• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bokserin öljyn kulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
onko muuten kukaan porauttanut tai stroukannut boxeriaan isommaksi? kuinka isoksi sen pystyy poraamaan ja virittämään? paljonko tehoa voi saada tällöin? varmaan saksassa ainakin luulisi olevan virityspajoja, jotka parantelevat boxereitakin. tälle pitäisi varmaan aloittaa uusi topicci, mut kokeillaan nyt tässä kysellä ensin.
Ei kai noita boxereita voi porauttaa. Ainakin uusissa on kovakromatut ( tai muuten pinnoitetut ) sylinterit, joita ei voi porata. Mun sylinterin pinta oli kuin uusi, kun rikoin sen 80.000 km:ssa törmäämällä kiveen. Eli pinnoite toimii.

Niinpä boxereihin löytyy ylikoon sylintereitä mm. Siebenrockilta ja muita viritysosia pilvin pimein Saksasta.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Siinä kun joutu ihan oikeasti koko ajan seuraamaan öljyn tasoa ja sitten se ärsyttävä sininen pöllähdys mikä tuli enemmän ja vähemmän joka käynnistyksellä.
Taisit käyttää jotain litkua synteettistä öljyä esim. 5-W50, kun se pöllähti mäntien ohi sinisenä savuna ilmaan käynnistyksessä kylmänä. Ei se sovi vanhaan kunnon boxeriin.

Olisit käyttänyt 20-W50 öljyä niin kuin minä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

kai se terve kone aina ihan vähän syö öljyä. ilmajäähdytteiset hieman enemmän kuin vähän tiukempisovitteiset nestejäähdytteiset koneet.
No ei ainakaan Yamahan rivinelkut ole mitään öljysyöppöjä olleet mitä mulla on ollut, XJ650, XJ900 ja 900 Diversion.
Ihan oikeasti ei näihin tarvinnut öljyä 10tkm vaihtovälillä lisätä.
Oli muuten järkytys kun vaihdoin tuon Diversionin RT1100:seen.
Siinä kun joutu ihan oikeasti koko ajan seuraamaan öljyn tasoa ja sitten se ärsyttävä sininen pöllähdys mikä tuli enemmän ja vähemmän joka käynnistyksellä. Tuli sellainen tunne että ei kait enään nykyaikana ole tällaista. No kesän ajoin ja palasin japsiremmiin. Tällä kertaa sitten rivi kakkonen jolla 10tkm päristeltiin ilman öljynlisäystä. En edes ottanut varaöljyä Saksan matkalle mukaan.
ei syöppöjä ei, mutta syö kuitenkin ihan vähän voitelun yhteydessä, niin vähän ettei sitä edes huomaa näemmä 10tkm aikana. ite tosin vaihdan ölpit niin paljon tiuhempaan, ettei muutenkaan ehdi havaita syömisiä. pidän vaihtovälinä tilanteesta riippuen 2000 - 6000 km. esim. reissut vaikuttavat. jos tiedän lähteväni pitemmälle matkareissulle, niin vaihdan vähän ajetut öljyt uusiin. joskus sitten kesken pitkää reissuakin vaihdan öljyt. tuo n. 6000 km on melkolailla yläraja tässä matkassa. kerran euroopan kiertueella tuli 11 500 km pötköön ajettua, niin vaihdoin jossain ranskassa sitten öliyt. silloin alla oli vanha zx10.

onko sulla nyt tuo nimimerkin wanha xs650 jammu allasi?

niin, on nuissa uudemmissa (2000-luvun alun ainakin) japseissakin jotku kovametallipinnoitteet sylintereissä, ei niitä porata, ostetaan lohkoa ja pannaan isompaa mäntää heilumaan. mullakin on vm.2000 12r kwakiossa jokku nikasil-tapaiset pytyt ja takomännät vakiona.

Asiahan ei enää minulle kuulu, mutta bokserilla ajaville voisi olla yleisempääkin hyötyä tietää onko eri valmistajien öljyillä eroja?

Oma havaintoni R1150RT:n suuresta kulutuksesta pohjautui BMW:n oman ja Nesteen 20W-50 mineraaliöljyn käyttöön. Noiden välillä en havainnut eroja, samaan tapaan katosivat molemmat. Radalla edes neitimäisesti hiippaillen jopa pikavauhtia.

Mulla kans R1150RT -02 (aj. 29 tkm nytte) ja kokemusta öljynkulutuksesta on yhdeltä kesältä ja n. 10 tkm.

Öljynä ollut Nesteen 20W50 mineraaliöljy ja vaihdoin öljyt keskellä kesää n. 7 tkm jälkeen. Öljyä tarvitsi tuohon 7 tkm lisätä vain noin 0,5 litraa. Saattaa olla, että ennen ajokauden alkua tehdyssä öljynvaihdossa sitä lirahti koneeseen hieman liikaa ja sekin täytyy tietysti laskea mukaan. Mutta, jos vaikka ajatellaan että 7 tkm matkalle öljyä meni litra niin ei se mun mielestä paha ole.

Öljynkulutuksen suhteen bokserit ovat hieman yksilöllisiä, omani nyt sattuu olemaan melko vähän öljyä syövä yksilö.

Tähän öljynlisäykseen liittyy muuan hauska sattumus. Olimme ystäväni kanssa alkukesästä 2007 reissulla Etelä-Saksassa ja Itävallassa. Lähdimme aamulla ajelemaan vuoristoon ja olin edellisenä iltana lisännyt ajolenkin jälkeen pyörään hieman öljyä. Minulla oli litran pullo lisäysöljyä mukana penkin alla, tarkemmin sanoen siellä takavalokotelon sisällä.

Öljyn lisäyksen jälkeen laitoin pullon takaisin penkin alle. Siitäpä oli peijakkaasta jäänyt korkki hieman löysälle ja vaakatasossa oleva pullo oli hieman vuotanut yön aikana. Onneksi ei renkaaseen, vaan kätevästi muovisten suojien pokkauksia pitkin suoraan pakoputkelle, tarkemmin sanottuna katalysaattorin prässätyn peltikotelon päälle. Siihen peltikopan syvennyksiin oli jäänyt mukavasti muutama desi öljyä.

No niin, pyörä käyntiin ja liikkeelle. Eipä tarvinnut ajella kuin 15 km kun alkoi aivan helvetillinen öljynsavu tupruamaan pyörän katteiden alta. Takana PanEuropeanilla ajanut kaverini ehti jo todeta mielessään että "nyt sillä saatana hajoaa kone tuosta puimurista...
omg.gif
" Ajelimme n. 30 km ja pysähdyimme tankkaamaan. Itselleni tilanne valkeni vasta mittarille pysähdyttyä kun palaneen öljyn käry iski voimalla suoraan sieraimiin. Ajattelin itsekin että "Ei jumalauta tämä paskaläjä hajoaa kynsiin...  
mad.gif
ja piti olla hyvä ostos kun kaikki rahat siihen satsattiin...
mad.gif
mad.gif
mad.gif
".

No, ryhdyimme tutkimaan tilannetta ja tovin aikaa pyörän ympärillä pyörittyämme tajusimme tilanteen. Mutta voin kertoa että kyllä säikäytti.

Onni onnettomuudessa että öljy ei valunut yön aikana renkaalle. Minulla on tapana tarkastaa renkaat pintapuolisesti ennen ajamaan lähtöä, enkä tämän jälkeen todellakaan aio siitä tavasta luopua. Enkä muuten kuljeta lisäysöljyä enää mukana kuin ihan pitkillä reissuilla - enkä silloinkaan penkin alla.

Samantapainen kokemus itsellä. Aikanaan vaihdoin Yamahaan öljyt ja suotimen. Suodatinta irroittaessani, kotelosta valahti varmaan desi moottorin alla olleen 4-2 kokoojakotelon päälle. Tajusin heti, että tuo on öljylle huono paikka. Kiireessäni unohdin tuon kuitenkin. Olin samana päivänä lähdössä kaverin mökille. Koska matkaa oli kolmisen sataa kilometriä, ajattelin tanakata pari kilometriä kotoa olevalla huoltiksella. Ajaessani huoltiksen pihaan huomasin ihmisten kääntyvän katsomaan. Pysähtyessäni tankille, (pari sekuntia ennen savun nousua näkökenttään ja nenään) huomasin huoltamon oven aukeavan ja "petrooli-pertin" juoksevan sammutin kädessä ovesta ulos. Kerkesin jopa ihmetellä, jotta minne tuo.... Kunnes savu nousi - ja muistin...

Siinä kun joutu ihan oikeasti koko ajan seuraamaan öljyn tasoa ja sitten se ärsyttävä sininen pöllähdys mikä tuli enemmän ja vähemmän joka käynnistyksellä.
Taisit käyttää jotain litkua synteettistä öljyä esim. 5-W50, kun se pöllähti mäntien ohi sinisenä savuna ilmaan käynnistyksessä kylmänä. Ei se sovi vanhaan kunnon boxeriin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Kyllä kyseessä oli Castrolin 20W-50 öölit.

Kerroin tästä keskustelusta paikalliselle merkkihuoltajalle.

Hän kertoi, että sopivan moottoriöljyn saatavuus BMW moottoripyöriin ei hänen käsityksensä mukaan lähitulevaisuudessa ole rajoitettu.

Hän kertoi, että sopivan moottoriöljyn saatavuus BMW moottoripyöriin ei hänen käsityksensä mukaan lähitulevaisuudessa ole rajoitettu.
Jaa, mitähän toi tarkoittaa?
"Saatavuus ei ole rajoitettu"

Saahan sitä öljyä kaupasta.
Tuota mun käyttämää halvinta, Neste 20-W50 öljyä ei kyllä aina ole kaikilla Nesteen huolto-asemilla. Joutuu joskus etsimään.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Kokemuksieni mukaan öljynkulutus on hyvin niissä haarukoissa, missä muillakin: enimmillään on vaihtovälillä pitänyt lisätä 0,5 litraa ja voiteluaineena olen käyttänyt Bemarin omaa 20w-50:stä.

Suurempi murhe sen sijaan koitui osaamattoman huollon tekemästä ylitäytöstä R 1100 GS:ssä. 1100:ssa ylimääräinen öljy haki tiensä kytkimelle ja sen seurauksena sitten meni kytkin vaihtoon. Eli 'varmuuden vuoksi' ei kannata ainakaan ylitäyttää.

-hessu-

Tarkoittaa lippumerkkini sitä, että öljyn saatavuus/öljynkulutus ei ole BMWN omistajan keskeinen ongelma.

Keskustelunaihetta en ole koskaan ymmärtänyt, ellei se ole verhotusti jotain tällaista: "eikö ne pytyt kestä edes miljoonaa?"

Keskustelun aihehan oli bokserin öljynkulutus. Ja öljyä se kuluttaa - enemmän tai vähemmän, olosuhteista ja yksilöstä riippuen. Aina kuitenkin enemmän kuin "Japanilainen perus-nelari".

hra1150, olet kyllä siinä oikeassa, että ei tuolla oikeasti niin kauheasti ole väliä. Joku desi ( tai vajaa litra ) 10.000 km:n vaihtovälillä ei paljon maksa.

Kunhan ette täytä turhaan liikaa öljyä sinne moottoriin, jolloin kytkin voi vaurioitua, kun öljy valuu stefan läpi kytkimelle.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Silläkin uhalla, että menee jankuttamiseksi. Noi on yksilöitä, eikä kaikissa puhuta fingerporillisista. Jo se, että sitä joutuu lisäämään vaihtovälillä on monelle iso ihmetyksen aihe Jaappanilaisten jälkeen.

Se, että ohjekirjan mukaan niinkin naurettava kulutus kuin 1l/1000km on mukamas normaalia, kertoo siitä että ovat ilmeisesti saaneet paljon kyselyjä ja joutuneet käymään monta kinaa siitä mikä on "normaalia" ja mikä ei. Ovat siis halunneet sanoa, että "menee sitä".

Silläkin uhalla, että menee jankuttamiseksi. Noi on yksilöitä, eikä kaikissa puhuta fingerporillisista. Jo se, että sitä joutuu lisäämään vaihtovälillä on monelle iso ihmetyksen aihe Jaappanilaisten jälkeen.
Ei ehjän bokserin öljynkulutuksilla ole tosiaan moottoripyöräilyn kustannuksiin mitään merkitystä. Useimmat öljytiiviit koneet törsäävät pelkkään bensaan enemmän kuin taloudellinen BMW boxer bensaan + öljyyn yhteensä. Ja lisättävä öljy on halpaa.

Mutta se että kotona autokatoksen tasaiselle betonille parkkeeratun pyörän öljysilmästä näkyy mitä milloinkin on ärsyttävää. Ainakin sellaiselle, joka on tottunut ajamaan moottoripyörällä, johon ei öljyä huoltojen välillä lisäillä ja autolla, johon ei lisäillä edes lähes 400 tkm ajettuna.

BMW boxer saattaa hyvinkin mennä kolistella pidemmälle kuin useimmat muut mopot. Ainakin jos verrataan nopeakäyntisempiin mopoihin eikä suunnilleen boxerin punarajalle rajoitettuihin kuten vaikkapa Yamaha FJ® tai Pan.

Ajattelutavasta kertoo jotain se, että Suzukiini piti 40.000 jälkeen jo lisätä hiukan, jos kävi radalla. Tuo on Banditin tunnettu tyyppivika. Omani oli siis tuota 2002 mallia, jonka kovassa ajossa ilmennyt pari desiä / huoltoväli öljynkulutus oli niin suuri vika, että tehdas muutti mäntien ja renkaiden rakennetta 2003 malliin. Hamamatsussa ajateltiin ettei öljytulppaa tarvi avata muiden kuin huoltomiehen.

Nyt taas Bemun vaihduttua Hondaan ei öljyihin kosketa huoltovälillä. Miksi pitäisi? Huoltomieshän ottaa vanhan öljyn pois ennen uuden lisäämistä, joten koneessahan on aina oikea määrä öljyä.

Ärsyttävää on siis se, ettei koskaan tiedä milloin tarvii lisätä, joten akselivetoisessa pyörässä pitää vaan olla öljypullo aina mukana, koska kovassa ajossa sitä on lisättävä yhtä usein kuin ketjurasvaa ketjuvetoiseen. Kirjaimellisesti totta, sillä minunkin neitimäinen hiiviskelyni Kemorassa pudotti 3/4 tarkistuslinssin tasolla olleen öljynpinnan näkymättömiin.

Ja sitten nämä sisäänajot. Nykyaikana tehdään moottoreita, jotka ovat öljytiiviitä kuin lasipullo, sisäänajosta riippumatta.

Asia tässä on se, että öljyyn pitää kiinnittää huomiota. Se ei ole iso asia, ei vaikeaa eikä varsinkaan kallista. Mutta muuten erittäin huolella (pl. user interface) mietitystä pyörästä juuri tämä osa antaa vanhanaikaisen vaikutelman.

Öljynlisäys on vähän kuin sisätiloissa tupakointi. Ei se suuri synti ole, mutta se tuntuu tavattoman vanhanaikaiselta sellaisesta joka ei sitä ole 70-luvun jälkeen kokenut.

Keskustelunaihetta en ole koskaan ymmärtänyt, ellei se ole verhotusti jotain tällaista: "eikö ne pytyt kestä edes miljoonaa?"
Ainakin omalta osaltani täysin päinvastoin:

Miksei niitä voi uutena koota niin tarkasti, ettei yksikään yksilö kuluttaisi öljyä?

Ei se minua paljon lämmitä, jos muiden Bemarit eivät kuluta öljyä.

Asiaa ihmetellessäni minulle kerrotaan yleensä ensiksi kuinka sisäänajo puuttuu, mittaan öljytason väärin, käytän vääriä öljyjä ja epäillään minun pysäköivän pyörän aivan sopimattomalla tavalla siihen tehtaalla kiinnitetyn sivutuen varaan.

Honda ei vaadi minua sopeutumaan tekniikan ehdoille, vaan sallii minun ajaa ja huoltaa kuten itse katson sopivaksi.

Back