-merkistä, jolloin he ovat työnsä puolesta pakostikin joutuneet itse näkemään ja kokemaan, mitkä asiat on toimivia, ja mitkä ei. Heillä se ei siis rajoitu vain johonkin perstuntumalta mutuilemisiin. Eli jos se tieto oikeasti on jossain, se on juuri tuolla.
Toki tuo pitkä kokemus on jonkun arvoista. Satuin vaan kuulemaan (en siis väitä perskohtaisesti tuntevani) hyvin tunnetusta ja kuuluisasta oman alueensa "ruuvarista" (Saksalainen LT-BMW-guru), joka on hyvinkin intohimoinen siinä, että kyseiseen pyörään saa pistää vain mineraaliöljyä... Henkilökohtaisesti tuo täsmää meikäläisen valintaan aika hyvin, mutta järjellä ajatellen, en tiedä mihin tuo mielipiteensä perustaa kun on kuitenkin melkoisen vastavirtaan yleistä käsitystä. MUTUja ja käsityksiä siis piisaa kaikilla. Viime handussa jokainen meistä itse joutuu ratkaisunsa tekemään ja luottamuksensa kohteen valitsemaan.
biggrin.gif

Satuin vaan kuulemaan (en siis väitä perskohtaisesti tuntevani) hyvin tunnetusta ja kuuluisasta oman alueensa "ruuvarista" (Saksalainen LT-BMW-guru), joka on hyvinkin intohimoinen siinä, että kyseiseen pyörään saa pistää vain mineraaliöljyä... Henkilökohtaisesti tuo täsmää meikäläisen valintaan aika hyvin, mutta järjellä ajatellen, en tiedä mihin tuo mielipiteensä perustaa kun on kuitenkin melkoisen vastavirtaan yleistä käsitystä.
Kas kummaa. Kuinka ollakaan, allekirjoituksessani mainitun pyörän valmistaja ei Suomessa varsinaisesti suosita myöskään käyttämään täyssynteettistä, ja pääperustelu oli talvisäilytys tai tarkemmin moottorinosissa talvehtivan öljykalvon paksuus. Ajokauden aikana sillä ei ole merkitystä.

Asia tosin taidettiin ruotia, oliko vielä peräti tässä samassa ketjussa ja noin reilu viikko sitten... ja siihenkin toki sain välittömästi ojennuksen joltakin lopullisten totuuksien yyberasiantuntijalta, että ei se asia vaan mitenkään SAATA olla tälleen, ja minä en tiedä mistään mitään, ym. kiukuttelua.

Asia tosin taidettiin ruotia, oliko vielä peräti tässä samassa ketjussa ja noin reilu viikko sitten... ja siihenkin toki sain välittömästi ojennuksen joltakin lopullisten totuuksien yyberasiantuntijalta, että ei se asia vaan mitenkään SAATA olla tälleen, ja minä en tiedä mistään mitään, ym. kiukuttelua.
Et tosin silloinkaan vastannut mihin mutuilusi perustuu. Tuo tuntuu olevan aika yleinen tapa sinulle, että jos olet väärässä/perustelut puuttuvat, jätät vastaamatta tai kiertelet ja syytät uskovaiseksi tai haukut muilla termeillä.
Hieno titteli kyllä tällä kertaa tuo yberasiantuntija, pitäisikö ottaa käyttöön vaikka onkin hieman harhaanjohtava, kun vielä pari kurssia tutkinnosta puuttuu.

Edit. On muuten melko naurettavaa perustella mineraaliöljyn käyttö moottorissa pelkästään seisonta-ajan perusteella. Joko tuohon suositukseen on olemassa joku pätevä syy, tai sitten suositus tuollaisenaan on "hieman" ajattelemattomasti muotoiltu.

Joko tuohon suositukseen on olemassa joku pätevä syy, tai sitten suositus tuollaisenaan on "hieman" ajattelemattomasti muotoiltu.
no edellisessä postauksessani mainitsin (jälleen) perustelun, mutta sinua ei (taaskaan) kiinnostanut lukea kappaletta loppuun.

Turhaan me tässä taistelemme siitä, miksi näin, en oikeastaan ota kantaa, onko se oikein vai väärin, vaan sanoin vain, että sellainen suositus Suzukilla on Suomessa, ja that´s it. Jollet usko, niin kysy itse.

Joko tuohon suositukseen on olemassa joku pätevä syy, tai sitten suositus tuollaisenaan on "hieman" ajattelemattomasti muotoiltu.
no edellisessä postauksessani mainitsin (jälleen) perustelun, mutta sinua ei (taaskaan) kiinnostanut lukea kappaletta loppuun.

Turhaan me tässä taistelemme siitä, miksi näin, en oikeastaan ota kantaa, onko se oikein vai väärin, vaan sanoin vain, että sellainen suositus Suzukilla on Suomessa, ja that´s it. Jollet usko, niin kysy itse.
Tässä täytyy myöntää, että lipsahti tuo lause ohi silmien aiemmin. Pahoittelut siitä.

En ole missään vaiheessa väittänytkään, ettei Suzukilla olisi tuollaista suositusta. Olen vain pyrkinyt sanomaan, ettei se suositus ole yleispätevä ja suosituksen perustelu nimenomaan kalvonpaksuudella hieman ontuu.

ei ehkä ihan kaikkiin päde mut voisin kuvitella että kilpakuskien/mekaanikkojen ei tarvii paljon ajatella millä öljyillä ajetaan jos sponsorit on jonkinmoiset?
käytännön kokemus voi olla luokkaa 2-3 eri merkkiä jotka joskus harvoin vaihtuu sopimuksen mukana... sama se taitaa olla korjaamoidenkin kanssa, se mitä edustetaan niin sitä käytetään ellei asiakas omia luistovoiteita paikalle kanna?
noh tuo nyt vaan on hullu ajatus muiden ohessa  
tounge.gif

mut on sinänsä kätevää kuitenkin sekin että kun maanantaina saapuu vähän yli 400 litraa mobilia pihaan niin sitä menee taas kaivuriin,3 traktoriin,ajokoneeseen,3 autoon,6 motskariin,mopoon,mönkijään ja ruohonleikkuriin! ei tarvii ihmetellä mikä menee mihinki kun kaikkien moottorit hajoo samasta syystä, mutta ei en suosittele paistamiseen kuitenkaan...  
wink.gif

ja nyt odotellaan sekuntti vastausta
biggrin.gif

Luin jostain sivulta, että kunnon delvac miehet käyttää nykyään bensan seassa 10% polttoöljyä! Tulee halvemmaksi ja on kätevää....
062802jumpie_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Back