• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Circuit Racing 2021 - Jokamiesluokka

scuuba sanoi:
Jos ennen bussipysäkkiä vetää reilusti vasemmalle, ja sen jälkeen vetää sitä bussipysäkin ensimmäistä oikeaa reunaa _tarpeeksi pitkään_, ja taittaa riittävän myöhään, niin se bussipysäkki on ihan piis of keik ihan millä tahansa vehkeellä sinkki tiukalla.

En kyllä ite ajas ylimäärästä mutkaa rataan ennen sitä bussipysäkkiä vaan nimenomaan keskeltä rataa sinne ekaan oikeaan sisään ja sisälaita tarkasti kiinni. Se eka oikee on niin loiva mutka, että siinä ei voita yhtään mitään jos käy seikkailee siellä edellisen suoran vasemmassa laidassa. Tekee vaan itselleen jyrkemmäksi sen pysäkin.

Tyypillinen virhe siinä on se, että rataa jää käyttämättä siinä ekan oikean sisälaidassa, ja sitten käännetään vasuriin vähän myöhässä, eikä saada sitä sisäkanttia kiinni ja sit se vika oikea tulee silmille. Myöhässä kääntäminen johtuu monesti siitä, että noin kovasta vauhdista ei ole totuttu kääntämään mopoa ja kuski ei osaa ennakoida kuinka hitaasti se suunta muuttuu.

Siihen nähden muuten, että pysäkki on ihan piece of cake tulla tonnarilla kaasu auki läpi, on niitä kuskeja aika pirun vähän, jotka ton on tehny.

suizaki sanoi:
Kaasu datasta sen verran, että 27,4 kelloon ja kyllä se bussipysäkki nostamatta tulee läpi. Linjan pitää olla kyllä just oikein ja alkukaudesta tulee varmasti otettua tuossa kohden paljon varovaisemmin. Tosin tehoja ei ole kuin reilu 160 takarenkaalla, joten ei ole mitenkään verrannollinen ennätysmiesten bemareihin. Hyvänä päivänä mennyt sektorit pitkästi 26-puolelle... osumatarkkuus ja ruuhka jne. niin en saanut noita mahtumaan samaan kierrokseen. Tuolloin olin sen verran kankea liikkumaan, että polvet ei juurikaan laahanneet maata.
Etenkin tonnisella tulee pariinkin kohtaan itselle aika lailla saman arvoisia ajolinjoja eri tavoin ajettuna. Esim. 90 vasen ennen sokeaa ylämäkeä tulee joko taitettua kohtuu terävästi kakkosvaihteelle pudottaen tai kolmosella pyöreämmin... eroa ei juurikaan kelloon tule. Sama ykkösmutkaan. Vieläkin vähän hakusessa, että kuinka leveästi sieltä voi oikein tulla pihalle.

Teho ja se kolmosen avaus tekee ison eron siihen kuinka helposti sen pysäkin pystyy ajamaan läpi keventämättä. Tosta kuvasta näkee kivasti, että paskalla avauksella nostamisen tarve ei ole kovin kummoinen, mutta paremmalla laukalla alkaa kuskia pelottaa ihan kummasti enempi. Punanen käyrä kulkee reilu 5km/h ylempänä ennen kevennystä. Apeksinopeudet pysäkin vasurissa 234-237 haarukassa. Eli jos punasessa käppyrässä ei nostettas, olisi laukkaa apeksissa 240+. Nuo käppyrät siis n. 165-170 heppasesta laitteesta. Noissa uudemmissa on helposti se 15-30 heppaa enempi, joten työntävät ennen pysäkkiä 5-10km/h enempi kyytiä. Alkas olemaan aika tarkka paikka 250+ vauhdilla. :D

Liitetiedostot

• Pysäkki.JPG
    Pysäkki.JPG
    123,7 KB · Katselut: 44
Nitrous sanoi:
Teho ja se kolmosen avaus tekee ison eron siihen kuinka helposti sen pysäkin pystyy ajamaan läpi keventämättä. Tosta kuvasta näkee kivasti, että paskalla avauksella nostamisen tarve ei ole kovin kummoinen, mutta paremmalla laukalla alkaa kuskia pelottaa ihan kummasti enempi. Punanen käyrä kulkee reilu 5km/h ylempänä ennen kevennystä. Apeksinopeudet pysäkin vasurissa 234-237 haarukassa. Eli jos punasessa käppyrässä ei nostettas, olisi laukkaa apeksissa 240+. Nuo käppyrät siis n. 165-170 heppasesta laitteesta. Noissa uudemmissa on helposti se 15-30 heppaa enempi, joten työntävät ennen pysäkkiä 5-10km/h enempi kyytiä. Alkas olemaan aika tarkka paikka 250+ vauhdilla. :D
Hirmu kyytiä ehit kerätä tohon vasuriin. Mä saan "hyvälläkin" avauksella kolmosesta urku auki kerättyä siihe oikeaan taipeeseen 220 vauhtia. 235 tohon taipeeseen on jokseenkin mahdoton ajatus ku en pääse T3 kaasulle yhtään enempää, muuten sutii takanakki. Mutta kuten oon sanonu, en osaa säätää pyörää silleen että se ois "hyvä" ajaa. Osaan jokseenki viedä pyörää jos joku tekee siitä toimivan, mutta yleensä ku yritän jotain säätää ni se menee vain huonompaan suuntaan, joten enemmistö aikaa annan vaa olla.

Joskin menneellä viikolla löytyi yksi onnellinen poikkeus tohon ku ekassa vedossa pyörä halus keulia joka välissä pirun helposti ja takapää oli tosi levoton avauksissa. Kiristin ribareita kummastaki päästä ni loppu lähes kokonaan keuliminen ja takapää rauhottu avauksiin tosi paljon. En tiedä oliko säätö hyvä vai huono vai oisko pitäny mieluummi säätää jotain aivan muuta, mutta ainaki ei ollu enää tappo päällä joka mutkassa.

Nitrous sanoi:
En kyllä ite ajas ylimäärästä mutkaa rataan ennen sitä bussipysäkkiä vaan nimenomaan keskeltä rataa sinne ekaan oikeaan sisään ja sisälaita tarkasti kiinni. Se eka oikee on niin loiva mutka, että siinä ei voita yhtään mitään jos käy seikkailee siellä edellisen suoran vasemmassa laidassa. Tekee vaan itselleen jyrkemmäksi sen pysäkin.

Tyypillinen virhe siinä on se, että rataa jää käyttämättä siinä ekan oikean sisälaidassa, ja sitten käännetään vasuriin vähän myöhässä, eikä saada sitä sisäkanttia kiinni ja sit se vika oikea tulee silmille. Myöhässä kääntäminen johtuu monesti siitä, että noin kovasta vauhdista ei ole totuttu kääntämään mopoa ja kuski ei osaa ennakoida kuinka hitaasti se suunta muuttuu.

Siihen nähden muuten, että pysäkki on ihan piece of cake tulla tonnarilla kaasu auki läpi, on niitä kuskeja aika pirun vähän, jotka ton on tehny.

Sillä mullakin oli tehot mainittuna. 180 hevoista takarenkaalle ja aivan varmasti keventelen kaasukapulaa. Tonnisella SV:llä tai vanhalla RSV Aprilialla tuskin tuottaisi mitään ongelmaa.

IlluH sanoi:
Hitto minä avaan laiskasti, kun vertaa näihin kisakuskeihin, paljon ripeämmin näköjään voisi vääntää kaasua auki. :crash:
Juu mutta muista kans et jos se sun mopo ei oo kunnollisissa säädöissä ni tollasilla avauksilla pääsee hyvin nopeasti Narniaan.

PrivateeR sanoi:
Juu mutta muista kans et jos se sun mopo ei oo kunnollisissa säädöissä ni tollasilla avauksilla pääsee hyvin nopeasti Narniaan.

Toki näinkin, mutta Jesuksen vanha R6 ei myöskään ole ihan noin äkäinen kuin tuoreemmat kisapelit.

IlluH sanoi:
Joo, näin siinä kävi. :( Heinäkuussa ilmeisesti uusi yritys.
Mitenköhä toi osallistumismaksu? Palautetaanko se nyt heti, vai siirtyykö se maksu tonne uuteen kisaan perässä? Ja jos näin, ni mitäs sit jos et pystykää osallistuu siihe siirrettyyn ajankohtaan?

PrivateeR sanoi:
Mitenköhä toi osallistumismaksu? Palautetaanko se nyt heti, vai siirtyykö se maksu tonne uuteen kisaan perässä? Ja jos näin, ni mitäs sit jos et pystykää osallistuu siihe siirrettyyn ajankohtaan?

Toivottavasti tulee takas heti. Mulla vajaa tonni kuluja sisällä tuonne (boksi, kisamaksut). Tämän viikonlopun peruuntuneista ratapäivistä ei oo vielä kuulunut rahoja takas ainakaan...

IlluH sanoi:
Hitto minä avaan laiskasti, kun vertaa näihin kisakuskeihin, paljon ripeämmin näköjään voisi vääntää kaasua auki. :crash:
Syynä yleensä on väärä ajolinja, se kun ei mahdollista nopeaa avaamista. Tai jos avaa nopeasti, niin hi-sider.
Ja sitten taasen jos ajolinja on oikea, niin nopea avaus tulee ihan automaattisesti ilman että sitä tarvitsee edes yrittää sen kummemmin.

Kyllä se lepsu avaus on joskus kuskin ranneliikkeestäkin kiinni.
Juttelin yhden kanssa, jolla on parempi ajolinja kun mulla, mutta G-voimat kiihtyvyydessä pienemmät. Sano, että hän varoo vähän avaamista, mutta avauskohta on tosi hyvä. Riittävän aikaisin ja riittävän kallellaan.

Sellasta 1.26 Alastarossa kurvaili viime kesänä.

Hänen G-voimat oli viime kesänä ~0.7-0.8G. Mulla samassa kohtaa omalla pyörällä 0.9 G ja joskus vähän yli.
Hänen pyörää kun joskus lainailin, niin sain 1.1 G (2017)
Pyörä ZX6R eli 599cc.
14971633.jpg

PS. Mulla ei oo hyvä avaus. Että kisakuskeilla G-voimat on varmaan vieläkin kovemmat ja kaikki muukin tekeminen kiihdytykseen liittyen :)

Scuuban ajolinjakommentti on kyllä perusta sille, että voi kiihdyttää kovaa. Silloin on tilaa ympärillä.

Viimeksi muokattu:
T1mppa sanoi:
Juttelin yhden kanssa, jolla on parempi ajolinja kun mulla, mutta G-voimat kiihtyvyydessä pienemmät. Sano, että hän varoo vähän avaamista, mutta avauskohta on tosi hyvä. Riittävän aikaisin ja riittävän kallellaan.
Entäpä onko suorillakaan sinkki kireällä?
Hyvin tyypillinen havainto, kun ensimmäistä kertaa kuskilla on kaasukapulan data käytössä, on se että sitä kahvaa ei väännetä suorillakaan.
Eli avaus kyllä lähtee oikeaikaisesti ja nopeasti, mutta jää vajaaksi.

scuuba sanoi:
Syynä yleensä on väärä ajolinja, se kun ei mahdollista nopeaa avaamista. Tai jos avaa nopeasti, niin hi-sider.
Ja sitten taasen jos ajolinja on oikea, niin nopea avaus tulee ihan automaattisesti ilman että sitä tarvitsee edes yrittää sen kummemmin.

T1mppa sanoi:

Sellasta 1.26 Alastarossa kurvaili viime kesänä.

Hänen G-voimat oli viime kesänä ~0.7-0.8G. Mulla samassa kohtaa omalla pyörällä 0.9 G ja joskus vähän yli.
Hänen pyörää kun joskus lainailin, niin sain 1.1 G (2017)
Pyörä ZX6R eli 599cc.
14971633.jpg

PS. Mulla ei oo hyvä avaus. Että kisakuskeilla G-voimat on varmaan vieläkin kovemmat ja kaikki muukin tekeminen kiihdytykseen liittyen :)

Scuuban ajolinjakommentti on kyllä perusta sille, että voi kiihdyttää kovaa. Silloin on tilaa ympärillä.

Joo, linja pitää olla kohdallaan ja "nokka oikeaan suuntaan". Vaikka sain linjan osumaan hyvinkin, niin silti se kaasun avaus oli turhan, jopa korostetun, rauhallinen. Kun Kemoran karusellissa tajusin, että kaasua ei voi avata ja kääntää lisää samaan aikaan (Jonezi muistaa ahaa-elämyksen aiheuttamat voimasanat... :)-), niin homma eteni taas yhden napsun, nyt pitäisi löytää se seuraava pykälä.

scuuba sanoi:
Hyvin tyypillinen havainto, kun ensimmäistä kertaa kuskilla on kaasukapulan data käytössä, on se että sitä kahvaa ei väännetä suorillakaan.

Tässä tahtoi olla orkkis kaasukapulan kanssa ongelmia, se liike oli niin pitkä, että jos ei asetellut kättä todella huolellisesti kahvalle, niin suoralla ranteesta loppui liikevara ja jarrulle menokin oli vähän niin ja näin. Nyt on pykälää nopeampi kapula paikoillaan ja ainakin kuivatestien perusteella tuntuu huomattavasti paremmalle.

scuuba sanoi:

No ei mulla ainakaan oo kaasu niin auki kuin pitäisi :grin: Olen kuullut huhua, että ei oo helppoa pitää 100% auki.

Dataa aiheesta ei oo. On ollut vain tuo G-mittari GPS-pohjaisena.

Katotaan, kun RaceDAC kertoo totuuden. Oletettavasti ei oo 100% montaakaan sekuntia.

D-Iivil sanoi:
Toivottavasti tulee takas heti. Mulla vajaa tonni kuluja sisällä tuonne (boksi, kisamaksut). Tämän viikonlopun peruuntuneista ratapäivistä ei oo vielä kuulunut rahoja takas ainakaan...

Tulipa mieleeni, että vielä viime vuonna Iitti oli Kymenlaaksoa ja täällä korona-tilanne on aika maltillinen, kuten Iitin kunnassakin, mutta maakuntavaihdoksen Päijät-Hameeseen takia Iitti onkin nyt pahimmalla korona-alueella ja kaikki peruttu.

T1mppa sanoi:
No ei mulla ainakaan oo kaasu niin auki kuin pitäisi :grin: Olen kuullut huhua, että ei oo helppoa pitää 100% auki.

Dataa aiheesta ei oo. On ollut vain tuo G-mittari GPS-pohjaisena.

Katotaan, kun RaceDAC kertoo totuuden. Oletettavasti ei oo 100% montaakaan sekuntia.
Itellä tulee signaaliin sen verran häiriötä ettei näytä 100% vaikka käännän kahvan poikki. Ainoastaan kun pyörä on paikoillaan ni se antaa 100 kun kääntää, vauhdissa max on 99%.

Back