• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BW-Espoo laittaa pillit pussiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja compinho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itella tulee olemaan kusessa siinä missä VR:kin kun vapaa kilpailu noillakin aloilla aloitetaan. Johan se on nähty miten Finnairkin on tiukoilla kun (halpis)kilpailijat syö sen leipää = kuluttajat hyötyy :thumbup:

HiTec sanoi:
Itella tulee olemaan kusessa siinä missä VR:kin kun vapaa kilpailu noillakin aloilla aloitetaan. Johan se on nähty miten Finnairkin on tiukoilla kun (halpis)kilpailijat syö sen leipää = kuluttajat hyötyy :thumbup:

Joo. Paikallisjunat vois siirtyä kokonaan seisomapaikoiksi. Muutama istuin vanhuksille yms... Ja pitemmät matkat voisin mennä vanhalla kalustolla, kuhan hinta ois edullista:)

Hyvää palvelua ainakin itse tuolta saanut sekä varuste- että huoltopuolelta. Myynnin kanssa vähemmän ollut tekemisissä, paitsi nykyisin Vantaalla olevan Vesan kanssa. Uskoisin, että palvelu vain paranee, kun saavat enemmän henkilökuntaa samoihin tiloihin pyörittämään sekä huoltoa, että myyntiä.

Tuo Vantaan toimipiste ei itselleni mikään ihanteellinen paikka ole, mutta kyllähän sinnekin jaksaa ajella :)

Paikallisten palveluiden yksi (ainoa ?) lisäarvo on palvelu. En puhu nyt mopomyynnistä mikä on ihan kusessa muutenkin koska kyseessä on hupilaite josta luovutaan laman myötä jos raha on tiukassa.

Itse laitan rahani sinne missä palvelu toimii, yksinkertaista. Pari esimerkkiä:

- rotsi hajosi, takuu ummessa. Menin kuitenkin vonkaamaan korjausta koska oli selkeä valmistusvika. Liike tutki pari päivää päivää ja totesi: "ei me tätä korjata, saat uuden". Varmasti menen takaisin (vaikka olisin mielummin pitänyt vanhan kun se oli sinut mun kanssa :D )

- toinen tapaus onkin sitten hauskempi, loppukesästä liike laittoi tilaukseen osan ja soittavat kun saapunut niin laitetaan paikalleen. Ei ole vielä kuulunut mitään, ajattelin ens kesän huollossa kysyä onko jo osa tullut. Palvelu on kuitenkin ollut hyvää enkä itsekään soitellut perään kun oli kiireitä. Joten tässäkin menee yksi menee läpi sormien, ihmiset tekevät virheitä.

Putkat joista näkee jo kaukaa että kyse ei ole asiakaspalvelusta kuolevat nopeasti pois näinä aikoina, mitä nettiliikkeisiin tulee niin hinnan lisäksi logistiikan sujuvuus on oleellista, ihmiset ovat tottuneet siihen että paketti tulee parin päivän päästä.

Luulisi että Suomessakin voi menestyä, pienemmät katteet mutta enemmän volyymia ?

Siinäpä se. Kaksi liikettä yhdessä paikassa ei ole yhtäkuin kahden liikkeen henkilökunta. Se on satua, jota tosielämässä on olemassa vain kuntaliitoksissa, viiden vuoden siirtymäajalla.

aj@ sanoi:
Siinäpä se. Kaksi liikettä yhdessä paikassa ei ole yhtäkuin kahden liikkeen henkilökunta. Se on satua, jota tosielämässä on olemassa vain kuntaliitoksissa, viiden vuoden siirtymäajalla.

Ei tietenkään, mutta kyllä tuo pitäisi ymmärtää ilman kirjoittamistakin :)

Karza sanoi:
Puhutaan aina vaan pyörien myynnistä, tarvike- ja varustekauppa vähintään yhtä tärkeä osa kauppiaan toimeentulosarakkeessa. Alkaako nyt pikkuhiljaa näkyä omalta osaltaan sekin että nettikauppa ulkomailta tänne Synkkälään on lisääntynyt aika perkuleesti..sovitetaan vermeet paikallisella kauppiaalla ja sit tilataan ne Niksmanneilta...

Jep. Lisäksi täältä ei saa mitään erikoista. Esim nahka-/tixtexbyysia ei ole kun mustaa ja mustanharmaata, mustaa punaisellaraidalla tai kokomustaa tai mustaa vähemmän mustalla raidalla..

Vifferiin täältä ei saa käytännössä mitään varusteita... nyt on parin kuukauden sisällä tupsahtanut viitisen pakettia; kaikki nopeasti, vaivattomasti ja edullisesti briteistä ja saksasta.

:kynttila:
Harmin paikka!
Tuo olikin ainoa paikka mistä meinasin käytetyn pyörän ostaa.kävelin sisään ja muutaman minuutin jälkeen myyjä kysyi mitäs laitetaan,noh en tiennyt joten heitin samantien lenkit 10r ja 1100xx :)
tuus motorssissa olisin luultavasti kuollut nälkään ennenkuin kukaan olisi tullut kyselemään yhtään mitään.

HondaCebari sanoi:
tuus motorssissa olisin luultavasti kuollut nälkään ennenkuin kukaan olisi tullut kyselemään yhtään mitään.

Jaa, itsellä tuolla nimenomaan suorastaan tungettin avaimia kouraan koeajoa varten vaikka en itse ollut tosiaan kuin ns. "renkaita potkimassa" = saan syyttää heitä motoilustani :grin: No myönnetään, tapauksesta on jo 10+ vuotta ja reilu vuosi sitten "parannuin" kun myin pyörän pois. Tosin pientä "jälkitaudin" oireilua on tässä taas jo orastamassa, joskos taas ensi keväänä... :p

Tuli tuossa mieleen näistä moto-tarvikekaupoista, saisikohan noita niputettua? Eli siis liike, joka tarjoaa asiakaspalvelua ja asiantuntemusta ihan selko suomenkielellä ja sillä on pari vakitoimittajaa, joilta tavara tulee maahan köntissä jos mahdollista, mutta tarpeen tullen pienemmissäkin erissä = liikkeellä on sovitut rabatit noista vermeistä toimittajan kanssa. Ja tuon rabatin vs. toimittajan vakiohinnan erotus on sitten se millä elää, sillä vakoihintahan on se millä yksityinenkin tuolta toimittajalta saman kaman saa itsekin tilattua suoraan. Ja tuo palvelu on sitten se "magneetti" jolla asiakkaat pidetään uskollisina. No kuviohan on melko selvä = en epäile hetkeäkään etteikö samaa olisi jo "jokunen" muukin kekannut ja varmasti myös käytännössä kokeillut. Vaan onko se sitten Itella, liian pienet volyymit, vai mikä joka tuonkin tappaa :no: Toki jos jostain 100e tilauksesta jää lopulta esim. 10e viivan alle, niin niitä "satasia" pitää olla jo aika monta ennen kuin niillä leipänsä saa, saati että makselee tilat, varastot, tilausten palautukset ja mahd. liksat työntekijöillekin, ynnä mitä muita velvoitteita valtio yrittäjälle nakkaakaan kannettavakseen :paikallatuulee:

valuvika sanoi:
Luulisi että Suomessakin voi menestyä, pienemmät katteet mutta enemmän volyymia ?

Menemättä enempää katteen suuruuteen, on kyllä rehellisyyden nimissä
tunnustettava tosiasiat kaikessa "harrastukseen liittyvässä" liiketoiminnassa
kotoisissa puitteissamme.

Volyymit ovat parhaassakin tapauksessa "lapsellisen pieniä".

Kausisidonnaisuus ja siinäkin monessa tapauksessa yleisen säätilan vaikutukset.

Ostovoiman sijoittuminen kartalle versus "monikautisen" konseptin kasaaminen.
(se on tuosta Vaasa-linjalta alaspäin yhtä vaikeaa saada koko vuosi toimiva
"mopokauppa kuin eteläisen lapin nyppylän laskettelukeskus)

Yleisen taloustilanteen heilahtelun vaikutus "hupihankintoihin".

Realismiin pohjautuvaa "laittamatonta" listaa voi jatkaa vielä monen monella
asialla..... eikä niistä mitenkään vähäteltävä asia ole toiminnalle välttämättömien.....
sanotaan niitä laveasti vaikka faciliteettikuluiksi.

Tokihan täällä pitää asiakkaana "vaatia" siinä kuin missä tahansa, ei siinä mitään.

Tuohon "realismiin" viitaten voisi nostaa esiin pari erilaista toimintakonseptia.

Ihan mallina esim. BW:n kokoiset yksiköt.

- Mistä "lähtökohdista" niitä on syntynyt?
- Mitkä ovat esim. maahantuojien intressit-kytkökset-yms.
- Miten esim. euroopan puolella noin vastaavan "kokoisissa yksiköissä" on
volyymien, kauden pituuden yms. kanssa.
(vrt. Gebbenin putiikit yms.) Taitaa painaa yksi putka vaihtoa enemmän
kuin täällä kaikki yhteensä.

Sitten on taas siellä-täällä muutamia "autotalliputiikkeja", joissa on hankittu
hyvät ja toimivat suhteet ja verkostot maailmalle.

Painetaan vähemmän edustavissa puitteissa tosissaan hommia "oikealla asenteella"
realiteetit hallussa (oma lompakko) :D.

Kyllä legendaariset lasilinna/marmoritiski jutut ovat monin tavoin vielä taruakin
enemmän merkityksellisiä tekijöitä näissä puitteissa.

Niillä on oma arvonsa ja funktionsa, mutta asia muuttuu oikeasti toimivaksi vain
silloin kun touhussa on ihan oikeasti "suhteellisuudentajua".

On paha olla yksilöimättä asioita kun pitää ottaa joka äärimmäisen konkreettinen
esimerkki..... mutta otetaan em. ajatelmaan erinomainen, vaikka ei mopokaupasta.

Salomaa pk-seudulla.

70-luku businesta, 80-luku businesta...... sitten toimintaa (käytännössä)
varsin huonosti palvelevaa, toimintaan ja tilanteeseen äärimmäisen huonosti
suhteutuvaa lasipalatsia...... ja sayonara.... vai miten se meni.

Suhteellisuudentaju laajemmin ymmärrettynä ja sovellettuna..... ei ole ollenkaan
huono asia liiketoiminnassa. Se ei liioin estä millään tapaa innovatiivisuutta,
kovaa ja peräänantamatonta duunia ja hallittua riskinottoa..... kuten usein kuvitellaan.

Itse asiassa.... homma suorastaan läjähtää naamalle jos hieman vaivautuu katselemaan
miten oloissamme erinomaisesti menestyvät yritykset/yrittäjät hommaa ovat tehneet....
ja tekevät edelleen. (eri aloilla ns. aito pk-sektori)

Maailmassa näkee yllättävän paljon asioita..... kunhan vaan vaivautuu katsomaan :;):.
(vaikka millaisia "mopoilukauppoja" suomessa on... miltä pohjalta... ja intresseistä)
(ketkä oikeasti kilpailevat, miten ja mistä)......

Hieman tulee mieleen noin yleisesti Suomi "perheineen" pienoiskoossa :D.

Joo Varosien myynti/toimitus ainaskin täällä lahessa, kawan edustajalla helvetin takkusta ja katteetkin todella rajuaja. Jos ja kun jotakin tilaat, on asiakkaan oma asia selvittää koska ovat tulleet. Ko puljussa ei kuulemma aikaa mitään sähköposteja/ tekstareita lähetellä:blink::blink: Noo en oo kohta kolmeen vuoteen kyseisessä puljussa asioinnut, saattaa olla homma muuttunut... Maailmalta tilannut, mitä tarvinnut, vaikka halu olis myös paikallistakin kannattaa. Mutta tätyy siinä kauppiaankin omansa tehdä. Tarvikepuolelta Stormi taasen tässä kylässä toiminut erinomaisesti, alun kankeuden jälkeen ja siellä tuleekin asioitua.

998sFE sanoi:
Vähän OT, mutta juttelin taannoin erään BMW:n M-autotehtaalla töissä olevan henkilön kanssa. Hän mainitisi että Saksan suurin yksittäinen BMW-autokauppa myy saman verran uusia autoja kuin koko Suomen tuonti on yhteenlaskettuna. Tuosta voi tietysti miettiä millaisessa ekosysteemissä kauppiaat elävät. Ei käy kateeksi, mutta enemmänkin tilastojen valossa tässä on paluu normaaliin poikkeuksellisesta kultakaudesta, kuin mikään taantuma tai lama.

Jatkan hieman samanhenkisellä OT:llä. Saksassa "kotikaupunkini" Porsche-liike oli suurempi kuin Helsingissä Porschen maahantuojan liike. Kyseessä oli asukasluvultaan vain hieman Kuopiota isompi kaupunki. Pihalla ja sisätiloissa huomattavasti enemmän kalustoa kuin Helsingin liikkeessä, kävin kerran katsomassa parin päivän sisällä kumpiakin. Toki samoihin aikoihin nousi Tampereellekin merkkiliike mutta silti. Eikä tuo saksalainen liike ollut mikään ainoa lähialueilla, alle tunnin ajomatkan säteellä ehkä 2-3 muuta merkkiliikettä.

Jännä nähdä miten käytettyjen markkinat reagoi näihin huonoihin uutisiin mp-liikkeiden osalta. Siirtyykö markkinat (prosentuaalisesti) enemmän käytettyihin vai hiipuvatko nekin?

Turder sanoi:
Jatkan hieman samanhenkisellä OT:llä. Saksassa "kotikaupunkini" Porsche-liike oli suurempi kuin Helsingissä Porschen maahantuojan liike. Kyseessä oli asukasluvultaan vain hieman Kuopiota isompi kaupunki. Pihalla ja sisätiloissa huomattavasti enemmän kalustoa kuin Helsingin liikkeessä, kävin kerran katsomassa parin päivän sisällä kumpiakin. Toki samoihin aikoihin nousi Tampereellekin merkkiliike mutta silti. Eikä tuo saksalainen liike ollut mikään ainoa lähialueilla, alle tunnin ajomatkan säteellä ehkä 2-3 muuta merkkiliikettä.

Jännä nähdä miten käytettyjen markkinat reagoi näihin huonoihin uutisiin mp-liikkeiden osalta. Siirtyykö markkinat (prosentuaalisesti) enemmän käytettyihin vai hiipuvatko nekin?

Porsche-kauppa tarvitsee vauraita asiakkaita toimaiakseen. Vaurautta saksasta löytyy monesta pienemmästäkin kylästä. Suomessa vauraus löytyy muutamasta kymmenestä suvusta, kyllä heille yksi Porsche-kauppa riittää. Suomesta myydään "arvoautoja" myös itärajan taakse verovapaana, ehkä jopa enemmän kuin kotimarkkinoille.

Käytettyjenkin markkinat ovat kyllä lähes pysähtyneet. Jos myyt selvään alihintaan niin kauppa saattaa syntyä. Vaihtoja tarjotaan, päittäin, tai kalliimpi vaihdettaisiin halvempaan, rahaa ei tunnu enää olevan kellään. Tuskin uusi ajokausi monella alkaa uudella kalustolla. Kauppias saattaa tavoitella hieman enemmän välirahaa vaihtokaupassa kuin aikaisemmin koska vaihdokin arvo on melkoinen kysymysmerkki. Jos suomesta puolet MP-alan toimijoista lopettavat parin vuoden sisään niin uskon jäljellejäävien kuitenkin pystyvä, yhdessä suurten nettifirmojen kanssa täyttämään suomalaisen kysynnän.

Täysin normaalia meininkiä markkinoilla; alalla kuin alalla. Kun jollain sektorilla kysyntä kasvaa niin alalle on tunkua ja vastataan kysyntään. Vaikka kysyntä kasvaisi edelleen tai pysyisi samana niin tarjonnan puolelle tulee vaan liikaa toimijoita. Heikoimmat putoavat pois vaikkei olisi taantumaakaan.
Taantumassa kysynnän lasku taasen pitää huolen balanssista, niinkuin tässä tapauksessa.

PS. itse en tykännyt lainkaan asioida Espoon BW:ssä

Balanssi kaikessa; myös mutkilla...:cruising:

Itse olen miettinyt noita storm myymälöitä. Nykyään on tarjousta tarjouksen perään. Aika hiljaista siellä on kesälläkin.

omaan silmään näyttää tappiolta.

Kuumat vuodet ovat menneet. Ja silti ei oota myydään. On tarjousta ja sitten menee ostamaan edellisenä iltana, niin ei saa alennusta. Sun tarvii tulla huomenna uudestaan. 'jaa'. No ajelin Heinolle. sieltä löytyi kypärä ja vaikka ei ollut tarjouksessa niin sai tinkiä ja kauppa tapahtui. Oppitunti kaupankäynnistä. Ostaja joka haluaa ostaa-sitä ei saa päästää ovesta pihalle ilman tuotetta. Se ei tuu takaisin.

jaket sanoi:
Itse olen miettinyt noita storm myymälöitä. Nykyään on tarjousta tarjouksen perään. Aika hiljaista siellä on kesälläkin.

omaan silmään näyttää tappiolta.

Kuumat vuodet ovat menneet. Ja silti ei oota myydään. On tarjousta ja sitten menee ostamaan edellisenä iltana, niin ei saa alennusta. Sun tarvii tulla huomenna uudestaan. 'jaa'. No ajelin Heinolle. sieltä löytyi kypärä ja vaikka ei ollut tarjouksessa niin sai tinkiä ja kauppa tapahtui. Oppitunti kaupankäynnistä. Ostaja joka haluaa ostaa-sitä ei saa päästää ovesta pihalle ilman tuotetta. Se ei tuu takaisin.

Näyttää olevan sekä BW:n että Stormin liikevoitto miinuksella jo vuoden 2007 jälkeen ja liikevaihto tippunut tasaiseen tahtiin... R.M. Heino ja Biketeam on sen sijaan tehnyt ihan nättiä tulosta kuitenkin kaikki nämä vuodet.

Tiedä sitten mistä tuo kertoo.

iaj sanoi:
Näyttää olevan sekä BW:n että Stormin liikevoitto miinuksella jo vuoden 2007 jälkeen ja liikevaihto tippunut tasaiseen tahtiin... R.M. Heino ja Biketeam on sen sijaan tehnyt ihan nättiä tulosta kuitenkin kaikki nämä vuodet.

Tiedä sitten mistä tuo kertoo.

Kannattais tsigaa miten Brandtilla menee...loppu on sitten suurelta osin siirtohinnoittelua.

Itse oon aika tyytyväinen BW:n Espoon pisteen toimintaan. Ostin sieltä moponkin keväällä.
Kuulun niihin joille palvelua ei pidä tyrkyttää, mutta sitä pitää pyydettäessä olla saatavilla. Brandtilla oon asioinut 80 luvulta lähtien; suurempaa valittamista ei ole. Ei muidenkaan likkeiden osalta.
Minulle nämä kivijalkaliikkeet ovat tärkeitä; lähes kaikissa mopoiluun liittyvissä hankinnoissa tarvitsen tietoa/taitoa/vinkkejä jne. Aina voi mennä takaisin kysymään lisää, vaihtamaan, ostamaan ne osat jotka jäi; joustavasti. Katupyörän korjaamisen ja huoltamisen jätän suosiolla ammattilaisten huoleksi. Ihan tarpeeksi oon niiden kanssa pulannut; hyvää mekaanikkoa minusta ei tule koska homma ei kiinnosta tarpeeksi. Minulle riittää ajaminen ja joskus monttupyörien kanssa puuhastelu. Tilanne tuttavapiirissä on aika lailla samanlainen. Ei kukaan ala ketjuja vaihtamaan; siis itse.
Myös Stormista olen aina saanut hyvää palvelua.

Ihmettelen millä asenteella moni menee näihin liikkeisiin koska onnistuvat aina saamaan huonoa palvelua; mutta niinhän se on, että jos menet ulos tapaamaan vihollisia tapaa vihollisia jos taas menet tapaamaan ystäviä tapaat ystäviä.

pengis sanoi:
Kannattais tsigaa miten Brandtilla menee...loppu on sitten suurelta osin siirtohinnoittelua.

Itse oon aika tyytyväinen BW:n Espoon pisteen toimintaan. Ostin sieltä moponkin keväällä.
Kuulun niihin joille palvelua ei pidä tyrkyttää, mutta sitä pitää pyydettäessä olla saatavilla. Brandtilla oon asioinut 80 luvulta lähtien; suurempaa valittamista ei ole. Ei muidenkaan likkeiden osalta.
Minulle nämä kivijalkaliikkeet ovat tärkeitä; lähes kaikissa mopoiluun liittyvissä hankinnoissa tarvitsen tietoa/taitoa/vinkkejä jne. Aina voi mennä takaisin kysymään lisää, vaihtamaan, ostamaan ne osat jotka jäi; joustavasti. Katupyörän korjaamisen ja huoltamisen jätän suosiolla ammattilaisten huoleksi. Ihan tarpeeksi oon niiden kanssa pulannut; hyvää mekaanikkoa minusta ei tule koska homma ei kiinnosta tarpeeksi. Minulle riittää ajaminen ja joskus monttupyörien kanssa puuhastelu. Tilanne tuttavapiirissä on aika lailla samanlainen. Ei kukaan ala ketjuja vaihtamaan; siis itse.
Myös Stormista olen aina saanut hyvää palvelua.

Ihmettelen millä asenteella moni menee näihin liikkeisiin koska onnistuvat aina saamaan huonoa palvelua; mutta niinhän se on, että jos menet ulos tapaamaan vihollisia tapaa vihollisia jos taas menet tapaamaan ystäviä tapaat ystäviä.

Kylläpäs oli tavattoman hyvä ja asiallinen kannanotto :peukutpystyyn:

pengis sanoi:

Pitäiskö tämä ymmärtää siten, että Brandt mahdollisesti katsoi parhaakseen vähentää myyntipisteitä ja siirtohinnoittelulla hoiti Espoon pisteen tappiolliseksi, jolloin se sai hyvän syyn lopettaa ko pisteen ja aloittaa yt-neuvottelut siellä?

Back